Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

image

sorry heb lol met deze meme

4 likes

6 likes

Ik vind Wilders absoluut geen sterke debater. Hij scheldt alleen maar, verheft zijn stem, zegt dingen die je echt niet kunt zeggen in een setting als de tweede kamer. Hij weet zich absoluut niet te gedragen.

Ik heb automatisch een vooroordeel over mensen die voor de PVV in de kamer zitten, namelijk dat die sowieso niet deugen en dus ook niet onafhankelijk kunnen zijn. Ik geloof niet dat als je bij een partij zit die zegt dat ā€œalle Marokkanen een nekschot zouden moeten krijgenā€ dat je dan onpartijdig kan zijn naar bijvoorbeeld kamerleden van Marokkaanse komaf.

9 likes

Ik ben nog ah bijlezen dus missh was dit al besproken; maar wat vonden jullie van de verklaring van Ollongren op zichzelf?

Qua oorsprong van de tekst en wie/waarom dat geschreven had

Kwam er dus op neer dat 1 van de ondersteuners vh secretariaat soort van ā€œmental notesā€ voor die dag had voorbereid, en een van de mogelijke ā€œin het achterhoofdā€- punten/overwegingen had kunnen zijn; ā€œOmtzigt, en zijn vervolg carriĆØreā€ (in welke vorm dan ook; elders). Voor mij bleef in elk geval wat onduidelijk of dat nu binnen/buiten de kamer was. Ook was vaag wat het linkje dan precies was naar dat eerdere gesprek met Rutte en overige opties van Omtzigt

Maar dat het dus zeker niet de eigen mening of conclusie van de verkenner. Ook niet iets waar zij over mag gaan. Maar meer als analyse van het landschap en de scenarioā€™s
Wat ik me ergens wel kan voorstellen

Dan is veel meer alles eromheen heel onhandig en knullig verlopenā€¦ wat zal die persoon zich ook schuldig voelen

1 like

Ik geloof er eerlijk gezegd niks van. Ik denk dat ze gewoon een afspraak hebben dat er over bepaalde dingen niet genotuleerd wordt, en dat die ambtenaar daar een fout gemaakt heeft.

Misschien is dat sceptisch van mij maar als Rutte zo vaak wegkomt met zijn overduidelijke gelieg, waarom zou dit dan niet kunnen?

Kreeg de blog van Geert Dales doorgestuurd en heb echt genoten van het lezen ervan: ACTUEEL | GEERT DALES
Hele stuk gelezen en elke keer tegen mijn vriend ā€˜oh wat erg moet je dit horen kan echt niet!ā€™

1 like

Wat een interessant stuk!
Geloof idd ook wel dat het niet zomaar uit de eigen koker van die medewerker kwam, maar missch toch te letterlijk genotuleerd? En achteraf spijt ja
Vond alles rondom dat informele proces zo vaag en open voor interpretatie

In de theorie wel ja.
En ik wil persoonlijk gewoon dat Arib aanblijft.

4 likes

Ik geloof echt helemaal niets van de verklaring van Ollongren en vond het ongelooflijk typisch dat ze eigenlijk de schuld gaf aan een ambtenaar en ā€˜daar uiteraard zelf verantwoordelijkheid voor namā€™. Dat is een hele makkelijke manier van verantwoordelijkheid nemen. Ze deed ook alsof die ambtenaar (en ambtenaren in het algemeen) heel vrij had nagedacht over mogelijke aandachtspunten (waaronder Pieter Omtzigt; functie elders) en dat klopt totaal niet. Volgens mij worden topambtenaren (op zulke plekken) getraind om heel specifiek na te denken over wat relevant is voor de gesprekken (in dit geval met Rutte en op basis van het eerste gesprek met Rutte waarin hij dus zei dat je wat moet met Omtzigt). Als ambtenaar moet je het werk van de minister of politicus juist uit handen nemen. Daarnaast is het wel heel toevallig dat maar 1 ding uit die hele lijst iets was waar Ollongren afstand van nam en zich niet herinnerde. Als ambtenaren daadwerkelijk alles vrij opschrijven en het de bedoeling is dat de verkenner allemaal eigen afwegingen maakt, dan zouden er meer dingen op die lijst/notitie moeten staan als ā€˜Pieter Omtzigt: functie eldersā€™.

Normaliter zouden de aantekeningen van een ambtenaar (vooral zulke handgeschreven aantekeningen en zelfs onder de Wob) helemaal niet aan de Tweede Kamer worden gegeven. Door Omtzigt staan de verhoudingen op scherp en eist de Tweede Kamer veel meer informatie. Ollongren en Jorritsma hadden niet door dat zulke aantekeningen bij de Tweede Kamer terecht konden komen.

Je zag het falen ook in het slechte optreden van Jorritsma en dat ze bij sommige vragen naar Ollongren keek omdat Ollongren heel goed voorbereid was en de lijn wist en ze daar niet vanaf mochten wijken.

