“Ik zou het recht van vrouwen om een niqab of boerka te dragen best willen verdedigen maar ik vind het zelf een vreselijk ding” aldus Ploumen. nou, bedankt voor deze inhoudelijke uitleg.
Hahaha wát.
Nice, 0% VVD, FvD en PVV
Als je weet op welk partij je wilt stemmen en op welk nummer de kandidaat van jouw keuze staat is het toch niet zo moeilijk om die partij en dat nummer aan te vinken?
Ik vind het trouwens echt goed geregeld met dat stemmen, je stembewijs (ondertekend) en kopie van je paspoort gaan los in de antwoordenvelop, je stembiljet zelf in een afgesloten envelop die pas bij het tellen wordt open gemaakt. Het enige nadeel imo is dat je het stembiljet en de kopie van ja paspoort/ID zelf uit moet printen, ik heb geen printer
Ja is ook ongemakkelijk en ik vind het ook een rotding, maar dat betekent niet dat je mensen dat recht moet ontnemen je hoeft de boerka zelf niet te verdedigen om een verbod erop een slecht idee te vinden.
Anyway als ik straks PvdA minister president ben dan hef ik het verbod weer op hoor.
En alle instanties waar je kan printen, zoals de bieb, zijn gesloten
Ik denk trouwens dat bij de situatie die je schetst je wel een flinke politieke betrokkenheid nodig hebt. Je moet vantevoren dat nmlk allemaal al uitgezocht hebben, ipv dat je had gehoord dat je op een lagere vrouw moet stemmen en daarom de vrouwennaam op plek 13 aankruist. (of de vrouw op plek 2 want hallo is toch een vrouw)
Haha mooizo daar teken ik voor!
Ik snap je trouwens hoor, ik heb ook op pvdd gestemd terwijl zij tegen ritueel slachten zijn en ik me daarbij aansluit bij jou punt, ze waren voor mij alsnog op dat moment de beste optie, en het was niet het punt waar ik een lans voor zou breken.
Dat is natuurlijk ook weer zo, er staan geen namen bij, dus je kunt niet in het stemhokje nog bedenken dat je op een vrouw wilt stemmen. Maar ik denk dat je als je vanuit het buitenland stemt, je sowieso wel betrokken bent, anders doe je de moeite niet om je te registreren om te kunnen stemmen. Zo is het bij mij iig wel.
Hier kun je gelukkig nog wel bij de spätkauf printen. En ik woon ook nog eens in een stad met ambassade, dus kan het daar inleveren ipv 4€ aan postzegels te moeten plakken
Ik vond het ook jammer dat je voor stemmen vanuit het buitenland echt al maanden voor de verkiezingen een brief naar Den Haag moest sturen om je aan te melden (was in 2016 zo, dit keer kon het wel per mail). Die deadline werd ook helemaal niet groots aangekondigd ofzo, ik kwam er per toeval achter van een andere Nederlander die in het buitenland woonde en zo sociaal was iedereen via social media op de hoogte te stellen. Maar ja als je eenmaal geregistreerd bent is het wel een prima systeem!
Misschien een domme vraag hoor, maar hoe werkt dat nou met meer vrouwen de kamer in stemmen?
Als een partij in de peilingen 10 zetels heeft, op nummer 10 staat Miep. Dus je stemt op de eerst volgende vrouw, zeg Debbie, op nummer 11. Verstoot zij dan niet Miep van haar plek? Dan blijft het aantal vrouwen toch gelijk?
Of zou je dan dus moeten kijken naar partijen waar op de laatste verwachte zetel een man zit?
Stemopeenvrouw zegt dat Miep die op nummer 10 staat je stem ook kan gebruiken. (Een vrouw die volgens de peilingen dus nét de kamer in zou komen.) Anders kan het inderdaad gebeuren dat de ene vrouw de plek van de andere inneemt.
Daar komt nog bij dat het uiteindelijke aantal zetels altijd af kan wijken van de peilingen. Het is dus beter als de voorkeursstemmen over een paar vrouwen die waarschijnlijk net wel of net niet de kamer inkomen verdeeld zijn.
Stemopeenvrouw.nl legt het heel goed uit en heeft 't adhv peilingen op de website staan (hoef je niet zelf te rekenen)
Oh dit is wel echt een non-argument en het lijkt mij dat je eigen mening over een ‘vreselijk ding’ niet zwaarder zou moeten wegen dan het recht om het te dragen. Ik had eigenlijk de hoop dat Ploumen tot haar recht zou komen als lijsttrekker maar ik heb haar nu een paar keer in programma’s gezien en gehoord en het is een beetje teleurstellend. Laatst ook al bij Op1 over haar wet om lonen gelijk te trekken. Prima initiatief maar ze is zo weinig flexibel dat ze het echte debat daar niet aanging en ze alleen maar zei ‘ja over economische zelfstandigheid van vrouwen moeten we het ook hebben. Zonder het daadwerkelijk daarover te hebben. En nu deze uitspraak is ook weer zo teleurstellend. Waar blijven de inhoudelijke argumenten dan. Maakt mij toch niet uit of je het een stom ding vindt? Alsof het daarom draait.
