Tips, ervaringen & aanraders

Hier ook 20:00 bedtijd! Ik vind de uurtjes tussen 18:00 en 20:00 met z’n drietjes ook veel te gezellig haha. Beetje tafelen, nog wat spelen en verhaaltjes voorlezen enzo. Ik denk altijd maar als je kind er prima op gedijt dan zal het wel goed zijn toch.

3 likes

Ja,dat is slim! Alleen bij ons is het zo dat als ik haar wakker maak voor een voeding is ze vaak niet wakker genoeg om aan te leggen, dus moeten we wel echt eerst even verschonen.
Ze is zo rustig (traaaag) met drinken, valt ook zo snel in slaap, dat we haar nog moeten bij voeden met kunstvoeding. Ze was een beetje afgevallen. Alles gaat wat trager bij haar, schijnt door de moeilijke start bij de bevalling te komen.

Ik moet werken tot kwart voor 5, ga dan naar het kinderdag verblijf om de jongens op te halen. Ondertussen haalt mijn man T op, of andersom. Dan zijn we beiden rond kwart over 5/half 6 thuis. Eten koken. Om 6 uur aan tafel. Snel eten. Om half 7 T onder de douche duwen. Flesjes maken. Als T onder de douche uit is mag zij 20 minuten tv kijken en krijgen de jongens een fles. Om kwart over 7 boekje lezen/tanden poetsen/naar boven en nog een hoofdstuk lezen en dan gaat T slapen. Dan terug naar beneden en om en om de jongens naar boven. Om 8 uur 's avonds ligt alles in bed. Ik snap niet dat ik ondertussen nog steeds 20 kilo boven mijn start gewicht zit. Ik loop 100 x de trap op en af.

4 likes

J ligt ook rond 19:30/20:00 uur in bed. Meestal halen we dr rond half 5, soms om half 6. Dan eten we rond half 6/6 uur en moet ze ook nog in bad etc etc. 7 uur op bed redden wij hier niet eens, J is dan ook nog niet moe genoeg. En we eten gewoon samen…

1 like

Wij aten ook vaak pas nadat ze in bed lag. Nu ze ouder is en echt met de pot mee eet, kan ze ook later naar bed. Het kdv is dicht om 18:00 en mijn vriend haalt dat bijna altijd (anders schakelen we de hulp van mijn moeder in). Ze gaat wel maar 1 dag naar kdv.

1 like

Ik slik die van Davitamon, omdat ik ze gewoon lekker makkelijk bij de boodschappen mee kan nemen. De vorige keer waren met bloedprikken al mijn waarden goed. Dit is natuurlijk geen garantie dat ze ook echt werken.

Eet trouwens vegetarisch dus het leek mij wel handig om überhaupt iets te slikken.

Ik kook vaak van te voren. Dus bijvoorbeeld zondagmiddag maak ik alvast een soepje oid voor maandag. Dinsdag eten we mee bij de oppas. Woensdag kook ik iets wat we twee dagen kunnen eten.
Maar denk dat dit wel alleen haalbaar is als je parttime werkt. Of je moet zin hebben om je hele zondag te koken.

2 likes

Best wel een persoonlijke vraag. Maar hoe sparen jullie voor jullie kids? Een bedrag per maand en dan zie je wel waar je uitkomt of hebben jullie een spaardoel? Ik vind het best wel moeilijk om in te schatten wat een studie straks gaat kosten maar we zouden haar dat wel graag willen meegeven.

Wij sparen 100 euro per maand per kind en dit staat vast tot ze 19 worden. Daarnaast gaat de inhoud van de spaarpot altijd naar die rekening en mijn vader stort iedere maand 15 euro op hun rekeningen. Dit doet hij sinds ze zijn geboren.

1 like

Wij sparen elke maand 50/100€ en al het kleingeld doen we in eens spaarpot en storten we ook op haar rekening. Als opa’s//oma’s wat willen geven, storten zij ook.

1 like

Ik heb hele leuke schoentjes gezien van bobux voor J. Alleen verkopen ze dat merk niet hier in de buurt… iemand nog een idee van een merk die zoiets verkoopt en wat geschikt is als ‘een van de eerste’ schoentjes? wil nl wel graag naar de winkel ivm maat en zo

Dit zij die van bobux.

1 like

Ehhh :see_no_evil: Alle kinderbijslag is apart en alleen voor hem, dus dat bouwt steeds wat op. Maar we hebben maar 1 salaris en het niet heel ruim momenteel ivm werk/studie combinatie helaas.

