Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik vind het best moeilijk dit keer. Sowieso vind ik de keuze tussen de twee partijen waar ik lid van ben (PvdD en BIJ1) al lastig, maar ik vind het echt om te janken dat de VVD weer zo groot lijkt te worden. Daarom kan ik best meegaan in het idee dat het nodig is om op links één groot blok vormen en versplintering tegen te gaan, maarja, wat ga ik dan stemmen?

Jesse Klaver vind ik een populistische kwal en als het alleen nog een aversie tegen hem persoonlijk zou zijn zou ik GroenLinks nog wel overwegen, maar ik vind dat die hele partij onder hem een rare koers aan het varen is.

En de PvdA vind ik weer niet groen genoeg, althans, klimaat/duurzaamheid hebben ze wat mij betreft niet hoog genoeg op de agenda staan. En als er één thema is waarbij ik vind dat we ons echt geen concessies kunnen permitteren is het dat wel.

Dus waarschijnlijk wordt het toch gewoon BIJ1 of PvdD, maar welke??

Bij alle stemwijzers (ook op basis van stemgedrag bij moties) komen BIJ1, PvdD en GroenLinks trouwens in de top 3, maar dan steeds in een andere volgorde.

Ik vind dat we een kiesdrempel nodig hebben, dit gesplinter is echt absurd.

Hoeveel eenmansfracties en onzin en gelegenheidpartijen heeft een land nodig? Dit is voor zowel links als rechts gewoon super kut.

Meeste Europese landen zitten op 3%-5%, neigend naar 4% en plus…en wij zitten op 0,67%, 15 fracties momenteel in de kamer, 37 partijen die meedoen met de aankomende verkiezingen. Ik snap dat we geen Amerika met twee partijen willen zijn, maar dit is absurd en dient niemand.

Zou pleiten voor 5%, zit je zo rond de 8 partijen die dat eventueel halen, 4 links en 4 rechts zo ongeveer. Lijkt me een heel mooi plan.

12 likes

Misschien kun je een partij oprichten en dit als standpunt gebruiken

19 likes

Ik doe niet aan democratisch bestuur

1 like

Ik vind het wel opmerkelijk dat er blijkbaar zoveel mensen zich (nog) niet vertegenwoordigd voelden door een van de al bestaande partijen.

Wat je ook van het ‘gesplinter’ (zo heet de partij van Femke (…) van Kooten lol) vindt, de partijen die meedoen hebben wel de benodigde ondersteuningsverklaringen gehaald.

Ik denk dat de grote denkfout is dat iedereen denkt dat ie 100% vertegenwoordigd moet worden, in al z’n aspecten.

Een eenmansfractie is totaal nutteloos. Met minder dan 5 zetels bereik je al geen ene kut eigenlijk. Plus het stimuleert verdere versplintering als je altijd maar je eigen partij kan oprichten, je zegeltje meenemen en hopen op meer.

Als minder dan 5% van de Nederlanders je ondersteunt, heb je in mijn ogen geen bestaansrecht als partij. Fuseer bijvoorbeeld de ChristenUnie en SGP, dat is specifiek genoeg.

6 likes

Wow heftig! Ik heb de training idd al gedaan, vond het nog best pittig maar wel te doen met de handleiding erbij die ik thuisgestuurd had gekregen

1 like

Dat weet ik niet, het is de afgelopen jaren toch wel eens gebleken dat juist de afgesplitste Kamerleden (1zetel) doorslaggevend konden zijn bij stemmingen? Het hangt natuurlijk ook af of de coalitie wel een meerderheid gaat behalen in de eerste kamer.

En thank god noo, want de SGP is gelukkig niet zo groot en echt wel strenger in de leer en dan zou CU sowieso wat op moeten schuiven op het confessionele spectrum, niet wenselijk!!

1 like

…of de SGP wordt de minderheidsstem in een bredere christelijke partij. Het is niet alsof mensen die nu sgp stemmen bij een kiesdrempel van 5% ineens VVD gaan stemmen, dus je hoeft ze niet gouden bergen te beloven.

Sgp stemmers/conservatieve christen zijn nou eenmaal maar een hele kleine minderheid in NL

Er is best veel christelijke keuze toch? Je kunt ook altijd nog naar het CDA, doe je sowieso wel mee

Lokaal gezien zijn ChristenUnie en SGP in veel steden al gefuseerd, dus waarom niet landelijk?

