Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

Oke I get your point als je het zo stelt. Voelt alsnog voor mij vrij spannend “hier”.

Nouja goed, hoop dat dan voor jou iig duidelijk is dat ik hier niet zit om jou te overtuigen van iets, om je woorden te verdraaien of wat dan ook, zoals ik al zei is het voor mij hartstikke helder en ik leer er veel van. En dat oncomfortabele gevoel hoort erbij, heb ik al vaker gelezen.

2 likes

Ik snap prima dat je hier niet zit om mijn woorden express te verdraaien en vond het een prima discussie. Dat stel ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ze ongenuanceerd worden aangehaald. Met even in de herhaling: dat doe ik om te voorkomen dat op die versies nieuwe mensen de discussie inspringen, zodat ik aan hen ook weer moet gaan uitleggen wat ik eigenlijk bedoel.

Je wilt overigens niet weten hoe de afgelopen berichten voor mij voelen.

7 likes

CU wil niet verder met Rutte in een volgend kabinet :scream: dit kan dus nooit meer Rutte IV worden!

5 likes

Dan pakken ze toch gewoon JA21? Nog erger :weary:

4 likes

Wat gaat er nu gebeuren?

Wat gaat er nu gebeuren?
  • Kabinet met VVD, andere VVD premier
  • Kabinet met VVD, Kaag premier
  • Nieuwe verkiezingen
  • Toch gewoon Rutte IV

0 stemmers

Dat gaat D66 toch nooit doen?

Ik vraag me vooral af wie de opvolger van Rutte dan zou worden als hij opstapt :thinking:

Ik heb een aantal artikelen gelezen waaruit bleek dat nieuwe verkiezingen niet zullen plaatsvinden. Helaas ben ik de bron vergeten haha maar het waren standaard Nederlandse media zoals kranten

Is Volt dan niet ook een optie? Of hebben die te weinig zetels

Volt heeft er net zo veel als JA21, dus zou kunnen! Alleen hebben zij volgens mij gezegd niet direct te willen regeren. Beginnen bij de oppositie.

Edith Schippers of Klaas Dijkhof werden (“vroeger”) vaak genoemd als opvolger. Dijkhof is weg… Stef Blok en Van Ark zijn nu minister, maar is zie het ze beide niet doen.

2 likes

Ik drukte per ongeluk op deze poll met mn worstenvingers

De motie van wantrouwen ging over of hij weg moest als demissionair premier. Zoals Segers nu ook in dat interview zegt: als die was aangenomen had dat tot bestuurlijke chaos geleid. Rutte had bij een aangenomen motie van wantrouwen gewoon door gekund als VVD leider en waarschijnlijk had hij dat ook gedaan. Het idee dat de partijen die niet die motie steunden wel met hem in een kabinet zouden kunnen en de partijen die het steunde niet, zie ik niet zo. Zoals de CU kan D66 ook nog hem uitsluiten als premier net als dat JA21 en FVD bv ondanks de motie van wantrouwen in een nieuw kabinet zouden kunnen plaatsnemen.

8 likes

Van Ark zie ik ook niet gebeuren na haar rol als verkenner :sweat_smile: heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, wel goede zet van CU denk ik

2 likes

Ik denk trouwens dat JA21 afgestraft gaan worden bij een volgende verkiezing als ze in zee gaan met Rutte. Oppositie is voor zo’n partij veel veiliger.

Edith Schippers wordt genoemd als mogelijke opvolger van Rutte. Dijkhoff zie ik ook voorbij komen, al heeft hij natuurlijk recent nog afscheid genomen van de politiek. Ik vind het heel laf van Segers om achteraf alsnog de motie te steunen. Maar ik ben wel blij want ik denk dat Rutte nu buitenspel staat.

Edit: Ja21 en Volt zijn in principe ook geen optie want ze hebben de motie gesteund.

Nee hoor, hij steunt de motie niet achteraf. In het NOS artikel wordt het goed uitgelegd!

“ Segers noemt die motie van wantrouwen een groot dilemma. “Willen we een kabinet midden in de coronacrisis onthoofden, waardoor we de politieke chaos alleen maar vergroten? Daarvoor durfden wij geen verantwoordelijkheid te nemen. Maar wij willen niet terug naar business as usual.””

Hij staat nog steeds achter zijn besluit van donderdagnacht!

4 likes

Maar Edith Schippers was niet eens verkiesbaar deze verkiezingen toch?

Om premier te worden hoeft dat niet, net als voor de andere ministersposten. Dus je mag alleen onderhandelen/formeren als je gekozen bent maar daarna mag je ook ongekozen personen voordragen als premier.

1 like

Ik weet er het fijne niet van maar ik dacht dat dat het in theorie mogelijk zou zijn om een PM aan te leveren die niet op de lijst stond bij de verkiezingen. Ik haal mijn info vooral van Twitter (o.a. Bremer, Van der Wulp, Lambie).