Ik kreeg Nida als beste optie uit de stemwijzer? Ik kende die partij helemaal niet en ik ben ook niet islamitisch… snap niet goed hoe dat gebeurd is.
Ik ben vorige week lid geworden en ga als ik later deze week tijd heb eens een mail sturen naar ze om te vragen wtf.
Ik vraag me wel af of je net zo verbaasd was als je christenunie of cda uit je stemwijzer kreeg omdat je bv niet eens christen was.
Volgens mij zitten er op het afschaffen van de wet op gezichtsbedekking ook geen religieuze standpunten in de stemwijzer, en staat iedere partij voor meer dan z’n religie.
(wat niet wegneemt dat ik graag zou willen dat religie uit de kamer verdwijnt, maar zo kwam je reactie nu niet over).
Ik kende de partij niet en ik ben juist christen en ik had het idee dat ik naar mijn christelijke overtuigingen de stemwijzer had ingevuld en daardoor was ik verbaasd. Jammer dat het in een racistische hoek wordt getrokken want zo was het niet bedoeld.
Ik haalde uit de comment van @Kusjessoldaat er niet uit dat ze jou naar de racistische hoek trok hoor
Open je ogen. Ooit in je opgekomen dat christenen en moslims wellicht grotendeels dezelfde waarden nastreven?
Het Christendom en de Islam hebben toch ook heel veel overeenkomsten? Zo vreemd vind ik het niet.
Okee, dan was ik gewoon erg naïef/onwetend. excuus.
Ik denk dat dit bij veel mensen wel zo is hoor, dat dat zich niet alleen beperkt tot Islamitische partijen. Dat heb ik ook een keer gehad, ik deed een stemwijzer voor de waterschappen ofzo en de nummer 1 die er uit kwam was ChristenUnie. Ik schrok daar toen best wel van want ze hebben een aantal standpunten waar ik me echt niet in kan vinden (abortus, lgbt+, etc) en ik zou nooit met zo’n partij geassocieerd willen worden. Ik ben sowieso ook voor een scheiding van kerk en staat. Toen ik hun standpunten ben gaan lezen uit nieuwsgierigheid kwam ik er achter dat ze op veel andere gebieden best progressief en links zijn dus die uitslag was op zich ook wel logisch. Maar mijn eerste reactie was vooral heel verbaasd, juist vanwege het religie aspect.
Er hebben ook al genoeg mensen gezegd dat ze verbaasd zijn dat ze op 50+ uitkomen ofzo. Is toch niet zo gek dat je niet verwacht uit te komen bij een partij die op een identiteit/groep gericht is waar jij niet toe hoort?
Het is jammer dat ze in de stemwijzer zo’n beperkt aantal vragen stellen, waardoor mensen soms bij een partij uitkomen die qua sommige stellingen wel past, maar qua andere overtuigingen of qua hoofdstreven een heel andere richting in slaan.
Zo kwam er bij mij vorige verkiezingen heel vaak pvv en forum van democratie uit, maar ik sta niet(meer) achter die partijen qua gevoel/ normen/waarden ofzo. Ze zouden die tests echt veel beter kunnen maken.
Deze is er ook nog. Heeft weer iets andere stellingen, maar sommige zijn wel gelijk aan de stemwijzer. Je krijgt wel een duidelijker beeld van waar je valt links/rechts en progressief/conservatief.
Ik heb net het kieskompas gedaan. En dan kom ik uit op ‘je staat het dichtste bij de ChristenUnie’. Nou ik sta hier gewoon verdomd alleen lijkt wel.
Maar ik denk dat ik eruit ben en pvda ga stemmen
Het ligt er denk ik ook aan wat voor jou persoonlijk belangrijk is (daarom kan je sommige stellingen toch extra gewicht geven?). Er zaten een aantal vragen tussen waarbij het mij niet zoveel uitmaakte of ik nou voor of tegen ben omdat het of mij nu (nog) niet aangaat (door woonsituatie, leeftijd, etc) maar vooral omdat ik het op dit moment geen prioriteit vind. Veel stellingen zijn one-issues en zeggen niet zo veel over de visie van een partij. Stellingen als wel/niet x km/uur rijden zijn voor mij niet zo relevant omdat ik liever voor een cultuuromslag ga dan voor symbolische beslissingen die vooral leuk zijn voor de headlines. Natuurlijk vind ik milieu en leefomgeving ook belangrijk, maar wel/niet maximumsnelheid zegt dan vrij weinig over een partij naar mijn idee. Ik probeer daardoor nu ook af te wegen wat ik het belangrijkst vind en of 1 standpunt over bijv. de niqab voor mij dan doorslaggevend is om wel/niet op een partij te stemmen als ik de rest van de lijn wel goed vind. (wel goed; beste alternatief)
Ugh volgens kieskompas zit ik ook tussen D66 en de ChristenUnie, toch een stukje rechtser dan PvdA.
Nou is ChristenUnie geen optie uiteraard, maar twijfel toch een beetje tussen D66 en PvdA. Alleen is het wel jammer dat D66 de VVD mogelijk in het kabinet helpt opnieuw. Anderzijds vindt ik een Rutte kabinet zonder D66 nog erger, als het dan VVD plus alleen maar christenen wordt is echt m’n nachtmerrie.
What to do what to do
Nee no backsies
Doet me denken dat ik een keer rozen heb rondgebracht voor de verkiezingen voor de PvdA… in het Gooi
Was wel leuk opzich, maar zal dit jaar wel geen ding zijn
Edit: maar jij bent lid geworden?
Oh wow hebben ze je niet op het dorpsplein voor communisme veroordeeld daar?
Ja ik ben nu lid! Beetje met vaag idee dat ik wellicht ook eens inspraak kan hebben want ik ben helemaal on board met ideologie maar vind dan sommige individuele standpunten daar niet mee overeenkomen. Zal in de praktijk wel meevallen maar ja zo voel ik ook een beetje dat ik ergens bij hoor hé. Kan trouwens al vanaf €1 per maand, je kiest je eigen contributie. #ad
Ligt het aan mij of missen hier partijen? BIJ1 bijvoorbeeld zie ik niet terug, terwijl ik daar volgens de stemwijzer net zo dichtbij zat als bij GL. Of ben ik vergeten iets aan te vinken ergens?
Nee klopt, ze hebben alleen JA21 meegenomen op basis van de peilingen oid… Beetje jammer wel.