Tips, ervaringen & aanraders

Wij hebben er eentje van petit amelie. Niet heel duur, geloof €100 incl matras. Welke gekke maat voor hoeslakens (40x90), heb je niet zomaar bij de Hema bijvoorbeeld, maar mamaloes heeft wel de goede maat en niet heel duur.

Inmiddels 28 weken van een tweede en krijg nu al zo vaak de opmerking “wat ben je al groot?!” of “ik dacht dat je al veel verder was”. Om gek van te worden en zelfs een beetje onzeker. Dit is overigens niet nodig: zit heel iets boven de groeicurve en de baby draag ik gewoon echt voor.

Hoe reageerden/reageren jullie?

Ik zal wel echt wachten tot ze echt goed zelfstandig kunnen zitten. Heb een keer iets heel naars gelezen over mensen die gingen fietsen met een kindje die dat nog niet goed genoeg kon.

@ABC123 Het maakte mij niet uit wat mensen over mijn buik zeiden. Ik reageerde gewoon met ‘oh vind je?’ of ‘de baby groeit gelukkig goed’ of gewoon iets neutraal. Als de controles die je krijgt goed zijn, probeer je er dan niets van aan te trekken. Er zit zoveel verschil tussen zwangere buiken, ze zijn allemaal mooi en allemaal een baby’tje aan het groeien (vind ik echt zo bijzonder).

3 likes

Ik twijfel zo tussen al die matrassen!

Dit is overgebleven als opties voor ons:

https://www.mamaloesbabysjop.nl/abz-km238-hr30-pure-clean-60x120-cm-ledikantmatras-met-hygiene-indicator

Is een topper echt nodig? Kan me herinneren dat iemand hier zei dat de verloskundige het juiste heeft afgeraden?

Wij hebben de cozzee tutto bambini ( ofzo) is ook minder bekend maar ik was er heel tevreden van. Vind ik mooier dan die van chicco en is ook vrij makkelijk mee te nemen als reisbedje. Maar als je een budget oplossing zoekt is dit niet echt geschikt. Was een vrij prijzig bedje (± €250). Maar ik vind sowieso een co-sleeper een grote aanrader.


Ik heb ook een vraag ivm spelen en speelgoed.
Mijn zoontje is nu 17 maanden en ik vind het ( nog steeds, heb dit al sinds de babyperiode) om speelgoed voor hem te kiezen. Ik probeer bewust te kiezen en dus niet te veel met geluid en plastiek. Maar bv. playmobil vind ik wel kunnen want is voor mij wel duurzaam speelgoed.
Maar hij lijkt niet echt met veel te spelen thuis? Hij speelt heel graag buiten en met een bal. En timmert ook graag op iets. Maar voor de rest komt hij weinig tot spel heb ik de indruk. Geen idee of dit abnormaal is op deze leeftijd? Ik volg op instagram iemand die een tip gaf om zo van die settings te maken met speelgoed om hem daar dan mee te laten spelen. Maar daar kijkt hij niet echt naar?

Ok lang verhaal maar mijn concrete vraag is dus tips voor speelgoed voor een peuter van 17 maanden? En tips om samen met hem in spel te gaan?
Of om samen met hem kleine (knutsel ) activiteiten te doen?
Ik denk dat @axolotl hier heel goed in is. Jaloers op zo’n creatieve mama!

Ik merk dat m’n zoontje van bijna 2 nu pas echt wat meer gaat spelen, hiervoor was het inderdaad veel samen spelen. Of heel veel boeken voorlezen. Blokken stapelen vond hij nooit zo leuk, duplo wel maar dat was rond die tijd nog erg frustrerend voor hem omdat het niet altijd lukte. Volgens mij had hij rond die tijd wel een houten legpuzzel (zo’n insteek ding) die hij heel leuk vond. Maar hij was vooral erg op taal en bewegen gericht toen (heb echt daaaagen voorgelezen, maar hij wist daarna wel 100 dieren). Nu wil hij wel echt wat meer spelen, ook zelf maar ook samen vind hij leuk. Ik zou idd even rouleren wat je hebt en kijken waar dan z’n interesse naar toe gaat. Er zijn op YouTube filmpjes over ‘montessori schema’s’, waarin ook word uitgelegd waar je op hun letten met hun behoefte. Als ze zelf veel rondjes draaien dan zijn bijv. auto’tjes heel leuk. Even zoeken of ik dat kanaal voor je kan vinden, dat kindje scheelt ook niet veel qua leeftijd.

Dit kanaal heb ik veel aan gehad als ik weer even vastliep. Want tekenen etc. vond hij toen ook niks.

6 likes

Oh goed zo! Ga je geen spijt van krijgen!

2 likes

I love dat jij voor elk probleem van een mede-forummer hier binnen no time een passend YouTube filmpje hebt haha!

6 likes

Ah zo lief haha♥️

Ik herken dit wel van mijn zoontje. Waar F heel creatief is in haar spel is O meer van het ‘simpel’ spelen. Gooien met een bal is voor hem ook al genoeg inderdaad. Hij is nu 2 jaar.
Wat hij wel heel leuk vind is bouwen met blokken en het dan omgooien, of als ik met stoepkrijt een weg heb getekend om daarover heen te crossen met zn autootjes.
Duplo vind hij ook heel leuk, maar hij bouwt daar vooral mee terwijl F echt een huis maakt en daar met poppetjes in speelt.

