Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

Haha wat? Hoe duw ik jou hier voor de bus? Ik vertel letterlijk wat jij hierboven gezegd hebt? (Dat niet iedereen tegen mij in durft te gaan = mijn stijl. Dat bij1 een meerderheid in dit topic is en dat het allemaal spannend is). Mensen kunnen het woord voor woord terug lezen?

16 likes

Ik vind dit wel een interessante eigenlijk. Partijen zouden daar ongetwijfeld op inspelen in de campagnes en je hebt dan veel minder een voorman/vrouw. Iedereen die in de kamer komt moet iets goeds doen bij de kiezer. PVV zal zeker niet zo groot zijn dan lijkt me. En de VVD met al die stoffige types zal ook wel een knauw krijgen.

Wat bedoel je precies met je laatste zin: ‘waarom zou ik daar de voorkeur aan geven’? Bedoel je daarmee dat je geen voorkeur hebt voor een niet-witte vrouw boven een witte vrouw en dat het je in principe dus helemaal niet uitmaakt? Of bedoel je te zeggen dat je het niet logisch vindt om een woman of color te steunen boven een witte vrouw?

Als het zo zou moeten zijn dat witte vrouwen niet eerst macht moeten hebben voordat zwarte vrouwen (of andere woc) macht kunnen hebben, dan is het dus heel erg van belang om voorkeur te geven aan woc. Zodat het normaal wordt dat witte mensen stemmen op mensen die niet in alle opzichten op hun zelf lijken en we wegkomen van die raciale ladder.

Voorkeur voor een woc is echt van groot belang als je diverse representatie wil. Dat er zoveel extreem rechtse stemmers zijn maakt het volgens mij in de huidige situatie nog meer van belang om op een woc te stemmen.

Heb je op een woc gestemd?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik denk dat het best positief kan uitpakken en dat sommige mensen dan wellicht zich meer verdiepen in een partij i.p.v. alleen op de lijsttrekker te stemmen omdat zijn kartonnen bord er zo mooi uit ziet. Je ziet het inderdaad ook in die tweet die ik deelde, als de kamer werd verdeeld op basis van voorkeurstemmen (de top 150 kandidaten) zou de PVV maar 4 zetels hebben. :scream:

3 likes

Ik bedoel dat ik heeeeel graag die vrouwelijke mp wil en ik daarbij geen voorkeur geef aan of die wit is of niet.

Ik snap wel waarom mensen een niet-witte vrouw steunen boven een witte en stem zelf ook altijd op iemand met een niet westerse achtergond voor de diversiteit in de kamer.

Maar bij de positie van MP is er ĂŒberhaupt nog nooit een vrouw geweest, dus daar heb ik geen voorkeur voor het Ă©Ă©n boven het ander. Snap dat anderen dat wel kunnen hebben.

3 likes

Ik denk inderdaad dat ik, als niet-witte vrouw, inderdaad eerder de gevaren/risico’s zie van de mogelijkheid dat (een) Kaag mp zou kunnen worden, i.p.v. de positieve kanten (eindelijk een vrouw, schapen over de dam, etc.). Dus ik ben inderdaad wat voorzichtiger met het bejubelen en vieren van Kaag; juist omdat ik denk dat dit wellicht zelfs een averechts effect kan hebben op woc/poc (juist door die neolib. Inslag van de D66). Zo van, zie je wel, vrouwen kunnen ook mp worden, wat progressief van ons in Nederland. Waarbij er dus voorbij wordt gegaan aan alle factoren die ervoor zorgen dat iemand als Kaag ĂŒberhaupt zo ver kan komen (i.e. al haar privileges).

Voel me een doemdenker, en het feit dat ik niet-wit ben zal ook inderdaad een rol spelen in hoe ik dit allemaal beleef.

7 likes

Dat zou ook niet juist zijn. GL zou zoveel zetels hebben omdat de stemmen meer verdeeld zijn over de verschillende kandidaten.

Dat komt doordat GL-stemmers gemiddeld beter politiek onderlegd zijn, zich verdiept hebben in individuele standpunten/kwaliteiten van kandidaten en mogelijk bekend zijn met stemopeenvrouw.

Iemand die niet politiek onderlegd is stemt eerder op de lijsttrekker of een bekende naam, zoals Omtzigt.

Op die manier van 150 kandidaten met de meeste stemmen krijg je een Tweede Kamer die vooral is bepaald door Nederlanders met een bovengemiddelde politieke interesse/capaciteit om daarover afwegingen te maken.

En daardoor zou de groep Nederlanders die het minst te zeggen heeft en het meeste baat heeft bij een Kamer die voor hun belangen opkomt (deze groep stemt door populisme echter vaak tegen hun eigen belangen maar goed hun stem wordt wel gehoord) nog meer uit het oog worden verloren.

