Tips, ervaringen & aanraders

Snap ik hoor, ik doe het vaak alleen aan het einde vd dag als het echt nodig is en dat is 1-2 keer per week meestal.

Op het kdv slaapt ze dus wél heel goed in een bedje vanaf het begin. Ik denk combi van meer indrukken, andere omgeving en wellicht andere kindjes die ook gaan slapen?

Wandelen werkt hier ook niet echt meer sinds paar weken, idd super FOMO😂 denk dat dat ook is waarom ze overdag zo slecht in der eigen bedje slaapt… ze slaapt savonds ook pas écht goed in der eigen bed als wij ook naar bed gaan daarvoor slaapt ze wel maar is het steeds slapen, weer ff wakker, weer in slaap vallen erc. Ze valt dan wel zelf weer in slaap, maar smiddags dus niet… vanaf dat wij dan naar bed gaan (vaak 22/23u dan krijgt ze oo de laatste voeding) slaapt ze eigenlijk door tot ergens tussen 6-8u sochtends dus dan maar smiddags wat minder slaap. Alleen zo vervelend dat ze er dan dus soms zelf zo chaggi van wordt.

1 like

Misschien kan je even aan het kdv vragen wat hun ritme is met slapjes, dan kan je dat alvast een beetje aanhouden! Tenzij je zelf een bepaalde tijd heb waarvan je het wel handig dat ze slaapt.

Trouwens ook een tip om voor het slapen naar buiten te gaan, krijgt ze lekker een frisse neus en word ze al een beetje moe.

Ja ik ging dan de kamer uit. Even laten huilen werkte vaak ook wel. Maar niet krijsen of dat ze ontroostbaar zijn, dan kun je er beter bij blijven om te kalmeren. Een muziekdoosje kan ook helpen. Dan zijn ze daar op gefocust en niet op iets anders.

Probeer je nog niet te veel druk te maken over de kinderopvang. Maak het voor jezelf nu zo gemakkelijk mogelijk, want jij moet nu de dag doorkomen met een oververmoeide baby! Dus jammer dan als de baby alleen slaapt in een draagzak of kinderwagen of op jou, beter dan helemaal niets. 3 weken is nog redelijk ver weg voor zo’n jonge baby, alles kan tegen die tijd anders zijn. En op de kinderopvang zullen ze vast en zeker vaker baby’s hebben gehad die niet gemakkelijk in bed slapen, maar het komt echt wel!

1 like

Dit had die van mij ook, maar als ik hem soort van afschermde waardoor hij zeg maar weinig meer kon zien, dan lukte het wel. Zelf heb ik een Joolz wagen en ik gebruikte hier het extra zonnescherm voor (is een cover die je aan de kap vastmaakt en over de duwstang trekt). Misschien is zoiets nog een idee?

1 like

Ok dat klinkt wel hoopvol, dat ze op het KDV wel goed slaapt :sweat_smile:.

Van mij hoeft ze ook niet perse te slapen ware het niet dat ze zo ontzettend moe is dat ze dan ook niks meer wil (niet knuffelen, niet spelen gewoon alleen maar huilen). Maak jij het overdag donker in de kamer? Ik doe dat dus niet en vraag me af hoeveel invloed dat evt. heeft…

Wij doen elke keer hetzelfde ritueel, zowel overdag als ‘s avonds. Doordat het donker is maken ze ook melatonine aan en door hetzelfde ritueeltje komen ze een beetje in slaapmodus.

Dus slaapkamer in, nachtlampje aan, gordijnen dicht, slaapzak aan, verhaaltje en dan slapen. Is misschien de moeite van het proberen waard?

1 like

Ja precies zo probeer ik het nu ook. Wiegen, half of helemaal in slaap in d’r bedje leggen en dan even de kamer uit. Ik ben ook zeker geen voorstander van laten huilen dus langer dan 5 min houd ik dat ook niet vol. Ik ga dit nog wel even proberen, kijken of het over een paar dagen wat beter gaat. Je hebt ook gelijk hoor wat betreft het KDV. Dat ligt ook een beetje aan mij… vind het zo spannend om haar straks uit handen te geven. Thanks iig voor je tips!

1 like

O dat is zeker het proberen waard! Ik heb ook een Joolz maar alleen zo’n parasolletje, wist niet dat ze ook van die doeken hadden eigenlijk. Ga ik zeker even naar kijken, thanks :slight_smile:

Wel een paar keer geprobeerd, maar nog niet vaak/consequent genoeg om er wat over te kunnen zeggen… bedenk me nu wel dat het bij het kdv wel redelijk donker op de kamer is (geen ramen en deur met een smal raam erin) dus dat kan ik nog wel eens wat consequenter proberen.

