Vaste lasten

We maken beide hetzelfde bedrag over naar de gezamenlijke rekening, maar uiteindelijk doe ik vaak vanuit werk boodschappen en pin dan met mijn eigen pas en verreken dat niet met onze rekening. Dus uiteindelijk denk ik 40/60.

60/40 maar sparen en leuke dingen wel 50/50.

@Merel
Dit mag je zelf bepalen. Meestal staat er naar rato en dan zonder het box 3 inkomen. (Dit staat ook ongeveer in de wet als je gaat trouwen en niets regelt maar dan wel met box 3 inkomen.)
Als je een specifieke verhouding vastlegt moet je steeds naar de notaris als je iets aan wil passen dus dat kan wel in de papieren lopen.

1 like

Ja precies, daarom vroeg ik het, lijkt me onhandig om zoiets specifieks vast leggen.

2 likes

Oh sorry ik dacht dat je vraag algemeen bedoelt was.

Wij zijn 16 jaar verder en ooit samen begonnen met 0 euro :joy:. Alles is 1 hoop hier, zowel betaal- als spaarrekeningen. Mochten we ooit uit elkaar gaan, gaat alles door de helft (ivm gemeenschap van goederen). Heel ouderwets, I know.

Wij doen 50.50. Dus storten evenveel op de gezamenlijke rekening. Daar worden alles lasten van betaald. Wat over blijft gaat naar de gezamenlijke spaarrekening voor leuke dingen.

De rest wat van het salaris overblijft is voor ons zelf. Hebben dus ook een eigen spaarrekening.

Mijn vriend verdient iets minder dan ik. Eerst was het verschil groter, dan zouden we verhouding doen. Nu is het bijna gelijk dus 50.50. Op dit moment staat dat ook zo in het samenlevingscontract.

Hij houdt voldoende geld over voor zichzelf. Maar hij koopt ook niet zoveel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Leuk om te lezen hoe iedereen de kosten verdeelt.

Wij betalen de hypotheekkosten 50/50 (omdat we allebei voor 50% eigenaar zijn en dus ook beiden evenveel willen hebben ingelegd mochten we ooit uit elkaar gaan) en de rest naar rato van inkomen. We leggen allebei de helft van ons salaris in waarvan dus een vast bedrag naar de huisrekening gaat voor aflossing en hypotheekrente, en de rest naar de gezamenlijke rekening. Daar sparen we van, boodschappen, gezamenlijke uitjes en vakantie etc. We houden allebei de helft van ons salaris over voor eigen gebruik - abonnement mobiel, kleding, sportschool, eigen sparen etc etc.

Wij doen eigenlijk alles naar percentueel naar inkomen. Alleen de aflossing op onze hypotheek is 50/50 omdat we beide 50% eigenaar zijn.

Wij doen vaste lasten ongeveer 55/45 (ik iets meer omdat ik werk) en ik betaal ook als we uiteten gaan of leuke dingen doen. We gaan het wel iets aanpassen omdat hij echt nul geld overhoudt omdat ie alleen kan lenen en zā€™n studie te druk is om naast te werken. Daardoor koop ik bijv nu ook vaak kleren voor hem. Dat vind ik leuk en prima om te doen, maar we hadden het er laatst over en ik ga nu iets meer huur betalen zodat hij wat meer geld overhoudt om zelf dingen te kopen. Zo voelt het ook alsof we beiden eigenaar zijn van ons eigen geld ipv dat hij van mij afhankelijk is voor de ā€˜leukeā€™ dingen :slight_smile: dat is denk ik net een gezondere relatie

1 like

Even dit topic uppen. Ik heb een financiƫle relatievraag. Om een beetje on topic te blijven: wij verdelen alles 50/50.

Ik heb een koophuis op mijn naam. Ik wil graag dat het huis naar mijn vriend gaat als mij iets overkomt. Trouwen of geregistreerd partnerschap vind ik wat te snel en ā€˜grootā€™. Volgens mij kun je dit ook niet ondervangen met een samenlevingsontract.

