Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

meneer bodee zou er ook in kunnen. bingo heeft meer letters nodig

8 likes

Ik snap dat je het jammer vindt en vind al je argumenten legitiem. Vrouwen krijgen inderdaad te maken met misogynie en hebben een achterstand in de politieke arena. Echter: Kaag past. Kaag valt niet op op de foto. Kaag heeft geen opvallend politiek profiel. Het idee van verandering in Nederland is te vaak het stemmen of laten vertegenwoordigen van witte vrouwen die verder alle boxen van de witte mannen aantikken en bereid zijn de eerdere lijn door te trekken. Leuke stap vooruit als jij je in hen herkend. Echter: Ik doe dat niet. Zogenaamde grote veranderingen, zodat ik voortaan niet genaaid wordt door een witte man, maar door een witte vrouw. Ik val daar niet voor. ‘Diversiteit’ zonder anders denken is geen trendbreuk. Het boeit mij niet of het beleid dat dit land kost wordt uitgevoerd door een Rutte of een Kaag. Of Rutte zelf blijft zitten of Kaag hem daarvoor beschermd. Of toenemende ongelijkheid niet wordt opgelost omdat men niet gelooft dat het oploswaardig is (Rutte) of men heilig gelooft in merites en kansen (Kaag). Ik zie echt geen verschil en dat kan samengaan met het afkeuren van de vrouwenhaat waar zij mee te maken heeft, het erkennen van haar ervaring en het willen van een vrouwelijke premierskandidaat.

Je zult mij niet horen zeggen dat zij niet geschikt is, maar ik frons echt als mensen zeggen dat ze op haar gestemd hebben simpelweg omdat ze een vrouwelijke premierskandidaat willen steunen.

19 likes

Maar kun je het dan ook echt niet zien als een kleine stap in de juiste richting? Dat dit toch wel de kansen groter zal maken voor ĂĄlle vrouwen, met welke achtergrond dan ook?

Ik snap wel dat Kaag “gewoon” een soort Rutte met een vagina is voor jou, maar we komen van ver en het zal toch stapsgewijs moeten gaan, denk ik, realistisch gezien.

Nouja ik hoop echt dat je een keer kan zeggen: ik zag het te negatief in en er is toch verandering gaande.

9 likes

Je bent de potpourri vergeten

3 likes

Kan ik heel goed begrijpen, ik zie Kaag ook niet als het eindstation, maar wel een wissel in die richting zeg maar.

We hebben het al minstens 15 jaar over wanneer er dan eindelijk een vrouw aan de macht komt en elke verkiezing zijn we weer 4 jaar verder verwijderd van die eerste vrouw. Maakt me zo boos. Er is nooit een “goed genoege kandidaat” of een kandidaat die daadwerkelijk verkiesbaar is voor een partij die daadwerkelijk kan en wil regeren. Ik ga niet wachten tot het moment dat de PvdA dan eindelijk weer 40 zetels heeft en een perfecte vrouw als lijsttrekker neemt.

Ik denk dat veel Nederlanders het allemaal wel prima vinden, zelfs veel oudere kiezers van de PvdA en SP zijn nog van de oude stempel en de boys club. Nederlanders zijn gewoon echt ontzettend conservatief op een vreemde manier, bang om grote golven te veroorzaken.

Ik zie het ook liever overmorgen gebeuren, maar op het huidige tempo twijfel ik serieus of we ĂŒberhaupt voor 2030 een keer een vrouw hebben of dat het misschien wel 100 jaar minister presidenten wordt voor er een keer een vrouw aan de macht is. Ben ik ook niet blij mee, maar Kaag was de grootste kans in jaren (en nog zeggen mensen ja echt desillusies van die vrouw) om het dan eindelijk te laten gebeuren.

Ja haar beleid is niet revolutionair, maar haar persoon op die positie wel. Hoe Fucking sad is dat. Dat over de hele wereld in elk continent worden vrouwen verkozen en wij, die elke minuut roepen hoe progressief en ruimdenkend we zijn lukt het niet. Vind het tekenend voor de mentaliteit van veel Nederlanders.

26 likes

Waarom wordt Kaag sinds gisteren ineens Rutte met een vagina genoemd? Doet echt af aan wat zij allemaal heeft gedaan. Ze mag dan meedoen aan het politieke spelletje, maar deze vergelijking is zo denigrerend als je kijkt naar wat Rutte allemaal heeft geflikt en wat Kaag tot nu toe heeft gedaan?

