Verkiezingen België 2019

Oke misschien ben ik achterlijk maar zijn er eigenlijk concrete bewijzen/cijfers van hoeveel geld er exact naar migranten en de opvang van migranten gaat?

Zie zelf wel eens af en toe een vaag bericht verschijnen van politiekers met slogans in die richting of van die vage krantenartikels waar dat in werd beweerd maar is het effectief zo dat er zoveel geld daarnaartoe gaat?

er zijn niet zo goede cijfers, wat deze verkiezingstijd heeft aangetoond is dat het planbureau volledig onbemand is waardoor veel dingen slecht of niet doorgerekend kunnen worden. Er is wel een publicatie van het Rekenhof uit 2017;

In dat jaar was er 300 miljoen euro begroot voor Fedasil wat voor asiel en migratie in staat. De jaren daarna is dit waarschijnlijk weer af genomen aangezien 2017 een hoogtepunt in de migratiecrisis was.

Dan is er ook nog een fact check van Knack dewelke op verschillende plaatsen is gepubliceerd;

Knack beoordeelt de stelling als grotendeels onwaar . Het bedrag dat Vlaams Belang als norm doet uitschijnen, is gebaseerd op de duurste opvangkosten, die gelden voor een minieme groep van alleenstaande minderjarige asielzoekers. ‘De overgrote meerderheid van de opvangplaatsen kost geen 74 euro, maar minder dan 50 euro per dag.’

Ten laatste is er nog een artikel van Apache waar een studie wordt aangehaald dat mits goede activering van asielzoeker/migranten dit leidt tot een fiscale winst van 0,3% van het BBP

Ik denk wat mensen ook bij stil moeten staan is dat asielzoekers/migranten degenen zijn die veel sneller een arbeidersjob zullen invullen uit noodzaak, iets wat op dit moment een groot probleem is.

7 likes

Dankjewel voor de info en je uitleg!

Vind het ook zo misselijkmakend dat er verkeerde info naar buiten wordt gebracht (zoals bij het tweede artikel (die die info dan ontkracht)) en dat mensen dat gewoon voor waar aannemen.

Ben ook even in shock, maar ben ook wel van mening dat ze het Vlaams Belang niet zomaar kunnen negeren. Vraag me af hoe dit zal aflopen…

1 like

Ik moet toegeven dat ik er ook van schrok dat het zo een grote groei was, in mijn gemeente 25% meer stemmen, dat is echt niet normaal. Maar groei had ik helaas wel verwacht.
Als ik dan uitspraken zie als ‘Zwarte zondag? Het is witte zondag! Ziet gij hier een zwarte lopen?’ Dan maak ik mij toch wel echt zorgen over de toekomst

De kracht van social media en FB advertenties. Vlaams Belang had het door en heeft er gebruik van gemaakt. Ze hebben jonge kiezers in hun team gekregen door concreet hen aan te spreken. Ik zag het ook gebeuren in mijn omgeving.
Ik ben zelf geen Vlaams Belang stemmer, wil ik voorop stellen. Maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat het cordon sanitaire gebroken wordt. Het volk heeft helaas gesproken. Ben echter wel benieuwd hoe ze dit nu gaan aanpakken, want ik zie niet hoe het kan.

1 like

Wat ik in mijn omgeving hoor is dat velen op VL Belang stemmen omdat ze “tegen het establishment” willen stemmen, en vooral stemmen voor “iets wat nog niet aan de macht geweest is”. Dus veel eerder een proteststem, dan een racistisch stem (wat het natuurlijk wel is! Maar is niet de grootste insteek).
Spa is al een tijdje op retour en niemand wou denk ik opnieuw een klassieke tripartite waardoor alles hetzelfde zou blijven. Dus ik denk dat daardoor het VL Belang (en ook de PVDA) fors aan stemmen gewonnen heeft, door mensen die het vooral “gewoon anders” willen zien, ongeacht van hoe dat “anders” eruit ziet.

2 likes

Ik snap echt niet dat we vandaag nog zo kunnen denken nadat we gezien hebben wat er in de VS gebeurd is toen mensen besloten om ‘tegen het establishment’ te stemmen

1 like

NV-A heeft dit zondebokmechanisme ook wel gevoed doordat ze heel bewust een strategie gevoerd hebben om het ‘migrantenprobleem’ groter te laten lijken dan het is, en vooral heel zichtbaar proberen te maken (transmigranten in Brussel-Noord, maar x-aantal aanvragen per dag te inspecteren waardoor je buiten de kantoren grote wachtrijen creëert,…)

Ik wijs met de vinger naar NV-A om een ranzig dehumaniserend discours tav migranten weer ‘bon ton’ te maken, en naar links partijen die gefaald hebben om de socio-economische onvrede bij burgers te kanaliseren naar een linkse stem. Want dat ligt volgens mij aan de basis van veel vb-stemmers, niet zozeer puur racisme (die zijn er uiteraard ook en er is veel structureel racisme), maar vooral onvrede omdat een hele groep mensen door het uithollingsbeleid van de vorige regering collectief verarmd is.

2 likes

ja dit was Dries van Langenhove zijn favoriete slogan, die etter die over een maand afstudeert als advocaat. Zijn stage aan de balie gaat doen en dan letterlijk tot de “elite” toe treed. Wat me nog het meeste hier aan stoort is dat we dit al jaaaaaaaaren in het buitenland zien? In de VSA is het één groot fiasco, onder leiding van een “anti-establishment” con artist die zélf tot de elite behoort, bij de Brexit hebben alle roeptoeters hun biezen gepakt toen de uitslag in hun richting kwam en ze dus zouden moeten gaan toegeven dat alles gelogen was, in Nederland is de recente verkiezingen uitgedraaid op een fiasco waar FvD niet eens wilt regeren. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat mensen hier niet bij nadenken? Zijn mensen nu serieus zo kortzichtig dat ze overal intrappen om toch maar met dat vingertje te kunnen wijzen? Ik word er moedeloos van.