17 likes

Oh interessante analyse! Zou ik nooit bedacht hebben maar klinkt wel aannemelijk

Maar wat je zegt, die groep stemt nu ook al vaak tegen hun eigen belangen en worden dus niet per se vertegenwoordigd in de kamer. Dus het huidige systeem is in dat opzicht niet per se beter dan direct democratie.

Ik zit m’n berichten terug te lezen en ik zie echt nergens waar ik dat “oncomfortabele gevoel” bij mij link aan jouw persoonlijke stijl.

Het ging mij er meer om dat ik in het offline leven tussen familie en vrienden en collega’s progressief links-midden ben en me daar soms niet comfortabel voel, omdat vrijwel iedereen om me heen conservatiever en rechtser is en me aankijkt of ik een rare ideologische hippie ben. De provincie he, het platteland.

En hier lijkt het dan ineens 100% andersom, net een parallel universum. En dat is raar, maar wel leerzaam. En ik bedoelde dat dát vast is wat meer forummers herkennen en daardoor wat stilvallen, want “ineens” zit je in heel andere discussie waar je je helemaal opnieuw moet positioneren en dat is best spannend, als je allemaal heel stellige berichten voorbij ziet komen.

8 likes

Helemaal terecht overigens, ik heb deze hele discussie ook twee keer teruggelezen om het beter te begrijpen. Maar ik denk hier zeker nog te simplistisch over en mijn neiging/wens om me erkend te voelen door Kaags kwaliteiten te erkennen (want witte hooggeleide vrouw die op mij lijkt) vertroebelt ongetwijfeld mijn objectieve blik dat er door Kaag mogelijk helemaal niets verandert en de vooruitgang misschien juist wel belemmert.

2 likes

Over dat lijsttrekkers/voorkeurstemmen: bij de volgende tweede kamer verkiezingen kan je kiezen voor een stem op de partij of een stem op de persoon, waardoor voorkeurstemmen zwaarder gaan wegen. Verandert niks aan zetelaantal, maar is wel echt veranderend voor de mensen die er gaan zitten: want meeste stemmen gelden. Behoorlijk wat laaggeplaatste kandidaten die de kiesdrempel nu net niet haalden gaan met dat systeem makkelijk de Kamer halen ten koste van hogergeplaatsten die nu minder scoren.

@Krabsalade dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Ik zag dat het spannend is om met mij te discussiëren als een stijlpunt. My bad.

10 likes

Nouja hun stem wordt nu wel gehoord en met dat systeem ook niet meer. Iemand heeft ook het recht om tegen zijn eigen belangen te stemmen (zelfs al is dat omdat diegene niet beter onderwezen is).

Wat onwijs paternalistisch dat jij gewoon bereid lijkt om die stemmen dan maar helemaal terzijde te schuiven haha.

3 likes

No problem.


Nou nog Ă©Ă©n route dan waardoor ik hoop toch een stap voorwaarts te maken, wel een als als als-scenario, maar een mens mag hopen:

Stel, ze maken Kaag nu toch MP en ze doet het vet goed. Dan groeit de D66 hopelijk en winnen ze de volgende verkiezingen, hopelijk door VVD- en misschien zelfs FVD-overlopers. In de tussentijd “went” Nederland aan een vrouwelijke leider en wordt dat alvast more common. Dan kan D66 een links-progressieve regering gaan vormen en dáár kan toch wel echt wat goeds van komen? Toch? :pleading_face:

Haha ik blijf hoopvol.

2 likes

Ik hoopte dit ook (binnen het scenario dat er is) maar tegelijkertijd denk ik dat zij zoveel harder afgerekend gaat worden op alles en in combinatie met alle VVD-zooi opruimen en alle (aankomende) gevolgen van de Corona crisis zou ik bijna denken dat nog 4 jaar fuckup beter de weg vrijmaakt voor een leider van een andere partij zoals D66. Omdat iemand (een vrouw die geen VVD’er is) het in die 4 jaar die gaan komen denk ik al snel “fout” doet in de ogen van veel mensen die vervolgens weer VVD gaan stemmen omdat ze het in hun ogen niet heeft waar weten te maken. Niet echt een analyse ofzo haha maar meer mijn vage idee hierover.

2 likes

Ja dat kan ook. :unamused:

1 like

Haha ja dit vrees ik ook

2 likes

Gaat het gebeuren?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

12 uur

Lol ik dacht ik tune vast in, maar wtf is dit the passion, (die vrouwen in zulke pakjes in een kerk) maar het is sterren top 25 ofzo