Doe d’r maar bij als column in het doc als je wil
Ga ik doen! Moet straks even vanaf laptop, heb de spreadsheet app nodig blijkbaar en die heb ik niet.
Heb net deze geprobeerd, deze is niet perse nieuw maar wel een vernieuwd recept. Hij was altijd lekker en opeens was de laatste versie zo droog dat hij steeds uit elkaar viel en niet meer lekker was.
De smaak is nu nog steeds goed maar de textuur is een beetje rubberig en nat geworden. Als je het eet voelt het echt alsof het smelt. Vind het wel jammer dat ze niet gewoon de eerste versie erin hebben gehouden want die was qua smaak en textuur het beste.
Hij is nu niet meer droog iig maar het eerste plakje viel nog steeds uit elkaar lol
ik huil echt door deze ontwikkelingen. Kun je je de tijd nog herinneren dat het 125gr per pakje was, niet uit elkaar viel, en lekker smaakte? Nee ik ook niet
Hahhaa ja het viel me wel echt meteen op dat er vet weinig in zit, volgens mij waren die oude wel goed gevuld maar hier zitten echt maar een paar plakjes in
Omdat ik nog had beloofd m’n falafelrecept uit te schrijven (oké, het recept van m’n tante met wat aanpassingen door mij), en ik ze as we speak aan het maken ben, hierbij het recept! (@Bunnyslippers @Kauai )
Falafel
Nodig:
*500 gr gedroogde kikkererwten
*325 gr gedroogde gepelde tuinbonen
*1 bos peterselie (zo’n flinke bos die je bij de turkse supermarkt haalt, niet zo’n klein doosje van de ap)
*1 bos koriander
*1 grote witte ui
*5 bosuitjes (ongeveer 1 bos)
*10 kleine tenen knoflook/1 bol (ik gebruikte zo’n 7 grote tenen)
*3 el zout
*2 tl zwarte peper
*1 tl cayennepeper (optioneel)
*1 el komijn
*1 el korianderpoeder
*1 el 7 spice
*1 tl chilivlokken (optioneel)
*2 el bloem
*2 tl baking soda
- kikkererwten en tuinbonen in aparte kommen weken, minstens de hele nacht, maar hoe langer hoe beter, (geen dagen laten staan though haha), heb ze nu zo’n 18 uur geweekt
- bonen afspoelen en drogen (nog steeds apart)
- kikkererwten in keukenmachine fijnmalen, aan de kant zetten (consistentie moet hele fijne kruimels zijn)
- hetzelfde doen met de tuinbonen, aan kikkererwten toevoegen
- ui, bosui, knoflook, koriander, peterselie, alle kruiden en de bloem in keukenmachine fijnmalen, daarna toevoegen aan kikkererwten en tuinbonen
- kneden tot een soort deeg, het hoeft niet super vast te zijn maar moet wel tot een balletje te vormen zijn zonder dar ze uit elkaar brokkelen - ik voeg meestal een half glas water toe, maar kijk even of je meer of minder water nodig hebt
- pan met frituurolie aanzetten
- net voordat je gaat frituren, de bakingsoda toevoegen aan het mengsel en goed doormengen
- de falafel frituren: ik heb een speciale falafel scoop/lepel waarmee ik makkelijk falafel in de frituurpan kan krijgen en ze allemaal dezelfde vorm hebben (gehaald in een of ander vaag winkeltje in libanon), heb je dit niet, gebruik dan twee lepels om balletjes in de olie te laten vallen. de mijne hebben ongeveer de grootte van de onderkant van een kartonnen koffiebekertje (??? Wat een vergelijking. Het is iets groter dan een oreo. Het zijn vrij grote dingen, bedoel ik hiermee te zeggen, groter dan supermarktfalafel)
- ze zijn goed als ze mooi bruin zijn, duurt bij mij vrij lang omdat ze zo groot zijn, denk zo’n 8 tot 10 minuutjes
- laten uitlekken op een keukenpapiertje, eten met libanees flatbread, tahin en ingelegde augurken voor de echte lebanese experience
ohja: dit recept maakt wel heel veel, misschien zo’n 40-50 stuks (ik ben bijna door mn mix heen en heb er nu bijna 45, en dat zijn dan van die grote) - eet je dus maar met 2 personen ofzo, ik denk dat dit recept makkelijk 8 mensen kan vullen, dus maak dan wat minder (of maak veel en vries in!)
hoop dat dit een beetje duidelijk is
edit: falafel - handpalm for reference (heb niet zo’n hele grote handen)
Hij is zo overzichtelijk geworden, heerlijk!
