Tips, ervaringen & aanraders

Heel kut, maar gewoon afwachten. De eerste weken leefde ik van controle naar controle. Want alleen daar kreeg ik de bevestiging dat er een baby was. Was verder niet misselijk (hoewel je ook met een miskraam nog steeds zwangerschapsklachten kunt ervaren door de hormonen), alleen heel moe.

En op een gegeven moment voelde ik de baby en kon ik het meer loslaten en ervan genieten. Bij beide kids was dat precies na de 20 wekenecho.

Inderdaad proefrijden in een babywinkel zodat je ze even kan voelen. Ik had een paar mooie online gezien maar die voelden niet fijn aan.
Mocht je erg lang of erg kort zijn, laat je dan ook voorlichten. Mijn man en ik zijn lang en hebben om die reden een wagen gekozen die past bij onze lengte, en waarbij je niet steeds tegen het onderstel schopt met lange benen. Wij kozen de Mutsy I2 en zijn er heel blij mee.

@HVO Ik heb dus een paar dagen lang alle babykleertjes en hydrofielen gewassen, gestreken en netjes op stapeltjes gedaan, tijdens die hete zomerdagen. Iets met nesteldrang of zo. Ik strijk nu alleen nog maar de ledikant- en wieglakentjes.
Bovendien zei de kraamverzorgster dat hydrofielen slechter vocht opnemen als ze gestreken zijn.
Voor wie denkt dat het nu een zooitje is in de commode: nee hoor! Deze bakjes zijn je vriend. :smile: Gewoon kleertjes en hydrofielen netjes op stapeltjes vouwen en dan in de bakjes. Staat lekker opgeruimd.

@Bourbon Ik ben het eens met @SimpleThings . Ik ben ook heel angstig geweest, deels omdat het in mijn aard zit en deels omdat we zoveel moeite moesten doen voor een zwangerschap. Bij een ICSI-zwangerschap ligt het percentage miskramen ook wat hoger meen ik.
Je kan alleen maar loslaten en afwachten. Zodra je de baby voelt schoppen wordt de angst minder, is ook mijn ervaring. Nu had ik de mazzel dat onze baby erg beweeglijk was, dus elk uur had ik bevestiging dat ze nog leefde. Binnenkort ga jij je kindje ook voelen en dan verwacht ik dat je angst ook minder wordt.
Je zou je angsten kunnen bespreken met de verloskundige of een (schoon)moeder of vriendin, maar ik denk dat je de langste onzekere periode er al op hebt zitten. Straks kan je ook testen laten doen waaruit blijkt of je kindje gezond is of niet.
Toen ik steeds zo bang was probeerde ik me ook te focussen op het feit dat het meestal ‘gewoon goed’ gaat. Veruit de meeste zwangerschappen verlopen normaal, veruit de meeste kindjes zijn gezond. De kans is groot dat het bij jou ook ‘gewoon goed’ gaat.

Ik realiseer me heel goed dat ik makkelijk praten heb en dat het helemaal niet zo makkelijk voelt als je nog relatief vroeg in de zwangerschap zit. Probeer positief te blijven denken, zoek bijvoorbeeld afleiding van je zorgen door na te denken over de babykamer, babykleertjes of naam van de kleine. Dat hielp heel goed bij mij.
Ik hoop voor je dat je je kleintje straks snel zal gaan voelen en dat de ergste angsten dan verminderen!

1 like

Wat ben ik ‘blij’ dat je dit zegt. Ik heb heel erg hetzelfde. Zelf helaas een (horror) miskraam gehad met 12 weken en veel complicaties. En ook in mijn omgeving een aantal miskramen. En 2 vrienden bij wie het bij 20 weken mis ging (ernstige hersenafwijking) en eentje bij zelfs 37 weken een doodgeboren kindje. Was erg heftig om mee te maken.

Ik ben nu 13 weken, goede echo + nipt gehad dus ik ben voor een deel gerust gesteld, maar ik weet ook als geen ander dat die twee geen garantie geven. Ik vind het dan ook nog steeds heel erg moeilijk om te genieten van de zwangerschap. Gelukkig heb ik woensdag met 14 weken een pretecho met geslachtsbepaling gepland staan. Eigenlijk vooral omdat ik het kindje gewoon wil zien en het hartje wil zien kloppen etc. Ik hoop dat het gevoel wat gaat zakken en ik er meer van kan gaan genieten, want dat is nu nog niet echt.

Ik hoop dat jij je ook snel wat zekerder en positiever gaat voelen!

Eerste zo’n 12 uur, de 2e 3.5u.

@FrauHelga @SimpleThings @360 dankjewel voor jullie reacties. Het stelt me wel wat gerust. Morgen heb ik de geslachtsbepaling dus ben hoef nu heel zenuwachtig voor.

