Trouwtopic

Best wel wat ja, poolster leren herkennen, kleine beer en grote beer formatie en 3 van de manen van Jupiter (ok geen sterren but still)

2 likes

Ik zou zelf minimaal 50 euro geven als daggast p.p., dus als stel 100. Bij een goede vriendin het dubbele denk ik. Dat het eten iig gecoverd is.

Ik zou het ook echt niet chill vinden dat iemand met 25 euro oid als stel aan komt zetten op mijn bruiloft (als daggast), maar misschien moet dat in het opbiechttopic.

1 like

Mag ik vragen waarom je dit niet chill zou vinden? Ik geef doorgaans rond de 50/75 euro als stel, maar vind tegelijkertijd dat bruiloften dit jaar best een behoorlijke kostenpost zijn én het ergens ook raar: zulke bedragen zou ik zelf eigenlijk nooit verwachten/bijna ongemakkelijk vinden van mensen die niet naasten zijn. Vind geld daarnaast ook altijd zo’n onpersoonlijk cadeau (tenzij met specifiek doel). Het is dan imo bijna zo dat anderen jouw bruiloft financieren.

5 likes

Ja misschien een cultuurding? Als ik geld zat zou hebben zou het mij niet uitmaken. Maar een bruiloft kost bij ons al gauw 25.000-30.000 euro. Wij maken geen verschil in dag en avondgasten dus iedereen is er de hele dag bij en aan het diner alleen ben je al min. 50 euro kwijt p.p. excl snacks en drinken. En dan ook nog huur van de zaal.

Bij ons is het ook zo dan mensen verwachten dat ze uitgenodigd worden. Ook als ze wat minder dicht bij staan. En dan echt met hele gezinnen. Dan vind ik het wel netjes dat ze iig wat bijdragen aan de bruiloft. Als er zeker 200 mensen die mee komen eten. Maar het is ook extreem hoor, soms krijg je 800 of 1000 euro van een gezin. Als bijdrage van je nieuwe start. Maar omgekeerd, wordt en ook verwacht dat je dit teruggeeft wanneer hun kinderen bv trouwen.

@TroyBolton als stel!

1 like

Bij ons in de cultuur wel, mijn zus had zelfs nog een flinke winst naderhand. Ook wel veel gekregen als in schoonouders betaalden het eten.

Aha, heb daar niet zo bij stilgestaan. Bij ons is een bruiloft van die kosten echt een unicum. Wat ik me afvraag (en dat is een zeer persoonlijke vraag dus voel je vrij om te weigeren) is het als het zo groot en gepusht (mensen die uitdagingen verwachten, duur groot diner) voor jou als koppel dan wel leuk om te trouwen?

Maar jij geeft toch zelf je bruiloft? Ik vind het gek om te verwachten dat anderen daar aan bijdragen. Het is toch geen feest waar je een toegangskaartje voor koopt?

Ik realiseer me dat het heel erg van cultuur tot cultuur verschilt hoor, maar zeker in Nederland waar de meeste mensen toch al een heel leven samen hebben opgebouwd en het geld niet nodig hebben voor hun ‘uitzet’ vind ik dat je niet zo veel geld moet verwachten.

Op dit moment studeer ik nog en is het per maand erg verschillend wat ik te besteden heb. Als ik straks werk ben ik echter van plan redelijk wat te geven. Mijn nekharen gaan er alleen echt van overeind staan wanneer ik hoor dat stellen dat dus verwachten en zelfs inbegroten. Ik ben dan echt in staat een lege envelop te geven.

Aan de andere kant gaan mijn nekharen ook overeind staan van allerlei mensen die boos worden als ze niet uitgenodigd worden hoor, dus het is een beetje twee kanten op. Op de gemiddelde Nederlandse bruiloft heb je ook niet zo veel mensen die je per se moet uitnodigen denk ik.

1 like

Klopt, is ook zo. Maar daar krijg ik nu dus hoofdpijn van. Mijn vriend heeft een grote vriendengroep en ik zou ze het liefst niet allemaal uitnodigen voor de hele dag, ivm met de kosten. Maar aan de andere kant mijn vriend wilt niemand buitensluiten. Maar het zou dan 30*€70(of 80) duurder worden, meer dan 2000. Ja ik zou er liever een deel van terug zou krijgen in de vorm van een envelopje.

