Tips, ervaringen & aanraders

Ik hoor dit dus echt van iedereen Haha. Misschien is er met mij wel wat mis.

Nee misschien gewoon geen klik? Ik had echt leuke, lieve dames. Zeker bij nr 2 en 3 heb ik vooral lekker veel boven gekeuveld met mijn babietjes. Beetje Netflixen en dutten in bed :laughing:. Ik vond het echt fantastische weken! Kraamweek bij de eerste was ook prima hoor, maar toen vond ik dat ik beneden moest zitten enzo. Die week was een stuk vermoeiender!

2 likes

Nee. Eerste week alleen ouders en broers/zussen. Na een week langzaam aan wat bezoek. En de eerste maand hebben alleen mijn vriend en ik onze zoon vast gehouden. Na een maand onze ouders en bij ongeveer 6 weken af en toe kraambezoek.
We hebben wel veel bezoek gehad maar gelukkig pas later en vond dat alleen maar gezellig. In de kraamweek zou ik dat wat minder gezellig vinden.

1 like

Vond het kraambezoek ook nog heftig. Zoveel weken na de geboorte hadden we nog bezoek en omdat we aan de andere kant van NL woonden, bleven sommige mensen ook zo godsvergeten lang en dachten ze dat het een uitje was voor die dag :weary:

Dat gaan we dit keer anders doen. Een babyborrel lijkt me dan weer niks, zo “groot” en wat onpersoonlijk lijkt mij dat.

1 like

Ik vond de hele kraamweek mega overweldigend. Je hebt net een kind op de wereld gezet, je lichaam voelt alsof het overreden is (bij mij dan), alles is nieuw, je bent onzeker. Vooral de onzekerheid nam bij mij de overhand en toen de borstvoeding niet op gang bleef komen had ik echt even een mega inzinking. En ik wou al te snel te veel, ik zat de dag nadat ik bevallen was beneden alweer ontbijt te maken. Achteraf had ik gewild dat de kraamhulp me dat echt had verboden, maar vroeg me af of ik daar gehoor aan had gegeven.

In de kraamhulp hebben we ook geen bezoek gehad op eigen ouders/broers/zussen na. Was ik echt zo nog niet aan toe, kon mezelf amper aankleden.

5 likes

Same here. Mijn kraamzorg kwam binnen met de mededeling dat ze alleen de wc schoonmaakte. Ik heb de dag na m’n bevalling wassen gedraaid en m’n eigen bed maar staan verschonen want was allemaal bloed doorgelekt. Ondertussen zat mevrouw op haar telefoon. Als ik er aan terugdenk word ik zo verdrietig :frowning_face:

Ik voelde me zo ellendig, was natuurlijk totaal niet assertief en hield me maar groot. Bij nummer twee wil ik echt voor mezelf opkomen als dat nodig is.

1 like

Whut, dat klinkt zo kut. Hier vroeg ze elke dag of ik een schoon bed wilde, draaide m’n wasjes. Maakte fruit en eten voor me klaar. Daarnaast mega lief voor baby en voor mij. Kon echt goed met haar praten ook, ook gewoon mega serieuze gesprekken die heel fijn waren.

1 like

Ik vond mijn kraamweek helemaal niet zo vervelend en had van sommige mensen eigenlijk verwacht dat ze op bezoek kwamen maar die deden het niet terwijl ik het wel wilde. Moet wel zeggen dat ik niet iedereen de baby liet vasthouden.

Ik had twee verschillende kraamhulpen en die tweede was eigenlijk beter. Ik dacht van te voren: wat heb ik daar nou aan, maar ze heeft naast het doen van was en schoonmaken etc., me ook veel geleerd over baby’s (zoals gedrag, handige manier van aankleden en in bad doen etc). Ik werd eigenlijk heel goed verzorgd en ondanks dat ik zelf in een rollercoaster van emoties zat werd er goed naar mij geluisterd.

