Tips, ervaringen & aanraders

Interessant om al die verschillende kraamweekervaringen te lezen! Hier hadden we in het ziekenhuis en later thuis al een paar beste vrienden op bezoek. Ik wilde heel graag mijn baby ‘delen’ met mensen haha, die zaten ook een beetje verbaasd (maar wel heel blij) in het ziekenhuis dat ze hem meteen vast mochten houden.

Dat waren wel allemaal mensen die netjes na een uur weg waren. Toen na twee weken alle familie kwam was ik het wel gauw zat, die waren er echt lang elke keer… vind het ook heftig dat er zoveel buren enzo langskomen bij iedereen hier! Dat is hier gelukkig niet gebruikelijk. Iedereen is best wel terughoudend, super chill… als er in je kraamweek meteen mensen lange tijd komen lijkt me dat ook heftig.

Ik vond de kraamweek echt geweldig. Al was het ook wel zwaar soms natuurlijk. De eerste dagen was ik vooral bezig met de borstvoeding op gang krijgen. Had een superfijne kraamhulp waar we echt veel van geleerd hebben en met wie ik ook mijn angsten en zorgen kon delen. Ze stelde me altijd weer gerust.
Ik wilde het liefst elke dag bezoek maar dan wel alleen van mensen die dichtbij staan. En zo is het ook gegaan eigenlijk. Al floot de kraamhulp me wel eens terug omdat we teveel bezoekjes hadden gepland :sweat_smile:
We hebben nooit mensen gehad die lang bleven plakken gelukkig. Al voelde ik me soms wel schuldig want veel van mijn vrienden en familie wonen best ver weg en dan moesten ze in totaal 3/4 uur rijden voor zo’n kort bezoek. Maar iedereen was super begripvol.

Wat betreft mensen bellen na de bevalling: ik had vantevoren gevraagd aan mijn ouders,zus,broertje en schoonouders of ze het wilden weten als de bevalling was begonnen of pas als de baby er was. We hadden afgesproken dat ik of mijn vriend zou appen als het was begonnen (ook als dat 'nachts zou zijn) en bellen na de geboorte. Uiteindelijk ben ik ingeleid dus toen ik hoorde dat ze mn vliezen zouden gaan breken heb ik dat laten weten aan mn familie en die zijn toen meteen in de auto gestapt (wonen op 2 uur rijden). Toen mijn zoontje er was heb ik eerst een uurtje ofzo samen met mijn vriend genomen en toen ging hij zijn ouders bellen en ik de mijne. Die waren dus al in het ziekenhuis maar dat wist ik niet. Het moment dat zij en mijn broertje en zus de verloskamer in kwamen gelopen zal ik nooit vergeten. Ik was zo blij om ze te zien en vond het heel bijzonder dat ze hem zo snel na de geboorte al konden ontmoeten. Mijn schoonouders en de broer van mijn vriend kwamen de volgende dag.

3 likes

Heel mooi moment is dat als je je kleine spruit aan je ouders mag/kan laten zien :heart_eyes:

1 like

Oh ik vond het belletje ook echt zo bijzonder!! Dat je met die kleine uk in je armen ligt, en mijn vriend belde toen onze ouders, ik hoorde ze huilen aan de andere kant van de lijn toen mijn vriend aan ze vroeg ‘komen jullie naar het ziekenhuis naar jullie kleindochter kijken?’

10 likes

Aahhhh precies dat. We hebben er foto’s van dat ze die avond de kleine vasthouden, die trotse gezichten!!

Even een lekker praktische vraag tussen alle verse babyverhalen door❤️
Hoe bergen jullie het speelgoed op? Op dit moment staat het hier in een hoek van de kamer gepropt omdat ik geen kast oid kwijt kan in het appartement. Nu gaan we binnenkort verhuizen en zal er zeeën van ruimte zijn om het op te bergen maar hoe?
Hebben jullie echt een aparte speelhoek met bergruimte en eventueel tafel/stoeltje of alleen een speelgoedkist/mand?
Mijn zoontje vind het ook lastig als er teveel wordt aangeboden. Dan wil hij alles hebben, wordt overal 2 minuten mee gespeeld en ligt daarna de hele vloer vol en is niks meer leuk🤷🏼‍♀️
Ik zat eraan te denken om alles in verschillende kratjes/manden te doen en deze in een kast te zetten. Dan kan ik gewoon elke ochtend wat pakken en dat is het. Maar ik vraag me af of dat gaat werken?