23 likes

Zijn naam scheelt wel maar 1 letter met WOKE
Maar daarop heb ik hem helaas nog nooit kunnen betrappen.

4 likes

Hahaha geinig

Oh dat is niet hoe ik het zie he, ik parafraseerde Shaaar en mogelijk onjuist. Ik ben het volledig met je eens.

1 like

Ik denk dat stap in de goede richting te overdreven is. Puur omdat ik weet dat vrouwen zoals ik achteraan staan. Ik vier het dus pas als ik weet dat de vrouw in kwestie wezenlijk verschilt van haar voorgangers. Ik zie wel eens dat de toename van witte vrouwen op posities gevierd wordt, waarbij helemaal vergeten wordt dat dit niet per se de vrouwen zijn die de weg voor niet-witte vrouwen vrij gaan maken. Ook zij zijn vaak gericht zijn op het behouden en versterken van hun eigen belangen. Bij Kaag zie ik dat ook. Neem die discussie over dat ze gesluierd was in Iran. Vies dat ze erop aangevallen werd. Minimaal net zo vies vond ik dat ze dat niet aangreep als moment om op te komen voor gesluierde vrouwen in Nederland. ‘Ik deed het uit landsbelang’ had ook ‘Dit is een islamofoob standpunt’ kunnen zijn. Ik denk dan; Waarom kunnen de vrouwen die het ook echt anders willen doen niet op steun rekenen? Een stem op Kaag omdat ze vrouwelijke premierskandidaat is had ook een stem op Simons (puur als voorbeeld) omdat ze de eerste zwarte vrouwelijke partijleider is kunnen zijn (en er slechts 12 zwarte vrouwelijke Kamerleden zijn geweest in de hele geschiedenis van de Kamer). Waarom vinden we het normaal om die eerste massaal te steunen en kijken we bij die tweede die die steun veel harder nodig is liever de kat uit de boom?

@Zemraluani Ik ben het hier volledig mee eens. Ik zie het ook liever vandaag dan morgen gebeuren en ik zou het best mooi vinden (ook lachwekkend vanwege het gekonkel wat ervoor nodig geweest is) als ze uiteindelijk toch als premier uit deze onderhandeling komt. Het gaat mij dus om de wissel. Om het kiezen voor de blonde witte vrouw ongeacht haar ideologie (waarbij ik het prima vind als je dat kiest omdat je echt zo denkt, maar superjammer vindt als je kiest voor het poppetje>inhoud).

@Krabsalade ik heb kiever dat he iets dichterbij mijn inhoud blijft als je mij parafraseert. Als ik zeg dat ik vind dat Kaag past of bij het rijtje hoort bedoel ik daarmee dat Kaag een wit persoon, met een steengoede opleiding, glansrijke carriĂšre is. Die de taal, het handelen en de codes van de bestuurlijke top kent en daardoor one of them is. Tot de incrowd behoord. Voor wie de drempel niet de berg, maar de dorpel naar de kamer is.

16 likes

Maar Sylvana heeft toch een boodschap/programma die voor de gemiddelde kiezer nog ver van zijn bed is? Nu lijk je te stellen dat iedereen puur op het poppetje gestemd heeft? Dat vind ik zelf veel te simpel gesteld.
Je berichten krijgen een beetje een idee dat het niet snel goed genoeg is (en dat is het inderdaad niet), maar ok, Kaag is ‘one of them’, wat zou daar verkeerd aan zijn? Het niet volgen van bepaalde opleidingen is toch niet direct een stem op wel een progressief en voortvarend beleid?
Hoe kijk jij in deze dan aan tegen bijvoorbeeld Obama? Viel hij volgens jou ook teveel onder ‘one of them’ groep?

9 likes

Ik hoorde Kaag in de Damn Honey-podcast vrijwel letterlijk dat islamofoob-standpunt uitspreken!

Naja, in mijn ogen is Kaag wel een ally als het gaat om gelijkheid qua afkomst, geslacht en seksuele voorkeur, ookal is zelf dan dus privileged as fuck, en ik hoop dat ze dat kan gaan laten zien.

