In België hebben de politieke partijen na de grote zege van het Vlaams Blok in de jaren '80 besloten dat ze nooit zullen besturen met een ondemocratische partij als het Vlaams Blok. Dat is het cordon sanitaire, een ongeschreven regel die tot nu toe in stand is gehouden. Vlaams Blok is overigens ook veroordeeld geweest wegens racisme (als je het volledig correct wil zeggen: de vzw’s rond de partij zijn veroordeeld geweest, aangezien politieke partijen geen rechtspersoonlijkheid hebben) en is later omgevormd tot Vlaams Belang. Het cordon bestaat nog steeds, tot groot ongenoegen van VB-stemmers. In gemeenten waar VB tijdens de gemeenteraadsverkiezingen heel hoge scores hebben gehaald, maar niet genoeg om een meerderheid te hebben, wilde alsnog niemand met ze mee besturen waardoor er telkens coalities gevormd moesten worden met andere partijen die eigenlijk veel minder stemmen hadden. Ik kan me inbeelden dat dit zorgt voor frustraties bij de VB-kiezers, aangezien het lijkt alsof hun stem niets uitmaakt omdat er a priori al wordt gezegd door de andere partijen dat ze niet met het VB zullen besturen.
N-VA lijkt voor het eerst de deur open te zetten om te besturen met het VB en dus het cordon te doorbreken. Het zijn beiden Vlaams-nationalistische partijen, en ze hebben samen volgens mij 45% van de stemmen dus ze gaan nog een partij bij hun coalitie moeten betrekken. Of minstens een aantal verkozenen van die partijen die zich zullen moeten afsplitsen van hun partij. Ik ben benieuwd wat het zal worden, ik zie in ieder geval momenteel echt geen partij die zich gaat voegen bij die 45% maar ik vrees ook voor de gevolgen van een regering zonder VB. Time will tell.
Ik snap overigens ook wel dat sommige mensen zeggen dat het slechts 18% is dat op VB heeft gestemd (en 82% niet), en het dus legitiem is om ze niet te laten mee besturen.