Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

Is een eerste vrouwelijke premier mooi? Ja. Maar ik denk niet dat je daarmee meteen kan zeggen dat daarmee de weg voor iemans zoals Simons ineens ook makkelijker is. Laten we niet vergeten dat dit de eerste fucking keer is dat een zwarte vrouw partijleider is. En kijk hoe walgelijk een veel te grote groep Nederlanders er over doet, hoeveel haat Simons moet doorstaan.

Nog even voor de vergelijking: de eerste (witte) vrouw zat in 1917 in de kamer. Een eerste vrouwelijke witte premier = niet meteen/snel meer ruimte voor een eerste vrouwelijke poc premier.

13 likes

Wat wel goed is op dit moment is een partij die inhoudelijk verder gaat dan ‘kansengelijkheid bah en racisme is niet oke’. Dat is de status quo. Alle niet wappie partijen erkennen dat. Een partij die niet alleen de talk heeft van gelijkheid maar daar ook naar handelt. We kunnen allemaal zeggen dat we ongelijkheid niet vinden kunnen, maar als een partij vervolgens een verhoging van amper een euro voortstelt voor het minimumloon of Rutte kan vinden in economisch beleid is praten over gelijkheid net zo tandenloos als het posten van een zwart vierkantje op instagram.

Als Kaag poc was had ik ook niet op haar gestemd als eerste premierskandidaat. Representatie is boeiend, maar het betekent weinig als je inhoudelijk geen stap vooruit zet. Het gaat mij niet om dat mijn (spreekwoordelijke) kinderen zien dat je als vrouw premier kan worden. Ik vind dat een holle frase. Dat vertel ik ze zelf wel als dat moet. Ze hebben er verder weinig aan. Het gaat mij om dat ze opgroeien in een land waar ze veilig zijn, bestaanszekerheid genieten en mogen zijn wie ze zijn.

@nightlife Simons is niet de eerste zwarte vrouw. Wel de eerste zwarte vrouwelijke partijleider. Wat ook zeer noemenswaardig is.

8 likes

Dankje, duidelijk.

Ik denk dat als iemand met het uiterlijk van Sylvana lijsttrekker was geweest bij D66 dat beter was geweest dan met het uiterlijk van Sigrid, maar dat andersom Sigrid’s uiterlijk voor een lijsttrekker van BIJ1 nooit zou werken en gebeuren omdat inclusiviteit en diversiteit daar zodanig belangrijk is dat ze nooit Sigrid als lijsttrekker zouden kiezen. Omdat zij per definitie niet meebrengt wat belangrijk is voor BIJ1. Dus in die zin gaat het niet alleen om uiterlijk maar automatisch ook om inhoud.

(Ik zou overigens nooit op D66 stemmen alleen omdat de lijsttrekker een POC zou zijn, maarja ik zou sowieso niet op D66 stemmen. Zou als ik er wel op stemde wel op een vrouw van kleur stemmen, neem aan/hoop dat die wel op de lijst staat)

my bad, heb het aangepast.

1 like

Oh zo, ik denk dat Kaag op dit moment een prima MP zou zijn! Heb niks tegen haar hoor, volgens mij is het een hele kundige vrouw, en het is inderdaad in ieder geval beter dan de zoveelste man.

Maar ik denk dat de uitspraak ‘dit is een stap in de goede richting voor alle vrouwen’ gewoon echt niet klopt, omdat het voor vrouwen van kleur feitelijk niks verandert. “Dit is een stap in de goede richting voor witte vrouwen” zou beter passen, of zelfs voor witte vrouwen uit een bepaald millieu. Ik denk dat het wel belangrijk is om dat verschil te erkennen. Dus ik heb niet iets tegen Kaag als MP, maar wel tegen de gedachte dat dit een grote stap naar gelijkheid is, want dat is het helaas niet. Het is een (heel) klein stapje.

11 likes

Vrouw, mag ik je laatste alinea lenen?

Niemand zegt dat het een enorme stap richting gelijkheid is en het alles oplost. Punt was dat @Shaaar zei dat het voor een witte vrouw geen enorme drempel was om MP te worden en dat is het helaas zelfs voor haar wel. Daar ging het om.

Ik ga geen uitspraken doen over wat haar leiderschap zou betekenen voor specifieke groepen. Maar voor veel vrouwen is het wel een ding zo’n eerste vrouwelijke MP. En witte vrouwen zijn nog altijd de meerderheid onder de vrouwen. Denk gezien de weerstand tegen een type als Kaag dat ‘we’ nog niet klaar zijn voor iemand die op meerdere manieren een minderheid is.

