Tips, ervaringen & aanraders

Haha nee joh! Ik voelde me juist een beetje een ‘slechte’ moeder omdat ik helemaal niet zo bezig ben met zijn dutjes overdag. Alleen tussen 3 en 4 gaat ‘ie even zn wiegje in voor een slaapje en die duurt dan meteen ruim 2 uur ofzo (doen we sinds een week). Verder zijn het kleinere dutjes overal en nergens.

No worries!

Hier ook heel bewust mn ding gedaan qua “lawaai maken” met haar deur op een kier als ze sliep. Ik kan gewoon de was doen boven en de hele verdieping stofzuigen zonder dat ze daar wakker van wordt. Ik kan zelfs haar kleren snel in haar kast leggen als ze slaapt (want ik kan er niet tegen als gevouwen was blijft liggen :joy:).

Ik merk wel dat ik volgens mij best ouderwets ben met slapen in bed en spelen in de box, niet andersom. Ik HOOR het mijn moeder gewoon zeggen haha. Ze heeft de eerste weken wel gewoon lekker bij mij geslapen hoor, ook in de draagdoek. Maar ik heb haar nooit bewust in de box gelegd om daar te slapen. En ook nooit bewust in haar bedje gelegd om zich daar te vermaken als ik even iets moest.

1 like

Haha ja nu kan ik zelfs bij mijn bijna tweejarige gewoon naar binnen en daar de was in de kast leggen. Die fout bij de eerste heb ik daarna niet meer gemaakt.

Box is ook om te spelen. Maar ja soms ‘vergeet’ ik haar door alle drukte en dan ligt ze plotseling te slapen. Ik ga haar niet oppakken en naar boven brengen. Maar moet zeggen dat ik D bijna niet hoor. Nu begint ze beetje te kletsen als ze wakker is. Daarvoor wou ik haar echt bij me hebben, want anders wist ik niet eens dat ik een baby heb.

1 like

Nee joh, lekker laten slapen. Als ze hier toch in slaap viel in de box ging ik haar ook echt niet wakker maken!

1 like

Echt halleluja, al twee weken slaapt ze klok rond, soms nog één keertje wakker. Na twee behandeling bij de osteopaat heb ik echt een nóg vrolijker, uitgeslapen, blij baby. Haar motoriek is ook zoveel beter, ze zit zga zelfstandig en begint bijna te kruipen. Happy me, happy baby :orange_heart:

13 likes

hahaha gelukkig, ik voelde me na het lezen van het artikel ook een ontaarde moeder(:joy::laughing::see_no_evil:)/werd al helemaal zenuwachtig van al die dingen die je “moet” doen (en ik heb geen idee wat de slaapsignalen zijn… :see_no_evil: maar ze slaapt gelukkig gewoon goed)

Het is wel idd goed om het artikel zo te lezen dat je eruit kan halen wat handig is (idd dat niet elk huiltje meteen voor aandacht is maar ook verwerking) en je niet gek te laten maken door “omg ik heb het ritueeltje niet helemaal goed uitgevoerd” en van zuks.

1 like

Haha heb ik mezelf en mensen hier een ontaarde moeder trauma aangepraat haha. Nee we doen het dus allemaal goed :smiley:

Wij hielden ook bij hoeveel hij dronk en wanneer, zodat we een beetje overzicht hadden. Maar daar zijn we nu na drie weken ook mee gestopt. Op het begin wilden we zo graag de controle proberen te houden en te kijken of we een ritme konden ontdekken (past bij ons werk), maar dat hebben we nu opgegeven en we proberen meer op emotie en gevoel te varen. Best lastig als je dat niet gewend bent :slight_smile:

2 likes

Aanrader. Je intuïtie volgen. Als je wil knuffelen lekker knuffelen, in bed leggen lekker in bed leggen, dragen dan dragen etc. Als iets voor jou gevoel goed voelt dan is het goed. En als je kindje er goed op vaart, top! Anders zoeken naar een ander ritme oid. Je kan eigenlijk niks fout doen tenzij je je kind mishandeld (beetje open deur he).


Maar mede mamma’s niet te streng zijn voor jezelf en voor anderen. Er zijn richtlijnen, maar serieus. Hier vier keer andere kinderen en vier keer anders gedaan. En volgens mij zijn ze behoorlijk gelukkig en goed gelukt haha. En slapen tja slaap is fijn. En doorslapen komt echt wel weer. En die korte nachten zijn eigenlijk relatief kort vergeleken met hun jeugd.

