Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Hoeveel vragen krijg je en hoe heb je het voorbereid? Ik ben de afgelopen dagen ook ontzettend moe dus ik denk dat ik er volgende week maar aan ga beginnen.

Ik had mij hier alleen voor stembureaulid aangemeld met de gedachte ik zie wel of ze mij gaan indelen en de voorzitter krijgt maar 30 euro meer. Ik vraag mij af of die vergoedingen per gemeente verschillen…

Het gaat er uiteindelijk toch om in welk partijprogramma je je het beste kan vinden, welke partij jouw visie het beste uitdraagt, en welke partij naar jouw idee het grootste verschil kan gaan maken, niet om welke uitspraken om ‘zieltjes te winnen’ voor de verkiezingen je het meest tenenkrommend vindt? Ik vind sommige zaken waarmee GL nu de publiciteit opzoekt ook debiel, maar ze komen er wel mee in de media en dat is ook wat waard naar mijn idee.

3 likes

Een stemwijzer tinder stijl gebaseerd op nieuwe woorden in de tweede kamer. Niet zo serieus, wel grappig. Bij mij komt er christen unie uit trouwens!

1 like

Ik vond het ook best pittig! Bij mijn gemeente moest ik eerst allerlei onderdelen doornemen op een website en dan kreeg je na elk onderdeel een ‘proeftoets’ en aan het einde de eindtoets (die mag je volgens mij 2 keer overdoen). Ik heb tijdens de eindtoets wel gewoon het studiemateriaal er bij gehouden :grimacing: Bij mij waren het trouwens 30 vragen. Ben met de toets 25 minuten bezig geweest. Denk dat ik in totaal (doornemen alle stof en toets) een paar uur bezig ben geweest.

Edit: ik vond ook de vragen over het proces-verbaal het moeilijkst!

Moeten jullie ook nog de ‘fysieke’ teltraining doen? Dat is bij ons via zoom nu, maar vind het allemaal wel tijdsintensief (maar gelukkig ook leuk). Ben denk ik in totaal inclusief de dag zelf er wel zo’n 20-25 uur mee bezig.

Hmm voor mij doet de politieke stijl er wel echt toe.

Die van GL staat mij niet een beetje tegen, maar echt heel ver af van haar ik voor sta. Dus tja, voor mij is het echt geen optie.

3 likes

Haha maar je zegt zelf dat je PvdA gaat stemmen. Zoveel verschillen die twee partijen niet van elkaar hoor, alleen zet GL zich veel meer in voor het klimaat.

Ik weet zeker al wat ik stemmen, wie precies op de lijst is nog de vraag.

Ik deel de mening over de stijl van GroenLinks wel, ik ben er ook geen fan van. Zowel niet van Klaver als de eenzijdige focus in de campagne op klimaat, terwijl er juist ook zoveel sociaaleconomische linkse standpunten zijn die nu een podium verdienen. Maar ik ga alsnog GroenLinks stemmen. Ik heb de PvdA gewoon echt nog niet vergeven voor Rutte 2 en de ravage die ze toen hebben aangericht. Snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen daar makkelijker overheen lijken te stappen dan populistische uitspraken van Klaver. De PvdA is mijns inziens gewoon echt zwaar medeplichtig aan onze neoliberale samenleving die is gebouwd op wantrouwen en institutioneel racisme.

6 likes

Als je vanuit het buitenland stemt heb je die niet!
Dan is het dit:

Maar ik denk wel dat dat eerder fout gaat met stemmen op de juiste persoon (#stemopeevrouw)

1 like

Dit is echt zo’n typische reactie van Thierry. Dat een persoon/gesprek hem niet aanstaat en dat ie dan maar wegloopt. Ik had een boek over hem gelezen en daarin werd ook al zoiets gezegd, dat hij dit vaak doet… Als hij het gevoel heeft dat ie niet met je kan levelen, wil hij gewoon niet met je praten. Zo arrogant :sweat_smile:

1 like

Oké ik zat door oude foto’s te scrollen en kwam dit plaatje tegen (ja echt de beste bron)

Waarbij dus staat dat PvdA ook voor het verbod gestemd heeft. Ik kan dus niks meer vinden van deze motie op de site vd tweede kamer. Alleen een motie over aanscherping waarbij ze tegen stemmen (maar daarbij stemt bv ook pvdd tegen)

Edit : m’n plaatje klopt

Haha wat een jankerd is het toch ook. Moet wel zeggen dat ik het wat betreft die kleffe broodjes voor de eerste keer met hem eens ben! :sweat_smile:

Edit: Mogen we nu ook al geen boterham met kaas meer eten in dit land? :rage:

2 likes

nee klopt helaas je mag echt niks meer is ook al af gepakt door de roverheid en den Haag zn handje maar op houden hé

1 like

Ik vind het wel leuk dat je in al Thierry’s antwoorden zo’n ontevredenheid en verdiet hoort.

Die kerel is echt diep ongelukkig vanbinnen :heart:

9 likes

Dankje, dan klopt m’n plaatje dus toch!

1 like

Ik ben even zo blij, mijn vriend wil sowieso op een vrouw gaan stemmen. Hij moet alleen nog een keuze maken tussen welke partij :slight_smile:

2 likes

Ik heb het even nagezocht en in 2016 stemden ze in de tweede kamer idd voor en in 2018 (toen de wet dus werd aangenomen) in de eerste kamer tegen. Ik had dat laatste in mijn hoofd maar ja dat was dus de eerste kamer en daar stemmen we in maart niet voor.

Het boerkaverbod is trouwens verder niet mijn heuvel deze aankomende verkiezingen maar ik vind het toch tegenstrijdig dat ze 5 jaar geleden voor hebben gestemd. Niet zo sociaal (en niet grondwettelijk en symboolpolitiek). Zo jammer dat partijen zo raar uit de bocht kunnen vliegen. Ik had dat ook bij de discussie over het ritueel slachten verbod. Ik vond dat walgelijk, moslims en joden pesten onder het mom van diervriendelijkheid. De hele vleesindustrie is niet diervriendelijk maar sure pak de minder dan 1% religieuze mensen maar aan die het slachten net anders doen en niet de bio-industrie of de gewone abattoirs. Met de boerka ook weer, ja ik vind het idee erachter ook niet zo fijn maar er zijn wat, 3 vrouwen in Nederland die zo’n ding dragen en die wil je dus pesten. Ongelooflijk dat de pvv dit voor elkaar heeft gekregen.

10 likes

Oh wat gek zeg dat de eerste kamer dan tegen stemt en ze nu toch weer voor zijn.
Lilianne Ploumen is te gast in de laatste aflevering van damnhoney en daar zegt ze eerst dat haar partij nooit de femimist in is gegaan, maar later geeft ze ook aan dat ze voorstander is van het verbod omdat (komt die hoor!!) ze het ongemakkelijk vindt als ze mensen hun gezicht niet kan zien in de bibliotheek. Ik vond het zo raar dat dat haar argument was, die ze nu tijdens corona ook nog gebruikte.

Op 17.45 wordt de stelling voorgelegd en benoemt ze waarom zij wil dat het verbod actief blijft (duurt 2 minuutjes).
4 likes