Maar opnieuw, stap in de richting. Beter dan 3 kabinetten regressie die 4 kabinetten status quo opvolgen, sinds het laatste kabinet dat echt iets heeft betekent voor minderheden (paars 1 en 2 al is dat naar de standaard van vandaag ook meh)

1 like

Er is letterlijk gezegd “dit is een stap in de goede richting voor alle vrouwen”, dat is dan ook de uitspraak die ik benoem in mijn post en waar ik het niet mee eens ben. Want het is geen stap in de goede richting voor alle vrouwen, het is een stap in de goede richting voor sommige vrouwen. Wil niet zeggen dat het geen goede ontwikkeling is en ik ben helemaal bij Kaag for MP, maar ik vind niet dat je zomaar voorbij kan gaan aan het feit dat dit voor witte vrouwen iets anders betekent dan voor vrouwen van kleur, en dat daarom ‘voor alle vrouwen’ hier niet op zijn plaats is.

8 likes

Cu gaat niet formeren met vvd.

Daar gaat hun meerderheid toch?!

12 likes

Ik ga toch even corrigeren, want dit heb ik nooit gezegd. Mijn woorden worden in deze discussie meermaals op zo’n manier aangehaald dat elke nuance en dus ook mijn punt verdwijnt. Ik heb gezegd dat ik niet geloof dat een blonde witte vrouw, met diploma’s van prestigieuze universiteiten, vergelijkbare ideologie en stevige ervaring een Ă©chte drempel heeft tot het premierschap. In de context dat er mensen op haar gestemd hebben omdat ze de eerste mogelijke vrouwelijke premier wilden helpen en nu verbaasd zijn dat zij niet zo heel anders lijkt te handelen dan de mannen om haar heen. Dat stemgedrag en die verbazing vind ik gezien de politieke context bijzonder, omdat Kaag geen inhoudelijke trendbreuk is.

Voor Kaag zijn sinds haar komst alle politieke deuren open gegaan. Ze besloot nog niet eens zo lang geleden de politiek in te gaan, kreeg een grote ministerspost, werd partijleider. Ze is op haar kennis en ervaring beoordeeld en direct hoog ingeschaald, zoals dat hoort. Er is een man opzij gestapt om de weg voor haar vrij te maken zoals dat hoort. De Ă©chte drempel tot haar premierschap zie ik eerlijk gezegd ook na bovenstaande discussie niet. Hooguit haar partijkeuze. Ze is er al bijna en het gaat relatief soepel (relatief want ja ze is vrouw en vrouwen krijgen te maken met misogynie) Daarom vraag ik me af: wat betekent dat? Dan zit er een vrouw. Wooptiedoe. Ik geloof best dat de meerderheid daar euforisch van wordt, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof dat voor iedereen een “gigantische stap” vooruit betekent. Voor mij betekent het weinig. Daarom ben ik er kritisch op.

14 likes

Ik vind het echt problematisch dat we blijkbaar denken dat er eerst een witte vrouw moet regeren voordat er een zwarte vrouw (of vrouw die hoort bij meerdere gemarginaliseerde groepen) kan regeren. Misschien is dat wel gewoon de waarheid of de realiteit hoor, maar die gedachte bevestigt bijvoorbeeld het idee van een raciale ladder waarbij witte mensen bovenop staan en zwarte mensen onderop. Die hele lineaire gedachte van ‘eerst de witte vrouw’ en dan kunnen er deuren geopend worden voor zwarte vrouwen zit me echt tegen.

28 likes

Niet met de VVD als Rutte premier wordt

Ik krijg de indruk dat de mensen die durven je hier hartstikke genuanceerd en oprecht geĂŻnteresseerd bevragen en volgens mij wordt er door niemand aan je punten getornd.

En ja, veroordeel me om wat ik nog niet weet of nog niet voel, doe dat gerust.

Maar ik krijg in deze discussie echt niet het idee dat mensen je punt verdraaien of minder genuanceerd maken. Je punt is voor mij iig heel helder!

3 likes

Ik geloof niet dat hier ook maar Ă©Ă©n forummer zit die dit niet mega problematisch vindt.

Maar zie wat er op de PVV en de FVD stemt.
Voor echte verandering is toch een meerderheid nodig en veranderen gaat dan alsnog op het tempo van de langzaamste, fucking frustrerend.

3 likes

Hiermee leg je de vinger precies op de zere plek. Ik ben het trouwens eens met wat er verder over Kaag gezegd is door mensen die op haar gestemd hebben. Ik heb ook op d66/kaag gestemd omdat ik het belangrijk vind dat er meegeregeerd wordt en ik zie in haar een goede premier + het wordt verdorie wel een keer tijd dat er een vrouwelijke leider is.