1 like

Agossie wat vind ik dit erg om te lezen zeg :frowning: echt belachelijk van je kraamhulp. Heb je na afloop een klacht ingediend ofzo? Vind het echt niet normaal.

Ik vond mijn kraamweek echt heel erg relaxt, had een hele lieve kraamhulp (laatste twee halve dagen een andere en die was ook super lief). En ze was er elke dag van 8 tot 4 en maakte lekker ontbijt met veel fruit (echt chill om in huis te hebben) op leuk opgemaakte borden. En lunch en sanitair schoon en allemaal wassen en de katten een beetje aandacht. En vond het ook fijn dat ze hielp met hoe moet dit met zo’n baby. Vond het nog best spannend ook omdat ze een dagje niet echt wakker wilde worden en best wel wat was afgevallen.
Verder hebben we alleen ouders en schoonouders en zusjes op bezoek gehad. Voordeel van nog geen kaartjes af hebben :joy::joy::joy:
Oh en nu pas mogen andere mensen een beetje mn baby vasthouden (na 2 maanden). Had er weinig moeite mee om nee te zeggen (hahaha maar daarna toen mn schoonouders weg waren wel huilen :woman_shrugging: )

1 like

Je bent lichamelijk kapot van de bevalling en je hebt amper tijd om daar rustig van te herstellen want je moet je baby voeden, temperaturen, verschonen. Je zit vol met hormonen. En ik was ook onzeker over alles, vond het best eng om ineens verantwoordelijkheid te hebben over zo’n klein kwetsbaar baby’tje die je helemaal niet kent. Daarnaast wilde ik super graag bv geven, maar dit kostte ontzettend veel moeite en uiteindelijk (na tongriem laseren en consulten lactatiekundige) na 2 weken gestopt. Die bv heeft voor mij ook wel een stempel gedrukt op de kraamweek en voelt nog altijd als falen dat ik nu flesvoeding geef.

Kortom: je zit vol met hormonen, alles is nieuw, je bent kapot van de bevalling en hebt weinig slaap. En dan komt er ook gezellig bezoek langs.

Klinkt nu allemaal erg negatief maar ik had van te voren een te optimistisch beeld van de kraamweek. Het wordt echt alleen maar leuker en makkelijker. N. is nu bijna 4 maanden en ze is zo leuk!!

3 likes

Waren jullie (vriend/man & jij) het altijd eens qua bezoek ontvangen? Ik merk dat wij er nu al anders instaan en dat vind ik best een onprettige gedachte. :sweat_smile:
Ik zou bijvoorbeeld mijn moeder snachts niet wakker bellen als ze er is, maar gewoon sochtends en dan kijken hoe ik me voel qua bezoek. Maar mij man wilt zijn ouders meteen bellen, ook al weet hij dat ik de eerste uren niemand wil zien ivm het overreden zijn door een trein gedeelte

Haha ja ik wilde ook liever eerst nog even alleen met mijn vriend zijn, hadden dit ook afgesproken maar toch zat mijn schoonmoeder al in de wachtkamer toen ik nog aan het persen was.

Zou hier wel duidelijke afspraken over maken van te voren. Als ze midden in de nacht gebeld worden, heb je ook kans dat ze al in de auto stappen.

(Overigens was het voor ons ook wel een andere situatie, want wij woonden dus tijdelijk bij mijn schoonmoeder, dus ze wist dat we in het ziekenhuis waren en dat de baby onderweg was.)

Wij hebben de naaste familie (ouders en broers/zussen met gezin) laten komen in het zkh en gezegd dat we daarna een week lang niemand op bezoek wilden thuis. Vond het heerlijk op deze manier! Lekker in onze cocon, de kinderen leren kennen en genieten van de kraamzorg.

