Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

Ja klopt. Klinkt heel gek, maar in het Nederlandse model is dit mogelijk.

Vraag me af of dit gaat gebeuren. Tijdelijk een MP van “buitenaf” (bijv om een demissionair kabinet uit te zitten) lijkt me niet heel problematisch. Maar echt een nieuw kabinet voor 4 jaar met iemand als MP die niet op de lijst stond… is mogelijk, maar voelt een beetje ondemocratisch.

2 likes

@papaver ah ja het zal idd vast mogelijk zijn, maar het voelt zo tegenstrijdig? Sigrid Kaag heeft 1,4 miljoen voorkeurstemmen gekregen en dan wordt iemand die niet eens verkiesbaar was MP. Feels weird.

3 likes

Ik denk ook dat dan de kans groter is dat SK premier wordt, met vvd wel gewoon in de regering. Dus wie weet weer Blok op BZ, etc…

1 like

Het NL model is ergens ook een beetje gek aangezien de grootste partijen niet automatisch met elkaar een coalitie vormen. Je geeft met jouw stem een partij eigenlijk het vertrouwen en een stevige onderhandelingspositie om een goede coalitie te vormen.

1 like

Ook Interessant dit:

6 likes

Ik zag laatst ergens een draadje met daarin geïllustreerd hoe de kamer er uit zou zien als de leden op basis van aantal stemmen werden gekozen i.p.v. per partij en zetelverdeling. Er zijn dus nu mensen met 10.000+ stemmen die niet in de kamer zitten, en mensen van de VVD met 700 stemmen die wel in de kamer zitten. Best een gek systeem eigenlijk hoe het nu gaat.

Close-up zetelverdeling:

6 likes

Ik vind mn eerste reactie op jou hartstikke aardig? Ik gebruik die hoofdletters om bij te zetten hoe achterlijk mannen reageren op Kaag, ik “schreeuw” niet tegen jou, ik zet m’n eigen woorden kracht bij.

Plus het moet om de inhoud gaan toch? Ik zeg ook niks over jouw ‘toon’ of woordkeuze want dat is verder aan jou en ik snap wat je wil zeggen (en ik vind zoals ik zei dat je ook een punt hebt op bepaalde punten)

1 like

Ik snap dit helemaal, en ben het er mee eens dat het niet zo zou moeten zijn.

Maar als je kijkt naar de haat die een Kaag die “past” en “geen trendbreuk” is al ontvangt van de gemiddelde Nederlander, puur omdat ze vrouw is.

De helft van de kiezers is vrouw en alsnog krijgen we steeds maar geen vrouw om ons te vertegenwoordigen. Maar 15% van de Nederlanders is niet-westers allochtoon, 85% is wit en een aanzienlijk deel daarvan is bij voorbaat al tegen een niet-witte kandidaat (denk aan extreemrechts met 1/6e van de stemmen plus VVD met Ruttes racisme veroordeling krijgt 1/5e). Ja er zijn “allies” maar dat compenseert niet genoeg imo.

Voor mezelf geld ook bijvoorbeeld dat ik een vrouw aan de macht wil van een partij die ik steun en ik heb daarbij geen voorkeur voor een niet-witte vrouw boven een witte vrouw. Waarom zou ik daar de voorkeur aan geven?

4 likes

Maar dit komt toch juist omdat zoveel mensen op een lijsttrekker stemmen? Als het systeem anders zou zijn en iedereen individueel een drempel moest halen zou echt niet heel NL opeens op iemand van GL stemmen.

10 likes

Ja ik denk waar voor mij ook de crux zit is dat D66 heel neoliberaal is, gelooft in gelijke kansen als je maar hard genoeg werkt en hard genoeg je best doet. Die meritocratie die je benoemde. Dat zou fijn zijn ja, in een ideale wereld waarin iedereen gelijke kansen heeft. Dat is gewoon niet zo. Dan kan je een hele kundige vrouw als mp hebben (en dat juich ik alleen maar toe!), maar het is alsnog een witte hele geprivilegieerde (op veel gebieden) vrouw. Dat neoliberale gedachtegoed gaat namelijk echt geen poc of helpen, en wellicht maakt het het juist erger?

Ik snap ook het argument dat het een stap in de goede richting is. Maar er zit dan toch iets naars of kroms aan het feit dat het een vrouw is die al op zoveel manier zoveel privileges heeft, met de idealen die ik net noemde. Dan vraag ik me dus af of we op deze manier niet gewoon de status quo behouden en voortzetten maar “net op een andere manier want er staat een vrouw!”.

4 likes

Eigenlijk vind ik het ook maar raar dat sommigen partijen anderen kunnen uitsluiten: de PVV was vorige keer de 2e partij en nu 3e en worden bij voorbaat uitgesloten (wat in dit geval niet erg is, want PVV), maar het is wel erg ondemocratisch. Ja ze zitten dan wel in de oppositie, dus geheel zijn de stemmen niet verloren, maar toch.

