Vaste lasten

Vraag aan de mensen die samenwonen: Hoe verdelen jullie de vaste lasten? Naar verhouding? 50%/50%? Op gevoel?

Wij gaan over een jaar samenwonen maar weten nog niet wat de beste keuze is en ik ben erg benieuwd hoe dat bij anderen geregeld is.

Wij doen 50-50, maar we verdienen ook ongeveer hetzelfde. Als dat ver uit elkaar zou liggen zouden we een andere verhouding afspreken (zo staat het ook in ons samenlevingscontract).

2 likes

wij hebben een samenlevingscontract en daarin staat opgesteld dat degene die het meest verdient het meeste bijdraagt, naar rato beide. was geloof ik standaard aangezien wij hier niets over hebben ingebracht oid.

1 like

50/50 en dat is bij ons naar rato. Als dat verandert passen we het ook wel weer aan. Het is wel zo dat hij iets minder verdient dan ik en dus ook minder ‘voor zichzelf’ overhoudt, maar dat is omdat hij er momenteel voor kiest minder in dienst te werken om andere dingen te kunnen doen. Dat vind ik dan wel zijn eigen verantwoordelijkheid.

Mijn vriend studeert nog en ik werk sinds kort. Wij betalen allebei 50%. Ik verdien nu ongeveer 5x zoveel als mijn vriend dus ik betaal vaak voor de leuke/extra dingen en betaal ook de vakantie.
Het is wel zo dat ik over een tijdje weer ga studeren. Ik denk dat we na mijn studie ook meer naar rato verdelen.

Wij doen de inkomsten bij elkaar en betalen gezamenlijk alles. Hebben meerdere rekeningen maar ook een huishoudrekening.
Maar we zijn ook al 11 jaar samen, misschien scheelt dat ook.

2 likes

Aanvullende vraag: sparen jullie gezamenlijk of apart? Of combi?

Wij doen 50/50, m’n vriend verdient iets meer, maar moet pensioen afdragen van z’n nettoloon en krijgt geen vakantiegeld of dertiende maand. Dit krijg ik allemaal wel dus als je naar ons jaarsalaris kijkt verdienen we toch ongeveer hetzelfde.

Binnenkort ga ik minder werken omdat we een kindje krijgen. Dan gaan we het naar rato verdelen.

We sparen beiden voor onszelf, maar ook iedere maand op de gezamenlijke rekening.

Hier ook naar rato. Vriend verdient basissalaris+verschillende bonussen waardoor zijn loon iedere maand anders is. Ik werk nu ook minder doordat we een kind hebben.

We hebben een gezamelijke lopende rekening waar we dus naar rato op storten voor huis/boodschappen etc, gezamelijke spaarrekening en spaarrekening voor ons kind.

Dan hebben we beiden nog gewoon onze eigen rekening+spaarrekening en dit wil ik ook zo houden. (telefoon, auto/benzine/verzekering, ziektekostenverzekering etc doet ieder voor zich)

We hebben een gezamelijke rekening, als we beide een baan zouden hebben dan zou ik zeggen beide evenveel erop zetten (tenzij iemand echt aanzienlijk meer verdient) maar het is nu wat ingewikkelder omdat we student zijn. Ik betaal nu bv meer omdat ze op stage is en geen vergoeding krijgt, en ik hoge aanvullende beurs heb, maar hiervoor had ze een bijbaan waar ze veel mee verdiende.

Wij doen het naar rato omdat mijn man meer verdient. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening voor het boodschappengeld. We hebben allebei onze eigen lopende rekening en spaarrekeningen nog. Maar de spaarrekeningen zijn gewoon van ons samen.

Wij doen het zoals de meesten hier in de topic ook naar rato. Dat lijkt gewoon het eerlijkst. Ik betaal in de maand de boodschappen en achteraf berekenen we a.d.h.v. een excel programma hoeveel mijn vriend me moet terugbetalen daarvoor.

We hebben geen boodschappenrekening omdat de manier waarop we het nu doen voor ons werkt. We geven eerlijk door wat we hebben uitgegeven aan de Appie, de Lidl, Kruidvat, noem maar op. Mochten we elkaar daarin niet vertrouwen of merken dat de boodschappen de spuigaten uit zou lopen, dan zou ik wel een boodschappenrekening willen.

