Tips, ervaringen & aanraders

Hoe drinken de moeders van lopende kindjes nog hete dranken?
Ik drink normaal liters thee, maar J loopt inmiddels. Vroeger zette ik gewoon zo’n groot IKEA-theeglas op tafel dat ik op mijn gemakje leegdronk, maar dat gaat niet nu J loopt want de salontafel is op zo’n hoogte dat ze er makkelijk bij kan.
Op het programma van Beau heb ik een kindje gezien met brandwonden (volgens mij door kokend water) en dat vond ik zo verschrikkelijk dat ik thee ver weg wil houden bij J. Maar hoe dan? Ik zit nu steeds met een zwaar glas in mijn handen, maar is er misschien een makkelijkere manier die ik over het hoofd zie?

Hier gaat alles op onze hoge kast. Daar moet ik dus wel voor opstaan van de bank. Sinds kort hebben we een nieuwe bank. Het is een hoekbank die wat hoger is dan de vensterbank dus ik kan mijn mok dan op de vensterbank zetten (achter de bank als het ware). Gelukkig ben ik een beetje een gekkie en heb ik de gewoonte van mijn moeder geërfd om alles lauw te drinken ipv heet :sweat_smile:

3 likes

Oh dat klinkt handig! Maar OMG alles lauw? Ik wil al mijn eten gloeiend heet en ik heb me nog steeds niet verzoend met het feit dat je als ouder van een jong kind geen heet eten hebt. :see_no_evil:

Ik zou denk ik kunnen schuiven met de bank (ook een hoek) zodat hij ook een gedeelte de vensterbank blokkeert. Goeie tip, dank!

2 likes

Alleen mn dranken moeten lauw zijn! Mijn eten daarentegen moet loeiheet zijn :sweat_smile: Ik gruwel ervan als soep niet door en door heet is bijvoorbeeld. Of van koude boontjes :nauseated_face:

1 like

Ah oké! Ja inderdaad, lauwe soep is :face_vomiting:

Wij hebben hier nooit iets aangepast, ik ben van mening dat ze moet leren dat dat heet is en ze daar van af moet blijven. Ze zei ook als 1 van de eerste woordjes “heet”, wij bleven haar waarschuwen als er thee stond en ze blijft er eigenlijk altijd van af. Ik zet het niet op het randje want dan kan ze het in d’r lompheid omstoten. Maar als ik zie dat er naar kijkt met interesse dan zeg ik “pas op, thee is heet”. Soms voelt ze dan aan het glas maar echt met 1 vinger.
We eten ook vaak soep en ze weet heel goed dat ze moet wachten met eten. Ze voelt zelf en zegt dan “oh heet” en wacht dan eventjes. Nu weet ik niet of dit de oplossing is voor ieder kind, misschien werkt dit bij onze 2e straks totaal niet. Maar ik wil ook geen lauwe thee drinken haha

8 likes

Hmm, dat kan ik ook proberen. J vindt het echter heeeel interessant om grenzen op te zoeken en er net over heen te gaan, en met hete thee is de schade onomkeerbaar.
Ik zal eens beginnen met lauwe thee en kijken of ze luistert.

Ik zou echt alles hoog wegzetten, dat doe ik thuis ook. Gekookt water kan echt gemene brandwonden geven inderdaad

Ons kindje staat nu al en deed gister al een heel voorzichtig eerste stapje maar merk dat hij cognitief nog niet zo ver is. Hij reageert echt op elke impuls. Heb dus echt flink ge-babyproofd.

Denk ook wel dat het ene kindje beter luistert dan het andere, maar de onze klimt, klautert en loopt wat ie wil haha. Ik zeg wel telkens nee, en haal hem weg maar zet nog niet echt zoden aan de dijk zeg maar :sweat_smile:

1 like

Als de thee lauw is, en ze stoot hem toch om terwijl jij zegt dat ie heet is, denkt ze dan niet dat heet wel meevalt?
Is misschien ook gevaarlijk mbt andere situaties?

Als ik alleen ben zet ik de thee wel op tafel, en dan goed opletten.
Als er vriendinnen oid zijn, dan zet ik het liever even op de kast. Kan dan niet de hele tijd goed opletten en dat vind ik dan gevaarlijk.

