Tips, ervaringen & aanraders

Is het brood niet te donker? Of het beleg te zwaar, zoet etc?

Wij zijn begonnen met licht volkoren brood (zonder korst) met alleen margarine. Op een gegeven moment deed ze supersmerig met het brood en at ze het niet meer op. Niet echt overgeven, maar alleen kauwen en uitspugen. Heb toen beleg geprobeerd en ineens eet ze 2 boterhammen met korst (ze is nu 10 mnd).
Soms mag je het brood met de hand geven en soms wil ze liever dat je het aan een vorkje prikt. En soms spuugt ze het weer uit en stopt ze het zelf in de mond. Elke (brood)maaltijd is het een verrassing haha

Hoe geef je het brood? Wij deden in het begin kleine stukjes in haar wangzak. Nu eet ze ongeveer blokjes dubbel brood van 1x1 cm.

Is dat een soort dekbedje? We zijn een beetje aan t rommelen met O. Ze heeft ook een pyjama aan en ligt onder een koeka deken. Maar dat is zoā€™n soepele en vrije dunne deken dat die heel makkelijk van haar sf glijdt. Soms heeft ze het ook echt een beetje koud. De verwarming hebben we bewust nog niet aan boven. Vinden wij zelf niet lekker slapen en O. krijgt snel last van haar luchtwegen door droge lucht. Het is dus ā€œmaarā€ 17 graden op haar kamer.

Ja van de Ikea!

Incl het kussen van ā‚¬5 :upside_down_face:

1 like

Nee geef Tarwe.
Aangeboden met alleen boter,fruit,appelstroop of pindakaas.
Geef het in kleine stukjes en druk het inderdaad in de wangzak. Soms gaat het wel goed maar naar een paar stukjes (3 ofzo) gaat het toch misšŸ˜’

Gaan we even voor kijken! Lijkt me dat dat wat beter blijft liggen.

Ja bij ons zit ie gewoon ingestopt aan de achterkant van t bedje. Werkt prima!

Wij geven M. (bijna 7 maanden), gewoon een stuk broodkorst in het handje. Ze gaat daar dan zelf op sabbelen en kauwen en dan kan ze inmiddels zo de hele korst van een boterham opeten. Heb het nooit in haar mond gedaan maar haar het altijd zelf laten doen.

2 likes

Zo eerste nacht L. laten doorslapen. Om 00:00 uur de laatste voeding gedaan, en die van 03:00 haar niet meer wakker gemaakt. Om 05:30 werd ze pas wakker! Super hoor :slight_smile: Ze was wel klaar wakker net tot 08:30. Ben benieuwd hoe ze de rest van de dag is.

4 likes

Ik zit ook een beetje te worstelen met snachts voeden. Hij krijgt om 18 uur een fles en valt rond 19 meestal als een blok in slaap, dan begint echt zijn nacht. Om 21 en om 1 maken we hem wakker voor een fles en dan komt ie tussen 5 en 6 weer. Nu zit ik te denken die van 21 een of twee uurtjes later te doen en dan af te wachten wanneer die weer komt. En dan iets grotere flessen savonds? Maar vind het spannend omdat het ritme nu voor hem goed werkt. Ben het zelf alleen een beetje zat om er 2 keer uit te moeten en daarom maar om 22 uur naar bed te gaan haha.
Vanaf hoe oud mogen kindjes eigen pap flessen?

Mijn schoonmoeder wilt voor mijn dochters tweede verjaardag een peuterbedje kopen. Maar is twee niet te jong?

1 like

Ze ā€˜mogenā€™ vanaf 4 maanden rijstebloem maar ik ben voorstander vanaf 6 maand, net als hapjes. Is een persoonlijke keuze! En wakker maken voor een voeding heb ik alleen de eerste zes weken van hun leven gedaanā€¦ Ze werden echt wel wakker als ze trek kregen, en zolang ze voldoende plassen en lekker groeiden, liet ik ze gewoon slapen.

2 likes

Ik kom hier ook even binnen vallen na alles gelezen te hebben :slight_smile:
Ons jongste zoontje is nu bijna 1 maand oud en ik geef borstvoeding. Maar ik heb serieus ALTIJD non-stop honger. Zo kom ik gewoon nog meer aan dan tijdens de zwangerschap zelf.

Heeft iemand gouden tips om dit een beetje te handelen? Dit klinkt dom, maar ik ben zo bang dat als ik echt streng ga dieten of moeilijk ga doen, dat mijn melkproductie dan achteruit gaat lopen. En my word F. drinkt echt heel veel en vaak.

