Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ik word echt knettergek, L trekt aan de planten en zit tegen de tv aan te meppen en reageert niet als we nee zeggen. Ze begint te giebelen en gaat het als een spelletje zien. Ik probeer rustig te blijven, haar iets anders te geven, ergens anders neer te zetten bij speelgoed en uitleggen waarom het niet mag. Maar tot nu toe werkt niets. Ik lijk de hele dag nu achter d’r kont aan te moeten lopen en nee te zeggen en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Is het een kwestie van volhouden of moeten we maar eens een opvoedingsboek erbij gaan halen? Hoe pakken jullie dat aan? Ze is 13 maanden.

2 likes

De keren dat die van ons klokje rond heeft geslapen zijn op 1 hand te tellen maar als ze wakker wordt wil ze echt een fles. Speentje heeft meestal geen nut. Ze zou volgens de boekjes geen nachtvoeding meer nodig moeten hebben maar ze slaap wel lekker tot de ochtend verder als ze een fles heeft gehad dus we laten het maar zo!

@Neverland de baby gaat hier heel vroeg naar bed, meestal rond 18.00… de ene keer slaapt ze in 5 min en de andere keer duurt het iets langer. De een brengt haar naar bed en de ander kookt en als ze in bed ligt gaan wij eten. Dat is meestal rond 18.30.

3 likes

Hier was het een kwestie van volhouden. Bepaalde dingen heb ik wel weggehaald toen ze daar aan ging zitten, omdat je er gewoon niet 100% van de tijd bovenop kunt zitten (giftige planten etc.). Ik probeerde er niet te uitgebreid op te reageren, nee niet doen zeggen. Bij herhaling nogmaals nee en hand weg halen en als ze het dan weer probeerde nee zeggen en afpakken/ergens anders neer zetten. Hoe uitgebreider ik erop reageerde, hoe leuker het voor haar werd had ik het idee. Ze weet het nu dondersgoed, want als ze dus bv op de tv gaat tikken kijkt ze me er al heel ondeugend bij aan.

Probeer er samen consequent in te zijn, ik ben meer met haar thuis maar dan mijn man thuis was vond hij het grappig en zei dan een beetje lacherig “neeee boefje niet doen hahahaha”. Ja dat wist ze dondersgoed en werkte dus niet. Toen hij er ook minder op ging reageren en alleen aangeven dat het niet mocht, ging het snel beter als hij er ook was.

2 likes

Wij eten met haar, maar ik zou liever hebben dat ze dan al sliep. Nu moeten we om de beurt eten omdat de een haar moet vasthouden of entertainen :joy: ze kan zichzelf nog niet langer dan 5 minuten vermaken.

@Ketel, heerlijk zo zou ik het ook willen. Mooie taakverdeling en daarna samen op de bank. Hoe oud is jouw baby?

1 like

Ja het is zo lekker om je avond terug te hebben! Ze is 6 maanden en ik denk dat het nu ongeveer 1,5 a 2 maanden zo goed gaat. Het helpt natuurlijk wel dat we nu allebei veel thuis werken en haar zo vroeg naar bed kunnen brengen. En ik moet eerlijk zeggen dat die vroege bedtijd ook gevolg is van heel slecht en weinig slapen overdag :sweat_smile:

1 like

Haha nou dat overdag slapen doet ze nu hier ook nog niet, dus ik zou het prima vinden als ze over een tijdje op tijd naar bed gaat. We hebben geen minuut even tijd voor samen, want als ze op bed ligt rond 22.00 ben ik ook kapot en wil ik slapen :joy:maakte je haar in het begin nog wakker voor een late fles of alleen als ze er om vroeg? Ik wil over een tijdje ook proberen dat ze rond 19.00 in bed ligt.

Dan zijn het wel lange dagen, ik snap wel dat je om 22.00 kapot bent en naar bed wil! We hebben een tijdje geprobeerd haar wakker te maken voor een late fles tussen 22.00 en 23.00 maar het had hier niet het gewenste effect. Ze kwam dan alsnog ergens tussen 03.00 en 04.00 voor een fles terwijl ze ook pas rond die tijd wakker wordt als we haar laatste voeding rond 18.00 geven. We zijn er dus gauw weer mee gestopt. We hopen dat ze ooit klokje rond gaat slapen maar ze wordt nu maar 1x per nacht wakker voor een voeding en verder slaapt ze heerlijk dus daar zijn we nu al super blij mee!

4 likes

Neeee geen boek pakken, gewoon volhouden! Was hetzelfde hier :slight_smile: Duurt ff maar uiteindelijk snappen ze het. Is wel super irritant haha.

1 like

Heeft iemand nog een tip voor een cadeautje voor een kindje van bijna twee? Een kleinigheidje, rond tien euro ofzo.

