Tweede Kamerverkiezingen 2021 #2

https://www.instagram.com/p/CNKsU-TFcrt/

De column van Johan Fretz is weer erg goed, vooral deze zin (over Kaag) is zo scherp:

‘‘Maar het feit dat de motie van afkeuring die zij samen met Wopke Hoekstra indiende als slap wordt gezien, komt juist door Ruttes moedwillige devaluatie van zulke moties.’’

6 likes

Ik ben zo benieuwd hoe dit gaat uitpakken… het is juist wel House of Cards :see_no_evil:

2 likes

Ik heb eigenlijk wel het gevoel dat Rutte op gaat stappen, al dan niet vrijwillig. Imagoschade is nu zo groot, dat moet je denk als partij helemaal niet willen. Laat staan dat een heleboel partijen nu ook gezichtsverlies zouden lijden als ze met hem gaan samenwerken.

6 likes

Ik vind dat er hier wel hard over Kaag wordt geoordeeld, niet per se verbaasd over overigens, haha. Maar niemand weet toch hoe het verder gaat, misschien pakt ze Rutte straks helemaal bij de strot aan de onderhandelingstafel, mag ze nog iets laten zien?!

Heb wel telkens het gevoel dat zij echt denkt: jezus moet ik hier m’n tijd aan verspillen, er is gvd serieus werk aan de winkel.

Misschien naïef van mij, maar zij heeft hier 1000x meer verstand van dan ik, laat haar haar werk maar gaan doen. Plus ik vond Olongren wel authentiek en schuldbewust en neig er naar haar (onhandige) verhaal toch het voordeel van de twijfel te geven. En als haar verhaal klopt, dan klopt dat van Rutte ook.

Ik vind het ook naïef dat het linkse forum-blok ( :troll: flauw, veel forummers iig) hier denkt dat alles anders was gelopen als er nu een linkse regering was. Alsof die linkse fractieleiders niet aangetast worden door die Haagse slangenkuil…? Denk echt dat dit soort praktijken in alle hoeken voorkomen, rechts, links, midden, conservatief en progressief.

Heb zelf dit jaar kennis gemaakt met gemeente-politiek en omg, wat daar al voor smerige spelletjes worden gespeeld… Politiek is gewoon ranzig, zal echt niet veranderen met een andere staatsman of een linkse progressieve regering.

Maar misschien ben ik te pessimistisch.

21 likes

Wie zegt dit?

Geen idee wie precies, is een beetje de algehele vibe die ik voelde terwijl ik +500 posts door scrollde.

Maar voel jij dus niet zo denk ik?

Ja we zijn een links bolwerk :joy: maar ik denk dat het sentiment deze dagen meer is geweest: het is nu echt echt klaar met Rutte, we vertrouwen Kaag (nog?) niet en we zijn een beetje verliefd geworden op Ouwehand, Marijnissen en Simons. En Wilders kan goede argumenten aandragen maar is nog steeds een lul.

6 likes

Misschien pakt ze Rutte inderdaad bij de strot, maar dan nog vind ik het jammer hoe ze dit doet. Het was compleet geoorloofd om hier een motie van wantrouwen aan te nemen en door het nu misschien achter de deuren te doen doe je net zo goed mee aan de ‘smerige’ politieke spelletjes die ons bestuur nu is. Ik snap touwens wel dat dat nou eenmaal is hoe de politiek NU werkt, maar als de nieuwelingen er allemaal zo hard aan mee gaan doen verandert precies 0, zeker wanneer er in dit geval ook een andere optie was.

edit: Los van dat dit wel een slimme zet van haar is waarschijnlijk hoor! Ik geloof echt wel dat ze weet wat ze doet, ze heeft er genoeg ervaring voor.

Ik denk dan ook dat dit nooit gaat veranderen. Het is meedoen of gedesillusioneerd de politiek verlaten denk ik.

Maar ik denk ook echt, als er over twee weken nieuwe verkiezingen zouden komen… Ik denk dat de VVD wel iets kleiner zal zijn, maar ik denk dat er echt niet veel gaat verschuiven?!

Ben wel benieuwd wat “het linkse bolwerk” hiervan denkt. :upside_down_face:

De gemiddelde stemmer in Nederland heeft dit hele debacle nauwelijks meegekregen en over een paar dagen is iedereen het weer vergeten.

1 like

Ik vond dat Johan Fretz die hier eerder al genoemd werd, juist goed uitlegt waarom ze die motie van wantrouwen niet kon steunen, omdat hij dan gewoon als fractievoorzitter weer aan de formatietafel kon komen zitten. Een motie van afkeuring betekende in het verleden meestal dat die persoon dan zelf besloot af te treden maar Rutte is gewoon zo kut dat hij dat niet doet.

Dit is het stukje uit de column van Fretz:

11 likes

Ja maar dat is natuurlijk een vicieuze cirkel waardoor er juist niks veranderd. Maar misschien hoort dit wel een beetje bij macht binnen handbereik hebben, idk :sweat_smile: Er zitten in ieder geval genoeg mensen in de politiek die daar naar mijn idee wel echt zitten voor het volk, de kans dat je grootste bent is dan alleen kleiner (Omtzigt, Ouwehands, Simons bijv.)