Streng dieet of veel afvallen is niet bevordelijk voor je bv! Bij mij ging de productie echt achteruit en heb hard moeten werken om die weer op te krikkenā€¦ Simpel gezegd; zorg voor gezond snaaiwerk. Ik sneed heel veel fruit en groente, gooide dat in bakjes en zorgde dat het voor het grijpen stond. Zodra ik trek kreeg, trok ik een bakje open. Maar eerlijk is eerlijk, de eerste zes weken ben je aan het herstellen en hoef je nog niet zo op je lijn te letten. Reken maar dat de boobs veel wegen nu. Tussen de 6-12 weken gaat je lijf ook hard werken om je bv te stabiliseren, dus heb je de energie gewoon nodig :woman_shrugging:t3:

3 likes

Hier sliepen twee kinderen met 1,5 jaar al in een peuterbed, want het ledikantje moest leeg voor de baby. Ging prima en ze vallen er niet uit door die verhoging.

1 like

Grappig, ik had juist NUL eetlust na de bevalling. De eerste weken. Echt tegen heug en meug zitten eten.

Overigens ben ik flink afgevallen van het voedenā€¦ voor de zwangerschap x, met 42wkn x, en nu, na 11mnd voeden en still counting, xā€¦
Ik moest er echt tegen aan eten op den duurā€¦ niet mooi meer ook :frowning:

aangepast; gewicht weggehaald

1 like

De eerste paar weken at ik ook echt veel te weinig. Was ook super snel weer op gewicht. Had echt geen honger, wel dorst, denk dat ik makkelijk 5l per dag dronk.
Toen de BV niet zo goed liep wel meer begonnen te eten, maar moest er echt tegen etenā€¦ Nu met het deeltijd voeden is het wel ok en heb weer een normale eetlust.

Ohh oke top! Ja ik heb er eentje op het oog met zo een rekje. En dan met kussen en deken? Want ze slaap nu in slaapzak met een baby deken van fleece. Maar ze trapt de dekentjes van haar af.

@Mhysa ohh oke nou dan komt het vast goed!

1 like

Hier gewoon met slaapzakje. Want de dekens werden ook steeds weg getrapt . En maakt de drempel om steeds uit bed te komen iets hoger voor het kind.

@Saturnus Thanks!

Mijn baby is aan het zingen, maar ze kent niet alle woorden, zo schattig. Gaaapie gaapie heb die ja nee WOL. Ja ba ja ba zakke VOL gaaaaapie. Die woorden die kent met extra overtuiging :joy:

13 likes

Yes, heel herkenbaar! De eerste paar dagen totaal geen eetlust en sindsdien (ze is over een week 4 maanden) honger als een paard. Mijn man kijkt verbazingwekkend wat ik allemaal eet haha. Ik was geen ontbijter en word nu om 6u wakker met zoā€™n honger. Dan gaat er een groene smoothie in, die al klaar staat en om 8u eet ik dan nog 2 bruine boterhammen met pindakaas en hagelslag. Terwijl ik dus voorheen al ging kotsen bij het idee van ontbijt voor 9 uur. Je verbrandt zoā€™n 500-600 calorieĆ«n extra door borstvoeding.

Ik weeg nu, ondanks dat ik zoveel meer eet, trouwens weer net zoveel als voor de zwangerschap (was 16 kilo aangekomen waarvan 4 in de laatste anderhalve week met die hitte puur vocht). Ik heb er niks aangedaan, echt diƫten is niet gewenst tijdens bv en ik had ook zoiets van ik zie het wel.Tijdens mijn verlof ging ik iedere dag een flink stuk wandelen met der (zeker een uur) en nu op mijn niet werkdagen (werk in principe 3 dagen, soms 4) ook.

Tip: Probeer te zorgen dat er veel gezonde, gemakkelijke dingen in huis zijn. De eerste 2-3 maanden had ik echt niet de energie nog iets gezonds te maken en ik zag kant-en-klaar altijd een beetje als de duivel. Maar een kant-en-klaarsalade is altijd nog stukken gezonder (zeker als je gewoon even normaal omgaat met de dressing) dan een zak Snickers leegeten omdat je honger hebt maar niet de puf een lunch te maken :wink: (been there, done that). Yoghurt in portieverpakkingen etc. dat je het dus echt zo kunt pakken. En veeeeel drinken, dat vult je maag ook iets. Maar je hebt ook gewoon die extra voedingsstoffen nodig! Handje noten, worteltjes etc. Dus zeker wat eten als je honger hebt, je lichaam vraagt er niet voor niets om. Enne die snicker mag ook best een keer per dag he :wink:

Enne, je bent pas een maand geleden bevallen he. Je lijf heeft een wereldprestatie neergezet en werkt nu weer keihard met borstvoeding.

2 likes