Er bestaat al een mooi topic over bindingsangst, maar nog niet over verlatingsangst. Ik zelf ben de laatste tijd veel over dit onderwerp aan het leren, omdat eindelijk het kwartje lijkt te vallen dat mijn persoonlijke (liefdes)relaties moeizaam lopen hierdoor. Misschien kunnen we van elkaars hersenspinsels leren.
Ik ben vaak al vanaf het eerste moment geobsedeerd met iemand/wat het kan worden. Meestal zijn het type mannen die zelfs juist bindingsangst hebben. Ik ben de hele dag bezig met die man, ook al ken ik hem nauwelijks. Ik ben continu op zoek naar bevestiging. Iedere getrokken wenkbrauw interpreteer ik negatief. Ieder uur dat hij me niet whatsappt ben ik ervan overtuigd dat hij de interesse verloren is. Als ik dat denk ga ik vaak juist (op een negatieve manier) aandacht zoeken/drama maken/clingy doen. Alles in de hoop dat hij me leuk blijft vinden, maar veroorzaakt uiteraard het tegenovergestelde. Ik ben altijd beschikbaar, ik zet een soort van de rest van mijn leven on hold. Het idee dat het uit zou gaan beneemt me dan ook de adem, alsof er niks ergers bestaat. Tegelijkertijd ben ik me altijd aan het afvragen waarom hij met mij date, er zijn vast talloze andere leukere meisjes die beter bij hem passen. Ik kan een relatie geen ademruimte geven, geen rust om het gewoon zich te laten ontwikkelen. Ik forceer het juist.
Het rare is dat, als ik niet aan het daten ben, ik me best prima voel over mezelf. Ik voel me dan ook niet overdreven eenzaam ofzo. Ben soms wel heel onzeker, maar heb soms ook enorm veel zelfvertrouwen. M.a.w. als ik niemand date, mis ik die bevestiging niet echt. Ik verander alleen in een hoopje ellende als ik wél met iemand date.
Het maakt me wel bezorgd. Als ik niet date gaat het prima met me, maar op den duur zou ik toch wel een partner willen hebben en kinderen willen krijgen dus ik zal het toch een keer tot een succesvol einde moeten brengen. Maar lastig om me dat nu te kunnen voorstellen. Mijn laatste relatie is 3,5 jaar geleden, en dat was iemand die me ongelooofelijk veel bevestiging/aandacht gaf, maar waar ik zelf uiteindelijk niet ‘het’ gevoel bij had.