Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik begreep het iets genuanceerder; er zijn natuurlijk heel veel gronden waarop men vlucht en het stempel ‘vluchteling’ krijgt waarover nu vier of vijf zinnetjes geschreven worden. Volgens mij zei hij juist dat alleen politieke vluchtelingen volgens hem in aanmerkingen mochten komen voor de asielprocedure?

Sowieso stoort dat mij wel in het debat over migratie want het overgrote deel van de migranten komt uit de eu en vestigt zich ook niet permanent in Nederland. Daarnaast is niet elke migrant gevlucht en is ook niet elke asielzoeker een vluchteling. Ook zijn er verschillende statuten waaronder je beschermd kunt zijn of ooit kans maakt op naturalisatie- vaak een hele lang weg. Dit even terzijde; uiteindelijk gaat een groot deel van het onderwerp ‘migratie’ wat zogenaamd veel kiezers belangrijk vinden weer over een heel select groepje waarvan de meeste kiezers nog nooit iemand gesproken of ontmoet hebben en die zelf niet de kans krijgen zich te vertegenwoordigen.

En verder eens met @Violoncello, ik vind het vreemd om zijn mening te evalueren aan de hand van zijn geschiedenis (of afzetten tegenover zijn vader); dat zegt meer over eigen referentiekaders want zoiets wordt echt niet bij iedereen afgevraagd. Hij kan toch zijn mening hebben of zelfs van mening veranderen? Zijn leven zijn mening. Lijkt me al irritant genoeg dat je weer wordt aangeduid als ‘Ooit vluchteling maar nu (…)’ . Echt in het algemeen kap gewoon daar mee, sommige mensen waren 5 ofzo toen hun ouders besloten te vluchten dus die hebben echt geen diepgaande analyse van die overweging paraat om te delen met Nederland, die hebben hier langer gewoond dan veel mensen die gaan stemmen ondertussen.

De eerste kandidaat bedoel je? Dat kan heel simpel, namelijk lid worden van de VVD en je actief met politiek gaan bemoeien.

4 likes

Je hebt helemaal gelijk dat het veel genuanceerder ligt, daarom trouwens ook wel des te smeriger dat politici zo op die onderbuikgevoelens van mensen inspelen en erin meegaan. En dan heb ik het zeker niet alleen over FvD en PVV, de VVD heeft hier ook echt wel een handje van.

2 likes

Alle partijen die het hebben over ‘zo snel mogelijk integreren en meedoen’ maken zich hier schuldig aan.

Niet alle mensen die in Nederland aankomen en willen blijven krijgen de mogelijkheid of de toestemming om taalles te volgen of te werken (gaat het in het NOS artikel ook over). Moeten mensen dan zwart gaan werken om maar mee te doen? (dus strafbaar). Ik krijg soms echt het idee dat wordt aangenomen dat een azc een soort centerparcs is waar je vrij in en uitloopt om bij het UWV een baantje op te pikken. Mensen moeten nu zelf geld lenen bij duo om te starten met Nederlandse les (Lubach maakte hier ooit een item over). Sommige mensen zitten 15 jaar in een azc. Dan vergaat de lust om je ‘in te vechten’ wel een beetje, vooral als je weet dat toch iedereen je altijd zal nadragen dat je een beetje anders bent, je naam moeilijk uit te spreken is en zich afvraagt ‘waar je nou ÉCHT vandaan komt’

5 likes

Nouja, daarom vind ik het dus apart dat je als ouders een vluchtelingenachtergrond hebben, je lid wordt de VVD.

Ik snapte je punt eigenlijk niet zo goed. Ik ben behoorlijk goed de hoogte van hoe het asielzoekers in Nederland vergaat, wilde vooral mijn verbazing uiten hoe je dan bij de VVD terecht komt.
Maar ik ken ook een voormalig asielzoeker die PVV wil stemmen, dus helemaal verbaasd moet ik ook niet zijn.
Edit: en ja, dat is vrijheid. Maar als het aan zulke partijen lag waren veel mensen hier allang niet meer, dus ik snap niet goed dat wat je zelf hebt, je een ander niet gunt.

Mijn punt is dat het verhaal genuanceerder is dan ouders zijn migrant- vreemd dat kind lid wordt van de VVD.

Ik kan me voorstellen dat mijn redenatie niet heel gestructureerd was maar N=1 voorbeelden (zoals ook in dit artikel) werken naar mijn idee averechts om iets te kunnen zeggen over de situaties wat betreft migratie in Nederland. Alleen bij succesvolle mensen/ mensen in leiderschapsposities en criminaliteitscijfers die migrantenkaart te trekken zoals nu vaak wordt gedaan helpt ook niet.

