Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

En schadeloosstelling 8 en een halve rug per maand halloooooo lekker koffieleuten voor bijna 9 ruggen en nu jij weer

hij zegt wel echt goede dingen deze Tjeenk Willink.

2 likes

Ja geeeen idee vind het ergens wel frappant dat ze met 74 stemmen in de eerste rode is gekozen.

Arib won pas in de vierde ronde de vorige keer, Van Miltenburg in de derde ronde de keer ervoor. Tuurlijk kan het wel, volgens mij won Verbeet ook in één ronde, maar ik dacht dat het héél veel closer ging worden dan 74 vs 38 (die 27 van Bosma zijn de 17 pvv zetels, de 8 FvD zetels en dan zijn er nog 3 ja21 zetels dus iemand heeft geen Bosma gestemd? )

Het is wel opvallend bedoel ik dan. Zo’n meerderheid en kennelijk van veel verschillende danwel grote partijen steun gehad. Ben benieuwd (Maarja anoniem dus we zullen het niet weten) of er volgens fractielijnen is gestemd, dat duidt toch wel een beetje op dat er gesprekken binnen de fracties zijn geweest mogelijk? En Arib leek toch brede steun te genieten, zelfs vanuit figuren als Theo Hiddema en andere unlikely figuren. Is daar zo weinig van over?

Denk ergens wel dat er over gesproken is, iig binnen de fracties en dat er wel iets tactisch aan de hand is. Misschien heeft Kaag niks afgesproken, maar is het een (ongevraagd) gebaar vanuit Rutte? Denk niet dat Kaag het heeft gevraagd aan Rutte, maar wel dat er iets tactisch achter zit. Het blijft toch een politiek spelletje vooral nu met de kamer vs kabinet en de machtsbalans.

12 likes

Een gebaar van rutte zou wel kunnen ja natuurlijk.
Vind ik aannemelijker dan dat Kaag het bekokstoofd zou hebben, want waarom zou ze.
Maar we zullen er wel nooit achterkomen.

2 likes

ja, Hiddema is eind vorig jaar gestopt met Tweede Kamer. Arib ging zijn brief voorlezen:

https://www.youtube.com/watch?v=wkCEiAygP4E

volgens mij konden zij wel goed opschieten ja

4 likes

Aaaw ik ga onze Ariba wel missen.

21 likes

Caroline zei op twitter dat de BBB ook op Bosma heeft gestemd, dus dan zou hij 29 stemmen hebben. Er waren een aantal stemmen ongeldig en een paar Kamerleden afwezig dus dat zullen er wel 2 in die hoek zijn.

Denk dat die partijen verwacht hadden dat er meerdere stemrondes zouden komen waarbij Bosma als eerste zou afvallen, en dat ze daarna misschien wel voor Arib zouden stemmen (alleen al omdat de PVV nu zo tekeer gaat over het D66-VVD onderonsje). Alsnog zou Arib dan niet genoeg hebben helaas. Ik verdenk de VVD (en CDA) er ook wel van dat ze op Bergkamp hebben gestemd om D66 te paaien. Benieuwd wie Bergkamp aan de 74e stem heeft geholpen.

Ik las op twitter bij een politiek journalist van de Telegraaf dat GroenLinks Bergkamp ook aan stemmen geholpen zou hebben, maar dat zou ik wel een hele domme zet vinden die ze denk ik ook niet in dank wordt afgenomen door hun achterban.

2 likes

omg dat extra kussen op die te grote voorzittersstoel :pleading_face:

10 likes

Ik heb net de persco van Tjeenk Willink teruggekeken en volgens mij is het een goede zaak dat hij als informateur aangesteld is, echt een verstandige man.

Hoewel ik Rutte zelf ook heelemaal kut vind stoort het me toch een beetje dat zoveel fractievoorzitters voor de (nogal populistische) easy fix lijken te willen gaan. Alsof alle grote problemen waar het steeds over gaat (verziekte bestuurscultuur, gebrek aan dualisme, weinig vertrouwen in de overheid) op magische wijze zouden verdwijnen als de persoon Mark Rutte weg is.

8 likes

6 likes

Haha ja dat het allerliefst hoor!

Theo Hiddema keert terug bij FvD als senator. Deze heb ik niet zien aankomen. Aan de andere kant verbaast het me eigenlijk ook niets.

2 likes

Ik zit dit net ook met verbazing te lezen

Maar volgens hem “ zitten er geen wappies meer achter de gordijnen”.
Uh-huh.

1 like

Het kwam erop neer dat hij vond dat het parlement zijn eigenlijke macht is kwijtgeraakt door de huidige bestuurlijke ontwikkelingen, met als hoogtepunt (of dieptepunt) dus de bemoeienis van Rutte met het afpoeieren van een kritisch Kamerlid. Hij stelde daarom dat er niet langer een echt parlement is, maar dat de Kamerleden met z’n allen parlementje aan het spelen zijn, zonder dat ze een echte functie vervullen.
Hierover zei hij: ‘Er zijn ook mensen, zoals in het Archeon hier vlakbij, die zich kleden als Romeinen en je in het Latijn aanspreken, maar maakt dat hen echte Romeinen? Nee, ze doen alsof, ze spelen het.’ (Ik parafraseer waarschijnlijk, maar daar kwam het op neer.)
Even later in zijn speech zei hij: ‘En het is met de Kamerleden net als met die verklede Romeinen, ze vermaken zich wel, maar het is voor niemand relevant wat ze doen.’