Ik ga me inderdaad proberen te gaan focussen op de leuke dingen. Vanaf morgen wil ik ook gaan beginnen met shoppen omdat ik dan weet wat het wordt. Ik kan niet wachten totdat ik de baby voel en hoop dat ik dan meer gaan genieten.

@360 heftig dat je dat hebt meegemaakt. Fijn dat je echo in ieder geval goed was. Laat je even weten hoe je pretecho is gegaan? Ik ben benieuwd!

2 likes

Doe ik! Jij ook morgen? Succes en hopelijk kun je er een beetje van genieten.

Zal ik doen!

Heel herkenbaar!
Ik heb pas een beetje durven ontspannen na de 20 weken, toen ik de baby begon te voelen. Heb geen enkele foto uit die periode, durfde niet blij zijn en voelde me ongemakkelijk als mijn omgeving wél onbezorgd enthousiast was over mijn zwangerschap.
Intussen 31 weken, pas twee weken geleden ben ik begonnen met wat kleertjes te kopen, weliswaar tweedehands, alsof het dan minder erg is mocht het alsnog fout gaan…
Ik heb zelf gelukkig geen miskraam achter de rug dus mijn angst komt denk ik vooral van ervaringen uit mijn dichte omgeving én het lange fertiliteitsproces.
Ik moet zeggen dat ik me intussen een stuk beter voel, maar ergens knaagt er toch nog iets, misschien heeft dit kindje wel al mijn angsten gevoeld en heeft dat een weerslag op zijn persoonlijkheid of misschien loop ik hierdoor wel een grotere kans op een postnatale depressie…
Hoop écht dat ik het allemaal wat meer kan loslaten na de geboorte!

1 like

Jongens, even voor de duidelijkheid, omdat het een algemeen topic betreft voor tips & tricks staat dit topic niet afgesloten. Wellicht iets om rekening mee te houden.

4 likes

Haha love it dat je zegt dat “hij” er makkelijk uit komt :joy: laten we het hopen

2 likes

Mijn eenjarige is ziek. En ondanks dat ik drie kinderen heb. Zijn ze bijna nooit ziek, ja nu pas doordat de oudste naar de basisschool gaat en alles mee naar huis neemt.

Dus ik weet niet wat ik haar moet geven qua eten?

Iemand een idee wat je een dreumes te eten geeft als ze ziek zijn en spugen?

Ik ben aan het denken om die puckababy 4 seizoenen te kopen. Iemand hier die er ervaring mee heeft? Want het is natuurlijk wel een dure aankoop.
Maar als hij echt zo goed is en ik kan er nog 2 jaar mee verder lijkt het me wel zijn geld waard.
En mss iemand die weet of er een black Friday korting te rapen zou zijn?

@Saturnus sorry nog geen ervaring mee. Mss rijstwafel of aardappel met appelmoes? Dingen die makkelijk verteerbaar zijn en die jouw kindje graag eet.

1 like

Ik heb er twee van, voor elk kind een. Gebruik ze elke dag en zeker in de winter. Zoveel warmer dan een gewone slaapzak. Zijn duur maar vind ze het geld echt waard.

1 like

Ik kreeg vroeger altijd beschuit met thee eroverheen.:upside_down_face:

1 like

Ik ga hem ook zeker aanschaffen en hopelijk is die idd in de aanbieding !
Vind ze echt de moeite waard. Ben Gastouder en heel veel kindjes hebben ze. Ze zitten zo veel fijner als andere slaapzakken!

1 like

Bedankt @Maison en @Tunnelvisie ik was al redelijk overtuigd maar nu zeker.
En nu nog afwachten tot vrijdag of ik ergens een goeie deal kan vinden.

1 like

Hoe werkt dat 4 seizoenen ding? Is dat twee lagen of wat dan? En die wantjes, gebruikt je dat veel? Ik kan t niet zo goed vinden :sweat_smile:

Ik geef gewoon alles wat ze lekker vinden en binnen kunnen houden. Meestal yoghurt/kwark met appelstroop en vooral veel drinken.

1 like

Je hebt een dik deel voor de herfst met teddy en een dun katoenen deel voor de lente. Van het dunne deel kunnen de armen ook worden afgeritst voor in de zomer. Het zomerdeel kan over het herfstdeel vast geritst worden en dan is hij winterproof.
Wantjes heb ik nog nooit gebruikt.

1 like

Heb toevallig vorige week met hetzelfde dilemma gezeten en ben er ook mee naar de huisarts geweest. Eten is niet zo belangrijk als ze het niet willen, ze kunnen zelfs een paar dagen met weinig. Maar ze mogen alles, alleen oppassen met vette dingen en zuivel, daar kunnen de lege maagjes en darmen wat van streek van raken. Geroosterd brood met een beetje jam ging hier goed.

Verder vooral zorgen dat ze goed blijft drinken, omdat ze tot 2 jaar sneller uitdrogen.

1 like