Ik leef echt in een linkse groene bubbel denk ik. Ik ken helemaal niemand die rechts stemt, zelfs geen oudere generatie van ouders of grootouders en overal lees (Facebook) en hoor ik grote verontwaardiging. Maar wie zijn die kiezers dan? Ik ken natuurlijk niet half Vlaanderen, maar ik vind het zo raar dat ik dit echt niet had voelen aankomen wanneer ik met mijn omgeving over de verkiezingen sprak.
Ik stem al jaren groen en had nu eindelijk de hoop dat die het eens goed zouden doen (wat wel het geval was in mijn stad, maar da’s een magere troost) met al die klimaatmarsen en aandacht voor dat thema. Migranten doen er niet meer toe hoor, als we over een aantal jaar in een zware klimaatcrisis zitten…
We hebben het hier gisteren op m’n werk ook uitgebreid over gehad. O.a. met een VB-stemmer “die zeker geen racist is” en een collega van Afrikaanse afkomst. Het was gewoon een zinloze discussie, echt dovemansoren. Ik begrijp het ook niet.
Wij hebben sowieso veel collega’s met een immigratie-achtergrond en wat ik heel vaak hoor van VB-stemmers is dat ze helemaal niets tegen die collega’s hebben, “maar dat zijn de goeie, ik heb iets tegen al die andere profiteurs”. Of ze komen met heel extreme voorbeelden van racisme om te bewijzen dat ze zelf geen racist zijn (terwijl ze dat imo vaak wel zijn). Dus ik geloof wel dat er veel VB-stemmers zijn die oprecht zichzelf niet als racist zien.
Ik vind het altijd hele overdreven veralgemeningen, populistische uitspraken die goed klinken, maar vaak heel ver van de waarheid zitten. Maar het is zo moeilijk om in discussies tegenin te gaan. Ze herhalen telkens diezelfde leuzes, maar een constructieve discussie is ver te zoeken. En soms eindigt het in een uitspraak, “ja, misschien denk ik verkeerd, dat is dan maar zo” of “ja, dan ben ik maar een racist” .
Omg zo typisch, dat ze zelf niet snappen dat hoe belachelijk ze zichzelf maken met die uitspraak “maar mijn collega/buurman/postbode… is een goeie!!”
Ja, echt belachelijk. Die collega van Afrikaanse afkomst reageerde ook heel gevat met “dus je hebt in feite niets tegen migranten, maar wel tegen mensen die niet willen werken”. En dan is de reactie daarop “ja, dat is waar, daar heb je gelijk in”. Om daarna zonder verpinken terug te keren naar het originele, racistische standpunt. Hoe dan?!
Maar Groen heeft ook echt kansen laten liggen door niet eens met een goed klimaatplan aan te komen.
Even geheel terzijde maar als je rechten studeert, studeer je af als jurist, niet als advocaat. Daarvoor moet je die driejarige stage aan de balie doorlopen. En ik reken advocaat zijn niet per se als tot de elite behoren. Er komen er jaarlijks veel meer bij dan er op pensioen gaan (mijn stad: 25 vs 5), en onder de armoedegrens leven is geen uitzondering meer. Niet elke advocaat is een Vermassen of een Mary.
En wbt cordon sanitair vind ik het lastig. Enerzijds denk ik: cordon sanitair aanhouden. Anderzijds vrees ik dat ze dan nóg groter gaan worden, die slachtofferrol/positie is ideaal voor hun. Dusja, misschien niet slecht om ze te laten meebesturen en hopelijk worden hun kiezers dan teleurgesteld door het beleid.
Denk ik ook ja. Ik denk dat ze zich geen houding zullen weten geven in een échte machtspositie. Hebben ze nooit gekend en eerlijk, wat kunnen zij anders dan klagen, zagen en de geslagen hond uithangen?
Inderdaad, ik ben zelfs best benieuwd hoe ze zich zouden gedragen in die rol. En ook, als ze niet mee in een coalitie kunnen zou hun geklaag nog ‘terecht’ zijn ook.
Ik had het wel zien aankomen. Niet in deze mate, maar zeker wel een overwinning.
Ik studeer aan de universiteit in een van de grote studentensteden van Vlaanderen. Mijn kennissen en vrienden studeren aan heel uiteenlopende faculteiten, van geneeskunde tot rechten tot wetenschappen tot politicologie. Ik heb veel VB stemmers gehoord, en ook telkens gevraagd waarom:
Eerst en vooral D.ries V.L. die indruk heeft gemaakt. In mijn omgeving is de PANO reportage heel erg in twijfel getrokken omdat het door de linkse media zogezegd geproduceerd werd. Het voelde voor veel van mijn kennissen aan als framing van rechts.
Dan NVA die dom gehandeld heeft met het Marrakech gedoe. Veel van de NVA kiezers heeft zijn stem verlegd naar VB omdat ze vonden dat NVA fout gehandeld heeft.
En wantrouwen naar de klassieke partijen die de afgelopen jaren weinig van hun beloftes hebben waargemaakt. De hier eerder genoemde stemmen uit protest.
En allemaal met het argument dat ze geen racisten zijn, maar het nodig vinden dat er een drastisch signaal naar het huidig bestuur uitgaat.
Opnieuw, zelf absoluut niet gestemd op VB en ik heb andere mensen zeker proberen overtuigen hoe not done dat ook is.
Dit is gewoon als antwoord dat ik het in mijn omgeving wel echt had zien aankomen. Wat ik eigenlijk best angstaanjagend vind, want dit zijn de artsen en ingenieurs en advocaten en politici van morgen. Hopelijk wordt het hen snel duidelijk dat dit een domme beslissing was.