Tips, ervaringen & aanraders

Mijn oudste gaat naar school, dus Sinterklaas krijgt hij heel bewust mee en dan staat het weer gek als zijn zusje niets krijgt. Anders zouden we haar ook niets geven hoor. Ze snapt de ballen van Sinterklaas.

Ik breng zelf gewoon speelgoed naar de kringloopwinkel toe. Wij kopen ook vaak puzzels daar en brengen ze dan vaak weer terug om weer een andere mee te nemen.

1 like

Ik draag de eerste maanden ook liever met doek. Dat sluit indd lekkerder aan! Het knopen vergt wel even wat oefening, maar dat komt vanzelf goed!

1 like

In het begin is een elastisch doek erg fijn. Nu met 3 maanden grijp ik steeds vaker de zak (vooral thuis) en buiten het geweefde doek.

1 like

Klopt doek sluit beter aan, vooral in het begin.

Ik heb zelf de kokadi flip en die is met draagdoek stof dus superzacht en draag ik ze vanaf de geboorte al in, omdat een doek te veel gedoe was met knopen en ik vaak snel de deur uit moet.

Je kan een ringsling proberen die zijn fijn, alleen zelf vond ik voor thuis prima te doen, voor naar buiten en langere stukken niet zo prettig.

Je kan een draagconsulente contacteren. Zij kunnen je goed helpen met welke draagdoek voor jullie geschikt is. En ze leert je meteen goed knopen etc.

3 likes

Oh het doet me stiekem heel goed om te lezen dat jullie je baby ook niet elke/om de dag in bad doen. De kraamzorg zei tegen ons dat 3x per week wel de standaard was maar dat haalde we zelden en daar voelde ik me natuurlijk een beetje schuldig over.

Over het hapjesverhaal: maakte jullie alles altijd zelf of zijn die potjes ook wel prima? Mijn dochter is pas net 3 maanden dus heb me er nog niet heel erg in verdiept :sweat_smile:

Altijd? Nee. En dat is helemaal niet erg. :heart:

1 like

Wij hebben het badje omwille van dramatisch slapen deel van het avondritueel gemaakt. Maar het vraagt zoveel tijd élke avond! Hij wordt er ook niet echt rustig van, eerder wild. Dus ik twijfel om opnieuw om de dag te gaan badderen, of zelfs minder, maar je leest overal dat een avondritueel zo belangrijk is. Het geeft wel duidelijkheid denk ik. Bij het aankleden na het bad is het steevast drama omdat hij dan natuurlijk al voelt dat hij bijna naar bed moet. Onze baby slaapt twee maand na het invoeren van het ritueel nog steeds heel slecht trouwens, dus geen idee…

Onze zoon weigert supermarktpotjes helaas. Ik vond dat wel handig voor uitstapjes, dat moet je niet fris houden, maar hij eet ze niet…
Ik heb zo’n babycook (gekregen) en eigenlijk vind ik dat wel praktisch. Ik schil één of twee aardappelen en gooi er vaak iets van diepvriesgroente bij (wortel, pompoen, prei of broccoli) en het is zo klaar. Qua vlees/vis zitten we wel nog wat te zoeken. Wij eten vegetarisch dus dat is ook niet standaard in huis.

Ik begrijp je heel goed. Hier ook een slaapweigeraar die opzich wel ontspannen wordt van het badje zelf maar daarna is het helemaal drama. Vandaar ook dat we het niet zo vaak doen. Zo’n gedoe/baby die dan juist nog meer overstuur is voordat ze naar bed moet. Toch snap ik wel dat je het doet als onderdeel van het avondritueel hoor. Het zou ook juist wel heel goed kunnen werken. Het CB raadde het ons ook aan toen ik vertelde dat onze baby zo’n slechte slaper is. Misschien nog eventjes de tijd geven?

Oh zo’n apparaat klinkt dan wel handig. Ik zou uberhaupt niet weten hoe ik het anders zou moeten maken? Ben echt geen keukenprinses :joy: maar wil natuurlijk wel het beste voor baby dus ik heb nog even wat te leren dan. Is er een specifiek merk dan het beste van zo’n babycook? Als ik google krijg ik als eerste hit Beaba maar die zijn aardig aan de prijs als ik het zo zie.