We eten met baby erbij. Moet haar wel erg bezig houden met eten of laat haar gewoon spelen. Ik eet nu vrij snel daardoor haha. Niet fijn altijd. Soms nog even spelen erna
Rond 19.00 vaak naar boven, bad, fles en bed. Man ruimt dan beneden op.
Ze is wel wat ouder dan jouw baby. Het is vanzelf zo gegaan.

In begin liet haar slapen in de kinderwagen als ze moe was, moest toch nog een voeding daarna komen.

1 like

Hema heeft leuk (houten) speelgoed rond die prijs. Mijn dochter van 2 vond dit bijvoorbeeld heel leuk:

Houten fruit en groente

Puzzels en boeken (met geluid bijvoorbeeld) zijn hier ook altijd een hit.
Hopelijk heb je hier iets aan :slight_smile:

Zeker heb ik daar wat aan! Ik vergeet de HEMA altijd een beetje als het om speelgoed gaat, maar die heeft idd leuk spul voor een leuke prijs. Ga ik morgen even langs, thanks!

1 like

Hema heeft inderdaad leuk houten speelgoed. Puzzel met het alfabet is hier echt favoriet, mijn zoontje zegt nu bij elke letter een woordje, heel leuk! Ze hebben ze ookmet getallen.
Verder had hij een doeltje voor voetbal gekregen voor in de tuin, volgens mij komt die van action, wordt hier bijna elke dag wel mee gespeeld.

Ik leer baby dieren van playlab is ook favoriet hier. Mocht iemand nog meer van dat soort educatieve spelletjes weten dan hoor ik het ook graag! Mijn zoontje is bijna 2,5 jaar.

1 like

Hema heeft ook zo’n verfboek waarbij je ‘verft’ met een stift waar water in zit. Ideaal, geen verf vlekken en als het opgedroogd is kun je weer opnieuw. Mijn dochter van twee vindt dat erg leuk.

Oh en zaklampboeken zijn ook superleuk! Wel iets duurder, ik geloof e13. Ze zijn er in verschillende thema’s.

2 likes

Moeders met kindjes van anderhalf à twee jaar: wat staat er op de verlanglijstjes voor jullie kindjes? Mijn moeder, broer, schoonzussen vragen allemaal wat mijn kinderen willen hebben, maar verder dan Smartmax, waterkleurboek en een portemonee/kistje met plastic muntjes om mee te rommelen kom ik niet.
Houten treinbaan ligt te wachten tot ze wat groter zijn, keukentje met allerlei zooi hebben ze al, Duplo mogen we lenen van vrienden. Wat een luxe probleem…

Houten dieren van holtziger, boekjes, puzzels (van die simpele met dieren uit een stuk bv), badkrijtjes

Iets duurder maar vindt ze heel leuk: sorteerset van grimms, maar zag vandaag dat ze ook zoiets hebben bij dille & kamille!
Wat ook een hit is hier is zo’n hele zachte opblaasbare bal, hebben ze dat al?

En je kunt ook iets praktisch vragen zoals een pyjama of slofjes ofzo

1 like

Ik ga ff kijken naar die sorteerset, dat klinkt als iets wat in ieder geval de helft leuk zou vinden :slight_smile:
Weet niet precies wat voor zachte bal je precies bedoelt, heb je een foto?

En ik denk idd dat ik een afschuwelijke Bumba pyjama vraag. Hou zelf echt helemaal niet van kledingen met figuurtjes er op, maar ze zijn dol op die clown en een pyjama zit toch in de slaapzak :upside_down_face:

https://www.dille-kamille.nl/sorteer-en-kleurspel-rubberhout-3-00020196.html dit is die sorteerset!

Ik heb even gezocht naar die bal maar kan hem niet vinden. Ik heb hem toen gehaald bij de Engelbewaarder in Nijmegen, zij prezen hem aan als de 1000-tepel-bal :joy: ik zie op Google wel dingen die erop lijken, maar niet zo zacht als die wij hebben. Als je Googlet op opblaasbare bal zacht noppen ofzo zie je wel die erop lijken. Die stoffen voetbal van Ikea hebben neefjes en nichtjes van me als alternatief ook heel leuk, maar die stuitert natuurlijk niet.

En ja beter een pyjama dan kleren haha!

2 likes

Ik heb zin om de kerstboom al te gaan zetten… :christmas_tree::blush:maar hoe pak je dat aan met een dreumes van 14 maanden? Ze zit dus net in de fase dat ze aan planten potten zit. Ik heb gelukkig alleen plastic ballen en de boom is 1,5 meter geloof ik.

Ik heb hier dus een strategie voor verzonnen en ik ga komend weekend ontdekken of het klopt :stuck_out_tongue: mijn gedachtengang is (wij hebben een grote nepboom), dat als er ineens een boom staat waar hij niet aan mag zitten, dat natuurlijk het interessantste OOIT is. Dus dacht ik: als we hem samen opzetten en hij echt ziet wat er gebeurt en erbij is, dan is het daarna mss niet meer zo spannend. Hoop ik dus haha

8 likes