2 likes

Het is ook an sich niet slecht dat Kaag ‘one of them’ is of dat ze MP zou worden. Maar dat het een stapje in de goede richting is voor alle vrouwen, dat klopt niet. Het is een stapje in de goede richting voor witte vrouwen uit een middenklasse/rijk milieu. Ik snap best dat je problemen hebt met die uitspraak als je zelf niet in dat hokje valt.

6 likes

In welke zin is het alleen voor witte vrouwen een stap in de goede richting? Omdat die zich nu gerepresenteerd zien in de politiek?

Ik haal Simons aan als voorbeeld. Ik stel daarnaast nergens dat iedereen op het poppetjes stemt. Lees mijn berichten. In de eersten zit een disclaimer dat dit gaat om de mensen die op het poppetje stemmen. En nee; het is inderdaad niet snel goed genoeg en ik vind ook niet dat ik genoegen moet nemen met de vinger. Ik wil de hand. Ik snap het ook nooit als mensen dat niet begrijpen, want als je echt gelooft in gelijkheid ben je het volledig met me eens dat het niet goed genoeg is. Ik wil niet dat alles wat na mij komt moet meemaken wat ik nu doe. Dat je niet bereid bent je stem zelf te gebruiken als een stem die de grootst mogelijke impact voor iedereen bewezenlijkt snap ik. Dat het echter steeds weer een discussie is als ik mijn frustratie daarover uit begrijp ik minder. Tuurlijk ben ik niet blij met one of them. One of them betekent weinig voor mij. In de usa politiek vind ik dat anders liggen: een keuze tussen 2 kandidaten is echt anders dan ons stelsel. Als ik moet kiezen tussen Kaag (eerste vrouw) of Rutte. Kies ik natuurlijk Kaag. Maar dat is niet de realiteit.

@Krabsalade Ik heb voor mijn werk alle verkiezingsprogramma’s van de grootste tien programma’s gelezen en kan daaruit concluderen dat als ik het met Kaag’s Allyschap moet doen ik net zo goed kan opgeven.

16 likes

Ja maar ik snap dit oprecht niet, dat weet je toch helemaal niet? Je weet toch helemaal niet wat ze op die positie zou klaar spelen wat dan wél voor élke vrouw een stap de juiste richting is
? Hoe kan iedereen hier al zo stellig over zijn? En wat is het alternatief dan?

1 like

Oke ja dan houdt het op denk ik.

Edit: is Simmons nou Simons of iemand anders? Of mis ik iets rondom haar naam?

Ik vind dat @Shaaar dat een paar posts hierboven al heel goed uitlegt! Het gaat deels om representatie, maar ik denk ook om wat zo’n verandering voor jou betekent. Voor witte vrouwen betekent het dat de weg naar, bijvoorbeeld minister-presidentschap, een klein stukje makkelijker is gemaakt. Voor vrouwen van kleur is dat nog niet van toepassing omdat zij nog veel meer, en ook complexere obstakels op de weg hebben staan die hiermee niet zijn opgeruimd.

@Krabsalade wat bedoel je precies met alternatief? Alternatief voor wat?

5 likes

Simmons=Simons. Foutje aangepast.

Thanks. Precies dit. Met als toevoeging dat ik echt niet anti-witte vrouwen ben, maar de witte vrouw in het kader van representatie pas steun als die representatie ook inhoud dat ze serieus oog heeft voor mijn obstakels en haar positie daar ook voor gebruikt.

15 likes

Ehm, meer als in, wat was dan wel goed geweest op dit moment. Als Kaag wel Kaag van de D66 was, inhoudelijk niets anders zei of deed als nu, maar wel POC was? Ik ben een beetje zoekende of het nou om POC/wit gaat of om de inhoud die niet inclusief is, maar ik concludeer dit schrijvende dus allebei.

Ik heb interviews met haar gezien waarin ik haar heel stellig en gepassioneerd vond over gelijkheid (alle soorten) en dan kun je dat misschien ongeloofwaardig vinden, maar vraag me dan af of zij het als witte vrouw ooit goed zou kunnen doen. Bijv. als het uiterlijk en de afkomst van Kaag nu lijsttrekker was van Bij1 en Sylvana lijsttrekker van D66, waar stemmen jullie dan op?

Of ridiculiseer ik het nu? Dat is alleszins niet m’n bedoeling, ik probeer dingen beter te begrijpen die duidelijk ver van m’n bed zijn.