Dat is toch een prima bedrag! Elke euro is er eentje❤️

De oudste heeft haar eerste 2 jaar 100€ en kinderbijslag gekregen op haar rekening. Soms extras van opa en omas ook op haar rekening. Zij zit nu al best ver in haar spaardoel (20.000 is doel als ze 18 is). Dus we gaan voor haar nu minder hard sparen (50 Pm).
De jongste krijgt nu 100€ en kinderbijslag, zodat we die eerste 2 jaar precies hetzelfde hebben en gaan daarna ook bij haar over op €50 Pm. Zo proberen we het evenredig te houden. Ik merk wel dat de jongste minder snel een extraatje krijgt van opa en omas. De oudste was ook echt als enige kleinkind toen en ondertussen is de familie ook qua kleinkinderen gegroeid, dus ik begrijp t ook wel, maar vind t toch zielig haha. Dan moeten wij het verschil maar bijleggen :see_no_evil:

We zijn wel 2 verdieners trouwens. Dus dat scheelt wel in wat je kan inleggen.

1 like

Mijn vriend en ik hebben zo een gesloten spaarrekening die vrij komt als het doel behaald is (10k) die komt over 2 jaar vrij en is dan voor ons kindje. We zijn nu bezig met de laatste dingentjes van onze verbouwing en daarna wil ik in goede maanden extra op zij leggen. En als we dan klaar zijn die gesloten spaarrekening naar 100 euro pm.

Maar de spaarrekening staat wel op onze naam, we willen graag nog een kindje. Dus ik denk dat we alles op een hoop gooien en dan tegen die tijd kijken hoe we het eerlijk kunnen verdelen. Ons doel is 20k per kind.

En nou nog een vraag:

Krijgen jullie kindjes dit bedrag en mogen ze het zelf uitgeven of bepalen jullie (in overleg) waarvoor dit gebruikt word.

Mijn vriend vind dus dat ze het gewoon kan krijgen op haar 18e. Ik daarentegen wil niet dat het geld zomaar uitgegeven word. Maar voor studie, rijbewijs, stage in buitenland, verre reis oid. Maar dat wij als ouders het geld wel ‘beheren’.

Ohh echt? Lijkt me ook wel een beetje rot.

Man spaart maandelijks 100 Euro op haar eigen spaarrekening. Daar gaat ook de kinderbijslag heen. Daarnaast investeren we in een duurzaam fonds dat, met een looptijd van 20 jaar, 50k op zou moeten kunnen leveren. Verder gaan losse giften voor haar verjaardag of extraatjes van de grootouders ook op d’r spaar. Inmiddels staat de teller bijna op 5k, meer dan wij zelf gespaard hebben. :face_with_hand_over_mouth:

Van dit geld kan ze een huis kopen. Ik ga er van uit dat we tzt haar studie en rijbewijs voor haar kunnen betalen. We hebben wel voor onszelf besloten dat ze het geld goed moet gebruiken. In onze ogen valt 3 maanden backpacken in Azië daar niet onder, dat werkt ze maar bij elkaar.

1 like

Wauw. Dat is echt heel veel. Leuk dat jullie dat zo kunnen doen!

1 like

Ja daar hadden wij het laatst ook over. Beide kanten eerste kleinkind dus heel veel aandacht voor. Is bij een tweede natuurlijk veel minder ook tijdens de zwangerschap al waarschijnlijk.

Wij hebben een spaarrekening, op onze naam waar we sinds ik zwanger ben €50,- op storten. Als we extra’s krijgen gerelateerd aan K. zetten we dat er ook op (schoonouders wilde bv per se de kinderwagen geven maar wij hadden die al zelf aangeschaft. Dat geld hebben we toen doorgestort bv). Misschien dat we binnenkort omhoog gaan naar €100,- pm maar we wilden het eerst even een half jaar aankijken hoe het maandelijks gaat met de financieen nou er een kleintje bij is en ik van meer dan fulltime werken naar 3 dagne ben gegaan.

Rekening staat bewust op onze namen, ik zit zelf namelijk in een gezinssituatie waarbij bij een van mn gezinsleden verslaving en psychische problemen een grote rol spelen. Toen die 18 werd bleven mn ouders het geld beheren en was er niet ineens een relatief groot bedrag voor die persoon, dat was zeker mis gegaan. Ik kreeg het toen wel en heb er mn studie van betaald, meubels voor mn appartementje. Altijd in overleg met mn ouders trouwens haha, niet dat dat moest maar ik deed dat toch.

Als er een tweede komt gaan we waarschijnlijk op dezelfde rekening door sparen, maar dan met een hoger bedrag. Zodat we het daarna evenredig kunnen verdelen (voor studie, stages dat soort dingen idd) omdat we ook wel ergens verwachten dag er dan wellicht minder extra’tjes komen van opa’s en oma’s enzo.

Edit; ik denk trouwens dat wij dan gewoon de studies betalen enzo als dat toereikend is, of een evt tekort kunnen dragen. En dan evt als ze uit huis gaat dat ze een x bedrag krijgt ofzo. Maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.

1 like