Tips, ervaringen & aanraders

@Suikerklontje Oh ja inderdaad, dit willen wij ook zo ongeveer wel gaan doen (dat mijn vriend dus meer bijdraagt). Wij hebben ook een gezamenlijke rekening maar puur en alleen voor de vaste lasten die worden afgeschreven. Storten jullie daar elke maand ook geld op voor boodschappen bijvoorbeeld? Ik heb namelijk echt totaal geen inzicht wat we daar maandelijks aan kwijt zijn. Wij zijn beiden heel makkelijk met geld uitgeven en houden ook van gemak maar ik vrees dat we toch echt meer moeten gaan opletten nu. Dat van die kant en klare dingen is ook heel herkenbaar :sweat_smile:. Wij zitten een beetje in een moeilijke periode met dochter die niet wil slapen en dat vreet zoveel energie dat we vaak kiezen voor makkelijk (dus eten bestellen en hello fresh enz). Wij wonen ook in de stad en hebben geen rijbewijs/auto dus weekboodschappen bij de Lidl ofzo is niet te doen.

@Coco Superslim! Ik vind ook dat wij te veel kwijt zijn aan het huis maar het is het huis van mijn schoonouders wat we willen overkopen. Zou opzich wel een goede deal zijn (heel groot huis wat voor lage verkoopprijs dan van ons zou worden) echter hecht ik totaal geen waarde aan een groot huis. Ik zou prima iets kleiner willen wonen met lagere maandlasten maar dit huis heeft ook veel emotionele waarde voor m’n vriend dus we gaan eerst kijken of we voldoende financiële vrijheid hebben als we hier blijven.

Wij hebben alle kosten in een excel bestand gezet zodat we wel een overzicht hadden. Hierin nemen we echt alles mee van het huis, verzekeringen, boodschappen etc. We verdelen de kosten naar rato en storten dat op de gezamenlijke rekening. De rest (zorgverzekering, telefoon, auto+bijbehorende kosten, abonnementen etc) betalen we ieder voor zich. We hebben ook nog beiden een eigen spaarrekening. Het was wel even wennen om van een fulltime salaris naar een parttime salaris te gaan ja :sweat_smile: Ik kan niet meer zomaar elk seizoen gaan winkelen voor een nieuwe jas+kleren+schoenen enzo. Dat gebeurd dus wel voor mn dochter haha. Due heeft het dan ook wel echt nodig vanwege de groei. Maar mijn prioriteiten liggen nu ook gewoon anders.

Wij storten beiden geld op de gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekening en daar wordt alles wat samen van is van betaald. Dus hypotheek, g/w/l, internet, boodschappen, dingen voor K., uitjes samen etc. Daardoor kan ik vrij makkelijk zien wat we bv aan boodschappen uitgeven. Man was ook van mening dat dat wel mee viel, nou er zaten afgelopen half jaar maanden tussen dat het meer dan €400,- was. Dat vind ik toch wel bizar veel voor 2 volwassenen waarbij mn man gemiddeld 1 week per maand niet eens thuis eet ivm late diensten op zn werk🤭 maar dat is dus echt vooral door gemakdingen zoals die kant en klare smoothies en salades.

Ik ben nu ook begonnen met sparen voor A. We proberen maandelijks 50€ te sparen.
Ik ben alleen als de dood dat hij het er door heen jast, als hij 18 is. Dat hebben zowel mijn broer als ik helaas gedaan. Ik had overigens een veel kleiner bedrag dan mijn broer, tweede kindje haha, maar het was wel genoeg geweest voor een rijbewijs ofzo.

Ik zou graag zien dat het aan bvb een woning of rijbewijs wordt gespendeerd.

Hierdoor ben ik nog een beetje in dubio over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Wij sparen 50 euro per maand en alle kinderbijslag gaat ook naar een spaardoel op ING. Staat op onze naam en is voor studie.

1 like

Ah, dat is wel een beetje jammer dat een tweede kind minder krijgt. Ik zou, als we een tweede kind zouden hebben, wel echt zorgen dat ze met hun 18e hetzelfde mee krijgen.

Niet lullig naar jou bedoeld, maar het klinkt gewoon zo oneerlijk.

