Tips, ervaringen & aanraders

Schijnt tegenwoordig best mee te vallen.

Ik vind de babylove sensitive billendoekjes echt chill. En de babylove billencreme (groene tube)

1 like

Ze zijn wel fijn vind ik!

Wij hebben een Aerosleep set en zijn er erg tevreden over.

1 like

Ja die zijn precies vochtig genoeg! Wij kopen ze groot in als we er zijn. :blush:

Ik heb juist bewust geen moederfiets gekocht, maar een gewone, nieuwe gazelle, omdat ik er ook vaak mee naar mijn werk fiets, dus zonder kind. De kinderzitjes passen er overigens prima op.
Mijn ervaring met moederfietsen is dat die namelijk een stuk ‘zwaarder’ zijn dan gewone fietsen. Wanneer je dus veel fietst zou ik misschien eerder kiezen voor een gewone fiets.

Voor iedereen die een beetje houvast kan gebruiken bij het naar bed brengen of ritme creëren voor je baby. Dit is een artikel van de kinderafdeling van het Isala ziekenhuis in Zwolle dat ik echt héél goed vind: https://www.isala.nl/patientenfolders/6121-ritme-en-regelmaat-voor-uw-baby/

Hebben wij heel veel aan :slight_smile: vooral omdat wij het moeilijk vinden als de mini ligt te piepen in z’n eigen bedje (vinden we dan meteen zielig). Misschien heeft iemand anders er nog wat aan!

6 likes

Ik had deze ook gelezen en het heeft mij veel geholpen! Ik moet nu echt op mijn handen zitten als ze gaat huilen maar ik herken nu gelukkig het jammeren huilen en het echte huilen. Ook haal ik haar niet meer steeds uit bed. Het is echt een goed artikel!

1 like

Haha ja wij ook zo erg :crazy_face: is dit huilen? Nee he? Of vind jij van wel? Nee het is gestopt. Oke nu gaat ie weer. Ga jij?

Mijn vriend zei gisteren zelfs, toen ie een beetje huilde: zie je wel, hij vindt het eng in het donker :weary: (maar toen had hij het artikel nog niet gelezen haha)

1 like

Maar ligt jullie kindje dan nu de hele dag (boven) in zn bedje?

Maar jouw kindje is toch echt net geboren?
Ik vind dat dan best snel om dit toe te passen. Juist de eerste weken vond ik (en baby) het heel fijn om zoveel mogelijk samen te zijn. Maargoed, ik heb mijn baby ook letterlijk overal mee naar toe genomen (die sliep met 3 maanden midden op tafel terwijl wij uit eten waren). Overigens nooit slaapproblemen met haar gehad, ze is nu 13 maanden.

10 likes

Hmmm mijn baby kan gerust 2 soms zelfs 3 uur achter elkaar wakker zijn. Mis ik dan echt alle signalen? Want hij is verder wel echt makkelijk en totaal niet huilerig…

Edit; en ik vind het ook super fijn dat mijn baby af en toe een half uurtje bij mij op m’n borst slaapt. Of in de woonkamer in de box als er visite is. Anders blijf je hem ook zo naar de wieg slepen lijkt me? Nou ja misschien ben ik wel een beetje een egoïstische moeder maar dan kun je toch ook amper weg of ‘genieten’ van je baby…? Als ‘ie ieder uur weer de wieg in gaat.

1 like

Ah wat een verschil met al die baby’s he!

Hier sliep D de eerste twee maanden bijna van voeding tot voeding. En dan waren mensen zo verbaasd als ze een keer wakker was en haar blauwe ogen zagen.

Maar ik ben net als @SuperMario voorstander van lekker knuffelen zoveel het kan als ze zo zo klein zijn. Nu sinds ze drie maanden is, gaat ze iets ‘structureler’ naar d’r eigen bed. Maar dat is eigenlijk alleen rond 16:00 uur want dan ga ik de deur niet meer uit. Ik moet juist daarvoor zo flexibel mogelijk zijn dus slaapt ze overal. Box, tuin, draagzak, wagen, eettafel ook haha.

5 likes

Dit werd bij mij zelfs geadviseerd door de kraamzorg, omdat er beneden teveel prikkels zouden zijn voor goede slaap.

J. was dan ook wel een kind dat vanaf dag 1 alles in de gaten wilde houden en totaal niet sliep als er ook maar iets van geluid in de buurt was. Die sliep inderdaad het beste als hij boven in een stille kamer lag.

5 likes

Ik sluit me hier toch bij aan en bij @SuperMario … Mijn kinderen sliepen echt heel veel overdag. En vaak echt niet in stilte.

