Tips, ervaringen & aanraders

Weet niet of het al gezegd is maar Kruidvat heeft ook eigen merk parfumvrij. Heb ik de eerste maanden gebruikt en is net zo prima als Neutral. En maar €1.89 dacht ik.

1 like

Thanks voor de tip! Ik vind het allemaal maar lastig om tussen zoveel merken te moeten kiezen, als ik bezig ben met de uitzet lijst. Ik heb helaas geen vrienden of familie met kleintjes die ik kan lastig vallen met vragen, dus geweldig weer dat ik hier weer wat fijne tips kan krijgen :smiley:

1 like

Hier ook vanaf de kraamweek. We doen hem eigenlijk nog precies op dezelfde manier in bad zoals de kraamhulp het deed. Ik gebruik ook Naïf wasgel,shampoo en bodylotion. Maar hij gaat niet heel vaak in bad, 2 keer per week. Vind hem zo lekker ruiken altijd na zn badje :heart:

1 like

Joehoe daar kom ik als onvervalst loederding. Ik ga vaak met baby in bad en gooi er dan afwisselend schuimbad etos baby of gewoon douchegel van dove ofzo erin. Bodylotion én haarlotion ook nog eens van etos. Ze heeft er geen last van.

9 likes

Haha hier ook loedermoeder (haat dit woord eigenlijk) als ik dat van jullie allemaal lees. Wij doen haar om de dag in bad met badolie van inolie en ik was haar haartjes altijd met Zwitsal. Daarna doen we olie. In het begin neutral maar nu eigenlijk altijd Zwitsal en heeft ze geen last van.

1 like

Hoi! Ben nu ongeveer 14 weken zwanger (durf nu eindelijk actief te worden in dit topic :p) en er is natuurlijk suuuuuperveel informatie te vinden. Echt overal. Maar ik vroeg me af: Wat had niemand jou verteld, maar had je wel willen weten over de zwangerschap/de bevalling? Ik ben even op zoek naar wat ‘nuchtere’ antwoorden hehe.

9 likes

Ik denk vooral dat het ook heel erg normaal is als je niet alles vanaf een roze wolk ervaart. Zwanger zijn valt niet altijd mee, een bevalling kan mentaal ook nog even zwaar zijn soms en de newborn fase is ook niet altijd een gezellige roze wolk. En dat is allemaal ok, dat mag je best zo volen, dat maakt je niet minder moeder.

& Gefeliciteerd!

3 likes

Proficiat!!

Ik wist niet dat je zoveel zou gaan lekken! Zowel plas (bij niezen bijvoorbeeld komen er vaak wat druppels mee), als vaginale afscheiding die opeens heel dun is geworden die af en toe gewoon langs mn benen naar onder druipt :stuck_out_tongue:

Hierdoor heb ik standaard extra inlegkruisjes mee als ik ergens heenga. Kan niet mert zonder helaas haha.

Ook snurk ik nu opeens??? Kan blijkbaar ook door de zwangerschap opeens gebeuren haha. Niet extreem maar af en toe komt er een snurkje uit haha. En dat terwijl ik normaal een hele stille slaper ben.

Verder niet echt iets hele rare of schokkende dingen die ik niet wist!

2 likes

En @jahoor, welnee, dat maakt je geen loedermoeder. Als je kindje er tegen kan is het toch dikke prima? Schoon is schoon. Maar die van mij ziet er na wassen/smeren met die producten uit alsof hij door de brandnetels heeft liggen rollen.

1 like

Nog een tip van Flip bij dit soort lades: effe zo’n viscosedoekje in repen knippen en opgerold er tussen proppen. Sterk kind die dit open krijgt. Fraai is anders, maar het is wel effectief.

10 likes

Mijn kinderen duiken het allerliefste in bad met een van mijn Lush ballen :rofl:

3 likes

Van harte! Er is meer wat ik pas na mijn bevalling leerde dan ik ooit voor mogelijk had gehouden :joy:. Zoals naweeen, in je broek plassen, dat kakken tijdens je bevalling wel het minste is waar je je zorgen om moet maken (you just don’t care), dat hechtingen naarder klinken dan ze zijn, dat je op de meest vreemde plekken spierpijn kan hebben, dat je boobs met 24 weken al kunnen lekken, dat het gewoon waar is dat het het allemaal waard is…

Vooral allemaal lekker over je heen laten komen, dat is mijn advies. Voorbereiden is goed, maar vooral ook accepteren dat je je gewoon niet overal op voor kan bereiden. Kwestie van zelf ervaren.