3 likes

Zoals het er nu naar uitziet zal Trump de volgende verkiezingen weer winnen.

Hoi, nederlander hier, ik doe mijn best de vlaamse politiek een beetje beter onder de knie te krijgen. Is het cordon waar jullie het over hebben de coalitie? Dus partijen die samen de regering vormen?

Het ‘cordon sanitaire’ is een afspraak die de traditionele partijen eind jaren 80 gemaakt hebben om geen regering te vormen met Vlaams Belang (ook niet op plaatselijk niveau)

1 like

In België hebben de politieke partijen na de grote zege van het Vlaams Blok in de jaren '80 besloten dat ze nooit zullen besturen met een ondemocratische partij als het Vlaams Blok. Dat is het cordon sanitaire, een ongeschreven regel die tot nu toe in stand is gehouden. Vlaams Blok is overigens ook veroordeeld geweest wegens racisme (als je het volledig correct wil zeggen: de vzw’s rond de partij zijn veroordeeld geweest, aangezien politieke partijen geen rechtspersoonlijkheid hebben) en is later omgevormd tot Vlaams Belang. Het cordon bestaat nog steeds, tot groot ongenoegen van VB-stemmers. In gemeenten waar VB tijdens de gemeenteraadsverkiezingen heel hoge scores hebben gehaald, maar niet genoeg om een meerderheid te hebben, wilde alsnog niemand met ze mee besturen waardoor er telkens coalities gevormd moesten worden met andere partijen die eigenlijk veel minder stemmen hadden. Ik kan me inbeelden dat dit zorgt voor frustraties bij de VB-kiezers, aangezien het lijkt alsof hun stem niets uitmaakt omdat er a priori al wordt gezegd door de andere partijen dat ze niet met het VB zullen besturen.

N-VA lijkt voor het eerst de deur open te zetten om te besturen met het VB en dus het cordon te doorbreken. Het zijn beiden Vlaams-nationalistische partijen, en ze hebben samen volgens mij 45% van de stemmen dus ze gaan nog een partij bij hun coalitie moeten betrekken. Of minstens een aantal verkozenen van die partijen die zich zullen moeten afsplitsen van hun partij. Ik ben benieuwd wat het zal worden, ik zie in ieder geval momenteel echt geen partij die zich gaat voegen bij die 45% maar ik vrees ook voor de gevolgen van een regering zonder VB. Time will tell.

Ik snap overigens ook wel dat sommige mensen zeggen dat het slechts 18% is dat op VB heeft gestemd (en 82% niet), en het dus legitiem is om ze niet te laten mee besturen.

4 likes

:heart: dit verslag haha, helemaal duidelijk! Merci :slight_smile: ook @MrFahrenheit

1 like

Even anoniem: wat heb jij uiteindelijk gestemd? Je kan tot 3 partijen selecteren, voor zij die hun stemmen voor de 3 verkiezingen verdeeld hebben.

• N-VA
  • Vlaams Belang
  • Sp.a
  • CD&V
  • Open Vld
  • PVDA
  • Groen
  • Andere partij

0 stemmers

1 like

Ik werk op het kabinet van één van de lijsttrekkers van Open Vld en iedereen is geschokt door de resultaten, niet eens omdat de partij zelf niet fantastisch scoorde in de meeste provincies maar dit had niemand ZO hard zien aankomen van VB. Er wordt hier nu ook volop vergaderd over hoe het nu verder moet, want dit is momenteel echt een groot probleem, of N-VA nu beslist om het cordon te breken (dan is het een nog erger probleem uiteraard) of niet.

Edit: ik vind het overigens echt beschamend dat uitgerekend in mijn eigen dorp waar ik ben opgegroeid (woon ik wel al jaren niet meer) als overgrote meerderheid voor VB werd gestemd. Vreselijk.

1 like

Zeggen ze dat niet gewoon om te voorkomen dat ze de stempel “racist” op het voorhoofd gedrukt krijgen?

Géén racist zijn en VB stemmen, dat is gewoon onmogelijk.

7 likes

om de pijn te verzachten:

Meer vrouwen in Vlaams Parlement

Onder de 124 verkozenen voor het Vlaams Parlement zijn er 59 vrouwen, ofwel 47,6 procent. Dat is meer dan bij de Vlaamse verkiezingen in 2014, toen 55 vrouwen rechtstreeks werden verkozen. Vlaams Belang (39,1 procent), N-VA (45,7 procent) en sp.a (46,2 procent) zijn de enige partijen van wie minder dan de helft van de verkozenen vrouw is.

Bij CD&V en Open Vld werden dan weer meer vrouwen dan mannen in het Vlaams Parlement gestemd, respectievelijk 10 van de 19 en 9 van de 16. Bij Groen (7 op 14) en PVDA (2 op 4) is de verdeling gelijk.

(in De Morgen)

8 likes

Ik heb niet gestemd. :blush:
Vergeten volmacht te regelen voor ik op reis vertrok. Zou het ook pas last minute beslist hebben, ik vind praktisch alle partijen :roll_eyes:.
(VB had het wel 100 procent zeker niet geweest.)