Tips, ervaringen & aanraders

Heerlijk is dat he, onze baby wilt na de voeding van 3:30 niet meer alleen liggen, dus slaapt ze 9 van 10 keer op onze borst tot 7:00, of tot we eraan denken haar in de cosleeper te leggen haha.

Ik denk dat het per baby verschilt. Wij hadden vanaf het begin een ledikant naast ons bed. Onze baby wilde er alleen 's nachts in slapen als ik naast hem lag, met mijn hand door de spijlen tegen hem aan. Een cosleeper was in ons geval dus handig geweest…
De eerste maanden sliep hij overdag en het begin van de avond in de kinderwagen. Dat wordt ook afgeraden, maar als je kind in bed blijft krijsen en in de kinderwagen niet, dan is de keuze snel gemaakt. Uiteindelijk hebben we het beetje bij beetje kunnen afbouwen.

Bedankt voor alle reacties! Als ik een cosleeper zou doen zou ik er denk ik wel een kiezen waarbij je de zijkant dicht kan doen als je zelf gaat slapen, voor de veiligheid.

Een wiegje kan natuurlijk ook, maar daar zie ik ook niet zo veel goedkopere varianten van? Ik heb niet zo’n zin om twee keer geld aan een bedje uit te geven eigenlijk (omg nu al loedermoeder haha). Moet toch maar eens in de omgeving gaan vragen of ik het ergens tweedehands kan overnemen.

Ik vind het soms echt moeilijk te weten wat je allemaal echt nodig hebt en wat niet.

1 like

nou volgens mij veranderd er zoveel binnen 5 jaar van wat wel en niet kan. En je wordt natuurlijk ook lekker bang gemaakt zodat je lekker veel geld gaat uitgeven. Onder het mom van het “beste voor je kindje” en je wil toch niet op je “geweten hebben dat”.
Nou ja wat @Mhysa ook al zegt, je kan nooit alles voorkomen. En anders nemen ze op hun 16de wel een slechte pil ofzo :see_no_evil:
de cosleepers die ze nu hadden hadden trouwens allemaal een wandje wat je eruit kon halen bij voeden oid en bij slapen weer terug moet/kan zetten dus dat leek me allemaal wel veilig.

Ik wil trouwens ook heel graag een (geschoren) lamsvacht in het bedje omdat dat lekker warm is maar niet gauw te warm. In Noorwegen doen ze dat heel veel maar in NL alleen antroposofisch/vrije school types geloof ik (aan de websites te zien) en vind ik ook veel websites dat het ABsloUUT NIeT MaG. Maar ik vind zo’n vacht een veel prettiger idee dan een fles heet water naast mn baby…

@Dr.Watson ik heb een lijst gemaakt nav wat de consumentenbond zegt en daar vaar ik nu op (met een schapenvacht toegevoegd).

Wanneer hadden jullie trouwens alles in huis? Ik heb alleen nog wat kleertjes (en een blooming bad baby want die leek me superhandig) en ik weet wel welke kinderwagen en wieg ik wil kopen maar verder heb ik nog niks en ook nog niks af (baby komt toch eerst bij ons op de kamer dus heeft dacht ik niet zoveel haast om die af te maken)…

1 like

Wij gaan vanaf morgen nog een verbouwing starten, oeps, ben nu 31 weken en die zou rond 35 weken klaar moeten zijn. Dus ik wil in m’n verlof zoveel mogelijk in huis halen en klaar maken.

Zal naar de lijst van de Consumentenbond kijken!

Ik vond deze lijst van mijn kraamzorg helemaal prima: https://www.naviva.nl/content/uploads/NAVIVA-A5-Uitzetlijst-ONLINE.pdf?download

Zou er alleen nog zinkzalf/alcohol(voor ontsmetten thermometer) en tepelzalf aan toevoegen en je bent al een heel eind.