6 likes

Alles wat al gezegd is, maar als tip; om de knoopjes van je hechtingen eraf te laten knippen door de vk aan t einde van je kraamweek. Heb dat nu bij nr 2 gedaan en is zoveeel chiller dan wachten tot het eraf valt. Kan namelijk 40 dagen duren vertelde ze me. Bij nr 1 niet laten doen en toen had ik na 3 weken er ook nog last van

3 likes

Zoals wellicht inmiddels al bekend is, ben ik zwanger van een tweede. Vorige week had ik de intake voor de kraamzorg (bij de eerste woonden we aan de andere kant van het land, vandaar opnieuw een intake). Bij de eerste had ik het alles over me heen laten komen en achteraf had ik misschien iets meer van me willen laten horen als ik het met bepaalde dingen niet eens was.

Vorige week dus die intake, ik weet niet of het aan mij lag, maar bepaalde dingen die ze me vertelden vond ik opdringerig over komen zoals: “wij temperaturen moeder ook rectaal”, “aerosleep (de topper) moet uit het bedje” en “oh, gaat de baby de eerste week op zijn eigen kamertje liggen, moet je dat wel doen ivm wiegendood?”.

Het klinkt misschien heel preuts, maar ik stond met een bek vol tanden toen ze vertelden dat ze mij straks rectaal gaan temperaturen. Het staat me vanwege meerdere dingen gewoon tegen (bij de eerste werd ik normaal getemperatuurd, weet ik dat een geplande keizersnede krijg en gewoon na die keizersnede helemaal klaar ben met dat gepluk ben aan mijn lijf, TENZIJ het noodzakelijk is) en vind ik het lastig om daar iets van te zeggen. Daarnaast vind ik het heel onprettig voelen dat iemand in ons huis komt en vertelt hoe het allemaal moet (begrijp ik me niet verkeerd, ik ben onwijs dankbaar dat dit bestaat en we hier gebruik van kunnen maken) zoals toppertje uit het bedje want dat bepalen wij toch nog altijd (?!) en het kindje moet gewoon bij jullie op de kamer liggen (maar bij de eerste ging het ook prima). Ik vind het gewoon heel benauwend aanvoelen dat iemand met allerlei regeltjes en adviezen komt waarvan het voelt alsof ik het maar moet aannemen. Het kan ook aan mij liggen hoor.

Herkent iemand dit van jullie en zo ja, wat hebben jullie ermee gedaan? Ik ben denk ik wel van plan om het voorzichtig te zeggen in de kraamweek (of mijn man).

Ik hoop dat het ik het zo goed heb verwoord en niemand tegen de schenen aan schop.

Ik vind dit ook heel vervelend overkomen en zou een kraambureau zoeken dat beter matcht. Misschien een ZZP-er?

1 like

Ik ben dus verhuisd en heb geen idee wat voor kraambureaus er in de omgeving zijn. De verloskundige had een paar foldertjes mee gegeven en de meeste zitten gewoon propvol (1 oktober uitgerekend) en tot en met september zien zij als vakantieperiode. Sommige kraambureaus konden al niet de volledige uren aanbieden.

Gefeliciteerd! Wat ik niet echt wist is dat een zwangerschap ook veel ten positieve kan veranderen in je hoofd :slight_smile: en dat het ook heel leuk kan zijn. Ik werd er heel ontspannen van en maakte me bijv. geen zorgen meer over allerlei onbelangrijke dingen terwijl ik dat voorheen wel deed.

En wat de leidster van de zwangerschapscursus zei, heb ik geprobeerd te onthouden. Ik vond het heel mooi (maar ook lastig om echt te doen). Zij zei: het is eigenlijk gek dat we hier zijn voor deze cursus omdat de bevalling maar zo’n kort moment is. Het is logisch dat je het spannend vindt, maar iedereen kan het en je weet op dat moment wat je moet doen. Ná de bevalling, dan begint het eigenlijk pas. Dus laat je niet teveel leiden door angst voor de bevalling. En in het verlengde heb ik ook geleerd dat er ook heel mooie bevallingen kunnen zijn :slight_smile:

En laat je niet gek maken door alle adviezen!

3 likes

Ik zou hier ook niet mee wachten tot de kraamweek als het al zo ver is en je vol emoties zit en het nu aanspreken. Het klinkt inderdaad helemaal niet prettig! Dat is even lastig maar ik denk dat je heel blij bent als je het doet…

1 like

Hopen dat je kraamverzorgster zich wat minder verplicht voelt om de regeltjes uit te voeren. Het is jouw kindje en het gaat toch zoals jij/jullie het willen?
Mijn kraamverzorgster was daar best wel losjes in hoor. We hadden ook een aerosleep en die mocht gewoon blijven liggen. Hooguit kunnen ze je uitleggen of advies geven, maar als jij het daar niet mee eens bent, is het toch gewoon mogelijk je eigen weg te volgen.
Ik zou me daar nu niet te veel zorgen over maken, komt vast goed! En samen met je man vast afspreken dat jullie de kraamverzorgster aanspreken als iets niet zo gaat als jullie willen.

1 like

Lossen die hechtingen niet vanzelf op? Bij mij is er geloof ik nooit iets losgeknipt. 6 weken na de bevalling controle door gyn en volg6hem zag alles er goed uit :woman_shrugging: