Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Yes goed dat je hem deelt, had het gelezen ergens en toen weer vergeten. Heb hem ingevuld!

(Ik schrok trouwens wel van sommige vragen zeg, ‘ben je uitgescholden tijdens je bevalling?’ of erger :hushed:)

3 likes

Nou he :open_mouth:

Elke nuance gaat wel verloren als je zo’n lijst invult. Zo heb ik bijvoorbeeld geen toestemming gegeven voor een knip maar de verloskundige zei: Je scheurt uit naar achter en dat wil je echt niet dus ik ga een knip zetten. Daar kon ik het niet mee oneens zijn :woman_shrugging:t2:

1 like

Ja vond ik ook lastig. In mijn herinnering heeft de klinisch verloskundige ook dingen gezegd als: ‘ik wil dit of dat nu doen’. En dan dacht ik ‘ok, doe dan maar (of niet)’. Maar ze heeft niet gevraagd of ik het goed vond. Ik wilde bijvoorbeeld geen inwendige CTG. Is wel gebeurd, en uiteindelijk is dat dan toch voor de veiligheid van mijn dochter. Maar ja ik had daar wat over gelezen en was toch best wel voorbereid door verhalen van anderen dat ik me niet de kaas van het brood moest laten eten. Achteraf denk ik, het kind heeft er geen letsel aan overgehouden, waarom wilde ik dat nou niet?

Ik ben absoluut voor informed consent etc, vind dat echt super belangrijk, maar mensen denken toch ook vaak dat ze het zelf beter weten dan de arts gebaseerd op verhalen van anderen, Google of een of ander spiritueel gevoel. Een bevalling is naast iets medisch ook zo’n emotionele gebeurtenis, ik denk dat dat soms misschien moeilijk met elkaar combineert. Lijkt me als arts ook lastig soms.

4 likes

Goed dat je hem ook deelt!

@parapluie je omschrijft het eigenlijk wel heel goed. We hebben het er in het bevaltopic ook al uitgebreid over gehad. Denk inderdaad dat het voor de zorgverlener ook heel lastig kan zijn op momenten. Het belangrijkste is dat er überhaupt wordt gecommuniceerd over wat er speelt of gaat gebeuren. Maar dat wordt ook vaak genoeg niet gedaan als ik verhalen van sommigen soms hoor.

Ik vind het in ieder geval echt heel erg goed dat hier onderzoek naar wordt gedaan. Ben ook wel heel erg benieuwd naar de resultaten tzt.

2 likes

Ik denk dat je met communicatie heel veel voor kunt zijn. Mij is nergens om toestemming gevraagd, maar ook niets uitgelegd of überhaupt verteld. Wel gescholden en geschreeuwd. Ik hoorde pas na 6 weken over bepaalde ingrepen en had dat toch graag eerder gehoord. Al was het een dag na de bevalling. Mocht ik ooit nog bevallen en mocht dat in het ziekenhuis zijn, dan is de kans groot dat ik echt veel meer weerstand zal hebben. Terwijl ik voor deze bevalling heel duidelijk heb gezegd: doe wat nodig is maar zeg het me wel.

Ik denk dat dat het hele eieren eten is; communicatie, communicatie. En zolang er geen sprake is van medische nood zou er ruimte moeten zijn om aan de vrouw te vragen ben je het hier mee eens

Ik heb altijd gezegd idealiter wil ik dit of dat, maar als jullie denken dat iets anders beter is, overleg met me. En als het medische nood is voor mij of de baby: doe wat jullie nodig achten. Ik ben bv ook ingeknipt terwijl ik dat liever niet wilde, heb ook inwendige ctg gehad terwijl ik liever alleen uitwendige wilde, maar dat is netjes allemaal overlegd en vond ik dus ook prima.

Ook zo’n oxytocinespuit voor de placenta bv: ik ben daar an sich niet tegen (bij mij lag hij in overleg ook al klaar toen mn lichaam nog even met een laatste flinke wee de placenta eruit werkte), maar hoe gek is het dat je zomaar een spuit in het been van een net bevallen vrouw zet zonder het even te overleggen of in ieder geval te zeggen dat je dat gaat doen? Of daar nou oxytocine of water of weet ik het wat in zit. Je gaat toch zolang er geen sprake is van medische nood niet zomaar een spuit bij iemand zetten. Ik ken helaas echt de verhalen van vrouwen die later teruglezen dat ze een injectie hebben gehad na de bevalling. Of die zich afvragen waar die blauwe plek op hun been vandaan komt.

6 likes

Inderdaad, ik denk dat communicatie het allerbelangrijkste is. Ik heb die inwendige CTG met tegenzin toegelaten, achteraf denk ik dat ze veel beter had kunnen toelichten waarom dat zo belangrijk was. In mijn beleving was het zo van ‘ik vind het nodig, dus het moet gebeuren’.

