Ik kan me vorige week al niet meer herinneren
Mijn baby is nu zondag drie weken oud. Ze weigert om in haar co-sleeper te slapen. Overdag kan ik haar maximum een kwartier in haar box leggen voor ze begint te huilen.
Verschillende vroedvrouwen hebben gezegd dat je een kindje dat zo jong is niet kunt âverwennenâ met aandacht. Gisteren zei de kinderarts van wel en dat ik haar moet laten huilen en dat ze dan op den duur wel in haar eigen bed en box wil liggen.
Wie heeft de gouden tips om haar in haar co-sleeper te laten slapen? Ik heb er al een shirt in gelegd dat ruikt naar mij.
Ah nee ze is echt nog veel te jong om haar daarmee te âverwennenâ hoor! Helpt het misschien als jij ernaast gaat liggen zodat ze nog een beetje tegen je aan ligt?
En misschien vind je het fijn om te horen: ik heb mijn baby maaaaanden in slaap gewiegt en nooit laten huilen en ze kan nu prima zelf in slaap vallen in haar eigen bed. Ze is nu nog zo jong, dat komt allemaal nog wel.
Volgens mij kun je een baby van die leeftijd niet verwennen.
K. sliep de eerste maanden overdag ook niet in haar bedje. Wel bij ons in de buurt, in de box, wandelwagen, babynestje naast me op de bank of het allerliefste op een van ons. Snachts sliep ze wel prima in haar bedje. Ze heeft maanden in jouw buik gezeten en dan is de wereld nu ineens hartstikke groot, niet gek dat ze zo jong die nabijheid nodig hebben vind ik.
Persoonlijk ben ik het eens met wat de vroedvrouwen zeggen: zoân jonge baby kun je niet verwennen. Ze heeft gewoon nog veel behoefte om dichtbij haar ouders te zijn. Al beginnen met slaaptrainen en laten huilen kan en zal op den duur vast ook werken maar je moet zelf bepalen of je dat wil op deze manier. Je zou ook kunnen proberen haar in slaap te wiegen en dan over te leggen (misschien doe je dit al),white noise aanzetten,je handen op naar buikje leggen of haar handjes vasthouden tot ze slaapt. Of misschien inbakeren?
Mijn zoontje sliep de eerste 3 maanden goed in de puckababy piep.
Overdag kon ik hem ook echt niet wegleggen en hij heeft de eerste 4 maanden ofzo vooral bij mij gelegen overdag of in de draagzak.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb alles wat jullie zeggen al geprobeerd behalve inbakeren. Ik ga daar nu over lezen. Je hebt dan speciale doeken nodig dacht ik?
Gisteren lag ze in haar co-sleeper naast mij en gaf ik haar een speentje voor de eerste keer. Dit ging 10 minuten goed maar ze is toch beginnen huilen.
Ze slaapt nu 's nachts op mijn borst. Ik wil niet dat dit de enige manier is waarop ze kan slapen voor het komende jaar of zo.
Wij gebruikten deze inbakerdoek en dat werkte heel fijn!
Verder eens met de rest dat je op zoân leeftijd niet kunt verwennen. Onze baby heeft wekenlang bovenop ons haar dutjes gedaan (afgezien van de eerste maand in het ziekenhuis) en slaapt nu over het algemeen redelijk makkelijk in. Slaapt ze als je met haar gaat wandelen in de wagen of draagzak?
Jouw baby lag in stuit toch? Hoop dat ik het goed heb onthouden. Dan mag je nog niet zomaar inbakeren, pas als ze weten dat de heupjes goed zijn.
Als het wel mag kan je ook inbakeren met een grotere hydrofiele doek. Ik had later zelf wel een swaddle doek want die zijn wat stretchy, kan je lekker strak instoppen.
En verder: het komt goed en je doet het fantastisch! Ook hier wilde ze de eerste weken alleen op ons slapen, is ook helemaal goedgekomen. Kan je haar slapend overleggen naar bijv de wagen/cosleeper en dan hand op borst tot ze weer ontspant?
Ja ze slaapt echt heel vast in de kinderwagen / maxi cosi / draagdoek. Dus misschien is inbakeren dan wel de oplossing!
Ja klopt ze lag in stuit! Maandag hebben we een afspraak in het ziekenhuis om een foto van haar heupjes te nemen dus ik zal die afspraak afwachten. Voorlopig kan ik een hydrofiele doek proberen.