Maarrr
 ik begrijp de uitleg van @Shaaar ook dat het nog niet voor iedereen zo’n stap is en dat het vooral vanuit mijn eigen referentiekader bedacht is. Plus dat ik ook denk dat wat jij zegt klopt en dat de stap naar een zwarte vrouwelijke premier voor ons land nog een veel te grote stap is. (Wat natuurlijk belachelijk is)

4 likes

Ik snap deze reactie niet helemaal. Ik begin mijn bericht met een correctie op iets wat onjuist is. Dat doe ik om te voorkomen dat de discussie straks weer ellenlang doorgaat over dingen die ik veel genuanceerder heb gezegd. Daarnaast: parafraseerde jij mij niet op een bepaald moment als ‘Rutte met een vagina?’. Dat zijn dingen waar ik op doel. Vind het fijn dat je dat corrigeerde. Begrijp me niet verkeerd: dit is geen aanval, maar ik wil het even gezegd hebben omdat in deze discussie al meermaals mensen zijn ingehaakt op basis van dingen die ik anders gezegd heb. Het is een stukje zelfbescherming, want ik voel dat ik het lastig vind om hierover te discussiĂ«ren en zag het dus niet zitten dat er zo weer nieuwe mensen inhaken op de manier waarop het punt wordt aangehaald en ik mezelf moet herhalen.

Wat bedoel je trouwens met: “De mensen die durven”? Ik interpreteer dat namelijk als dat mijn stijl ervoor zou zorgen dat er mensen zijn die dat niet durven?

Daarnaast heb ik je nergens om veroordeeld?

13 likes

Ik vind het ook lastig om te discussiëren, want ik probeer telkens zorgvuldig mijn woorden te kiezen en de emotie er uit te laten en duidelijk te maken dat ik het punt goed begrijp en er wat mij betreft helemaal geen tegenstelling is qua uiteindelijk ideologisch doel, maar ik voel me toch ook telkens aangevallen. Ik vind het best wel heftig, maar ik weet ook wat white fragility is, dus tegelijk denk ik: nee, laat maar komen, gooi het op me, allemaal waar.

En met durven bedoel ik dat als je dit topic volgt je zou denken dat Bij1 en co een meerderheid zouden hebben, toch is dat niet en dus denk ik dat hier ook heel veel “midden”-stemmers meelezen die niets van zich laten horen en ik vul in dat dat wel eens om hetzelfde kan gaan als wat ik ervaar: het is best wel heftig. En nogmaals: dat is niet erg.

8 likes

Sorry maar bij1 “en co” heeft hier overduidelijk geen meerderheid? Daarnaast: ik ben geen ‘bij1 en co’ en dit is een individueel standpunt wat ik in deze discussie nooit aan bij1 gelinkt hebt. Wat ook onjuist zou zijn want ik zit niet bij bij1?

Bekijk Leeuwenharts eerste reactie op mij eens? Inclusief de hoofdletters en het feministisch pamflet en de lof daarna (verder niks mis mee. Je mag me er best van langs geven). Bekijk het aantal likes. Bekijk hoeveel uitleg ik al heb gegeven. Bekijk de stijl van die uitleg en je eigen uitspraak hier. Dit is een minderheidsstandpunt. Als het om durven gaat kan je je eerder afvragen of ik het wel aandurf om dat punt te maken en te weerleggen, dan andersom? Waarom je sympathie voelt voor jezelf en anderen die tegen mij in “durven te gaan” maar niet met mij? Welke legitieme redenen er zijn om niet tegen mij in te durven gaan. Ik bijt oprecht niet. Ik word ook niet zo snel gemeen want ik weet dat ik die luxe niet heb. Ik haat het om dit te zeggen: maar jij bent op alle mogelijke manieren de meerderheid hier.

42 likes

Ze werd zeker niet gequote, ik parafraseerde en chargeerde daarbij. Zie ik andersom net zo goed gebeuren, En die vragen van mij stelde ik echt om het te beter te begrijpen. Wat ik al zei: veroordeel me om wat ik niet weet, is oké.

Ik leer hier van en wil ook leren, en hoef daar echt niet om geprezen te worden, maar wat er hier gebeurt (@Shaaar is geduldig, “ondanks” (en ik chargeer) dat ik achterlijke vragen op haar af blijf vuren en dingen verdraai), mwah vind ik ook wel weer een ietwat bijzondere interpretatie.