Ik heb vandaag deze op en ze zijn lekker! Je merkt wel dat het geen echte kip is, maar dat vind ik persoonlijk niet erg. De smaak komt wel in de buurt. In de airfryer worden ze ook goed crispy.
O je bent geweldig! Ga dit echt snel een keertje proberen. Ben nu sowieso heel de avond zoet met naar een falafe-in-olie-laten-zakken-lepel te zoeken.
Schuimspaan?
Nee, bedoel echt zo een ding dat het in vormpjes eruit drukt. Falafel scoop of falafel pers zie ik nu.
Oh wat leuk dit!!! Ziet er supergoed uit, ga ik zeker proberen. Iemand een aanrader voor een fijne Turkse/Marokkaanse/Libanese winkel ik 010? Ik ging altijd naar de Kanaalstraat in 030 en nog steeds geen fijne vervanger gevonden. @Bunnyslippers let me know als je een fijne falafel scoop hebt gevonden.
Super leuk! Ik heb hem gelijk in een word documentje gezet in mijn receptenmap, ben heel benieuwd!
Ik heb net dit op en omg, zo lekkerrrrr. Echt de lekkerste vegan nuggets die ik ooit heb gegeten Mega knapperig ook, dit moeten ze echt naar de McDo brengen. Ze zijn van de vegetarische slager. En die oesterzwamkroket is ook heel lekker! Hoop dat ze dit in het assortiment houden, want dan hoef ik nooit meer een kaassoufflé of een saaie groentekroket.
Tofu smaakt echt nergens naar als je het niet marineer dus ik denk dat je het in die zin wel kan vervangen. Maar het smaakt dus ook niet naar scampi, je zal eerder tagliatelle met saus en soort van romige/smakeloze blokjes hebben. Je kan tofu marineren in iets wat op scampi lijkt qua smaken maar ik weet niet goed hoe dat vega kan, eigenlijk. Als je vissaus oid gebruikt ga je al gelijk een andere kant op qua smaak en die is niet vega
Edit: ik zie bananen bloesem wel vaak als vis achtige vervanger gebruikt worden, misschien is dat wat? Anders kan je soy curls overwegen (niet echt vissig maar wel meer textuur) of een zachtere milde kaas?
Ik heb nooit scampi gegeten, maar ik denk niet dat zo’n sausje erg lekker is met tofu eigenlijk (voegt niet echt iets toe). Misschien kun je het ook vervangen door bijvoorbeeld cashewnoten? Dat geeft in ieder geval wat textuur.
Ik koop wel eens vegetarische garnalen bij de toko! Of anders een vega visburger of kibbeling gebruiken?
Oh ik had een soort spinazie roomsaus in gedachte! Ik denk dat bananen bloesem of tofu hier best goed bij gaat, zeker als je tofu marineert in een mix van beetje olie, cayenne, en ketchup oid? En dan van te voren bakken zodat het niet oplost in de saus haha.
Misschien vega spekjes? Of toch iets van groente toevoegen die er wel bij passen, champignons, cherry tomaatjes of spinazie misschien? Ik weet niet hoe deze pasta hoort te smaken, maar ik doe vaak dat soort groente erbij als ik pasta met roomsaus maak
Ricard is een pastis toch? Misschien kun je iets met venkel proberen, aangezien dat ook naar anijs smaakt. Tofu is in ieder geval het proberen waard denk ik! Een scampi heeft wat meer bite dan tofu, dus die zou ik dan denk ik marineren in een deel van de saus en krokant bakken, dus niet meegaren in de saus. Anders blijft de textuur vrij zachf
Ik heb met de 1+1 gratis actie van ah de ereburgers van de vegetarische slager besteld en van beyond meat het gehakt. Zou ik 1 van de twee kunnen invriezen? Ben onbekend met die verse vervangers. Online kan ik het niet vinden. Denk het haast niet, maar misschien heeft iemand hier er ervaring mee?