Ook dan raar wat ik hierboven lees dat die andere 17 leden van de VVD zo weinig stemmen hebben gekregen, maar toch in de kamer vertegenwoordigd zitten. Als nieuwe partij is het op die manier ook echt lastig om in de kamer te komen en zetels op te bouwen.

3 likes

Ja is ook zo, maar dat komt natuurlijk ook omdat mensen weten dat je uiteindelijk vooral op een partij stemt en minder op een persoon. Ik ben benieuwd hoe de uitslag zou zijn als het systeem directer is en het dus meer op de persoon gaat. Denk dan dat de verdeling er wel anders zou uitzien. Het is toch jammer dat mensen met zoveel voorkeursstemmen het nu niet halen.

2 likes

Niet persé ondemocratisch. Een minderheidskabinet is misschien wel ondemocratisch. Maar coalities in NL hebben altijd 76+ zetels= een meerderheid = meer mensen hebben op een vd coalitie partijen gestemd dan op de oppositie = democratisch.

Daarnaast nog twee dingen: ik denk dat veel pvv stemmers de pvv ook echt liever in de oppositie zien; daar zijn ze veel beter in. En een grote, stevige oppositie is minstens net zo belangrijk! Veel mensen stemmen liever op een partij in de oppositie, denk ook aan de ouderwetse sp stemmer, of nu misschien BIJ1… stemmers zien soms meer voordeel in een oppositierol. Controleren vd macht.

3 likes

Ik zeg toch ook nergens dat het onaardig is? Ik vind hem wel fel en dat mag hé. Dat zeg ik er letterlijk bij. Er werd gesuggereerd dat mensen niet met mij in discussie zouden durven. Omdat ik een meerderheid zou zijn in dit topic en het spannend zou zijn. Daarvoor haal ik jouw reactie en de populariteit aan als voorbeeld. Mijn mening is hier geen meerderheid en ik hoor niks over de felheid van anderen. Dat is het enige wat ik zeg. Het is dus ook geen punt tegen jou of over jouw stijl. Daar heb ik niks op tegen en ik kan mij ook vinden in jouw inhoud. Het is een voorbeeld om te illustreren hoe @Krabsalade hierboven de discussie van de inhoud naar specifiek mijn stijl beweegt en dat niet bij een ander doet.

7 likes

De PVV is dan ook best een ondemocratische partij vind ik zelf (ze sluiten stelselmatig hele bevolkingsgroepen uit, je kan ook geen lid worden van de partij trouwens).

5 likes

Ja excuus ik lees alleen jouw en mijn berichten dus ik was ff verbaasd over de tag.

1 like

Ah snap ik, maar niks aan de hand dus!

2 likes

Oh nu word ik hier alsnog ff voor de bus geduwd, oke, dat mag.

Wat ontzettend raar dit, die retweet vooral

Ik ben hierin wel wat optimistischer, ik denk als er 1 schaap over de dam is volgen er meer. En op den duur, lang van nu want heb weinig vertrouwen in de meeste landgenoten, ook een WOC (of anders-identificerende POC).

Maar ik ben ook een witte vrouw, dus ik ben allicht enthousiaster over Kaag dan niet-witte mensen en ik kan het hoopvolle makkelijker zien dan mensen die dagelijks dealen met racisme en geen enkel zicht hebben op een racismevrije samenleving. En ik stap er daardoor waarschijnlijk ook makkelijker overheen dat we geen enkel zicht hebben op een POC als minpres, ondanks dat ik dat wel graag zou willen.

D66 is absoluut niet mijn partij. Ik vind dat ze voor niets staan en vind dat dus ook van Kaag. Maar ik ben dus wel lichtelijk tevreden dat een vrouw, die op alle fronten beter debatteert dan haar mannelijke evenknieën, daarvoor nu ook erkenning lijkt te hebben gekregen. Lichtelijk, omdat volgens mij de meeste winst voor D66 van GroenLinks afkwam en dat vind ik de verkeerde richting van die stemmers (grotendeels witte vrouwen gok ik).

Ook besef ik door die gelekte notulen dat mijn witte vriendjes van GroenLinks blijkbaar ook voor niets staan als zij mogelijk kans maken op politieke macht. Erg tekenend en zolang Jesse Klaver of een andere middelmatige witte man daar zit zal ik ook zeker geen GL meer stemmen. Wel krom, want heb PvdA gestemd en die hebben zich de afgelopen jaren ook laten ringeloren door de VVD.

Naja veel stof tot nadenken in ieder geval. En ik vraag me ook wel af in hoeverre écht progressieve partijen zich ook gaan laten meeslepen in het poldermodel van je idealen achterlaten tbv een coalitie. Maar daar gaan we voorlopig nog niet achterkomen.

14 likes