Sorry echt een lang verhaal, maar het was uiteindelijk denk ik wel een analyse van het landschap en de issues, een verkenner kan dat in principe aanhoren maar gaat daar verder idd niet over. Jorritsma zat dus fout met haar suggestie om Omtzigt Kamervoorzitter te maken. En Rutte zat ongelooflijk fout dat hij zei dat je wat moet met Omtzigt. De verkenners zaten sowieso fout door dat mee te nemen in de discussie. Ik weet zeker dat de ambtenaar daar niet voor verantwoordelijk is maar dat dit gewoon een punt van discussie was tussen de verkenners en Rutte om een coalitie met CDA mogelijk te maken (wat Rutte dus graag wilde).

22 likes

En onpartijdigheid bestaat in werkelijkheid niet, waardoor we zeer moeten uitkijken welke personen op zogenaamd onpartijdige functies komen. Een lid van een partij die met volle regelmaat de democratie schoffeert hoort niet op die positie.

13 likes

Je kan er bij mij met geen mogelijkheid inkrijgen dat 3 super intelligente mensen alle drie een cruciaal onderdeel van een gesprek zijn vergeten. Onzin.
En Rutte was het vergeten maar was toevallig als enige woensdag tegen het openbaar maken van de stukken.
Gelooft toch niemand.

9 likes

Ik kom even een grapje maken over dat we slachtoffer zijn geworden van een roverheid

Maar no jokes, ik vind het een hele kwalijke situatie en ben benieuwd wat er gaat gebeuren nu er een paasweekend is geweest om alles rustig te laten bezinkenā€¦

2 likes

Nee juist interessant om je uitgebreide gedachten te horen!

Klopt, voor Jorritsma was het tijdstip echt al laat, versprak zich steeds, zat niet goed in de verhaallijn. Haalde namen door elkaar, begon zaken enorm te bagatelliseren (ā€œvz suggestie was een grapje!ā€). Kajsa zat wel heel goed in haar script

Denk idd dat dit ook de spijker op zijn kop slaat:

Ik snap alleen nog niet goed, een minister-post zou toch wel mooi voor Omtzigt? Valt dat ook onder ā€œiets moeten met Omtzigtā€? Dat zou toch geen 2e rangs positie zijn.

Het is verder wel heel Haags om zo te opereren. Net als in de column van Geert Dales hierboven al werd benoemdā€¦het momentum om alvast over de volgende stoelendans na te denken (al dan niet over (de ruggen van) mensen van andere partijen).
Lelijk ja

heb afgelopen weken toevallig Scandal gebinged Leuke politieke serie (natuurlijk wel heel erg Hollywoody maar helaas ook eat or be eaten). Laatste seizoenen wel meer over spionage etc ipv politieke spel

Het is geen tweederangspositie maar het is wel pleite als kritisch lid van de kamer. Bovendien is het aan het CDA om te kijken wie er op welke ministerpost komt en heeft kamerlid Rutte daar helemaal nul over te zeggen op het moment van een gesprek met verkenners. Dat gaat hun boekje ver te buiten.

7 likes

Ja precies, het is een manier om ervoor te zorgen dat Omtzigt het kabinet niet meer kan controleren. Dat is de functie van een Kamerlid. Als hij minister is moet hij zich bemoeien met zijn eigen portefeuille en kan Rutte los gaan op alle andere onderwerpen zonder tegenspraak van de Tweede Kamer.

3 likes

Klopt maar dat is natuurlijk een beetje het wazige van zoā€™n proces. Want helemaal eens met wat je schrijft, aan de andere kant:
Rutte zou waarschijnlijk mp worden. De bondscoach. En toevallig zitten er een aantal op de bank, ingeleend van een andere club, die ook lastiger waren tijdens de training (discussies met de leiding). Wie ziet hij graag in het team, wie acht hij gevoelig voor blessures? (Okay geen idee waarom ik voetbal vergelijkingen wil trekken, punt is: hij gaat natuurlijk niet het weer bespreken met Kajsa, hem kennende, benoemt mogelijkheden, risicoā€™s. Nog even los dat hij dat niet zou moeten doen, denk ik wel dat het helaas het achterkamertjespolitiek is. Staatskundig is er dus ook niets vastgelegd over die informatie-fase
Ben zo benieuwd wat/wanneer Omtzigt zich hierover inhoudelijk uitspreekt

Nou eerder wie Rutte in staat acht volgzaam te zijn en wie niet.

5 likes

17 likes

Ik heb naar de agenda gekeken maar ik zie niet specifiek iets hierover op de agenda staan (edit: over het vervolg dus, niet de foto hierboven haha). Weet iemand hoe dat zit?
Edit: inmiddels is bekend dat er vandaag gesprekken plaatsvinden met Arib

1 like

Ik had gehoopt op wat bezinning van Rutte na het paasweekend, maar het valt vies tegen

5 likes