@June88 Wat erg dat je zo bent behandeld, ik schrik daar echt van. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te schreeuwen en te schelden tegen een patiënt, tegen een vrouw die aan het bevallen is?! Ik kan me voorstellen dat dit jouw houding bij een eventuele volgende bevalling beïnvloedt, alles behalve nog een keer zoiets meemaken natuurlijk. Ik heb er gewoon echt geen woorden voor wat ik hier van vind…

3 likes

Ondanks een paar kleine dingetjes kijk ik heel goed terug op mijn bevalling. Ik heb aangevinkt dat ik het heb ervaren als een hele positieve ervaring en dat is ook echt zo.
Ik vind het altijd zo rot om te horen dat dit voor heel veel vrouwen niet zo is. En dat ligt niet alleen maar aan de begeleiding natuurlijk, dat kan ook zijn omdat de bevalling niet vordert of er medische nood is. Maar ik gun iedereen gewoon zo’n positieve bevalling. Weet niet wat ik precies wil met dit bericht, ik word toch altijd een beetje emo als het over bevallen gaat.

5 likes

Iemand die hier een Learning Tower heeft ?
En hoe bevalt het? Ik zou die van Ikea kunnen maken, maar het nadeel vind ik wel dat die niet ingeklapt kan worden.
Maar die andere zijn wel weer prijzig.

1 like

Jaa! IDEAAL! Vanaf 10mnd ofzo en gebruiken ‘m nu al 14mnd dagelijks! Zelf gemaakt met de IKEA hack idd

Mijn dochter heeft er een trybike, maar dat is dezelfde. Ze heeft hem hier voor haar 2e verjaardag gehad en het is echt een hit! Denk een van het meest gebuikte speelgoed. Ik denk dat het ook eerder kan hoor want ze heeft ook een berg skelter en daar zat ze al vanaf 1,5 op en die is moeilijker/zwaarder.

1 like

Stom dat ze het dan toch doen ipv uitleggen waarom zij denken dat het nodig/beter is :slightly_frowning_face:

1 like

Sorry, kan hem zo snel niet vinden. Moet even wachten tot de kinderen slapen :joy:

1 like

Helaas…ze hebben wel echt veel versies, heb er zelf al drie verschillende gekregen

1 like

+1 voor wat @Fishing zegt. Grote hit hier en zo fijn, geen gezeur en gehang meer aan mijn benen en ze kan alles zien. Ze wil ook graag “helpen” dus als ik bv champignons sta te snijden geef ik haar nu een eigen plankje, botermes en een champignon en dan gaat ze die ook snijden (en opeten).

Hier ook de IKEAhack. Gebruiken hem vanaf iets voor haar eerste verjaardag, zelf erin klimmen kon ze al snel en inmiddels (15m) ook prima zelf eruit. Reden was idd de prijs. Ik weet ook niet tot in hoeverre je andere in kunt klappen, ik heb er vooral gezien die je dan om kan klappen als een soort tafeltje ofzo, maar dan neemt het qua ruimte op de grond nog veel meer in beslag.

Wij hebben wel een redelijk ruime keuken dus hij staat niet in de weg. Als ik niet in de keuken ben zet ik hem tegen de muur, want ze is er dus wel eens ingeklommen en zo op het aanrecht terwijl wij niet in de keuken waren :rofl:

@SeatLeona Vervelend als je zo’n gevoel eraan over houdt. Ik had ook 30min in mijn bevalplan staan, tenzij hevig bloedverlies of andere reden waarom meteen nodig was. Na een minuut of 20 merkte ik dat ze wel wat zenuwachtig werden.

Sabbelde aan een korst brood, kauwde op avocado, banaan en wortel. Maar veel ging er nog niet in! Hij kreeg alles wel te pakken en in z’n mond maar het kauwen en slikken ging nog niet zo soepel de eerste 2-3wkn :blush:

1 like

Vooral sabbelen en wat knabbelen op avocado of stukjes groente (fruit vond ze in het begin dus helemaal niks), nog niet echt eten wat erin ging hier.

1 like

Ik weet het niet meer precies qua hoeveelheden, maar ik begon met 4 maanden met 1 ijsblokje en ze vond eten zo leuk en het ging goed, dat ik dat heel snel heb opgehoogd. Met 6 maanden at ze denk ik zeker wel 6 blokjes. Misschien meer, maar ik heb dat niet meer zo helder.
Af en toe deed ik er gewoon een blokje bij, heel erg op gevoel, dus je hebt er niet echt iets aan.

Bijgaand plaatje komt van het Voedingscentrum, heb je daar iets aan misschien?

3 likes

Zou vooral kijken waar jouw kindje behoefte aan heeft en kijken of hij het aangeeft als hij genoeg heeft. Die van mij at al heel snel een hele hoop, en nog steeds eet hij echt meer dan gemiddeld. Krijg daar ook regelmatig commentaar op :rofl:. Maar hij groeit prima op z’n eigen lijn, zou zelfs wat zwaarder mogen zijn, en als hij vol zit of niet meer wil dan geeft hij dat echt wel aan.

2 likes

Als hij er zelf om vraagt, kan het denk ik geen kwaad om meer te geven. Zolang hij goed gaat, gaat hij goed toch :slight_smile: en precies wat @June88 ook zegt: hier duurde het echt lang voor ze flinke hoeveelheden binnenkrijg, bij haar N. ging dat sneller en allebei onze kindjes doen het hartstikke goed :slight_smile:

2 likes