Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

Maar dat is juist de reden dat ik stem op zo’n randpartij die veel herrie maakt vanuit de oppositie en het daarbij laat en geen concessies doet (en niet hoeft te doen). En daarom ben ik kritisch op andermans stemmen op partijen die onmiddellijk compromissen gaan sluiten over hun partijprogramma zodat de verkiezingen zijn geweest. Of zelfs tijdens de campagne zoals de sp een aantal jaar geleden deed waarna ik mijn lidmaatschap heb opgezegd. Dan denk ik: tja…

7 likes

Maar als er niemand compromissen sluit dan valt er in theorie elke week een kabinet? Hoe zie je dit dan voor je? Ik snap dit gewoon echt niet. Regeren = compromissen sluiten! Kan niet anders!

20 likes

Even. Ik heb nu het hele debat gezien, en ik vind het vooral jammer dat de motie van wantrouwen niet is aangenomen, zoals die journalist al zei, omdat de motie van afkeuring niks lijkt te doen waar dat wel zo zou horen te zijn. Bij de vragenronde zei Kaag al dat het voor haar zou betekenen dat zij zou afstappen en dat dat dus ook het doel is ervan, echter is het Rutte die het doet lijken alsof het loze woorden zijn door vooral 2 seconden na het debat vrolijk te zeggen dat hij MP blijft. Ook zei ze iets in de trant van dat als er niks veranderd dat de coalitie of zonder Rutte of zonder haar zou zijn. Allemaal dingen die makkelijk achterwege worden gelaten door de headliners. Dus ik snap het wel, het is gewoon jammer dat Rutte het niks lijkt te boeien, maar ik denk dat het uiteindelijk wel z’n vruchten zal werpen door druk van elders.

edit: dit is wat mijn verstand zegt na een reflecterend dutje, dus hopelijk komt dat bij rutte ook nog~

7 likes

Er zijn wel gradaties in concessies die je doet. Bij de SP ging het mis toen zij, als arbeiderspartij, voorstelden dat de AOW leeftijd wel naar 67 kon als ze dan de kans kregen mee te regeren. Dat vond ik zo laag, een van hun speerpunten zo te grabbel gooien voor een kans in de coalitie.

3 likes

Een deel zal daar misschien zo overdenken, maar dit is nou eenmaal hoe de Nederlandse politiek werkt. Ons hele systeem is gericht op compromissen sluiten want de tijd van meerderheidspartijen is gewoon voorbij. Je zal iets moeten weggeven wat je minder belangrijk vindt om een ander punt te kunnen bereiken. In de oppositie kan je dan wel heel sterk vasthouden aan die idealen, maar is de kans groter dat 0 punten worden bereikt omdat je gewoon geen meerderheid hebt.

Ik denk dat degene die bewust een stem hebben uitgebracht echt wel weten dat niet alle programmapunten van d66 zullen worden bereikt en dat een grote partij altijd compromissen gaat sluiten, net zoals dat bij elke andere partij geldt. Groenlinks heeft als semi-grote partij daar de vorige keer niet aan meegedaan en kijk waar hun nu staan.

Ja dat heeft ze dan ook geen windeieren gelegd, haha. Bij D66 gaat het vaak over die Moria-deal (vreselijk woord, een deal, over mensen), maar als je daar het lange verhaal over leest dan vind ik het super begrijpelijk hoe het zo gekomen is. Soms is een compromis beter dan vasthouden aan een ideaal, wat enkel bij een ideaal blijft en zo op geen enkele manier realiteit wordt.

Naja zo zie ik dat iig, maar ben ook wel vrij genuanceerd en niet super idealistisch.

3 likes

Ik vind dit echt heel erg jammer.
Het is wel een gigantische drempel. ZELFS voor iemand als Kaag. De persoon in het kabinet met VERUIT de meeste internationale ervaring, beste skills (halo polyglot!, hallo leiding geven aan een VN missie die heeft geleid tot het vernietigen van de chemische wapens in Syrië(besef even hoe Fucking impressive dat is he?) ZELFS die vrouw krijgt elk kwartier een seksistische tweet, wordt meisje genoemd, alle stereotypes over zich heen).

