Volgens mij is de doorsnee Vlaming jammer genoeg een pak racistischer dan we dachten. Echt wtf deze resultaten. Maakt mij zo triest en ook boos en voel me machteloos. Alsof jij als 1 van de enige kan zien dat we rechtbop een afgrond aan het afgaan zijn en de rest gewoon doodleuk die richting op peddelt.
Ik kan wel huilen man…
Aan de andere kant heb ik er wel hoop op dat we tenminste op federaal niveau een tamelijk linkse regering zullen kunnen vormen dankzij Ecolo en PS.
Vraag me af of het cordon doorbroken wordt!
Zag het wel aankomen want in de peilingen had VB al een goede score en volgens mij komen veel mensen er niet voor uit dat ze VB stemmen. Dus dacht wel dat ze nog meer zouden halen.
Ja VB doet het altijd beter dan in de peilingen. Ik denk niet dat het cordon doorbroken wordt, dat zou betekenen dat minstens 2 andere partijen het risico willen lopen om een groot deel van hun kiezers tegen zich in het harnas te jagen. Zie ik niet meteen gebeuren
Hier ook benieuwd hoelang dat gaat duren!
Verder ben ik best teleurgesteld? Ken niet veel van politiek maar had toch een andere tendens verwacht.
Ik dacht dat Groen het ook beter zou doen!
Ik eigenlijk ook niet. De Wever heeft wel al laten blijken geen voorstander te zijn van het cordon maar nva en vb samen heeft dan nog steeds geen meerderheid. En ik denk niet dat eender welke andere partij met hun beide een regering zou vormen.
Bij mij op m’n werk zitten veel Vlaams Belang-stemmers. Er komen er ook verschillende voor uit. Dan zeggen ze dat ze “niet racistisch zijn en ja, inderdaad, VB is extreem, beetje te extreem, maar het is wel eens nodig, ze kunnen eens alles opkuisen” en “nu is er tenminste een duidelijk signaal naar de andere partijen”.
Ik word hier extreem moedeloos van. Ik zou wel kunnen janken, pft.
Ik had trouwens ook verwacht dat Groen goed vooruit zou gaan.
met de meeste stemmen geteld is de coalitievormer nu beschikbaar, altijd leuk
Ik heb daarnet echt zitten huilen aan tafel toen ik Tom Van Grieken de zaal in zag lopen en daarvoor iedereen ‘eerst onze mensen’ hoorde roepen. Denk dat de meerderheid van VB stemmers geen flauw idee hebben waarvoor ze nog allemaal gestemd hebben. Een partij die zo anti-abortus, euthanasie, lgbt, vrouw is… Godverdomme zeg.
Het zal de bovenste coalitie wel worden. Degene zonder NVA zou mooi zijn, maar niet realistisch vermoed ik. Qua economisch (en sociaal) standpunt zijn er toch grote verschillen tussen Open Vld en SPA, groen, PVDA en denk niet dat ze er mee in zouden stemmen met drie linkse partijen in zee te gaan.
Vind het ook opvallend/verontrustend dat er behoorlijk wat jongeren in de media uitkomen voor hun stem op Vlaams Belang.
Ik dacht dat die hun kiezers vooral te danken hadden aan oudere generaties.
Ik heb zelf niet op VB gestemd maar het verbaast mij echt niet. Heel wat mensen in mijn omgeving gaven al aan dat ze voor hen gingen stemmen. Vooral omdat ze vinden dat er te veel migranten zijn en dat VB duidelijke standpunten aanneemt daarover. En niet alleen oudere mensen maar ook heel wat jonge mensen. En, ondanks dat ik er zelf niet voor gestemd heb, eigenlijk vind ik dat VB nu wel mee in een coalitie mag. Het is toch democratie dus dan mag de 2e grootste partij toch niet zomaar buiten spel gezet kunnen worden.
Ik vind dit echt te gestoord voor woorden, alsof het hier om een overlast aan duiven gaat.
Wat maakt dat een mens dat toevallig in België geboren wordt meer recht heeft op welvaart die SAMEN gecreëerd wordt dan iemand die elders ter wereld komt?! Dat ons sociaal systeem onder druk staat begrijp ik, maar dit kan toch onmogelijk de oplossing zijn.
Also, er wordt GEEN WOORD gerept over het klimaat. Dan kunnen we wel als kleine kinderen blijven ruziemaken over migratie en pensioenen maar als we in 30 jaar allemaal dood zijn heeft dat ons ook niks opgeleverd he.
Ja of als we binnen x jaar zelf allemaal migrant worden omdat onze gebieden onbewoonbaar worden…
Ik heb er zelf niet voor gestemd he, bedoel gewoon dat ik het vreemd vind dat iedereen zo in shock is door de vele stemmen. Alsof niemand dat had zien aankomen. En 1 van de argumenten die ik dan heb gehoord is dat die mensen vinden dat er te veel migranten toegelaten worden in ons land.
Nee weet ik, sorry had ik moeten verduidelijken
In mijn omgeving vooral veel stemmen voor N-VA en Groen dus ik zag het echt niet aankomen, ondanks dat men in de media wel had voorspeld dat Vlaams Belang aan stemmen kon winnen. Of misschien wou ik het niet inzien.
Die hebben van die programmapunten waarvan ik echt denk ‘’ hoe kan je daar nu voorstander van zijn? Plus zoals hier ook al werd aangehaald niks over het klimaat.
Wat je zegt over democratie en dat ze dan als tweede grootste partij niet mogen uitgesloten worden kan ik wel inkomen.
Ja ik moet zeggen dat mijn dichte familie er ook niet voor gestemd heeft maar voor de rest hoorde ik bij collega’s, kennissen enzo hoorde ik toch wel heel vaak VB. De reden die ik vaak hoorde was dat ze vinden dat er te veel geld naar de opvang van migranten gaat. Voor alle duidelijkheid, dat is niet mijn mening en ik heb er niet op gestemd.