Ik heb de lijst van onze kraamzorg aangehouden, sommige zijn nog vrij uitgebreid. Dit stond erop, met tussenhaakjes even mijn aanvullingen:
Voor de baby:
o 1 digitale thermometer geen oorthermometer, deze wordt ook voor de kraamvrouw gebruikt (wij hadden er wel 2, had er al 1 en voor de baby een nieuwe gekocht. Vind het toch wel fris dat ze voor ons allebei een eigen thermometer had)
o 2 metalen kruiken met kruikenzakken geen nylon
o 3 à 4 rompertjes maat 50/56 of 62 (ik had er 6 in mt 56)
o 3 à 4 babytruitjes maat 50/56 of 62 (ook hier 6 in mt56)
o 3 à 4 broekjes maat 50/56 of 62 (idem)
o 12 hydrofiel luiers (gebruik ik echt voor alles, maar weet dat sommige mensen het minder gebruiken)
o 2 uitwasbare babyzeiltjes gemoltoneerd
o 2 bovenlakentjes (maar kort gebruikt, onze baby sliep al snel in een slaapzak want ging haar hele bedje door en was als de dood dat ik haar onder de dekentjes aan zou treffen)
o 2 katoenen of wollen dekentjes (zie hierboven over slaapzak. Maar die dekentjes gebruik ik nu bv wel als ze bij ons in bed slaapt)
o 2 hoeslakentjes
o 12 spuugdoekjes (was icm borstvoeding en een strek tsr echt veel te weinig. In het begin liet ze dan los en spoot het alle kanten op. Had overal waar ik voed standaard 2 doekjes liggen: 1 voor tussen ons 1 en 1 voor als ze los liet ervoor te houden
o 6 hydrofiel washandjes (3 is ook wel genoeg)
o 2 omslaghanddoeken (gebruik ik vooral nu veel met zwemmen ed, maar wij hadden een zomerbaby die zichzelf goed om temperatuur kon houden)
o 1 babybadje met standaard (badje hebben we 2x gebruikt ofzo. De tummytub die ook op de standaard kan gebruiken we nog steeds)
o 1 afvalbakje
o 1 stuk babyzeep of zeepvrije wasgel
o babyverzorgingsdoekjes
o babyborstel (niet per se nodig, en onze baby heeft flink wat haar)
o 1 aankleedkussen (wij hebben er inmiddels 2: een ligt beneden onder de box en overdag op het aanrecht en de andere boven. Hoef ik niet steeds met der naar boven, zeker in het begin als je evt wat slecht ter been bent wel heel fijn)
Wat ik hier zelf nog op mis is hydrofiel XL doeken (120x120 bv. Zeeman heeft vaak hele leuke en die zijn lekker zacht. Action ook wel eens btw, daar hebben we veel kleinere hydrofiel doeken van). Die gebruiken wij om af te drogen, droogt fijner af dan zo’n wikkeldoek vind ik.
Dingen die je in het bedje etc. gebruikt vind ik 2 wel een must: stel kleine spuugt snachts of lekt door, fijn als je een schone set hebt liggen. Met andere dingen zoals bv hydrofiel doeken, washandjes, kleding etc. kun je echt wel met minder vooruit als je regelmatig wast.