Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik denk inderdaad dat dit een belangrijke reden is.

Maar volgens mij heb je ook nog wel een groep mensen die het gewoon echt geen fuck kan schelen en die alleen aan zichzelf (lees: hun eigen portemonnee) denken.

Oh en misschien ook nog wel mensen die vooral op de persoon Rutte stemmen, omdat ze hem sympathiek vinden of menen dat hij de meest geschikte kandidaat is om minister-president te worden. Maar zich niet realiseren dat al die stemmen op Rutte niet alleen betekenen dat hij inderdaad minister-president wordt, maar dat je ook nog eens zo’n 40 VVD’ers in de kamer krijgt en nog zeker 7 VVD-ministers, die natuurlijk allemaal van dat kutbeleid gaan zitten voeren.

Ik moet trouwens aan dit filmpje denken hahaha:

https://www.instagram.com/p/CKbhRJxA-g0/

2 likes

Ja, misschien heb je wel gelijk. Ik denk dat BIJ1 wel een redelijke kans maakt, maar uiteindelijk denk ik ook niet dat verdere versplintering iets zal oplossen voor het grotere geheel. Heb verder geen problemen met GL (of Klaver😂) dus vind dat ook een prima keuze.

Sluit me hierbij aan denk dat ik toch nog maar is GroenLinks ga heroverwegen ondanks dat BIJ1 beter aansluit.

Maar het is toch ook maar de vraag of GroenLinks die extra zetel gaat krijgen? Ik volg deze logica niet helemaal geloof ik

1 like

Omdat ik een partij met minder dan 5 zetels sowieso als een onnodig iets beschouw

1 like

Ik weet van mensen uit m’n omgeving dat ze op de VVD stemmen omdat zij op dit moment ‘niks te klagen hebben’. Dus ze zijn tevreden over hoe het nu gaat in Nederland.

Mijn ouders stemmen dus ook VVD en daar kan ik me soms best aan storen omdat ik vind dat ze een beetje oogkleppen op hebben en alleen kijken naar hun eigen situatie. Zij hebben het heel goed voor elkaar (30 jaar bij dezelfde werkgever, altijd een vast contract gehad, in een hele voordelige tijd een huis gekocht etc.) terwijl als je kijkt naar hoe de huidige woningmarkt er uit ziet en hoe je in sommige sectoren gewoon geen vast contract meer krijgt, vind ik dat je ook best anders zou kunnen stemmen om een verschil te maken voor de jeugd die hier straks allemaal mee te maken krijgt.

2 likes

Volgensmij was deze hier nog niet genoemd, maar ik kwam op Instagram de Feministische Partijwijzer tegen (https://issuu.com/actionaidnl/docs/actionaid_feministischepartijwijzer/65). Vond het wel fijn om even door te lezen en te zien hoe alle partijen scoren!

4 likes

Je kunt je ook afvragen of je die mini partij van mensen met weinig tot geen ervaring die je aan eventueel 1 zetel helpt zoveel gedaan krijgt als kneiterrechts weer aan de macht is. Zitten we dan weer hoor allemaal in onze eigen specifieke smaak links oppositie te voeren. Ik vind dat we ons dat gewoon niet meer kunnen permitteren. Dan maar niet-perfect links in de regering, dat is iig al winst op de afgelopen DRIE kabinetten.

Edit; oja, ik vraag me dus ook af wat het toch is dat linkse stemmers veel hogere eisen aan hun partijen stellen dan rechts. Links vecht elkaar de tent uit op allerlei issues en houdt zichzelf en elkaar tegen de morele meetlat. Ondertussen is het partijprogramma van de VVD ‘geld, ja toch? :woman_shrugging:‘ en rechtse stemmers denken ja doe die maar gewoon. Waaaaaaarom kunnen wij dat niet?

17 likes

Mijn stagiaire wil op de vvd stemmen want Rutte is zo’n sympathieke vent dat die de tijd neemt om op instagram live te gaan en als ze links stemt dan komt er straks het communisme (of ja ze zei dat ene waarin iedereen dezelfde kleding moet dragen en hetzelfde salaris betaalt krijgt).
Fyi: ze doet een sociale opleiding en wij zijn echt best wel een radicale werkplek :sweat_smile:

Ja volgens mij heb ik hier op het forum ook weleens gelezen dat mensen Rutte zo redelijk en sympathiek vinden. Hou op hoor.

Kijk als je het inhoudelijk eens bent met de standpunten van de VVD, dat kan, dan zijn we het oneens maar dan heb je wel een eerlijke discussie. Als je echt denkt dat Rutte zo’n goede vent is die eigenlijk links en rechts of zijn eigen partij ontstijgt dan trap je gewoon in de scam die Markie Mark is. Hij wil heel graag dat je denkt dat hij apolitiek is, gewoon redelijk, gewoon fatsoenlijk.