Ik denk ook niet dat het veel zou veranderen trouwens, de meeste mensen zien niet waarom het erg is of hebben het niet meegekregen idd. Heb wel het idee dat er steeds een grotere groep bewust is wat er binnen de politiek speelt wanneer je dit vergelijkt met 5 jaar geleden. Een jongere generatie die dingen niet meer pikt en meer de straat opgaat/zich uitspreekt. Dus misschien is er hoop :yum:

2 likes

Dit is niet waar. Afkeuring laat alleen zien dat het huidige beleid geen steun krijgt, maar hoef niet tot aftreden te leiden en heeft in het verleden daar ook niet altijd toe geleid. Bijv. Rita Verdonk die bleef zitten (al dan niet met minder taken). Wanneer je dat vergelijkt met Rutte die al voor veel meer is blijven zitten was de kans nog kleiner dat Rutte uit zichzelf zei ‘ik hou de eer aan mezelf en stap op’.

Of hij als fractievoorzitter nog aan de formatietafel kwam te zitten nadat hij juist vanwege een formatiekweste een motie van wantrouwen kreeg weet ik niet hoor. Als iemand dat nog zou doen zou het zeker Rutte zijn, maar is niet echt de gang van zaken. De meeste mensen waren sowieso al 5 schandalen eerder verdwenen, maar Rutte heeft schijt

Nee ik weet dat een motie van afkeuring daar niet toe hoeft te leiden, maar de persoon maakt dan vaak zelf die beslissing. Eens dat het niet onverwacht is dat Rutte dat niet doet.

De motie van wantrouwen is niet tegen Rutte als persoon maar tegen de (demissionair) premier. Een premier die al eens afgetreden is.
Dat hij de fractievoorzitter is, kan alleen de VVD beslissen. Waarschijnlijk blijft die partij wel achter hem staan

2 likes

Het is hier inderdaad overwegend links, hoewel ik zelf op Omtzigt heb gestemd en misschien eerder rechts ben. Toch ben ik Kaag gaan bewonderen en was al langer fan van Marijnissen. Sinds gisteren ook van Ouwehand, wat was zij goed!

2 likes

Ik snap dat het tegen Rutte als (demissionair) mp is, maar gezien waar die motie van wantrouwen allemaal over ging kan ik me bijna niet voorstellen dat hij nog verder kon als fractievoorzitter gezien het gewoon betekent dat er geen vertrouwen meer is. Als Kaag en Segers (Hoekstra in veel mindere mate) echt zo hard bij hun standpunt bleven als tijdens de eerste interuptie lijkt het me heel sterk dat de vvd hem nog had kunnen neerzetten als fractievoorzitter.

Met zo een motie zou geen enkele partij in theorie meer met hun kunnen formeren met Rutte aan het roer zonder gezichtsverlies te leiden, dat is nu misschien/hopelijk al niet echt meer mogelijk. Maar goed who knows waartoe het echt had geleid, het blijft speculatie.

2 likes

Maar hoe kleiner je bent, en als je niet regeert, dan heb je veel minder te verliezen en zijn er veel minder belangen, natuurlijk ben je dan authentieker. Ik denk dat Rob Jetten bijv ook er echt voor de politiek zit, maar toen ie wilde meeregeren moest ie compromissen sluiten waar ie nooit had gedacht achter te staan.

Dat zullen “de linkse leiders” ook moeten als ze willen regeren en ik vraag me dan af hoe vaak ik dan hier zal lezen:

“Nou ben benieuwd hoe de Bij1-stemmers zich voelen na gisteren.”

Ik vind het te simplistisch gedacht allemaal.

9 likes

Ja true, maar ik denk dat een partij als bij1 ook niet de illusie heeft ooit een van de grootste te worden met hun main standpunt. Alleen maar goed dat er een partij zit die zo idealistisch kan zijn omdat zij ook precies daarvoor gekozen zijn en waarbij hun stemmers niet boos zullen zijn wanneer ze niet meeregeren.

Ik denk dat de vraag ‘benieuwd hoe d66 stemmers zich voelen na gisteren’ deels trouwens komt omdat er een grote groep van links heeft gestemd op d66 omdat dit zogenaamd strategisch zou zijn. Maar misschien interpreteer ik deze vraag verkeerd hoor :sweat_smile:

4 likes

Ja die aanname heb ik hier vaker voorbij zien komen en daar heb ik nog eigenlijk niemand bevestigend op zien reageren.

Edit: ik interpreteer het meer als: nou daar heb je Kaag met haar nieuwe leiderschap, poeh poeh, nou nou, wat een ballen, al spijt?! Maar heb het idee dat vooral niet-D66-stemmers teleurgesteld in haar zijn.

Pessimistisch-realistisch, ben ik.

7 likes

:100:
Toen met de verkiezingen werd er ook al een beetje laatdunkend gedaan over mensen die twijfelden D66 te stemmen ipv links en nu bij de eerste “tegenslag” (weten we niet eens) is het direct “zie je nou wel!!” Een beetje honend en 50x bedrukken dat Jesse Klaver zn kiezers in de kou zet en eigenlijk alleen PVDD en BIJ1 alles perfect doen en alleen als je daar op gestemd hebt “echt blij met je stem” kan zijn.

Ik vind het altijd een beetje jammer dat gezeik op een ander’s stem, terwijl je zelf op een idealistische partij stemt (alleen maar goed overigens) die niet gaat meeregeren en dus in een totaal andere positie zit.

38 likes

Op de verkiezingsdag hebben volgens mij wel 2-3 mensen dit hier gezegd :yum:

Met die interpretatie kan ik me trouwens wel voorstellen dat het vervelend is hoor. Het is ook makkelijk praten wanneer je hebt gestemd op een partij die kleiner is en daardoor makkelijker 100% kan vasthouden aan hun idealen omdat ze toch niet gaan meeregeren. Er zijn zeker een aantal opmerkingen geweest die gewoon bitchy tegenover d66 stemmers waren, maar dit komt volgens mij maar van een klein deel van het ‘linkse blok’ af.

1 like