De enige andere optie is dan volgens mij een testament maken of dat het huis ook op zijn naam komt te staan (inkopen). Hij heeft nog een studieschuld waardoor dit misschien niet handig is. Heeft iemand een idee wat het ongeveer kost om dit te regelen? Wat is de voordeligste optie? Of is er nog een mogelijkheid die ik over het hoofd zie?

Hij kan zich inderdaad inkopen. Jouw deel van het huis kun je dan aan hem ā€˜nalatenā€™ via het samenlevingscontract. Doe je dit niet dan gaat jouw deel van het huis bij jouw overlijden naar jouw ouders en eventuele broers/zussen en zal jouw vriend het van hen moeten kopen. (Als zij het aan hem zouden willen schenken dan kan dat ook, maar daar moet je dan ten eerste maar op vertrouwen en ten tweede betaalt jouw vriend dan erg veel schenkbelasting omdat jouw familie en hij ā€˜niets van elkaar zijnā€™.)

Als het huis niet deels van hem is dan is een testament inderdaad je enige optie. Omdat jullie dan echter niets officieels van elkaar zijn, zal hij erg veel erfbelasting moeten betalen. (Check hier de huidige tarieven: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/tarieven-erfbelasting) Als hij in het huis wil blijven wonen dan zal hij dat dus contant op de bank moeten hebben staan. (Soms is het ook mogelijk hier een lening voor af te sluiten.) Dit kun je voorkomen door ook nog een samenlevingscontract op te maken. Wanneer je een samenlevingscontract hebt telt jouw inkomen echter wel mee voor de berekening van het bedrag dat jouw vriend maandelijks moet terugbetalen aan DUO.

De kosten van een samenlevingscontract en een testament zullen niet zo veel van elkaar verschillen. Dat kost doorgaans tussen de 500-800 euro per akte (beetje afhankelijk van welke notaris je kiest) maar bij de tweede optie heb je ze dus eigenlijk allebei nodig.

2 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, je weet er echt veel van! Van erfbelasting had ik nog nooit gehoord. Als ik het zo lees is het eigenlijk het voordeligst om meteen een geregistreerd partnerschap aan te gaan :face_with_monocle:
Ik begrijp ook echt niet waarom alles via een notaris zo vreselijk duur is.

Geen probleem!

Nou het maken van een akte is best moeilijk e en om notaris te worden moet je minimaal 10 jaar studeren en stagelopen, daarnaast moet een notaris zijn/haar personeel betalen en heeft hij/zij een grote beroepsaansprakelijkheid waardoor de cliƫnt heel goed beschermd is, dus ik snap het wel. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Een geregistreerd partnerschap is sowieso het goedkoopst maar daarmee krijgt hij niet alleen het huis maar erven jullie alles van elkaar (tenzij je naar een notaris gaat) en kun je bijv. ook alimentatieplichtig zijn als je uit elkaar gaat. Dus ik zou even goed checken of je dat allemaal wil. Zo ja, dan is dat echt een prima optie. Als je dat niet wilt zou ik kijken naar welke notaris het goedkoopst is. In principe zijn ze allemaal even goed, tenzij je hele ingewikkelde dingen wil.

(Je woont wel in NL trouwens toch? In BE is het denk ik anders.)

Wist niet dat er zoā€™n lange opleiding aan vooraf ging. Ik als ā€˜klantā€™ zie alleen een papier en dat lijkt dan zo duur naar verhouding. (vond ik ook met het koopcontract van het huis bijvoorbeeld).

Bedankt voor de aanvullende info bij een partnerschap. Ik zat ook al wat te Googlen en zag dat er ook wel aanbieders zijn die een combinatie hebben van een samenlevingsontract met testamenten, ik denk dat we dat gaan doen.

1 like

Ik haak hier even op in, want wij zitten hier ook een beetje mee te tobben.

Mijn vriend heeft een huis gekocht op zijn naam, sinds 3 jaar woon ik daarbij. We hebben niks op papier laten zetten verder. Echter betaal ik nu ook mee aan het huis, maar stel er gebeurd iets met mijn vriend is er niks van mij bij. Dan sta ik dus op straat, even hard gezegd.