Mijn plasje;

Het artikel is een goede leidraad maar ten eerste; ik had mijn baby’s toch graag bij me. Ik geloof er juist in dat baby’s meer hebben aan knuffelen dan die eerste weken alleen in slaap te moeten vallen… ze komen net uit een baarmoeder, lekker geborgen? Ten tweede; ik heb ze juist geleerd ook te slapen tijdens chaos (dus in de box). Op die manier vielen ze ook in slaap in de kinderwagen als we naar de kermis gingen met de oudste, en kon ik gewoon alles stofzuigen als er een baby sliep, zonder dat ze wakker werden van ‘prikkels’. Ik snap dat er regels enzo zijn, maar met meerdere kinderen lukt het vaak echt niet om jonge baby’s in een ritme te krijgen. Plus, simpelweg geen tijd om ze steeds even te troosten naast hun bedje? Want ondertussen staat er dan beneden een peuter de tent af te breken :joy:

Ik vind vooral dat iedere moeder haar eigen manier moet volgen. Het artikel is, zoals gezegd, een goede leidraad. Maar niet DE enige juiste manier.

@anon18050057 er is niks mis mee om een newborn bij jou in slaap te laten vallen en dan over te leggen. Juist de eerste zes weken zijn baby’s erg bang in ruimtes die te groot aanvoelen voor ze (zoals een groot bad of bed of box).

6 likes

Haha nou inderdaad. Nummers twee tot en met vier kunnen overal slapen als baby.

Ik had de grootste fout gemaakt bij de eerste. Om alles zachtjes te doen. Niet te stofzuigen en niks. Ik dacht dat hij dan beter zou slapen. Dus als hij dan een keer sliep, naast een huilbaby te zijn, werd hij wakker van elke scheet. Dan liep ik over de gang naar de badkamer. En dan werd hij wakker van de vloer die kraakte. Echt ik kon mij voor mijn kop slaan.

Nu hoor je de kinderen zoveel geluid maken en schreeuwen en lachen en gillen. D wordt daar niet wakker van (gelukkig).

Maar goed. Iedere baby is anders inderdaad en iedere ouder is anders. Als iets werkt dan werkt het. Voor mij is het dit. En voor iemand anders structureel het bedje in. Of de draagdoek, box oid.

Maar ik weet wel één ding. Je kan nooit te weinig knuffelen met je baby. :heart:

4 likes

Iedere baby is anders zoals al gezegd is. Ik heb mijn tweede vanaf 7 weken ook boven in z’n wiegje gelegd, hij schrok telkens wakker van z’n broer die met auto’s aan het racen was :yum:. Hij sliep de eerste weken ook van voeding tot voeding, wat een tijden haha.

1 like

Aaah nee, niet zo! @Unquestionable @supermario @360 @Tessa Help, nu kom ik over als een ontaarde moeder! Begrijp waarom jullie dit denken, maar heb het artikel zelf zó anders gelezen dat ik nu een beetje schrik van de reacties :flushed:

Wat ik er fijn aan vond waren het begrijpen van een slaapcyclus, dat een baby soms voor het slapen een beetje druk is of huiluurtje heeft en dat dat normaal is om prikkels te verwerken en dat je hem bijv. nog niet onder een mobiel moet leggen ofzo. Ik lees in dit artikel meer inzichten om je baby op sommige momenten beter te begrijpen dan echt een strategie om toe te passen. Misschien zit daar de verwarring :slight_smile:

Hij ligt de hele dag lekker in de box, naast ons op de bank in z’n nestje of inderdaad in onze armen. ‘s avonds ligt hij in zijn aanschuifbedje naast ons (klein appartement, dus altijd in de buurt) maar we leggen hem niet elke keer te slapen in zijn wieg.

6 likes

Haha inderdaad een beetje verwarring denk ik! Het is idd goed om je baby te leren kennen qua slaapsignalen! En snappen dat huiluurtjes een betekenis hebben enzo.

Haha nee hoor, zo kom je niet over.

Ik denk dat de eerste weken/maanden (of eigenlijk de rest van je leven haha) een zoektocht blijven. Die eerste tijd ken je je kindje nog niet zo goed en je wilt het zo graag goed doen, dan is zo’n leidraad best heel handig. Naarmate je elkaar beter leert kennen wordt het steeds makkelijker om op je eigen gevoel te vertrouwen.

Ik weet nog zo goed met F. onze eerste nacht thuis. Ze bleef maar huilen en we snapten er niks van want we hadden overal gehoord en gelezen dat ze wel in haar eigen wiegje moest slapen, maar ze sliep alleen bovenop ons. Toen die ochtend de kraamzorg kwam vroeg ze heel rustig wat voor ons goed voelde en of dat gewerkt had. Nou dan was het toch goed?

Sindsdien negeer ik alle adviezen en ‘regels’ die niet bij ons passen en doe ik lekker wat voor ons werkt. En ik heb een kei-gelukkig (en temperamentvol🙈) meisje.

4 likes