Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Misschien dat meer mensen vonden dat volt met de Europese verkiezingen een goed programma hadden en dat 't nu tegenvalt? Ik heb me er toen best wel in verdiept en kwam op volt, en met mij best wat vrienden ook. En ik, en al die vrienden ook, stemmen nu allemaal bij1.
Ik ben er dus zelf best verbaasd over. Heb ik toen op een partij gestemd zonder de standpunten goed te begrijpen, zijn hun standpunten nu heel anders dan toen of heb ik me (en met mij dus iig 5 anderen) toen niet goed erin verdiept.

Ik schrik vooral van hun standpunt mbt grensbewaking, zat er toen ook zoiets in en heb ik dat naast me neergelegd??

1 like

Nou ik ben toevallig maatschappijleer aan het leren havo eindexamen, en daar staat liberaal ook specifiek als rechts aangeduid, en de sociaaldemocraten specifiek als links. Overigens staat progressief wel onder het kopje rechts maar alleen mbt persoonlijke vrijheid. Dus misschien dat het oa daarom ‘mis’ gaat.

Edit: wil wel even zeggen dat ik daarom blij ben met de actieve discussie in dit topic want dat is informatiever én inhoudelijker dan dat boek maatschappijleer

Ik denk dat veel mensen inderdaad links en progressief door elkaar halen. Links-Rechts gaat meestal over de economische standpunten en blijkbaar scoort Volt daar rechtser op. Ik vind het programma van Volt tot nu toe wel goed (wat ik heb gelezen) en was eerst wel verbaasd om te lezen dat ze als rechts worden gezien. Maar toen bedacht ik me dat ik de afgelopen jaren steeds D66 heb gestemd en dat dat ook in het progressieve midden zit dus dat het niet zo gek is.
Het is toch niet alsof je het verkiezingsprogramma niet goed gelezen hebt als je niet door had dat Volt aan de rechterkant zit?
(Overigens snap ik het nog steeds niet helemaal dat Volt rechts van het midden valt, heb het idee dat het alleen door de kernenergie is ofzo.)

Maar uiteindelijk stem je wat het beste bij je past en dan maakt het natuurlijk niet uit waar het op het spectrum valt. Hebben jullie bij maatschappijleer vroeger ook les gehad over het hoefijzer-model?

3 likes

kan zijn, maar in dat opzicht ben ik net een echte kiezer en word ik naast ratio ook door gevoel beïnvloed tot wat ik ga stemmen en ik vond dit filmpje echt heel slecht :woman_shrugging:t3:

Denk dat het vooral komt door dingen als nauwelijks willen verhogen van het minimumloon, niet laten meestijgen van de bijstandsuitkeringen, geen sociale huur bij willen bouwen etc. Ze willen volgens mij wel weer een verhoogde belasting in het toptarief dus daarom zullen ze niet als helemaal rechts in het kieskompas gezet worden, maar er zitten gewoon best wat economisch rechtse standpunten in dat partijprogramma.

Ja ik snap wel dat de punten die je nu noemt niet als links gezien worden, maar ze verschillen daarop niet echt van wat bijvoorbeeld D66 wil, al zitten die natuurlijk op praktisch dezelfde plek in het kieskompas. Dingen als basisinkomen beschouw ik weer wat meer als links, maar goed heb het nu alleen over Volt in dit topic, terwijl ik misschien wel helemaal niet op ze ga stemmen haha.

Lezen jullie echt de partijprogramma’s? Ik deed dit altijd wel, maar die van D66 bijvoorbeeld is 200 pagina’s! Holy moly

Yes zit bij de ochtendshift op t stembureau. Lijkt me een vreselijk lange werkdag als je in de middag moet en na 21 nog stembiljetten moet tellen. Nu kan ik tenminste ff thuis chillen en dan in avond weer op pad

Edit yes en elearning ook gedaan nu

2 likes

Oh ik denk dat de ‘is Volt links?’ vraag meer gesteld wordt als ik dit zie:

Zou dat nou expres zijn van volt? Of ja waar komt het van dat mensen denken dat het lijkt op GroenLinks?