Ehm, ik ga toevallig nu meer verdienen want andere baan maar verdien nog steeds maar minder van 25% wat mijn vriend per maand verdiend.

Mijn vriend betaald alles en ik het eten, is het meest fair in onze ogen.

Wij betalen 50-50, terwijl ik (aanzienlijk) meer verdien dan mijn vriend. We hebben toch voor 50-50 gekozen omdat ik een hogere studieschuld heb, en ik meer ingebracht heb toen we samen gingen wonen (eigenlijk de gehele inrichting en een auto). Hij verdient minder omdat hij tussentijds is gestopt met studeren (eigen keuze, geen omstandigheden) en we vinden het beide fair dat ik iets meer overhou als ‘beloning’ voor de extra jaren studie. Mocht het zo zijn dat hij de helft van de gezamenlijke lasten niet goed zou kunnen dragen dan zouden we een andere keuze gemaakt hebben, maar dat is nu niet zo.

We sparen trouwens apart, wellicht dat we dat als we langer samenwonen wel samen gaan doen, maar daar ben ik nu nog niet aan toe. Hij wil dat wel graag.

Momenteel 50-50 maar dat is eigenlijk ook naar rato. Studeren allebei en lenen evenveel, soms werkt de Ă©Ă©n wat meer naast studie en soms de ander maar daar passen we de verdeling niet op aan, ook omdat dit regelmatig verandert. Denk dat als we straks allebei klaar zijn en gaan werken, we het wel naar rato gaan verdelen. We hebben een gezamenlijke rekening waar we de vaste lasten, boodschappen en gezamenlijke uitjes van doen en daarvan sparen we ook een deel. Daarnaast sparen we allebei ook nog individueel.

Op het begin deden we 50/50 terwijl ik wel meer verdiende, ik kocht toen wel meer dingen die we nodig hadden toen. Na een paar jaar zijn we over gegaan op gezamenlijk sparen, een rekening voor vaste lasten en een betaalrekening voor de boodschappen ed. We maken nu elke maand alles over naar die rekeningen op 200 euro na, die 200 euro kunnen we gewoon voor onszelf besteden zodat hij niet boos op mij wordt als ik weer wat ga eten met vriendinnen en kan hij gewoon games kopen zonder dat ik daarover ga zeuren. Hier kopen we ook onze kleding/schoenen/jassen van.

Wij doen via een gezamenlijke rekenjng 50/50 met de vaste lasten, boodschappen, uitjes, etc. terwijl ik wat minder verdien dan mijn vriend. Aan de andere kant zit hij vast aan een leaseauto (+bijbehorende kosten) van de zaak waar we in de weekenden en vakanties ook graag gebruik van maken, terwijl ik in een oud (goedkoper) bakkie naar mijn werk rijd en die in de weekenden lekker thuis laat staan. We hebben relatief goedkope woonlasten voor ons gezamenlijk inkomen, dus ik houd zelf ook nog genoeg geld over om te sparen en leuke dingen van te doen.

Sparen doen we ieder voor zich. Dat werkt voor ons het beste. We kunnen allebei goed sparen, dus spontaan een vakantie boeken of een dure uitgave bekostigen is vaak direct wel mogelijk met gelijke inleg van ons beiden. Werkt voor ons prima.

1 like

Wij doen 50/50, ook al verdient mijn vriend ongeveer 1000€ per maand meer. Maar ik vind het prima, ik kom prima uit met mijn geld. Binnenkort ga ik bijna een jaar met (betaald) ouderschapsverlof, dus dan gaan we al het geld op 1 hoop gooien en daarvan alles betalen. Wat er dan “over” is, delen we door twee voor ons. Zodat ik er niet meer op achteruit ga omdat ik niet werk (klopt dat? ik twijfel nu haha, kan niet zo heel goed rekenen). :smiley:

Ik draag 1/3e bij aan onze vaste lasten en mijn vriend 2/3e en zo komt het ook in ons samenlevingscontract (over twee weekjes!). Verder sparen we allebei zelf nog of nou ja, de rest van mijn loon geef ik uit aan mezelf of trakteer ik hem van of zo.

Leg je die verhouding specifiek vast? Gaat daar nooit iets in veranderen?