Dat schoot mij als historica en docent in het verkeerde keelgat, want het Archeon is een supermooi en heel educatief museum en het is sowieso een ergernis van me dat partijen als PVV en FVD constant zogenaamde ‘historische parallellen’ trekken als het hen uitkomt. Daarbij beroepen ze zich altijd op zogenaamde ‘Nederlandse/Europese/westerse’ tradities die compleet worden losgerukt uit hun historische context (de uil van Minerva, zwarte piet, de ‘gouden’ eeuw, VOC enz.) om een populistisch punt te maken. Maar intussen zijn deze partijen, zeker op lokaal niveau, waar ze vaak meer bestuurlijke macht hebben, aan een stuk door bezig om de cultuursector uit te kleden en de nek om te draaien. Dus als het hen uitkomt in hun xenofobe en fascistische agenda dan wordt er een soort parodie op de geschiedenis cq. ons erfgoed uit de kast getrokken, maar instanties die zich werkelijk bezig houden met het onderzoeken en preserveren van dit erfgoed, worden afgedaan als ‘linkse hobby’ en ‘irrelevant’.
Laten we het erop houden dat ik getriggerd was :joy:

26 likes

Denk dat er heel veel werk nodig is om de bestuurscultuur te veranderen maar dat Rutte weghalen wel echt de eerste stap is. Hij heeft echt laten zien dat hij niet om kan gaan met tegenmacht/kritische kamerleden en hij heeft meerdere keren gelogen en informatie achtergehouden. Denk dat hij zo gewend is aan zijn machtige positie en waar hij mee kan wegkomen dat er weinig kan veranderen onder leiding van Rutte. Ik heb bijv. totaal niet het idee dat hij die motie van afkeuring en het debat van vorige week serieus neemt. Hij heeft niet eens een seconde gedacht van: hoe ga ik zelf om met macht en TK leden, zit daar iets mis en moet ik misschien geen premier zijn?

Hij zegt nu in debatten dat het van belang is dat de bestuurscultuur moet veranderen en dat het dualisme moet worden benadrukt, maar als hij zo premier is zorgt hij ervoor dat niets meer via notities naar hem gaat en alles telefonisch en in de marge van overleggen. Ben er echt van overtuigd dat hij op gevoelige onderwerpen er niet voor gaat zorgen dat de TK (en de burger) beter worden geĂŻnformeerd en daardoor kunnen ze zijn regering gewoon niet goed controleren.

Denk wel dat je verder gelijk hebt dat het probleem niet in een keer is opgelost als Rutte weg is.

9 likes

Wauw bedankt voor je uitgebreide uitleg!

2 likes

Ik ben het helemaal met je eens dat het beter zou zijn als Rutte weg was, maar ik vraag me echt af wie hem daar dan zou moeten weghalen. Hij zit er nu als fractieleider van de VVD (met bijna 2 miljoen stemmen ook nog eens :sob:) en het is niet aan de fractieleiders van andere partijen om hem weg te krijgen.

Het is echt alleen aan de VVD en aan hemzelf om dit te beslissen, zelfs als die motie van wantrouwen er wel was gekomen.

Ik begrijp ook best dat andere politici er geïrriteerd over zijn dat hij dit niet doet, maar ik vind het ook een beetje eng hoe allerlei fractievoorzitters grote woorden in de mond nemen over een heel systeem dat niet meer functioneert, maar niet kritisch naar zichzelf als onderdeel daarvan kijken en alleen maar naar het doel ‘‘weg met Rutte’’ lijken te streven. Dinsdagavond kreeg Kaag ook weer de volle lading en probeerde iedereen haar uitspraken over het uitsluiten van Rutte te ontfutselen.

En gisteravond kwamen er na de mega genuanceerde persco van Tjeenk Willink ook weer voornamelijk vragen over Rutte en hoe we met hem verder moeten.

Hoewel ik het dus echt met je eens ben dat Rutte weg zou moeten ben ik ook een beetje bang dat deze nauwe focus echte verandering van het systeem in de weg zal staan. Ook zo raar trouwens hoe iedereen ineens met Omtzigt aan het dwepen is, terwijl die juist ook ontzettend veel kritiek op het functioneren van de Tweede Kamer had en zelf een van de weinigen was die zijn werk als kamerlid echt serieus nam.

7 likes


Haha jezus ik las de hele tijd milieum en dacht wat is dat. Moest het vier keer lezen. Goeiemorgen

13 likes

Kan me hier echt uitermate aan ergeren.
Andere opmerkingen;
“ dit geeft aan respect te hebben voor de Nederlandse normen en waarden?? :face_vomiting: ”
“ Ze komt haar zakken vullen”

Facebook is echt vreselijk.

4 likes

Ook over outfits, en dan is het ineens wel cool en grappig

4 likes