8 likes

Ja en hij deed het prima met corona (lekker makkelijk praten denk ik dan als je zelf de regels niet volgt), maar ze twijfelde trouwens toch wel vanwege die toeslagenaffaire.
Mn andere stagiaire stemt niet (is 22?), maar die ben ik nog aan 't influencen dat ze wel moet gaan. Op de dag van de verkiezingen sta ik ook met dr dus ik zeg wel dat ze dan later mag beginnen als ze eerst gaat stemmen :stuck_out_tongue:

3 likes

Oh over je aanvulling tis idd letterlijk wat iemand hier gister al zei. Mensen die zelf niet direct slechter zijn geworden door de politiek van de vvd en het daardoor allemaal wel prima vinden als het zo doorgaat.

1 like

Ik heb de stemwijzer ingevuld, maar was eigenlijk van plan om dit jaar voor PvdA te gaan. Die kwam ook op 1 bij partijenwijzer.nl. Moet nog wel even partijprogramma’s lezen. Ik zag NIDA afgelopen week flyeren, maar ik weet inhoudelijk (bijna) niets van onderstaande partijen :sweat_smile:

Screenshot

VVD is idd de enige relatief fatsoenlijke rechtse partij in Nederland. Ik vind dat je niet met goed fatsoen op forum kan stemmen en pvv vind ik geen rechtse partij.
De VVD schuift ook steeds wat naar links op omdat ze daar meer kiezers mee trekken.

Ik vind het echt heel moeilijk, VVD zijn toch een stelletje fop-liberalen die er vooral voor Unilever zitten (en dit Laat het tot u doordringen voordat u binnenkort in het stemhokje staat: wie VVD stemt, oogst Dave Roelvink
https://www.volkskrant.nl/a-b7135ead ).
Dan maar D66 de enige progressieve liberalen die over zijn?
Of toch maar de stemwijzer volgen en op Henk Krol (???)of Denk (??) stemmen đŸ„Č
Misschien moet ik maar de stemwijzer voor zwakbegaafden doen.

1 like

Ik vind dit ook wel een interessante om over na te denken. Ik heb geen politieke ervaring of studie-achtergrond maar ik denk dat het deels te maken kan hebben met de angst voor verandering die heerst bij de meeste mensen.

Rechts zit heel stevig in het zadel en kan zeggen ‘het gaat nu iets minder goed door iets waar we helemaal niks aan kunnen doen maar kijk hoe goed we met de pandemie omgaan uiteindelijk gaan we economisch weer groeien en dat is voor IEDEREEN goed.’ Ze kunnen dingen beloven die bovenop het bekende en vertrouwde van nu komen. Ze brengen voortdurend een positieve boodschap waar mensen zich mee identificeren en verenigd voelen met dat VOC- en Elfstedentocht identiteitsgewauwel. Teflon-Mark lacht de misùre weg want corona kan hij niks aan doen en toeslagenaffaire zijn ze mee bezig. Gaaf land verder, positive vibes only.

Bij links is dat niet zo, want zij presenteren plannen waarin staat dat er daadwerkelijk dingen moeten veranderen waarbij een aantal groepen mensen niet gaan profiteren. Dat is een negatieve en onbekende boodschap.

Omdat de VVD al zo lang de grootste is worden VVD stemmers en sympathisanten al meer gehoord en beter vertegenwoordigd waardoor ze ook tevredener zullen zijn met hun stem omdat hun partij vanuit de coalitie meer aan hun eigen partijprogramma toekomt ipv voortdurend oppositie moeten voeren en met slecht nieuws en kritiek (toeslagenaffaire) komen.

Slechts ideeën.

3 likes

Mij best hoor, nooit meer keuzestress en gewoon m’n huur kunnen betalen :v:

4 likes

Maar is cda geen rechtse partij dan? Of komen zij in het plaatje alweer over als links?
Ik zie als we over links en rechts praten nog steeds dit plaatje voor me dat ik voor m’n gevoel bij maatschappijwetenschappen uit m’n hoofd heb moeten leren.

Oké sorry ik had niet naar de inhoud van het plaatje gekeken het ging me om de tabel.

1 like

Hoezo staat de SGP zo in het midden?? Lol

5 likes

Ja inderdaad die hoort volgens mij helemaal rechtsonder?

Ik denk dat die verdeling links/rechts ook niet zo strikt is want naar mijn idee schuift alles steeds een beetje op naar rechts omdat er al zo lang een neoliberaal beleid is. Uiteindelijk liggen veel partijen vrij dicht bij elkaar, GroenLinks is echt geen radicaal linkse partij zoals het nu lijkt maar misschien het meest links van alles wat hier staat.

Ik zie dat dit van 2019 is maar ik vind het niet zo accuraat.

1 like