1 like

Ik vond dat ik mezelf best wat verdiept had in diverse programma’s, doch niet super uitgebreid hoor.
Maar nu zei een vriendin dat ze twijfelde tussen GroenLinks en D66 en ik weet echt helemaal niks van het programma van D66?? Ik snap er niks van, ik heb de podcast van damnhoney met Kaag geluisterd, en die van de kieswijzer. Maar tis echt een grote vaag vlek?? Het enige dat ik heb onthouden is het hometour filmpje van Kaag en de sneakers.

2 likes

Je hoeft ook niet alles te weten hè, als D66 toch geen optie voor je is om op te stemmen is het helemaal niet erg om er weinig van te weten. Je bent ook maar een mens en als je verder kijkt dan 1 stemwijzer ben je al een stuk inhoudelijk bezig dan de gemiddelde Nederlander

1 like

Bedoel je dat Volt zich expres zou profileren als links? Want zij hebben zichzelf niet ingedeeld toch, dat was het KiesKompas. Toevallig werd vandaag in het (satirische) programma Kiespijn Volt ook als links aangemerkt.
Ik denk dat als je met name klimaat een belangrijk onderwerp vind dat GL en Volt dan wel vergelijkbare standpunten hebben.

Het kieskompas heeft volt niet als links ingedeeld hoor. Maar meer in het algemeen vind ik het opvallend dat veel mensen blijkbaar Volt een beetje in het straatje GL zetten en dat hebben al die mensen niet per ongeluk individueel van elkaar bedacht ofzo. Dus ik vraag me af waar die misvatting vandaan komt en waar dat in de communicatie vanuit Volt dan zit.

Misschien omdat het hippe, jonge, randstedelijke mensen zijn/lijken? En geen racisten?

1 like

Toen ik de stemwijzer deed, was mijn top 3 Bij1, GroenLinks, en Volt (willekeurige volgorde). Ik was dus ook wel in de veronderstelling dat ze links waren (heb me verder niet in ze verdiept).

Hahaha mijn schoonmoeder gisteren: nou je wil niet weten wat er uit de stemwijzer kwam… Forum voor Democratie! Maar ik heb echt niet ingevuld dat ik tegen buitenlanders ben hoor!

Ben benieuwd wat ze dan wel heeft ingevuld :crazy_face: Maar FvD is ook voor vroeger pensioen en hypotheekrenteaftrek behouden enzo, dus misschien dat soort standpunten.

Vind haar wel zo iemand die in het stemhokje stiekem voor Geertje gaat en dan tegen ons zegt dat ze CDA heeft gestemd ofzo.

Ja idem, elke stem of kieswijzer die ik doe komt in de top drie: volt, groenlinks, d66 en soms pvda. Maar goed, gelukkig heb ik nog 9 hele dagen.

Ik vroeg me ineens af, wat zou het effect zijn als iedereen ipv 1 stem bijvoorbeeld 5 stemmen had, of het echt uitmaakt in de uitslagen. Of dat links veel meer naar elkaar toetrekt, en partijen als SGP, PVV, FvD juist groter worden.

Hahaha! Mijn schoonmoeder stemde altijd pvda, maar dit jaar niet. Want ze had voor het eerst in haar leven een stemwijzer gedaan en daar kwam VVD uit, dus nu stemt ze daar op. :woozy_face:
Ik probeerde mijn vriend al een beetje op te jutten om wat artikelen door te sturen over dat stemwijzers niet heel betrouwbaar zijn, en wat goede punten van linkse partijen, en dat soort dingen. Maar zelf hou ik me er maar even buiten voor de goede verstandshouding denk ik haha

Wat een fijn debat nu tussen Ploumen en Kaag op npo1. Veel prettiger dan al die debatten met de mannelijke lijsttrekkers die een wedstrijdje doen om oneliners eruit te gooien terwijl Frits Wester erdoorheen tettert met zijn vooringenomen houding.

10 likes

Ik kwam hier om dat te zeggen. Vind het echt fijn dat de NPO deze week 4 keer een uur uittrekt voor inhoudelijke debatten tussen twee lijsttrekkers. Dit debat is zo rustig, op de inhoud en alles goed verwoord enzo.

2 likes

Weet iemand of er ook een stemwijzer in het Engels is?

1 like