Als integratie echt gelukt zou zijn (wat een rare benaming is; wat is dan geïntegreerd zijn en hoe meet je of dat lukt.? is zoiets constant of moet je blijven mee-integreren?) zou er ook niet voortdurend over Aboutaleb en Arib gezegd moeten worden dat ze een migratieachtergrond hebben en dat het daarom voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om burgemeester van Rotterdam te worden. Ik geloof wel in het idee van rolmodellen, maar je doet daarmee mensen en hun capaciteiten echt te kort. Bovendien is het ook vreemd om over een stad waar mensen met een biculturele- of migratieachtergrond de meerderheid vormen voortdurend die positie een uitzonderingspositie te maken als er iets goeds danwel slechts gebeurt.

En wat maakt dat je verbaasd bent over de stemkeuze van een voormalig asielzoeker die PVV of VVD wil stemmen? Zou het kunnen dat andere thema’s dan migratie voor hen meer op de voorgrond staan? Als je de nationaliteit krijgt heb je verder toch weinig met andere asielzoekers te maken, net zo veel/weinig als de rest van het land.
Als je studeert stem je eerder op een partij die zich daarmee bezig houdt, als je ouder wordt kan dat switchen en kijk je eerder naar pensioenen, als je ondernemer bent eerder een partij die daar meer op focust misschien? Kan allemaal, en geldt voor mensen met een migratieachtergrond net zo goed.

Asielzoeker is een tijdelijke verblijfsstatus, geen permanente identiteit, lidmaatschap of politieke kleur.

1 like

Off topic: Ilias is de Arabische versie van “Elia(s)” of “Elijah”. Naam wordt veel gebruikt en zul je dus mogelijk nog vaker tegenkomen haha. Maar ik begrijp de associatie met het boek van Homerus :smiley:

2 likes

Ik vind het wel mooi dat je dat zo zegt. Zo zou het ook moeten zijn, maar ik weet niet of dat in de praktijk zo is. Ik zie situaties waarin dat niet zo is. En beleid maakt het soms ook wel heel moeilijk om daar los van te komen.

1 like

Ik weet echt niet zo goed wat ik moet stemmen dit jaar. Ik ben een trouwe D66-stemmer (realistisch sociaal-liberaal, zou ik zeggen), maar ben de laatste tijd echt een beetje op ze afgeknapt, met dat avondklok-gebeuren en blits maken over politieke besluiten waar zij in de stemming tegen waren.

Heb alleen voor mijn gevoel geen goed alternatief. Zal me eens in de kleine partijen verdiepen, maar het voelt zo “zinloos” om daar op te stemmen. Vind het echt lastig.

1 like

Waar halen jullie je informatie vandaan om te beslissen waar je op gaat stemmen? Is er een goede Website waar alle partijen goed met elkaar worden vergeleken en waarbij je het snel kunt scannen maar ook dieper op bepaalde standpunten in kunt gaan? Vind zoiets als de stemwijzer totaal nutteloos.

Zeikschrift heeft allerlei kieswijzers/overzichtssites achter elkaar gezet in een artikel, zie:

2 likes

Ik lees dan gewoon de website door van de partijen die ik overweeg. En ik volg graag debatten/interviews/podcasts. Op een gegeven moment weet je dan wel wat de verschillen zijn.

Ik heb het meer oldskool gedaan wat dat betreft. Heb de partijen die in de top uitkwamen bij mijn stemwijzers op hun eigen website de verkiezingsprogramma’s doorgenomen (wel best wel wat werk haha) en dan gewoon lijstjes gemaakt op 'n A4, alles in rood waren dingen waar ik het niet mee eens was, en groen dingen waar ik het wel mee eens was en zo kon ik een duidelijker onderscheid voor mezelf maken

3 likes

Ik heb voor het eerst een klein verkiezingspostertje voor m’n raam :muscle:

Kom mee naar de pee vee dee (a)!!!

Ik oefen vast voor mijn campagnevoeren hoe vinden jullie het gaan? Denken jullie nu allemaal hee dat rijmt, lekker, ik stem op Lil?

1 like

kom mee naar de pvv klinkt chiller

3 likes

Kut dat is wel een beetje wat ik niet wil bereiken, ik workshop de boel nog ff

1 like

Misschien is ‘Ga voor de PvdA!’ een betere optie.

2 likes

Kom ga naar de Pee Vee Dee Aaa! Bekt wel beter. Ik krijg JONG en Bij1 op 1 en 2 uit de stemwijzer, mhihihi is het erg sad om op een jongerenpartij te stemmen als je uit de 80’s komt? :joy:

1 like

Ontwaakt, verworpenen der aarde!

Nee hoor als ik jou was zou ik met mijn pet achterstevoren op naar de partijbijeenkomst skateboarden, niemand zal het doorhebben!

3 likes

Doet me denken aan de vorige verkiezingen, toen ik daar in een Barcelona-traningspak stond in het stemlokaal, omdat ik in de tuin aan het werken was, en echt het idee had dat ik een vette trick uithaalde, omdat “iedereen” vast dacht dat ik PVV zou stemmen.

Terwijl: nobody cares.

4 likes