Mijn oudste weet nu heel goed dat thee heet is. Hij houdt dan z’n vinger tegen de mok aan en zegt da: oei heet :rofl:

Edit: oudste was toen wel heel voorzichtig en rustig. Voor de jongste vrees ik meer :upside_down_face:

1 like

Zit wat in… Sommige aspecten van het ouderschap zijn zo lastig! Of misschien moet ik maar overschakelen op water. :see_no_evil:

1 like

Haha ja, vind ik ook hoor. Genoeg om over na te denken in ieder geval altijd!

@anon18050057 ah oké, nou, diens zo in huis als we het toch al vanaf het begin willen toch? (Probeer heel relaxed te zijn haha).

2 likes

Hier werkt het juist andersom! Ik ben bang dat het een fout in onze opvoeding is. Als we alleen thuis zijn kunnen we echt geen thee op tafel zetten, want dat wil ze hebben. Maar zodra er andere mensen zijn vindt ze het compleet niet interessant wat er op tafel staat. Ze is dan ook eigenlijk te druk met zich uitsloven voor aandacht dan, haha.

Maar ik vind het wel lastig! Ik ben het in theorie helemaal met @Unquestionable eens en ik baal ervan dat het ons niet is gelukt om er gewoon voor te zorgen dat ze er vanaf blijft. Gelukkig houd ik ook van lauwe thee :crazy_face:

Bij ons werkt “pas op heet” niet helaas. Nu wel steeds beter. Soep is niet kokend heet dus dat durf ik wel aan. Maar thee is echt kokend water en dat risico neem ik niet. Een brandwond (in het gezicht) is onomkeerbaar. Het zoontje van een vriendin luisterde wel goed naar “pas op heet”, maar stond in zijn enthousiasme toch opeens met beide handjes tegen het glas van de houtkachel. Dat waren echt nare wonden. Ik weet dat ik bij mijn dochter het er echt niet op moet gokken.

Jazeker! Bij zulke dingen is er echt geen goed of fout :slight_smile: ik heb er toen ook heel erg over getwijfeld hoor haha. Heb op aanraden van hier een puckababy piep gekocht en daar waren wij heel blij mee! Zit lekker strak en zo sloeg hij zichzelf niet wakker. Maar er zijn zooooveel, gekmakende, opties.

Hmm P slaapt nu ook in een slaapzak op een geschoren lamsvacht met een dekentje en ze wordt alsnog wakker omdat ze t koud heeft. Ze heeft een romper met lange mouw en een maillot aan… bij mij in bed onder de dekens slaapt ze heerlijk maar als ik dr wegleg word ze wakker en dat deed ze eerst niet (toen t warmer was).
Om er nou nog een deken bij te leggen is ook weer zo wat… ik heb wel een velours pyjama gekocht bij de hema denk dat ik die aandoe erbij. Ben benieuwd hoe het gaat als het echt koud wordt :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::expressionless::expressionless::thinking::thinking::sweat_smile::sweat_smile:

Als je op verzoek voed kun je een baby gewoon laten slapen!

Hier was met 5wkn om de 2u heel normaal, ook ‘s nachts :see_no_evil:

Wie had laatst die allermooiste leren (?) schoentjes gekocht? En waar? Of andere tips voor eerste zachte schoentjes?

Mijn baby op pootjes heeft besloten dat het tijd is om te gaan lopen :sob:

1 like

Pinocchio heeft mooie schoentjes :heart_eyes:

En over het thee verhaal. Je kan wel zeggen dat ze er van moeten afblijven, en als ze dat doen. Hartstikke goed. Maar het kan altijd omvallen door speelgoed wat er tegenaan komt door een handeling. Kind valt tegen de tafel aan etc.

Benoemen dat de thee heet is, is goed. En even laten voelen. Maar mij is de thee ook een keer omgevallen en gelukkig over mijzelf heen en niet meer loeiheet. Hierdoor staat de thee altijd op plek waar ze hem niet meteen zien (achter de bank op de vensterbank) en ik beter overzicht heb.

3 likes