Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Dat heeft Wopke inderdaad gezegd ja en andersom heeft Omtzigt ook gezegd dat hij altijd in de kamer zou blijven, dus ook als hij als partijleider zou zijn verkozen en het CDA de grootste zou geworden en dus de minister-president zou leveren.

Maar toch vraag ik me af of Wopke zijn plek zo makkelijk opgeeft als het CDA in de oppositie terechtkomt (en Omtzigt meer stemmen zou krijgen). Dan kan hij geen minister worden en zou hij in de kamer zitten als tweede lid van de fractie, onder (leiding van) Omtzigt. Dat zal hij met al zijn bestuurlijke ambities vast ook niet leuk vinden.

Iets anders: ik vond dit een heel interessant artikel over het huidige ‘‘liberalisme’’:

Het begin vond ik een beetje moeilijk te volgen, maar het wordt steeds concreter, dus lees vooral door tot het eind!

1 like

Wat je ook kan doen is lid worden van een partij (of meerdere!) om hen je steun te geven, terwijl je om tactische redenen op een andere partij stemt.

Misschien een tip voor mensen die heel erg twijfelen over wat te stemmen.

5 likes

Haha ik ben dus lid van twee partijen en twijfel nog flink, maar ik vind het al zo lullig voelen om op één van beiden niet te stemmen (kan niet anders natuurlijk), laat staan dat ik ze allebei mijn stem niet geef :frown:

Nog een ‘leuke’ stemwijzer (in het artikel staat de link.)

7 likes

Ik heb hem ingevuld was wel een beetje geshockeerd dat 50plus eruit kwam boven GroenLinks en BIJ1

Had niet het idee dat 50plus zich druk maakt over anticonceptie, seksueel geweld etc

1 like

Ik vind het wel tof om te zien dat de meeste partijen achter zo veel stellingen staan! Afgezien van cda en sgp dan maar de sgp mag er van mij uit :grimacing:

Weet je dat zeker? Bij de uitslag staat de partij waar je het helemaal mee eens bent niet bovenaan zoals bij andere stemwijzers, je moet kijken naar die gevulde balkjes (ik dacht eerst ook huh)

Nog even gecheckt maar helaas blijft 50plus 1 streepje meer hebben dan GroenLinks en BIJ1…niet dat ik op 50plus ga stemmen maar toch :wink:

Ik heb m meteen ingevuld en ben blij dat ik zie dat de partijen waar ik tussen twijfel bij deze test bovenaan staan

1 like

De aflevering van Haagse Zaken van vandaag sluit wel mooi aan op waar het hier deze week ook over ging (de verdeeldheid op links en een eventueel blok op links):

4 likes

Ja dit is idd een goed idee, ik denk dat ik wat monies de kant op een paar partijen gooi en dan mijn stem op Liliane. Wow iedereen, graag gedaan dat ik het land voor ons allemaal red.

2 likes

Ff voor de zekerheid maar je kan toch op eenderwelke pvda’er op de lijst stemmen? Zolang de pvda de grootste partij is qua stemmen wordt Ploumen toch sowieso El Presidente.

Ja nee true ik kijk ff hoe ik op de Stem op een Vrouw tactiek een andere sistah de kamer in kan voorkeursstemmen.

Edit; trouwens ik vind de PvdA houding tegenover het boerkaverbod (anti afschaffing) echt shocking. Heb ik dat goed gelezen ja toch? Dat vind ik ongrondwettelijk en tevens symboolpolitieke stront.

6 likes

Kan iemand vinden hoe de PVDD tegenover het boerkaverbod staat? Ze stemden voor, maar kan het nu niet terugvinden in hun stellingen?

Volgens de stemwijzer zijn ze voor het behoud van het verbod.
Alleen groenlinks, bij1, denk, nida, volt en piratenpartij zo ongeveer die het verbod af willen schaffen.

Ik vind dat echt garbage (van alle partijen die voor het verbod zijn). Zo teleurstellend.

1 like

Ik probeerde dit toevallig ook op te zoeken gisteren maar ik kon dit ook niet vinden. Alleen dat ze in de partijwijzer idd anti-afschaffing waren, maar kon in partijprogramma of elders ook geen onderbouwing vinden. Dit is ook wel een reden dat ik me toch wel wat oncomfortabel voel bij PvdA stemmen hoor.

Ja dat snap ik. Mijn vriend zei net, misschien moet je het aan ze vragen en dat wil ik idd wel? Weet iemand hoe ik het beste een vraag aan de PvdA over standpunten kan stellen?

Edit; en waar haalt zo’n stemwijzer dat vandaan? PvdA heeft tegen gestemd indertijd.

1 like

De partijen leveren die informatie aan! Zij krijgen de stellingen vooraf en beantwoorden die. Als je de stemwijzer invult kan je ook een toelichting vinden op waarom ze voor of tegen zijn.

1 like

Screenshot 2021-02-13 at 19.19.18 Screenshot 2021-02-13 at 19.19.07

:face_with_monocle: :face_with_monocle: :face_with_monocle: :roll_eyes:

6 likes