Daarna hebben we alleen een paar goede vrienden op bezoek gehad. De rest hebben we allemaal pas gezien op het kraamfeest 6 weken na de geboorte. Hadden iedereen uitgenodigd die ook een geboortekaartje kreeg, grote speeltuin afgehuurd met mogelijkheid om ook binnen te staan/spelen voor het geval het zou regenen (was gelukkig niet zo) en in 2,5u was het klaar. Al het bezoek waar je dagen vantevoren al tegenop ziet (ooms/tantes, buren, collega’s etc) hebben we heerlijk vermeden zo.

Edit: ik heb sowieso een beetje een hekel aan mensen die ik niet echt goed ken in mijn huis :see_no_evil: Dus voor mij was een kraamfeest echt perfect. Kinderen ook lekker in de wagen gelaten ter bewondering, geen andere mensen die er aan zitten (behalve dan mijn irritante schoonmoeder die er de hele tijd boven hing te gillen en porren ‘oh ja nu zijn ze wakker hoor, zal ik ze even pakken’)

1 like

Dat is dus precies waar ik bang voor ben. Dat ze dan meteen komen, want geduld kent mijn schoonmoeder niet.
Heb af en toe het gevoel dat ze niet snapt dat zij slecht oma wordt, maar wij voor het eerst ouders worden.
Toch het onderwerp nog maar eens aankaarten hier

Wij hadden ook geluk met onze kraamhulp(en). Een kordate maar wel hele lieve en rustige vrouw. Ze had een stagiaire bij zich die als bijbaan in de keuken werkte dus ik kreeg steeds een fantastisch opgemaakte lunch haha. En inderdaad, de ontbijtjes met fruit! Ze heeft de eerste dag ook een enorme pan soep gemaakt naar het recept van mijn verloskundige die ik zo’n beetje “verplicht” moest eten om aan te sterken :sweat_smile:. Ze hielden ook het huis en de was bij alleen vond ik iedere dag die wasmachine laten draaien een beetje overdreven.

Qua kraambezoek: doen wat goed voelt en inderdaad niet over je grenzen heen gaan. Dit kun je ook afspreken met je kraamhulp: als er onverwacht mensen op de stoep staan mogen ze niet naar binnen (kraamhulp kan zeggen dat iedereen slaapt).

1 like

Helpt het om iets van shapewear te dragen zodat je buik na de bevalling sneller plat wordt? Iemand ervaring mee?

Of is het broodje aap

Ik had zo’n band besteld en wel af en toe gedragen, maar eerlijk gezegd was ik er in de kraamweek ineens een stuk minder mee bezig dan ik van tevoren had verwacht. Vond het niet lekker zitten en niet handig met het klooien met borstvoeding.

Mijn buik is wel weer aardig naar voor-de-zwangerschap gegaan, maar duurt wel echt een aantal weken/maanden. Of de band heeft geholpen, geen idee…

1 like

Ook al is je man het niet met je eens. Heel lullig maar jij beslist gewoon in dit geval hoor.

Jouw lichaam, jouw hormonen, jouw vermoeidheid.

2 likes

Ik was ook zo kwaad toen hij zei iedereen te willen bellen. Ik wilde niet dat er iemand gebeld werd. Maar eerlijk? Ik ben drie x bevallen en echt, je bent gewoon zoooo trots en emotioneel. Nu ben ik alledrie de keren overdag bevallen hoor, maar ik kon niet wachten tot ik iedereen kon bellen/appen. Wilde mijn babies gewoon showen :joy:. Maar wel met opmerking dat ze nog niet hoefden te komen. Bij nr 2 en 3 wilde ik sowieso baby eerst voorstellen aan broer/zus. De rest had dikke vette pech.

2 likes

Ik had zo’n Belly Bandit, maar vooral voor de steun bij het omdraaien in bed enzo. Heb hem een week of 3 af en aan gedragen, maar mijn buik werd pas na die periode platter.

Shapewear heb ik ook geprobeerd, maar dat hielp mi vooral om je kleding wat gladder te laten vallen. Het geeft alleen druk naar binnen toe, terwijl het volgens mij gaat om je buikspieren van de zijkant naar elkaar toe te brengen voor echt structureel resultaat