Precies als Rutte en Hoekstra?? Dat zijn zakenjongens uit grote vlotte bedrijven met een vlotte babbel, meerdere scheve schaatsen (Hihi Wopke) en schandalen (Ohja een veroordeling voor racisme!) die even leuk lachen en dan “oh zulke leuke mannen zijn” terwijl Kaag op tv voor miljoenen mensen door een Fucking collega (Wilders) in haar gezicht SCHREEUWEND wordt uitgescholden voor verrader omdat haar enorme schandaal is dat ze OP MISSIE VOOR NEDERLAND in Iran gesluierd ging. En dan kreeg zij nog het verwijt van allerlei mensen dat ze daar te emotioneel op reageerde.

Dat is 100% seksisme, blonde vrouw of niet.

Geen trendbreuk? 30 kabinetten sinds de oorlog en nog nooit een vrouw mp geweest. Tot op deze verkiezingen was slechts 1/3e van de tweede kamer vrouw. Rutte en Balkenende hebben kabinetten gehad met maar respectievelijk 3 en 1 vrouwelijke minister.
Dat is de situatie. Ja Kaag is wit en heeft een goeie opleiding gehad, maar daar heeft ze 3x zo hard voor gewerkt als elke Fucking mannelijke minister en/of mp die we hebben (remember Sander dekker? Halbe zeilstra?)

Er moet een premier Kaag komen voor er een premier Simons kan zijn of wie je dan ook liever ziet. Nederland is een slome olietanker die langzaam draait, heel langzaam. Maar Kaag in al haar privilege is al een enorme stap op dit moment, hoe “miniem” dat ook lijkt tov waar je uiteindelijk wil zijn.

114 likes

Kan ik over vier jaar op jou stemmen?

8 likes

Wordt jij dan mijn steeksecretaris? :hocho:

6 likes

@Calabasas en ik doen de verkenning wel.

3 likes

Hahaha ik wil ook verkenner zijn en dan sly briefjes aan de pers laten zien.

Ik ben geen premierstype, schandalen hangen me dan aan de broek elke week joh, ik wil gewoon lekker in bad liggen.

6 likes

Staat genoteerd.

Leeuwenhart: functie elders, in bad.

25 likes

Klinkt als Markie.

2 likes

Ik ben ook blij met een sterke oppositie vanuit ideologisch links, en ik geloof dat BIJ1 en pvdd daar een belangrijke rol hebben. Ik ben blij dat ze zetels hebben en ik geloof dat ze streng op een nieuw kabinet zullen zijn en aangezien ik geloof in een hoop van hun idealen wbt gelijkheid vind ik het heel fijn dat daar een stem voor is. En dat mensen die die idealen boven alles hebben staan daarop gestemd hebben.

Misschien ben ik een pragmatischere stemmer? Maar ik heb nog steeds gestemd op een partij die hoewel niet perfect wel vertegenwoordigd wat ik wil zien in onze regering. Voor mij geldt dat zwaar, meeregeren en op die wijze beleid doorvoeren. Daarom stem ik meer centrum dan anderen. Voor anderen geldt de ideologische stem meer en zoals ik zei, dat respecteer ik ten volle.

Geloof dat het naast elkaar kan bestaan, regeringspartijen die consessies moeten doen maar daardoor wel beleid maken en meer ideologische oppositie die een belangrijke controlerende rol speelt (en wie weet kan samenwerken op bepaalde issues)

Voor mij is in de politiek goed niet de vijand van perfect.

12 likes

Je spreekt anders wel al als een MP.

7 likes

Hahahhahaha dit wil ik als titel

1 like

:grimacing: Dit soort teksten uit de mond van Rutte kunnen we alleen van dromen.

3 likes

Ik heb een bingokaart in elkaar geflanst voor de mensen die het debat nog gaan terugkijken. Bijna jaloers. Ik heb me veel te goed vermaakt gisteren.

24 likes

:full_moon_with_face:

(Voor wie de reference niet snapt)

4 likes

Waar is “eer en geweten”?

(Niet bij Rutte Hihi)

11 likes