Liefâ:heart: Want als ik haar âslaap-situatieâ vergelijk met andere babies in mijn omgeving denk ik soms dat het wel aan ons moet liggen. Als je dan vertelt dat ze enkel op mijn borst slaapt of niet niet slaapt dan zie ik soms een judgmental wenkbrauw omhoog gaan
En ja dat kan, maar dan gaat dan 10 minuten goed en dan wordt ze wakker en huilt ze.
Lekker er naast gaan liggen, ze is nog maar zo klein. Die kun je niet verwennen. Na negen maanden in de buik willen sommige kindjes gewoon nog even wat langer ook buiten de buik zich geborgen voelen. Het zal vanzelf veranderen, voor nu is haar behoefte hierin volgen waarschijnlijk het makkelijkste.
@Bubbles de heupjes van mijn baby werden pas met 3 maanden nagekeken maar ze was zo onrustig en wild met haar armpjes dat ik ook al eerder heb nagevraagd of ik haar mocht inbakeren. Dat mag, zolang het maar niet strak zit. Dus bijvoorbeeld de Puckababy Piep mocht, en de Pacco die wij hadden ook alleen moest het strikje onderaan los blijven. Als je het gaat proberen moet je er dus wel even goed op letten dat er niks strak om de heupjes zit!
Het ligt in ieder geval Ă©cht niet aan jullie. Het ene kindje maakt de overgang makkelijker dan de ander, dat is allemaal normaal (sowieso wie heeft er bedacht dat er bij babyâs een bepaalde normaal is hoe ze zouden moeten doen?) en ligt niet aan iets wat jij wel of niet doet
Super, hopelijk zijn de heupjes goed!
Als ze goed in draagdoek slaapt, lekker daar laten slapen als je het zelf aan kan qua herstel. Het is lekker dicht tegen je aan en jij hebt je handen een beetje vrij. Hier deed ze overdag in het begin altijd de beste dutjes in de draagdoek, urenlang vaak.
En nu is ze 5 maanden en is ze net uit een lekker dutje wakker geworden in het ledikantje, gewoon nu ze er aan toe is.
Lekker negeren, die wenkbrauwen. Lekker makkelijk praten voor mensen die 1) niet de ouders zijn en 2) niet de halve dag naar een huilende baby hoeven te luisteren.
Doe wat goed voelt, als ze bij jullie stil is en tevreden zou ik haar gewoon dichtbij houden. En inbakeren zou je kunnen proberen, werkte hier ook goed in combinatie met white noise en een ritueeltje (zelfde volgorde van handelingen, zelfde liedje zingen).
Bedankt allemaal
Precies hetzelfde hier, drie maanden en nu nog geen dutjes in box of bedje. Je kunt jonge babyâs niet verwennen. CB en jeugdarts hier zeggen ook dat ik haar moet wegleggen in bed en moet laten huilen. Geprobeerd, heeft geen enkele zin. Wordt alleen maar erger. Ik luister er niet meer naar, ze hebben telkens van die onbenullige âadviezenâ.
Hier zijn veel meiden die veel beter advies gaven en nu heb ik er vrede mee dat ik haar gewoon bij me moet hebben de hele dag. Het komt wel een keer denk ik nu. Voor nu dutjes in de draagzak.
Tipje voor diegene die ook een zoon hebben met smalle beentjes en heupen. Ik heb een stretch skinny jeans bij de meisjes afdeling van de zeeman gekocht (vanaf maat 92) en die zit echt perfect! Staat wel op de knoop Girls jeans, maargoed voor de rest is het gewoon een spijkerbroek. Skinny jeans van de jongens afdeling van de Mango zitten ook mooi.
Speaking of dutjes, mijn baby (12wkn) laat zich sinds kort overdag wel in de ledikant leggen voor dutjes, maar ze wordt telkens na 15-20 min. weer wakker en valt dan niet meer in slaap. Iemand tips om haar langer te laten slapen of zelfstandig in te laten slapen als ze wakker wordt?
Ik vind het echt verdrietig om te lezen dat mensen (artsen dan nog) je terwijl je nog zo een kersverse baby hebt al richting âlaat maar huilen want je verwend zeâ duwen. En die opgetrokken wenkbrauwen, laat die ook maar links liggen.
Je kindje zat 3 weken geleden nog heerlijk geborgen in je buik, je doet echt helemaal niks verkeerd door het gewoon lekker dicht bij je te houden, ook om te slapen.
Ik ben nog niet bevallen dus heb verder geen praktische tips. Maar laat je niet wijsmaken dat je je gevoel niet mag volgen