2 likes

In dat soort gevallen adviseer ik cliënten dus vaak om de spaarrekening op je eigen naam te houden. Dan kan je, als hij 18 wordt, het geld bijvoorbeeld vasthouden tot hij een huis koopt. Of bijv zijn rijbewijs van betalen en de rest weer even vasthouden. Het geld is en blijft dan dus van jou; je bepaalt zelf wanneer en hoeveel hij het krijgt.

4 likes

Jaa ik snap je wel hoor, maar gelukkig sta ik hier verder niet wrokkig in.
Ik zou het zelf wel anders doen.

Thanks @Tessa!

1 like

Ik weet niet of dit topic ook gaat over “zwanger worden” maar kon geen ander topic vinden.

Heeft er iemand ervaring met lichter wordende testen? Vorige week zaterdag eerste CBtest (plusje) gedaan en die was licht positief. Ik zou zondag ongesteld moeten worden. Zondag natuurlijk nog een Actiontest gedaan en die was negatief. Maandagochtend weer opnieuw een actiontest en die was licht positief. Toen tot woensdag gewacht en een digitale CBtest gedaan. Deze gaf zwanger 1-2 weken aan. Daarna geloofde ik wel dat ik echt zwanger ben/was maar ik wilde natuurlijk zien of die actiontesten donkerder zouden worden (domme keus). Vrijdag en vandaag dus getest en de streepjes worden steeds lichter. Vandaag is de test zo licht dat je echt in het licht moet kijken of je iets ziet. Ik ben nu heel bang dat er toch iets fout gaat, omdat bij mijn vorige zwangerschap de testen wel duidelijk donkerder werden.

Heeft iemand in een soort gelijke situatie gezeten en hoe pakte dat uit?

Ik heb drie keer lichter wordende testen gehad en dat liep helaas niet goed af. Sorry…
Maar! Het is belangrijk dat je met 1 test blijft testen op hetzelfde tijdstip en dan niet iedere dag. Je kan helaas niet meer doen dan afwachten nu, hoe moeilijk ook.

1 like

Dankjewel voor je reactie. Ik zal idd moeten afwachten, hoe lastig dat ook is :pensive:
Ik kan me nu in elk geval wel voorbereiden op een eventueel negatieve afloop.

Stootte jouw lichaam het trouwens toen vanzelf af en na hoeveel weken was dit ongeveer?

Je hebt speciale covers die je kunt gebruiken over de draagzak zodat je zelf gewoon je eigen jas kunt blijven dragen ook.

Zoiets:

(Niet zelf een poncho om doen, dan krijgen ze niet genoeg zuurstof)

2x vanzelf, 1x dmv pillen en uiteindelijk curettage. Miskramen bij 5, 7 en 9 weken. Ik had geen bloedverlies of krampen ofzo, alleen aflopende testen. Bij de miskraam van 5 weken leken het meer alsof ik gewoon te laat ongesteld was geworden. Als ik geen testen had gedaan, had ik misschien nooit geweten dag ik zwanger was geweest, denk ik.

Iedereen heeft natuurlijke andere ervaringen he? Aflopende testen hoeven denk ik niet altijd mis te zijn, iedere vrouw is anders. Alleen in mijn geval was het dus alle keren niet goed…

1 like

Heb net toch een digitale CBtest gedaan en nu geeft hij inderdaad “niet zwanger” aan :disappointed: Toch een enorme teleurstelling, ondanks dat het maar zo kort was. Hopelijk stoot mijn lichaam het snel af.

Ah nee… Dat is echt super verdrietig. Dikke knuffel :kissing_heart::kissing_heart::kissing_heart::kissing_heart:

1 like

Ah, dat is rotnieuws. Heel veel sterkte!

1 like

Sterkte!

1 like

De Huismuts heeft laatst dit gespond, een website om te helpen met het starten met hapjes (door Nutrilon) en het ziet er best goed uit! https://hapjesplan.nutriciavoorjou.nl/

Wij willen over een week of 2 beginnen en ik ben me een beetje in aan het lezen. Is er iemand met verstand van zaken die zin heeft om dit es te bekijken? :slight_smile: ben zo benieuwd naar echte meningen. Of andere tips waar je je het best kunt inlezen?

Ik ga m er nog 1 keer ingooien, ik hou dit aan:
https://www.groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding

En wat betreft opbouwen indd eerst wat groentes en daarna pas fruit en ik introduceer op de kleintjes manier. Dus stukjes en sommige dingen pas met 9/12/18 maanden!

6 likes