Ik begreep het iets genuanceerder; er zijn natuurlijk heel veel gronden waarop men vlucht en het stempel ‘vluchteling’ krijgt waarover nu vier of vijf zinnetjes geschreven worden. Volgens mij zei hij juist dat alleen politieke vluchtelingen volgens hem in aanmerkingen mochten komen voor de asielprocedure?
Sowieso stoort dat mij wel in het debat over migratie want het overgrote deel van de migranten komt uit de eu en vestigt zich ook niet permanent in Nederland. Daarnaast is niet elke migrant gevlucht en is ook niet elke asielzoeker een vluchteling. Ook zijn er verschillende statuten waaronder je beschermd kunt zijn of ooit kans maakt op naturalisatie- vaak een hele lang weg. Dit even terzijde; uiteindelijk gaat een groot deel van het onderwerp ‘migratie’ wat zogenaamd veel kiezers belangrijk vinden weer over een heel select groepje waarvan de meeste kiezers nog nooit iemand gesproken of ontmoet hebben en die zelf niet de kans krijgen zich te vertegenwoordigen.
En verder eens met @Violoncello, ik vind het vreemd om zijn mening te evalueren aan de hand van zijn geschiedenis (of afzetten tegenover zijn vader); dat zegt meer over eigen referentiekaders want zoiets wordt echt niet bij iedereen afgevraagd. Hij kan toch zijn mening hebben of zelfs van mening veranderen? Zijn leven zijn mening. Lijkt me al irritant genoeg dat je weer wordt aangeduid als ‘Ooit vluchteling maar nu (…)’ . Echt in het algemeen kap gewoon daar mee, sommige mensen waren 5 ofzo toen hun ouders besloten te vluchten dus die hebben echt geen diepgaande analyse van die overweging paraat om te delen met Nederland, die hebben hier langer gewoond dan veel mensen die gaan stemmen ondertussen.
De eerste kandidaat bedoel je? Dat kan heel simpel, namelijk lid worden van de VVD en je actief met politiek gaan bemoeien.