Hoogtepunt van de avond
Ah ja en jullie ook
Hoogtepunt van de avond
Ah ja en jullie ook
Welke achternaam gaan jullie gebruiken na het trouwen?
0 stemmers
Ik zelf twijfel nog. Als ik partnernaam aanneem hebben we allebei dezelfde initialen, behalve ik heb nog een tweede voornaam.
Ook lijkt het me raar om ineens een hele andere achternaam te hebben, maar dan hebben ik, man en kind wel dezelfde naam, en dat is ook wel leuk.
Ik hoorde dat alleen je meisjesnaam altijd op je paspoort blijft staan, de nieuwe achternaam is alleen hoe de overheid je aanspreekt. Wat bedoelen ze nou daarmee? Alleen als je post krijgt ofzo?
Dus voor “de wet” (voor de wet getrouwd) heet je dan je partners naam maar officieel op je paspoort staat nog je eigen naam dus die kan je dan ook weleens gebruiken bedoel je?
Vind het wel raar eigenlijk, dat je naam officieel niet verandert. Als je je dan ergens moet identificeren waar ze je kennen onder je wettelijke naam is dat toch verwarrend?
Stel je moet even langs belastingdienst /gemeente kantoor en daar kennen ze je onder je partners naam, en jij laat je pp zien met meisjesnaam. Ik snap er niks van.
Ok dan zou er bij mij staan, of ik nou mn eigen naam wel of niet hou:
Crokybolognese Eigen naam ev Partners naam
Ohja. Ik vind ook dit over het boeken van een vliegticket:
Dus je blijft eigenlijk altijd je eigen naam houden en die moet je ook vaak nog gebruiken.
Je partners naam gebruiken wordt dan dus een keuze wanneer jij het wilt.
Ja precies! Je houdt in Nederland áltijd je meisjesnaam, tenzij je een officiële naamswijziging doet (wat honderden euro’s kost).
Maar je staat in NL best vrij om welke naam je wil te gebruiken, ik heb een vriendin die van haar vader geen toestemming krijgt om officieel haar achternaam te veranderen (dat is blijkbaar nodig?) maar al jaren onder een nieuwe naam te boek staat (Facebook, op haar werk, abonnementen - allemaal geen probleem, alleen haar vliegreizen moet ze nog in haar oude naam boeken). En ik had een basisschoolvriendinnetje dat ik altijd kende als naam A. (een vd twee in de klas), waarvan bij een reünie bleek dat A. de naam van haar (alleenstaande) moeder was en dat B. haar wettelijke achternaam was, die ze als volwassene voor het gemak weer is gaan voeren.
Als je getrouwd bent kun je naast alle casual correspondentie ook voor de overheid de naam van je partner voeren (of een combinatie eigen en partners naam - wat je kiest). Dan ben je dus overal Mrs X behalve op je paspoort, daar wordt alleen “echtgenote van” toegevoegd als je dat wil.
Het is naamgebruik, geen naamswijziging. Dus alleen een aanspreeknaam/ correspondentienaam/ naam voor in het dagelijks leven.
Ik heb eigen naam - partner en mijn man eigen naam - partner. Dus onze namen zijn niet gelijk haha. Wel heb ik met hem een deal dat eventuele kinderen mijn naam krijgen als ik dat wil.
Ik weet niet of dit het goede topic is, maar kon ook niet echt een ander topic vinden. Even in een spoiler voor de zekerheid.
Volgend jaar gaat de zus van mijn vriend trouwen en we willen graag een leuk cadeau geven, maar hebben nog niet veel inspiratie. Zitten te denken aan 12 dingen voor elke maand van het eerste huwelijksjaar. Maar wat zijn nou leuke dingen om te geven? Het is zo lastig want we willen ook wel iets origineels en niet geld ofzo.
Thanks! Uitjes zijn wel leuk ja, en misschien cadeaubonnen ofzo erbij.
Snap goed dat je graag geld zou krijgen inderdaad! Gaan nog wel even bij ze peilen Zou sowieso niks voor in huis ofzo geven, dat zijn zulke lastige cadeaus en vaak heb je er inderdaad niks aan!
Bij andere bruiloften geven we ook altijd geld, maar omdat ze zo dichtbij staan vind ik dat zo stom en onpersoonlijk.
Gisteravond gesprek met onze ambtenaar gehad. Wat een fijn mens. Was een mooi gesprek. Heb echt het gevoel dat ze iets moois van de ceremonie gaat maken. Nog maar 2 weken te gaan! Volgens mij scheelt dat zoveel als je een fijne babs hebt. Wat zijn jullie ervaringen?
Oei, da’s echt naar! Gaat ze het wel nog doen dan of heeft ze inmiddels al andere afspraken staan?