Wij hebben dit probleem nu ook en m’n vriend en zijn vader zijn een meubel in elkaar aan het zetten zoals hieronder. Die vakken zijn net zo groot als die standaard Ikea bakken, dus daar kan dan veel speelgoed in.

6 likes

Wij hebben de Stuva speelgoedkisten van de Ikea.

2 likes

Wij hebben een waszak :rofl:. Daar ligt wat speelgoed in en J pakt het er zelf uit wat ze wil hebben en gooit soms ook wat terug. Maar meestal ligt wel de hele vloer bezaait als ze de hele dag thuis is. Voor nu werkt dit best! En al het andere speelgoed staat in een kast op dr kamer.

2 likes

Wat voor tandpasta en tandenborstel raden jullie aan bij de eerst doorkomende tandjes?

Ik wil wel bij je op kraamvisite komen hoor :heart: En ik denk met mij heel veel FF tantes

(Ok nu ga ik weer weg hier - ik heb helemaal geen baby)

11 likes

Vergis je niet, heel veel mensen worden best week van zo’n pasgeboren babytje dus wellicht verandert het wel.

1 like

In de woonkamer heb ik alleen dit. Keukentje zitten wat puzzels in en wat Grimm’s spul. Plus nog een boekenrekje propvol met boeken. En er liggen nog wat ostheimer dieren verspreid door de kamer. Wissel af en toe het speelgoed om en leg dan een deel buiten bereik in zijn kamer.

5 likes

Wij hebben een grote kist. Daar mogen ze één ding uitpakken. Klaarmee dan terug en weer iets anders pakken. Of ze pakken lego en dan ligt de hele vloer bezaaid. Of ze pakken toch uit een andere bak alsnog meer speelgoed. Dus einde van de dag ligt het vol. Maar hier spelen vier kinderen. Denk dat je met eentje het meer kan controleren of in controle houden. :see_no_evil:

4 likes

Zijn er mensen die in het eerste trimester ook 4 kilo zijn aangekomen? Wat zegt dat over de rest van de zwangerschap?

Ben bang om na de bevalling weer 10 kilo te zwaar te zijn wat er niet af gaat.

Probeer gezond te eten maar ben en gestopt met roken en heb gigantische honger.

Iemand tips?

1 like

Volgens mij ben ik ergens tussen 2 en 3 ook gewoon gestopt met alles netjes opruimen :joy:.

Hier een kast en een kist, daar tief ik alles in aan het einde van de dag. Deuren dicht, hoef die meuk niet te zien als ze slapen!

3 likes

Ik kwam in het begin ook relatief veel aan. Ik was constant misselijk en had de hele dag vreselijke honger. En als ik niet at werd de misselijkheid erger. Het erge hongergevoel werd in het tweede trimester minder. En mijn gewicht is daarna ook minder hard gestegen. Zou me daar niet meteen zorgen om maken.

Ah, dat lijkt me ook lastig in jouw situatie! Kan me voorstellen dat dat pijnlijk is :kissing_heart:! Maarrr ik kom wel babyknuffelen hoor :blush::grimacing:

1 like

Ja ik :slight_smile: ik vond katoenen hoge onderbroeken (zeeman!) heel fijn. Als het maar redelijk strak en hoog zit zodat het niet op je wond drukt. Ook droeg ik veel van die stretch flaired broeken, die zitten gewoon lekker strak maar hebben geen knoopjes of randjes die kunnen storen. Dat draag ik nog steeds vooral, nu 4 weken later.

Tillen moet je echt laten, maar er is één uitzondering: je baby :blush: die mag je wel dragen.

Ik vond een joggingbroek en slippers heel fijn, omdat je toch best lang daar bent. Ook een blouse die je open kunt knopen zodat je bij het voeden/kolven nog een beetje bedekt bent.

En nog een tip: doe je sieraden af voor je de operatiekamer in gaat :stuck_out_tongue: ik deed ze last minute af en in de operatiejas van mijn vriend en die zijn we dus vergeten en kwijt. Zonde!

Als je nog meer vragen hebt, laat maar weten :slight_smile:

5 likes

Dat doet mijn vriend :slight_smile: we gaan ook wel weinig met de auto weg nog, merk dat ik na 4 weken nog niet de energie heb voor tripjes.

En proberen niet aan te denken hoor! Als het moet dan moet het en dan vinden jullie je weg wel.

1 like