Maar een avondritueel zonder badderen is ook prima toch, vooral als het eerder averechts werkt. Ik doe het ook liever in de ochtend en inderdaad 2 of maaaaximaal 3 keer per week.

Je kunt ook zo’n ouderwetse stoombloem gebruiken. Die kost een paar euro (en kun je daarna ook nog prima gebruiken). Daar kun je alles makkelijk in stomen. Ik deed dat vaak op zondag en maakte dan wat bakjes vooruit voor de dagen dat we laat thuis waren.

1 like

Kind 1 kreeg alles vers geprakt, kind 2 kreeg Rapley, kind 3 kreeg potjes. Kind 1 en 2 hebben van 1,5 tot 4 jaar amper gegeten, kind 3 eet als een bouwvakker :joy::joy::woman_shrugging:t3::woman_shrugging:t3::woman_shrugging:t3:

11 likes

Veel potjes ‘s avonds. Ze eet mijn zelfgemaakte maaltijden amper haha. Ik wissel wel veel af en ik vind het zo makkelijk :see_no_evil:

2 likes

@Paisleypark ik maak tot nu toe alles zelf, maar ik vind koken ook wel leuk dus doe het met plezier. Ik kook het gewoon ouderwets in een normale pan. Worteltjes / bloemkool / aardappel of wat dan ook ff 10 minuten of kwartiertje koken tot het goed zacht is. Dan pureren of prakken en evt een klein beetje kookvocht er bij als het nog niet echt een puree is.

Overigens gaan we bijna op vakantie en dan gaan er gewoon wat potjes mee hoor. Of als het leuke van het koken af is ook. :sweat_smile:

2 likes

Wij gaven heel veel potjes. Tot het moment dat ze bedacht dat ons eten lekkerder is, toen wilde ze pertinent geen potje meer :rofl:

2 likes

Wij deden (en doen) beiden, afhankelijk van wat we zelf eten. Ik heb nooit vooraf hapjes gemaakt en ingevroren, maar pakte gewoon een beetje van ons eigen eten (doperwten, wortels, boontjes, etc) of kookte net iets bij. Maar als we iets aten waarbij dat moeilijker ging, dan kreeg hij een potje. Ook als we ergens heen gingen kreeg hij een potje. Al vrij vlot gaven we hem dan net iets eerder te eten, zodat hij klaar was als wij begonnen. En dan legde we wat van ons eten bij hem neer om te ontdekken (of in zijn geval weg te werken haha). We doen het nu nog steeds zo (hij is nu 1), hoewel hij tegenwoordig bijna altijd wel mee eet.

Overigens at hij bij ons wel al vrij vlot van de 15 maanden potjes, omdat daar meer stukjes in zitten. De rest is allemaal best wel fijn gepureerd en dat vond hij maar saai.

2 likes

Ik heb een alecto, deed het prima. Maar ik vond wel dat er weinig in past. Ik denk dat die van Phillip handiger is want dan kan je grotere porties maken. Ik deed meestal 1 keer per week meerdere gerechtjes maken en dan invriezen. En dan elke dag eentje ontdooien.

Potjes zijn wel handig om mee te nemen! Ik haal ze vaak bij de Albert Heijn een keer in de zoveel tijd. Want daar hebben ze wat ‘‘apartere’’ gerechtjes. Bijvoorbeeld met pastinaak, quinao, risotto.

1 like

Vanaf week 34, nam ik ongeveer 1 kop thee per dag. Ik had geloof ik 250 gram en dat was waaaay too much. Heb aan m’n schoonzusje gegeven die paar maanden later moest bevallen en volgens mij heeft zij ook nog over :grimacing:

2 likes

Heeft iemand tips voor een leuk/origineel cadeautje voor een kind dat 1 jaar wordt?
Ik zoek nog iets van 15 euro. Ik heb al: Skippy koe en een boekje met voelprenten en geluiden.

Alleen net €3 duurder van €15, maar wel een groot succes! Misschien iets minder voor de ouders, want herrie :joy:

2 likes

Haha die paar euro maakt niet uit. Geweldig lekker herrie in de tent met dat ding. Horen de buren dit ook?? Wij wonen er naast namelijk haha.

Ik zag deze knuffel ook, lijkt me heerlijk zacht. Maar knuffels heeft ze waarschijnlijk al 838.