Wij hebben savonds een vast ritueel, al vanaf dat ze heel jong was (douchen/bad/wassen, pyjama+slaapzak aan, boekje lezen met muziekje van de babyfoon al aan, nog paar slokjes drinken en dan in bed) dat probeer ik nu overdag ook te doen. Maar waar ze dan savonds dus redelijk slaapt tot het tijd is voor de laatste voeding is het smiddags niet zo’n feest nog. Denk gewoon zwaar FOMO😝

Welke producten of dingen zouden jullie absoluut op je verlanglijstje voor kerst/sinterklaas zetten? Ik ben op zoek naar leuke aanraders! Mag alles zijn :slight_smile:

Heb al de lodger slofjes en hoe heten die leuke boekjes met die klassieke muziek ook alweer?

Mijn zoontje slaapt vaak ook laat. Wil het liefste in mijn armen slapen of bij mij in bed. Hij is 7 maand.

Hoe oud is je kindje ongeveer?

Oja dat is wel een handige info. Met kerst is hij 6 maanden! :slight_smile:

• Sophie de Giraf
  • Loop/duwkarretje
  • Voel/knisper boekje
  • Speelkleed of zo een babygym. (Ik had die van nijntje maar die vond ik wel een beetje saai.)
  • Happy baby farm tractor (die kan zingen en die beesten maken geluiden)

Voor als hij ietsje ouder is, maar misschien alvast leuk om te vragen

• Blokken
  • Loopauto
  • Keukentje
  • Stapelbekers

** Edit: Boekjes zijn ook al leuk om in huis te hebben, voor wat woordjes kan je alvast een beetje oefenen. En zo een nachtjelampje die kan een muziekje kan maken.

1 like

Ja, het is wellicht een beetje vreemd om met dit weer met een zonnescherm te lopen haha. Maar ik deed dat dus wel gewoon, ook in de winter toen, want het werkte (en werkt nog steeds).

Zo ziet het er uit

Je hebt ook van Dooky allerlei schermen, daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Dag en nacht ritme heeft ze al wel door, dus je kan prima overdag de gordijnen dichtdoen als je wilt. En mocht je luxaflex of iets dergelijks hebben, kan je die ook eventueel de andere kant op draaien. Dan is het wel donkerder, maar niet gelijk helemaal donker.

Hier hielp het in het begin om hem in te bakeren, later stapten we over op gewone slaapzakjes. En hij huilde zich in het begin wel vaak in slaap. Juist omdat hij zo moe was kon hij dan in eerste instantie de slaap niet vatten. Dus dan zat ik op de trap met zijn deur dicht en wachtte ik max 10 minuten (afhankelijk van het huilen) en dat heeft wel echt gewerkt.

1 like

Ik had ook zo’n baby die soms van 7.00 tot 21.00 wakker was… Maar toen 'ie naar het kdv ging, lag hij daar soms gewoon 2 uur te slapen! De eikel :joy:. Anyway, ik ben toen een beetje het kdv ritme gaan volgen en toen ging het langzaamaan wat beter.

1 like

Ik ben de hele tijd sokjes aan het zoeken en opnieuw aandoen… en de kleine zet het altijd op een brullen als ik aan haar voetjes zit. waar kan je goedzittende sokken/slofjes krijgen in newborn maten?

Na 5 maanden hebben wij trouwens helemaal geen schema… niet echt qua slapen en niet echt qua eten. Ze valt vaak rond een uur of 7 op schoot in slaap en we doen haar echt op bed als wij ook gaan slapen. Overdag slaapt ze ook nooit in dr bed maar een beetje afhankelijk wat we aan het doen zijn in de wagen/babynest/draagzak of op schoot op de bank. Zowel mijn vriend als ik willen haar liefst bij ons hebben en niet boven in dr bed. Ik had tegen hem gezegd dat hij vooral zelf moet doen wat hij daarin wil op de dagen dat hij met haar is maar hij wil haar ook bij zich hebben :smiling_face_with_three_hearts:
Maar ik ben heel blij dat het zo werkt voor onze baby want we zijn allebei niet zo van vaste schema’s en planning.

4 likes

Zo werkte het voor ons ook het prettigste hoor. Slapen is slapen en het boeide me vrij weinig waar ze dan sliepen :crazy_face:

4 likes

Net eens even met ophalen gevraagd wat ze op het kdv anders doen dan thuis, want ze schijnt daar ook meteen in slaap te vallen terwijl het thuis meestal nog wel 5-15min gebrabbel is voor ze slaapt. Het grootste verschil zit hem in dat hun der na anderhalf uur wakker weer in bed leggen. Hoe actief of vrolijk ze nog is, of ze wel of geen vermoeidheidssignalen toont; anderhalf uur uit bed is weer terug erin. Dat morgen thuis dus ook maar eens wat consequenter toepassen.