De top 2000 is toch altijd al een klankbord geweest van mensen die naar dadrock luisteren, tuurlijk is dat niet representatief voor alles wat daar buiten valt?
Nou ja maar dat is toch gemiddeld niet zo? Er zijn genoeg vrouwelijke artiesten die goed beoordeeld worden, concerten uitverkopen, etc. Dat heeft er misschien ook wel mee te maken dat die standaard lijst van de top 2000 gewoon al minder vrouwen bevat. Hoezo moet dat hetzelfde blijven?
Het gaat niet om 1 persoonlijk voorbeeld maar om alles bij elkaar. Wat jij persoonlijk stemt dat is helemaal prima. Maar ik denk dat sommige mensen het ook geen kans geven of er niet naar kijken.
Is het erg als dat veranderd?
Er is ook ruimte voor de pokémon themesong en normaal die door boeren erin gestemd wordt. Hoezo niet voor vrouwen.
Is niet erg, zie alleen niet waarom je dat zou willen. Iedereen die ik ken wiens muzieksmaak niet binnen dat plaatje valt geeft echt geen hol om die hele top 2000. Het is geen afspiegeling van de maatschappij, het is een afspiegeling van mannen van middelbare leeftijd die graag naar radio 2 luisteren, dat is de doelgroep. Als zij niet naar vrouwelijke artiesten willen luisteren moeten ze dat lekker niet doen, zal mij een reet roesten zolang de representatie in de rest van de muziekindustrie maar zichtbaar is.
1 nummer uit een ludieke actie is natuurlijk ook totaal niet te vergelijken met het aantal vrouwen omhoog krikken met tientallen procenten.
Ja ik snap wat je zegt, maar ik vind zelf de top 2000 heel leuk om te volgen en erop te stemmen. Ik luister het zelf en ken genoeg gelijkgestemden die het ook luisteren. Misschien ben ik gewoon een beetje naïef daarin maar ik denk dat het ook in de Top 2000 zo anders zou kunnen. En in de muziekindustrie is er ook niet de representatie die er zou moeten/kunnen zijn. Dus ik denk ook: het zou gewoon zo goed en mooi zijn als het hier kan.
Huh, ik lees daarin nergens dat ‘vrouwen minder goede muziek’ maken. Dat heeft alleen die flapdrol bij RTL Boulevard ooit gezegd volgens mij. Mijn persoonlijke muzieksmaak bevat weinig vrouwen en blijkbaar is dat van de meeste stemmers zo. Plus wat @Tampie zegt, dat dit niet bepaald een weerspiegeling van de hele maatschappij is. Ik vind het gewoon onzin om op vrouwen te stemmen ómdat ze vrouw zijn. Als vrouwelijke artiest zou ik me dan nog niet erg gewaardeerd worden, alsof je alleen maar je geslacht bent. Neem aan dat vrouwen in het bedrijfsleven (absoluut meer vrouwen in de top nodig) ook in de eerste plaats om hun kwaliteit aangenomen willen worden en niet omdat ze vrouw zijn.
Ik snap je punt heel goed hoor, maar t gaat lastig als meer dan 75% van de top 2000 van voor het jaar 2000 komt en vrouwen vroeger in de muziekindustrie al helemaal niet genoeg representatie kregen. Die hele lijst is gebaseerd op nostalgie, daar zit niet zoveel beweging in.
Dat is het grooste ding denk ik - de Top 2000 stemmers zijn grotendeels ouder dan 40, en stemmen op hun favo nummers uit een tijd dat er in de pop- en rockmuziek weinig vrouwelijke representatie was.
Ik denk als onze generatie over 20 jaar de Top 2000 bepaalt er veel meer vrouwen zijn, als je kijkt naar hoe vrouwen de afgelopen twee decennia de pop domineren.
Wat denken jullie dat de Nummer 1 zou zijn in 2040, als wij oude millennials zijn die nostalgisch stemmen?
Haha leuke vraag! Al heb ik ergens het idee dat uit ‘’""’’‘traditie’’’’’’’ het altijd wel Bohemian Rhapsody zal zijn.
Trouwens, ik bedenk me nu dat het toch wel eens iets anders is geweest… Maar ik ben best voor Queen als nummer een
Het leek me wel tijd om dit topic weer nieuw leven in te blazen, aangezien je vanaf morgen weer kunt stemmen!
Ik ben al begonnen aan een voorselectie maar zit al op 43 nummers dus moet nog gaan strepen
Jaa ik heb er zin in! Ik ben ook alweer begonnen aan mijn lijstje, ik doe ook altijd een paar nummers voor mijn moeder, dus zij moet nog maar even doorgeven welke het moeten worden.
Ik ben ook al begonnen haha. Ik hoop dat ik dit keer eens niet achteraf nog ingevingen krijg van wat er nog in had gemoeten
Ik heb mijn selectie al gemaakt. Dit jaar heb ik een vrouwenlijstje! Dus vrouwelijke artiesten / bands of gemengde bands.
Mijn vriend heeft ook beloofd dat ie voor 50 procent op vrouwen stemt
Ik ga ook weer op zoveel mogelijk vrouwen en POC stemmen, diversify that list!
Mijn eerste selectie is dit. En ik zag dat ik Muse al vergeten was… die moeten er eigenlijk ook nog bij…
Weinig vrouwen in mijn lijst zie ik… vind mannen stemmen prettiger denk ik qua zang.
Ik ga binnekort eens naar mn lijstje kijken, maar haal meestal veel uit wat ik veel dit jaar heb geluisterd.
Ik dacht yes leuk maar toen dacht ik weer terug aan dat boerennummer van vorig jaar en dat er weer minder vrouwen in stonden volgens mij
Weet niet of ik hem ga invullen omdat vorig jaar zo’n beetje niks van m’n lijst erin stond, 1 nummer ofzo.
Morgen al
Oja leuk ff 20x op Kate Bush stemmen
Oeh kreeg net een melding van de app, vanaf nuuuu tm 7 dec stemmen. Ik ga even puzzelen voor een mooi lijstje
Alsnog een opgave om een selectie te maken uit haar repertoire.