Wat vinden jullie van die verkiezingsserie van Damn Honey (Stem Honey)? Ik vind het maar mwah.
Tot nu toe zijn Lilianne Ploumen en Esther Ouwehand langsgeweest, die allebei het boerkaverbod hebben zitten verdedigen. Bovendien vond Ploumen dat de PvdA in het verleden nooit de mist in is gegaan op het gebied van feminisme en Ouwehand was vandaag echt op het randje aan het lopen (en soms eroverheen) met haar vergelijkingen tussen dierenrechten en rechten van gemarginaliseerde groepen mensen
En een kwartier is ook wel heel kort. Die lijsttrekkers hebben natuurlijk van tevoren bedacht wat ze wilden gaan zeggen en dat klinkt allemaal heel mooi en aardig, maar er is bijna geen tijd om ze eens kritisch te bevragen of ergens wat dieper op in te gaan.
ik vind het tot nu toe ook niet heel interessant. hoe ouwehand het boerkaverbod verdedigde vond ik meer draagvlak hebben dan bij ploumen, ouwehand erkende tenminste dat ze het lastig vond en vermeed het onderwerp niet, terwijl ploumen het met een dooddoener afdeed en de kans aangreep om over mondkapjes te praten. en vind het jammer dat ouwehand het onderwerp abortus zo algemeen benoemde, dat de pvdd er inderdaad niets aan lijkt te willen veranderen van hoe het nu is. het is ook veel info die ik al weet, had liever een interview gehoord met hoe ze bepaalde onderwerpen willen aan gaan pakken, welke concrete acties ze willen doen om dat te bewerkstellingen.
Ik wil inderdaad van iedereen concrete plannen horen. Stemgedrag of successen/missers uit het verleden boeit me minder, en is ook niet te vergelijken met nieuwe partijen. Vertel me gewoon wat je gaat doen.
De niqab/burka is echt het laatste waar ik me druk om maak. (https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/politiek/4053932/aantal-boerkadraagsters-zeer-beperkt-in-nederland.amp ging een paar jaar geleden om naar schatting maximaal 400 mensen en waarschijnlijk een stuk minder) Edit: NOS schreef dat het in 2018 naar schatting een stuk of 150 mensen waren.
Ik had dit met de Europese verkiezingen wel inderdaad. Had toen op de nr 4 gestemd en die heeft de plek van nr 3 ingenomen, maar dat was ook een vrouw, haha…
Er zijn zeker zaken waar ik me veel drukker om maak (KLIMAAT!! DE WERELD GAAT NAAR DE TERING), maar zo’n boerkaverbod plaats ik toch wel in een bredere context van kwesties waar ik me wel heel druk over maak en die ook behoorlijk urgent zijn: islamofobie (kijk alleen al hoe groot de PVV, dé anti-islampartij, weer dreigt te gaan worden), racisme en zelfbeschikkingsrecht van vrouwen.
Ik snap wat je zegt. Maar voor mij is juist het burkadebat een voorbeeld van rechtse symboolpolitiek. En daar moet links dan misschien noodgedwongen op reageren. Terwijl het probleem natuurlijk niet ligt bij hoe 150 vrouwen zich kleden. Ga dan gewoon in op het bredere thema in plaats van die focus op zoiets kleins, denk ik dan.
Beter nog, ga in op wat die voedingsbodem voor bijvoorbeeld islamofobie veroorzaakt. Mijn idee is dat iedereen gelukkiger zou zijn in een linkse samenleving, zelfs rechtse mensen. Hoe minder onvrede en hoe minder schaarste, hoe minder voedingsbodem voor partijen zoals PVV denk ik. (Is misschien te simpel gedacht. Maar de focus op zoiets dat duidelijk een enorm kleine groep mensen beïnvloedt vind ik echt zinloos, ik heb liever dat links dan zegt ‘dat gaat over ongeveer 150 mensen, waarom leggen jullie daar zo de focus op in jullie programma?’
Ja ik kwam er zelf ook alleen maar op omdat het me verbaasde dat de PvdA in een stemwijzer voor het verbod bleek te zijn, maar aangezien ik niet verwacht dat het de komende tijd weer op de agenda komt is het deze verkiezingen zeker niet een prioriteit voor mij. Het is symboolpolitiek en ik wil heel graag gewoon gvd eens wat verandering ik wil dat links ophoudt met bekvechten in de marge en met concrete oplossingen komt voor jarenlang rechts wanbeleid.