1 like

Voor mij persoonlijk niet. Heb helemaal geen zin in dat gedoe. Zie er ook echt tegen op om dit allemaal te plannen. Het helpt ook niet dat mijn vriend Nederlands is en dat het dan met tradities en het eten wat lastiger is. Het liefst doe ik een retourtje las Vegas, maar dat kan ik mijn ouders niet aandoen.

1 like

Begrijp ik, lijkt me best ingewikkeld om met iedereen rekening te houden.

1 like

Snap je goed. Klinkt stom, maar als ik weet dat iemand zelf weinig heeft verwacht ik het ook niet. Maar als gewoon stel zou ik inderdaad balen als het heel weinig is.

Maar denk dat het een beetje geven en nemen is.

En inderdaad mensen die boos worden als ze niet worden uitgenodigd is gewoon kut, maar ik heb ook geen zin om voor 100 mensen te betalen die alleen worden uitgenodigd omdat het moet.

2 likes

Ja als je veel ‘mensen omdat het moet’ hebt begrijp ik het wel inderdaad. Normaal zou ik namelijk zoiets hebben van; je bepaalt toch je budget/wat je kunt missen en aan de hand daarvan kies je hoeveel mensen je kunt uitnodigen. Maar als er veel mensen zijn die je gewoon niet-niet kunt uitnodigen is dat een stuk lastiger en snap ik wel dat het zuur is als die mensen dan ook nog eens niet echt een ‘gepast’ cadeau geven.

1 like

Zo wat een gezeik van mij. Sorry dat ik het topic heb

Ook nog wat input van mij, dit kwam net voorbij

Is geen bruidstaart not done of kan het gewoon.
Mijn vriend en ik zijn nu druk bezig met plannen, maar de dagplanning vinden we heel lang en druk.
1 tot 2h fotoshoot
2 tot 3h ceremonie
3 tot 4h taart eten
4tot 6h avondeten
Vanaf 7:30 avond feest
Vind het een beetje onnozel om eerst taart te gaan eten en daarna meteen avondeten.
Iemand advies?

Je kan ook op het taartmoment een receptie houden en dan het taartmoment naar later verschuiven. Zou eigenlijk gewoon doen wat je zelf wilt. Wat mij betreft kan het prima om geen taart te hebben

1 like

Dit doen best veel mensen! Je mag natuurlijk altijd doen wat je zelf wilt, als jij geen taart wilt doe je geen taart (al vond ik dat zelf dus wel echt een leuk moment). Als ik zo kijk naar je dagplanning vraag ik me wel af waarom jullie ervoor kiezen om in de middag het diner te houden? Tot hoe laat duurt jullie feest?

Ja dit vraag ik me ook af @Groendrummertje
Wij hadden dezelfde dagindeling, alleen wij deden na het taart eten nog een borrel en groepsfoto’s maken en dan om 17.30 eten

Hoeveel zouden jullie geven als single op een trouw van een goede vriendin? Ik zie haar niet zo heel vaak meer, maar ik we kennen elkaar al +20 jaar. Het is een avondfeest met diner. Ik ben geen student meer.

• 20
  • 30
  • 40
  • 50
  • 60
  • 70

0 stemmers

Misschien stel ik een heel onnozele vraag hoor, maar dacht er net aan toen ik alle posts hierboven over bedragen die je kado geeft las. Als je al dat kado geld in cash krijgt, op een creatieve manier met ballonnen of kaarten of zoiets, dan zit je na je bruiloft dus met een behoorlijk bedrag aan contant geld, en dan? Als je dan een grote aankoop daarvan doet daarna, of een reis boekt of het gebruikt om een deel van de bruiloft te betalen, doe je dat dan ook in cash? Of lever je dat contante geld dan bij je bank in om te laten storten? Dan moet je er toch belasting over betalen?
Haha voel me echt dom dat ik dit vraag maar kreeg zoveel vraagtekens net :laughing:

Ik kom op veel verschillende bruiloften omdat ik werkzaam ben in die branche en ik zie best vaak dat er iets anders gekozen wordt dan taart. Ik was eens op een bruiloft waar ze oesters hadden in plaats van taart. En laatst was ik op een bruiloft en daar hadden ze ook geen taart, maar een soort ijsbar na het diner en ook voor de avondgasten. Dat vond ik best origineel en erg leuk! Of taart als opening van de avond met champagne.

2 likes