Eén ding weet ik zeker. Schijt hebben aan wat anderen denken en doen dat lukt wel. Maar zorgen maken doe je volgens mij tot aan je dood. Al die eerste keren. Naar school, eerste speeldata, kinderfeestje, alleen naar school, schoolkamp, brugklas. Omg. Grijze haren krijg ik van die ideeën haha.

11 likes

Even een andere vraag aan moeders met kinderen op de basisschool. Is het serieus ‘verplicht’ dat je een goodiebag meegeeft aan de kinderen die op het kinderfeestje zijn geweest? Ik lees overal, dat je van alles mee moet geven enzo.

Ja zakje snoep kan ik nog inkomen. Maar ik hoorde op het schoolplein over een goodiebag met verschillende cadeautjes, snoep en gepersonaliseerde iets. Ten eerste heb ik daar geen zin in. En ten tweede het moet niet gekker worden. Ten derde moet ik in groep 8 dan cadeaubonnen geven ofzo haha.

Sowieso als ik hoor wat er uitgegeven wordt voor een kinderfeestje. Waarom moet het duurder en extravaganter? Naja als kinderen ontevreden zijn, weet ik dat het aan de opvoeding ligt haha. :joy:

3 likes

Ons baby die destijds vooral 's avonds (rond half 7 / 7 uur) heel onrustig was, werd er wel blij van. Wij gingen lekker in de zomer een stuk wandelen en hij was lekker aan het wiebelen in dat ding. Thuis kregen we hem gewoon niet rustig en op deze manier wel en hadden wij een beetje beweging. Win win

2 likes

Nee hoor, ene feestje krijgen ze wel iets, andere feestje niet. Zelf heb ik het 1x wel gedaan en 2x niet. Ligt ook beetje aan wat we gaan doen enzo.

1 like

Ik had niet zonder gekund… Maar eerlijk is eerlijk; bij mijn 1e ging het met alleen de wagen ook prima. Maar 2e en 3e hebben heel wat in de Tula gehangen :joy:. Ik had de ftg pas bij de 3e, die was toen pas net uit. Ik gebruik 'm nu nog wel eens!

Oh en edit; je kan 'm weer makkelijk verpatsen via MP hoor! Zijn best gewild

1 like

Tula heeft echt m’n leven gered! Heb nu een peuterdrager en nog steeds til ik hem veel. Zou echt echt echt niet zonder gekund hebben met mijn zoontje.

Had wel de standaard, niet de ftg. Die zou ik achteraf wel genomen hebben denk ik maar kwamen toen pas net uit geloof ik.

1 like

Maar waren hier volgens mij laatst ook meiden die een ander model draagzak kochten die ook betaalbaar was toch?

Hier wordt het eigenlijk nooit gedaan. Wij zijn ook met T haar kinderfeestje naar een krijspaleis geweest (haar vader en ik vierde het samen en we wilde het niet bij een van ons thuis doen want ongemakkelijk) dus ik vond dat ze al genoeg hadden gehad :wink:

1 like

Zeker op MP kijken!
(en eerlijk gezegd zou ik ook even gaan proberen bij een winkel. Wij wilden ook de Tula aanschaffen, maar hebben toen na wat proberen in de winkel en via een draagzakkenbibliotheek hier in de stad toch voor de Ergobaby gekozen omdat we die allebei veel fijner vonden zitten. Ik vond best veel verschil zitten in hoe de banden aanvoelen van de verschillende merken)

Uiteindelijk 2 zakken gekocht via MP. Heel veel mensen die eentje gekocht hebben maar waar het amper gebruikt is. Scheelde in ons geval 2x 60 euro!

1 like

Ja ik heb die indd. Ik vind het een topding! M’n vriend gebruikt m ook makkelijk. Moet zeggen dat ik in die eerste maanden zelf liever de doek gebruik, dat sluit net wat lekkerder aan rond de baby. Maar daarna met buik en rugdragen ook, ideaal! Hebben de hele vakantie R gedragen in dat ding en geen buggy oid meegenomen. Wil nu eigenlijk nog een peuter draagzak, zodat we dat nu ook weer makkelijker kunnen doen. Ik vind haar nu, volgende maand 2 (:scream::scream:), net wat te groot voor de FTG

Nope doe ik niet. Ik vind het zelf best een risico met plotseling remmen en dan het kinderzitje nog voorop. Nee ben dan bang dat er iets gebeurd

1 like

Ik deed het niet. Meestal ging ik lopend (kwartier) en anders met de auto (ook kwartier ivm drukte :joy:).

Nu de jongste voorop, middelste achterop en oudste op haar eigen fiets.

1 like