1 like

Omdat christen en staatkundig gereformeerd niet hetzelfde zijn

1 like

Inderdaad de mensen die ik ken en op CU stemmen zouden nooit op de SGP stemmen en andersom, verschillen gewoon teveel van standpunten.

1 like

Maar met een kiesdrempel van 5% moeten de SGPers wel ChristenUnie stemmen, sgp alleen haalt nooit 7 zetels (6,5 zetel = 5% ongeveer zo uit mn hoofd)

Ik ben het met je eens dat versplinteren niet best is, maar dit is echt de slechtste suggestie voor een fusie ooit haha. De SGP is ontzettend rechts en gaat ook in andere opzichten richting FvD en PVV, terwijl de ChristenUnie vanuit het midden steeds meer naar links opgeschoven is en veel overlap met GroenLinks en PvdA heeft.

Oh en de SGP is trouwens de oudste partij die we hebben in Nederland (en ook al jaaaren stabiel qua aantal zetels), dus niet echt een voorbeeld van versplintering.

Even voor de zekerheid een disclaimer haha: ik ben dus GEEN voorstander van de SGP, ik vind al hun ideeën walgelijk en wat mij betreft worden ze liever vandaag dan morgen opgedoekt.

(Edit: dit gaat over landelijke politiek trouwens, lokaal is het een heel ander verhaal en hebben ze soms wel één lijst.)

9 likes

Ik denk dat de SGP voor veel mensen in dit geval teveel op religie is gefocust en teveel beperkingen oplegt (bijv over geaardheid op scholen). Dat gaat veel christenen echt te ver.

Er zijn best veel partijprogrammas waarmee ik me wel kan identificeren maar ik prioritiseer daar in. Enigszins wat voor mij persoonlijk belangrijk is, maar ook wat voor mensen in precaire situaties/die nier kunnen of mogen stemmen het beste lijkt en vooral nu om niet verder te hoeven gaan met dat neoliberale gebulldozer. Dan wordt het dus waarschijnlijk geen partij voor de dieren of splinter.

Hier had ik het van de week met mijn vriend over hoe dat toch komt, dat ondanks alles de VVD toch weer bovenaan de peilingen staat. Onze conclusie was dat er weinig anders is, er zijn volgens mij een stuk minder rechtste partijen om voor te kiezen zonder dat je direct uitkomt bij een PVV of FvD uitkomt en dan kan ik me goed voorstellen dat als je rechts wilt stemmen, je dan toch maar weer voor de VVD gaat.

3 likes

Dat is waar, al heb ik dan liever geen SGP meer in de tweede kamer.

Denk zoals wat Violoncello zegt het dan beter is als CU zich samenvoegt met een van de linkse partijen.

Ben wel benieuwd hoe anderen hierin staan, op links tactisch stemmen zodat we hopelijk meer impact maken of gewoon op de partij van jouw voorkeur ondanks dat ze waarschijnlijk niet een groot zetel aantal gaan behalen…weet zo niet wat daarin handig is

Ik vind het ook wel lastig, omdat links in de peilingen eerder lijkt te krimpen dan te groeien. Dus dat linkse blok stelt sowieso weinig voor. En ik stem altijd al links, dus of ik nou GL of BIJ1 kies, dat maakt voor dat linkse blok dan weinig uit, neem ik aan…

Misschien help je GroenLinks aan een extra zetel, terwijl het bij BIJ1 de vraag is of er überhaupt een zetel komt.

En tenzij ze een partijverbond met een grotere linkse partij is, gaat je stem dan worden opgedeeld over de overige partijen.

Het is velen malen strategischer PvdA, SP of GroenLinks te stemmen als je links impact wil maken. 3 linkse partijen tussen de 5-15 zetels betekent meer dan 3 eenmansfracties op links plus een uitgeklede SP, GroenLinks en PvdA.
Als je iets tegen de 10 jaar VVD wil doen zou ik op een gevestigde linkse partij met bestaansrecht stemmen, voor elke PvDD zijn er 10 Denk achtige partijen die het nooit hebben waargemaakt.

Als je tegen de VVD wil stemmen, stem dan een bestaande partij links, al past die iets minder bij je dan BIJ1, de gradatie links is nu niet het belangrijkste.

9 likes