Hier ook een kind van 14 maand dat al sinds dag 1 bij ons in bed ligt. Als je zoekt op mcKenna zie je allerlei tips voor samen slapen op een veilige manier:)

3 likes

@Dr.Watson :Alcohol krijg je in NL wel in je kraampakket van de zorgverzekering als je die hebt aangevraagd!

Gin toniiiiiiics!!

2 likes

Ahhhh nu wil ik een GT, maar geef bv en heb geen tonic in huis :sob:

1 like

@anon18050057 haha die G&T zou ik ook wel willen. Of een goed glas rode wijn.

Kraampakket heb ik inderdaad binnen, en de lijst van mijn kraamzorg is gelukkig ook vrij duidelijk. Het zijn vooral de dingen die niet per se nodig zijn waarover je gaat twijfelen: draagzak/draagdoek, babynestje, box, uitgebreide kinderwagen, wiegje of cosleeper etc. Er zijn zoooo veel opties! Maar moet gewoon op m’n gevoel af gaan natuurlijk en gelukkig is het tegenwoordig ook vaak snel in huis gehaald als het toch nodig blijkt.

1 like

Ik heb een wollen onderlegger voor de wieg.
Nooit gehoord dat schapenwol niet mag. Dat is toch ook ademend?
Inderdaad wat jullie zeggen, je kan niet alles voorkomen.
Ik had rond de 30 weken al veel in huis. Ik wil de eerste maanden co sleepen dus ik voel ook niet de druk om de babykamer helemaal af te hebben.

Wij hebben de Chico next2me en bevalt super. Snap niet hoe ik de deken in godsnaam ooit bij haar zou moeten krijgen en nooit 1 sec het idee gehad dat het onveilig was. Vond het een enger idee mn benauwde en piepende baby op dr eigen kamer te leggen. En het is heerlijk wakker worden vind ik, ik draai me om en zie een lachende, smakkende baby :smiling_face_with_three_hearts:
Heb ook het idee dat je het huilen minimaliseert want je hoort de signalen direct. En als ze onrustig is of krampjes heeft kan ik mn hand even op dr buikje leggen.

2 likes

Aan alle dames die borstvoeding geven of hebben gegeven; wordt het lekken minder? Ik zit nu (pas) op twee weken en het gaat als een tiet, maar ik word helemaal gek van het lekken overal doorheen. De zoogcompressen zijn niet aan te slepen hier en ik kan niet op mijn zij slapen want dat stimuleert blijkbaar nogal. Ik wil niet ondankbaar klinken, want had ook rekening gehouden met dat het helemaal niet zou lukken, maar ben erg benieuwd of het minder wordt.

Pfoee en dan kan ik dus gewoon weer jurkjes aan die niet binnen 2 tellen uit hoeven te zijn😂

Bij mij wel, ik geef nu bijna 5 maanden borstvoeding en lek amper meer. Voor de zekerheid gebruik ik nog wel compressen.

In het begin lekte ik zelfs als de kat zat te mauwen. :see_no_evil:

2 likes

Hahahahaha oh god. Als ik dat zou hebben zouden de dijken helemaal doorbreken, onze katten mauwen aan één stuk door :joy:

1 like

Zoals iedereen zegt; het wordt vanzelf minder en uiteindelijk stopt het lekken volledig. Bij mij was dit de derde keer rond de 5 maanden , ik gebruikte compressen tot 6 maanden ofzo. Het hevige lekken in het begin duurde een week of 8 geloof ik. Ik sliep op een dubbelgevouwen badhanddoek en legde onder mijn sloop nog zo’n matje uit het kraampakket. Bij mijn eerste kon ik mijn matras overigens wegpleuren na de kraamtijd. Leerde toen dat ook bv uiteindelijk kan schimmelen :face_vomiting:

1 like

Nog een tipje; als je in de kraamweek anders besluit kan je altijd nog een cosleeper of een wiegje huren! Die zijn soms in een dag geleverd.

Wat @HvO zegt, de H&M met hoge band vond ik het fijnst

1 like