Nu begrijp ik van jou (als ik het dus goed begrijp :joy:) dat je met geregistreerd partnerschap in principe geen testament hoeft op te laten stellen als je wil dat bij overlijden alles naar de partner gaat. Klopt dat? Of zie ik nu iets over het hoofd? Weet je wat daar ongeveer de kosten van zijn?

Een geregistreerd partnerschap is qua bezittingen/schulden en erfenis het zelfde als een huwelijk. Als je niet naar de notaris gaat ga je een partnerschap in de beperkte gemeenschap van goederen aan en zolang je geen kinderen hebt erven de partners alles van elkaar. (Als je wel samen kinderen hebt dan erven de kinderen ook een deel maar dan krijgen ze dat pas bij het overlijden van de 2e ouder. Als jullie kinderen hebben of Ć©Ć©n van jullie kinderen heeft van een andere partner is het iets ingewikkelder.) Je wordt met een geregistreerd partnerschap dus automatisch elkaars erfgenaam als je niets anders regelt. Hoe veel dat kost verschilt per gemeente.

Maar wel nog wat ongevraagd advies; mochten jullie uit elkaar gaan en jullie zetten niets op papier, dan krijg je het geld dat je nu in het huis steekt in principe niet terug. Als je er nog niet over hebt nagedacht zou ik nadenken over of je wel geld wil steken in iemand anders zijn huis aka investering. (Vaste lasten en hypotheekrente delen is wel gebruikelijk als jij er ook woont.)

1 like

Thanks voor je duidelijke reactie!
Dan had ik verkeerde info gekregen (ook niet van een pro, maar gewoon van vrienden). Zij hadden dus gezegd dat je sowieso naar een notaris moet, maar wat jij zegt kan dus ook. Kinderen zijn nog niet aan de orde dus daar hoeven we voor nu niet naar te kijken.

Over dat 2e, daar heb je helemaal gelijk in! Wel is het zo dat ik hier 3 jaar woon en nu pas 1 jaar mee betaal. Hiervoor betaalde ik nauwelijks iets, omdat ik nog student was en mijn vriend een goed salaris kreeg. Dus eerder was de ā€˜drukā€™ er niet zo om het te regelen. Nu zeker wel. Alleen zijn er wat dingen financieel veranderd waardoor ik nu niet direct 800eu op de plank heb liggen om een testament op te laten stellen.
Vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere opties, waardoor het iets goedkoper is maar wel effectief voor eventueel vervelende situaties. (Uit elkaar gaan, overlijden etc.)

Als je wilt dat het huis nu al van jou is moet je inderdaad naar een notaris, maar om het te erven is een gp genoeg. Bij zijn overlijden erf jij dan het huis. Als jullie uit elkaar gaan krijg je het huis niet. Omdat hij het al voor jullie partnerschap heeft gekocht, blijft het van hem. Alles wat jullie tijdens het partnerschap kopen (of aan schulden maken) is wel 50/50. Het geld wat je er nu in stopt ben je in principe kwijt. (Je zou dit misschien terug kunnen krijgen door een gerechtelijke procedure te starten maar als het maar over een paar jaar gaat dan is dat het meestal niet waard.)

Oh ja tuurlijk, daar zit wel een verschil nog in.

Dus stel ik heb nu 3000eu in het huis gestopt. Morgen gaan we een gp aan en de komende 3jr stop ik 15000eu in het huis. Over 3jr gaan we uit elkaar, dan heb ik recht op die 15.000eu, maar niet die 3000eu. Begrijp ik het dan goed?

Pfoe nu wordt t wel een beetje ingewikkeld omdat al het salaris dat jullie tijdens het huwelijk verdienen wel van jullie gezamenlijk is. Ik zou hiervoor toch even een notaris contacten eerlijk gezegd. Een gesprek is meestal niet zo duur. Je kunt vooraf informeren naar de prijs.
Stel je stopt jouw voor het partnerschap gespaarde spaargeld erin dan heb je gelijk. Je krijgt dan die 15.000 plus eventuele waardestijging.
(Heb het even aangepast in mijn vorige bericht omdat het dus afhankelijk is van de situatie.)