Wij hadden gister een afspraak voor onze trouwringen en ben zo enthousiast. Ze worden helemaal op maat gemaakt precies zoals we willen
Gisteravond in ondertrouw gegaan of hoe je het ook wilt noemen, even papiertje tekenen en betalen
nog 21 dagen
Ik zou sowieso eerder 1 groot cadeau geven dan verschillende kleine. De zus van mijn man hebben we een luxe wellness weekend cadeau gedaan, omdat we weten dat ze heel graag weekendjes weg doen, en dat ideaal ontspannen na de trouw is. Hiernaast hebben we ze ook nog een groot geldbedrag cadeau gedaan.
Zo’n trouw is echt een flinke hap uit je budget, daarom ook dat ik geld het leukste vond om te krijgen. Dat kan je ook op een persoonlijke manier inkleden. Dichte vrienden hebben bij ons bv een speurtocht opgesteld met verschillende opdrachtjes, raadsels en locaties, waarbij we op het einde een filmpje kregen waarbij ze op verschillende plekken in ons huis geld hadden verstopt.
Ik heb een vraagje. Ik ga zelf niet trouwen, maar een aantal vriendinnen van mij wel. Ik ben er door eentje meegevraagd om trouwjurken te gaan shoppen. Nu wil ik absoluut niet in de weg lopen, of een moeilijk ‘publiek’ zijn (zoals je dan ziet op tv, haha). Die vriendin zegt dat ze alles wat ik doe wel prima zou vinden, maar zijn er dingen die jullie fijn vonden bij het shoppen van jullie trouwjurken? Dat de mensen die je meeneemt wel hun mening gaven, of juist niet?
Even inhakend op mijn vorige post. Recap: enkel familie en getuigen op trouw in gemeentehuis.
Mijn moeder heeft gezegd dat zij het etentje na de ceremonie op het gemeentehuis wil betalen, ervan uitgaande dat de enige gasten zullen zijn de gezinnen + familie uit buitenland (paar mensen) + getuigen, zonder hun aanhang. Super lief van haar natuurlijk. Mijn vriend leek minder enthousiast te zijn over dit idee, hij stelde voor om dan mee te betalen zodat ook de partners en meer vrienden kunnen komen.
Ik vind het beetje lastig. Het is mijn familie dat speciaal komt overvliegen voor deze gebeurtenis (het zal waarschijnlijk ook de laatste keer zijn dat het voor hen mogelijk is om naar Europa te komen). Qua planning is het gunstiger als de trouw binnen een bepaalde periode valt. Deze periode is vroeger dan dat we zelf voor ogen hadden (eerder najaar), maar dat is op zich geen probleem. Eigenlijk om samen met hen deze mijlpaal te vieren zullen we eerder trouwen, enkel voor familie en dan paar maanden later een groter feest met iedereen. Voor mij klinkt dit als een goed plan en ik hoef niks uitgebreids of veel mensen aanwezig te hebben op het gemeentehuis. Het zal ook heel eenvoudig zijn, geen speciale trouwjurk of thema of iets dergelijks.
Mijn vriend daarentegen is iemand die graag onder vrienden is, en die dit met hen zou willen delen. We hebben al meerdere “discussies” (niet echt discussies maar brainstorms? Hoe dan ook) over wie we wel/niet zouden uitnodigen voor het ’saaie gedeelte’. Als het aan hem ligt, nodigt hij al zijn ‘vrienden’ uit + aanhang. Voor het beeld: dan krijg je meer dan 50 mensen, enkel zijn kant. Ik vind het echter helemaal oké om enkel mijn getuigen uit te nodigen - en niet per se het groepje van beste vriendinnen, en zeker niet hun partners. Het is immers onze dag en ik zou beledigd zijn als iemand beledigd zou zijn als die niet mocht komen, it that makes sense
Waar ik eigenlijk naartoe wil gaan: enkel select groepje voor het gemeentehuis gevolgd door een etentje, gesponsord door mama of geld bijleggen zodat er meer mensen kunnen komen (maar dan het hele idee van intiem gezelschap dan komt te vervallen en het meer op een “echte” trouw lijkt)? Niet te vergeten dat een groter feest met vrienden later komt. Ons budget zou het trouwens ook niet toelaten om het feest meteen na het gemeentehuis te doen ivm verbouwingen.
Wat is jullie advies? Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :’)
Edit: als je me kent, niemand weet dit nog dus graag voor je houden!
Ik was dit gisteren nog niet van plan, maar ik ben in Praag met mn vriend en heb vanochtend bedacht dat ik hem ten huwelijk zou vragen.
Dus ik heb vanmiddag met een smoesje in mn eentje in de stad gezocht naar een sieraad (armband van Thomas Sabo geworden) en hem vanavond heel romantisch met z’n tweetjes op een bankje aan het water (doen we elke avond op vakantie) gevraagd.