Vegetarisch eten

Het beste is een tijdje geen kaas eten en daarna vegan kaas uitproberen. Zelf lust ik geen kaas, heb dus ook nooit vegan kaas geprobeerd.

Mijn probleem is niet zo zeer dat het niet naar kaas smaakt, vega burgers lijken ook niet op echt vlees en toch at ik die al graag toen ik nog geen vegetariër was want ze zijn wel erg lekker. Maar alle vegan kaas die ik heb geproefd vind ik echt vies. Dus ik vrees dat een tijdje geen kaas eten niet gaat helpen in mijn geval, helaas.

1 like

Ik heb ditzelfde. Geraspte kaas van Bedda vind ik over/door warm eten wanneer het écht goed gesmolten is wel te doen, maar de rest allemaal niet. Heb alleen dat Greek blok nog niet geprobeerd. Ik hoop/denk dat dit de komende jaren wel zak verbeteren, net zoals met vleesvervangers gebeurde

3 likes

Eerlijk? Ik heb al veel vegan kaas geprobeerd (ook zelfgemaakte) maar vind het allemaal maar matig. Wel eetbaar, maar zeker niet wauw. Ipv vervangen eet ik niet zo vaak gerechten met kaas meer (of gerechten waarin ik de kaas weglaat), en af en toe wanneer ik het nog eet dan wel de echte variant.

3 likes

Waar wil je de kaas voor gebruiken? Plakjes op brood of door gerechten heen? Want als het niet per se naar kaas hoeft te smaken zou ik even nadenken wat je dan precies lekker vindt aan kaas (dat het zout is, of romig gesmolten, of het krokante korstje op een ovenschotel of zo) en dat element proberen na te maken met andere ingredienten. Bijv korstje van broodkruim of romigheid van beschamelsaus met plantaardige melk. Als je het puur als broodbeleg wilt eten heb ik niet echt tips :grimacing:

1 like

Zowel voor door het eten als op brood. Ik vind de smaak wel echt lekker, maar ook hoe het smelt en dat het hartig is. De tip over de saus is een goede. Dat ga ik een keer proberen.

Ik ben zelf met kleine stapjes begonnen door het niet meer op brood te eten. Er is tegenwoordig zoveel vegan broodbeleg, dat je echt wel goed kunt variëren zonder kaas. Zo raak je het langzaam ontwent en kan je steeds meer ervan afstappen :slightly_smiling_face: en op z’n minst eet je het dan dus al minder!

Heeft iemand misschien recepten die makkelijk om te maken zijn voor 1 persoon zonder dat ik met allemaal kort houdbare dingen opgescheept zit? Of recepten voor 2 die makkelijk te bewaren/in te vriezen zijn

Merk dat ik de laatste tijd niet echt veel nieuwe dingen probeer omdat ik het irritant vind als ik dan dingen overhoud die snel opmoeten maar niet weet wat ik ermee aanmoet

Chana masala of Dahl (linzen/kikkererwten, tomaat, ui, look en kruiden)
Risotto, bv met doosje paddenstoelen mix en parmezaan
Shakshuka (paprika, ui, tweetal tomaten en eieren)
Pasta alla Norma (aubergine, ui, look, tomaten)

1 like

9 likes

De vegetarische frikandellen van de plus zijn goedgekeurd!:yum:

1 like

Die van AH ook :upside_down_face:

2 likes

M’n vriend en ik zijn vandaag bij Vegitalian in Utrecht geweest en het eten was echt super lekker! Alle gerechten zijn vega en de meesten kunnen ook vegan gemaakt worden. Aanrader :yum:

17 likes

Oh toevallig ik was hier gister ook voor het eerst! Maar dan om te lunchen en dat was ook héél lekker! :yum:

8 likes

Ik kreeg net op insta een reclame voor Cajun vega burger en Cajun vega long chicken bij Burger King! Nog meer keuze :star_struck:

Edit: deze dus
https://www.burgerking.nl/promo/18682

3 likes

Hebben jullie tips voor een vegetarisch kookboek voor een flexitariër? Dus toegankelijk en makkelijke recepten. Bij voorkeur met de focus op hoofdgerechten.

A la minute van Marie Maris en We :heart: Groente van Janneke Vreugdenhil.

1 like

De groene bakplaat!

3 likes

Dit boek! Uitgangspunt is groente dus je leert gelijk ook een andere manier van een gerecht opbouwen aan. Niet meer beginnen met vlees maar met groente die dus de hoofdrol krijgt. Weet staan wel recepten in met vlees, maar tegelijkertijd ga je van een spitskool meerdere dingen maken zodat je ook nog eens weinig restjes over houdt. Het beste van alles in een

Edit: ehm nou eigenlijk precies dat wat bij de link staat dus

3 likes

De groene bakplaat inderdaad! Ik ben zelf nu erg blij met ‘vegan voor iedereen’ en heb onlangs ‘comfort food met groente’ gekocht, maar daaruit heb ik nog niet veel geprobeerd.

2 likes