Ik zag laatst op IG iemand die de kinderen een oude doos had gegeven en ze daarop liet ontdekken wat bijv bestek doet. Een vork maakt kleine gaatjes, een (bot!) mes kan zagen, een lepel maakt deuken. Daarna gingen ze door de gaten rijgen met touw en zo zijn die kinderen heel lang zoet geweest. Zoiets zou voor O ook echt leuk spelen en ontdekken zijn, maar F is er waarschijnlijk na 5 minuten op uit gekeken.

Hoe simpeler het speelgoed hoe leuker O het vind. Misschien werkt dat voor jouw zoontje ook zo? Voor knutselen heeft O helaas echt geen geduld, dat vind ik wel erg jammer. Met F kan ik gerust een uur aan tafel zitten en samen schilderen of tekenen, maar O vind er geen klap aan🙈

1 like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Voorlezen en boekjes is hier inderdaad ook een dikke hit. Ik heb wel enkele van die legpuzzels maar dat lijkt hem nog niet echt te boeien.
Soms wil hij wel enkele blokjes stapelen maar niet zo lang. Ik heb wel niet het idee dat hij op deze leeftijd echt al uren met iets zou kunnen spelen hoor.
Het ligt er mss ook voor een stuk aan dat we vnl. 's morgens samen spelen en 's avonds wanneer hij echt moe is. Maar binnenkort eindelijk eens een weekje volledig samen :smiling_face_with_three_hearts: en wil dan echt wat activiteitjes en bewust met hem bezig zijn.

1 like

Ja waarschijnlijk is mijn zoontje meer zoals jouw O.
Dat van die doos is wel leuk. Hij ontdekt ook alles zeer graag en is zeer nieuwsgierig. Sowieso speelt hij ook liever met alles wat geen speelgoed is.

Misschien een idee om verschillende blaadjes aan takjes vast te binden en er zo kwastjes van te maken? Dat hij kan ontdekken welk patroon verschillende bladeren hebben enzo?

Geen idee of hij het wat vind, ik wil het al eeuwen proberen met mijn kids maar vergeet het steeds haha

1 like

Dat is een leuk idee! Maar dan ga ik waarschijnlijk eerst beginnen met gewoon blaadjes ( en mss wel aardappelen enzo ook dan) stempelen. Eens over nadenken… Bedankt voor het idee.

1 like

Onze baby heeft nu even een heel droog hoofd. Zouden jullie er iets op smeren of is dit, zoals mijn vriend zegt, de baby-cosmetica-valstrik en gaat dit vanzelf over?:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik had van die calendula creme van Weleda en vond deze wel prettig

Ik smeer meestal wel een beetje. Hier heeft ze ook mega droge huid maar nu nog niets gesmeerd. Het is soort van normaal dat ze in t begin wat velletjes krijgen

Ik weet dat mijn zoontje op die leeftijd helemaal gek was op een keyboard. Dat maakt dan helaas wel geluid. Ik wilde ook zo min mogelijk plastic en lawaai en sowieso niet te veel speelgoed. Ik kan me verder gewoon niet zo goed herinneren wat toen leuk was? Volgens mij ook een loopauto binnen? Hij vermaakte zich altijd wel prima. Ik ging vooral veel naar buiten toen geloof ik. Wat ik nog steeds doe is een bak met speelgoed beneden zetten en rouleren wat daar in zit. Dat is dan weer interessant.

Er wordt hier door beide kindjes niet zo veel met speelgoed gespeeld. De bank verbouwen tot kasteel of hut en met kussens spelen doen ze nog het meest. En dansen op muziek doen we ook elke dag. En veel lezen. Zoon van 4 is al dagen met een doos en een speelgoedzaag aan het spelen. Uren mee bezig. Dozen zijn volgens mij altijd een hit.

1 like

Onze kindjes hebben dezelfde leeftijd. Zij is nu helemaal gek op een speelgoedserviesje wat in ons vakantiehuisje staat. Ze is er heel druk mee om ons en haar knuffels hapjes te geven. Begon ze zelf mee, hebben we echt niet voorgedaan. Sta er nog steeds versteld van haha.
Verder inderdaad voorlezen, en qua buitenspelen de zandbak. We hebben ook een soort supergroot Duplo, weet niet hoe het heet. Komt van Marktplaats. Maar dat vindt ze ook wel leuk om op te stapelen, ze begint het mechanisme te snappen. Playmobil begint ze nu ook leuk te vinden, we hebben een versie met boerderijdieren die ze dan allemaal benoemt/nadoet.
Maar ik merk dat deze leeftijd zoeken is! Ze is te groot voor het babyspeelgoed, maar nog te jong voor veel andere dingen.

1 like

Mijn zoontje van 13 maanden kan heel fijn zelf spelen. Vooral auto’s zijn favoriet, hij heeft een houten vrachtwagen met op de aanhanger auto’s en daarmee gaat hij echt het hele huis door incl. geluiden van een auto. Hier kan hij echt lang mee alleen spelen.

Ik heb even een beginnersvraag :smiley: ik voed op verzoek, we hebben dus maar een half ritme als het op eten aankomt (Max. 3 uur tussen voedingen, soms vaker). Maar hoe doe je dat dan als je om bijv. 13.00 uur de deur uit wilt? Ik ga nu koffie drinken met een vriendin, dus het zou top zijn als ik hem dan schoon en vol mee kan nemen! Zouden jullie dan je baby wakker maken op tijd om dat te doen? Of slapend meenemen en dat onderweg fixen? Vind de orga nog wat lastig haha