Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Kindje van vrienden van ons rolde zelf om met een maand of 7/8. Toen ze eenmaal kon zitten ging ze ook billenschuiven, maar ook zelfstandig tot zit komen duurde best lang. Kruipen doet ze sinds rond het jaar, ze hebben toen tijdje fysio gehad ook want ze trok heel gek met 1 been. Nu is ze bijna 15m en begint ze haar eerste wankele stapjes te zetten.

En je niet gek laten maken idd, hun hebben een lijstje wat ze af moeten werken maar ergens later mee zijn dan gemiddeld is niet meteen slecht he :kissing_heart:

Edit: even 2 woorden verwijderd, want die stonden een beetje gek en kwamen anders over dan ik het bedoelde.

3 likes

Niet onzeker zijn hoor. Alles op hun eigen tempo. En hallo, die van jou drinkt al uit een beker!

(En geniet ook nog even van het verschonen zonder rollen. Ik word GEK van z’n gedraai tijdens het verschonen.)

3 likes

Ik werd daar ook zó gek van. Zodra mijn zoon beetje kon staan, ben ik nappy pants gaan aanschaffen (zo’n luierbroekje). Dan liet ik hem vervolgens aan de salontafel of stoel staan en in z’n luiertje stappen, waarna ik dat luiertje omhoog trok.
Toen mijn oma dat zag zei ze; wat doe jij nou? Met grote vraagtekens boven haar hoofd. Maar met mijn draaikont werkt dit nog steeds het beste :ok_hand:t2:

1 like

Echt hé! Een extra vind ik ook niet erg hoor. Maar wel een beetje een normale hoeveelheid en niet als ze wakker worden of naar bed gaan. Maar het is net alleen snoep maar ook met drinken (chocomelk, fristi) en heftig broodbeleg. Dus dan krijgen ze eigenlijk de hele dag door suiker, is toch ook mega slecht voor die tanden. En buiten dat heb ik een heel lief kind, wat over het algemeen goed eet en goed slaapt. Maar ze is overdag echt de hele dag AAN. Ze kan niet goed stil zitten en is echt onuitputtelijk. Ik merk gewoon dat suiker dat nog erger maakt. En ik merk ook nog als ze veel snoep krijgt dat ze er een soort geobsedeerd door word. Thuis weet ze gewoon dat ze na de lunch wel wat mag op onze vrije dagen en vraagt ze er dan ook verder niet veel naar.

Maaaaar ik ben sowieso gek mag ik mijn enkele leden van mijn (shoon)familie geloven. Want waaaaarom mag mijn kind geen taksi (gemengd met water hoor!!) of zo zit er geen smaak aan de aanmaaklimonade. Nou jammer dan, dan drinkt ze lekker smaakloos. En druifjes in 4en snijden? Doe niet zo paranoĂŻde daar heb je straks echt geen tijd meer voor met 2 kinderen. Suprise, suprise, ik heb er nog steeds tijd voor. (sorry maar het zit nog steeds diep)

6 likes

Ja, dat gedraai is zo onhandig. Verschonen duurt inmiddels twee keer zo lang.

1 like

Ik heb hier een vriendin met een even oude baby en die wordt idd gek van het omrollen tijdens verschonen! Zei het vandaag nog tegen mijn vriend, verschonen is nu zo gezellig nog (lekker kletsen en lachen).

En klopt haar fijnere motoriek is duidelijk haar ding haha.

@Suikerklontje @Unquestionable jullie hebben helemaal gelijk. Ze rolde trouwens regelmatig van buik naar rug toen ze een week of 8 was, is ze duidelijk helemaal vergeten :sweat_smile:

1 like

Echt vreselijk! En alles op commode moet hij in z’n mond stoppen. Het lijkt wel of ik een inktvis een luier om probeer te doen, zulk beweeglijk gefriemel is het.

@Adje bedankt! Ik zet de broekjes gelijk op m’n boodschappenlijst (hopelijk zijn ze er ook al voor 7 kilo) en wie weet is het nu al handig.

Boek: wat baby’s nodig hebben! (= natuurlijk ouderschap en wat je omschrijft)
En/of een abbo op Kiind magazine :ok_hand:t2:

Hapjes/eten: eten voor kleintjes van Stefan Kleintjes :slight_smile:

1 like

Snap heel goed dat het diep zit :kissing_heart:

Dit heeft mijn schoonmoeder dus een keer niet gedaan, want vond ze ook overdreven. Ik blijf meestal vrij kalm en netjes als ik de discussie aanga maar ben toen wel zó uit mijn slof geschoten dat ze het denk ik nooit meer overdreven vindt :shushing_face: en dan na te gaan dat ons buurmeisje van 5 vorig jaar (zij kent dat gezin ook goed) blauw met een ambulance is afgevoerd, omdat ze een frikandel at en die verkeerd schoot (die was dus ook niet in vieren gesneden en met 5jr hebben de meeste kindjes het apendiploma nog niet). De enige reden dat dat meisje nog leeft is omdat haar moeder haar meteen ging reanimeren en haar broertje van 7(!) 112 heeft gebeld en gezegd “mijn naam is X ik woon op straat en huisnummer en mijn zusje ademt niet meer”. Ik ben zelden zó pissig geweest.

3 likes

Zooo herkenbaar. Ik ga ook luierbroekjes kopen :joy:

1 like

Maar vergis je niet dat HEEL veel mensen, inclusief kinderopvang personeel dit principe niet kennen.
Ik had baby&kind ehbo: en zei: het moet toch in vieren?! Vanwege apendiploma en zelfs de instructeur keek me aan of ik gek was 

Pas toen ik uitlegde dat halveren net zoveel zin heeft als niet halveren en waarom, begreep ze me

1 like

Dat is toch je ergste nachtmerrie! Logisch dat je dan uit je slof schiet, het is gewoon zo gevaarlijk. Het zal je maar gebeuren dat je kind voor je ogen stikt omdat je iets niet goed hebt gesneden.

Dat apendiploma kende ik helemaal niet, even googelen.
Edit: Dat is dus pas in groep 4, dan zijn kinderen dus gemiddeld 8!! Nooit geweten dat het zo lang nog moest.

1 like

Schoonmoeder inderdaad ook niet, maar gebaseerd op de ervaring met buurmeisje (die zij dus ook goed kent) en onze vraag om ronde dingen zoals tomaten en druiven over de lengte in vieren te snijden zou dat genoeg moeten zijn toch. Maar het dan tĂłch doen.

Hier ook al meerdere malen de discussie moeten voeren trouwens waarom ik wil dat K. zit als ze eet en niet al etend rondloopt.

Verder is het idd wel kwalijk dat zoveel mensen inc professionals op dat gebied het gevaar van ronde dingen, ook juist bij wat oudere kinderen nog, niet kennen. Het schijnt dus dat de meeste kinderen stikken in dingen als een knakworst of van die ronde spekjes, omdat dat en de vorm heeft en super makkelijk “naar binnen glibbert” + spekjes absorberen vocht en zetten dan ook nog uit. Ik kan mbt die spekjes even geen goede bron vinden (behalve sites die het weer melden zonder bronvermelding) alleen

@Coco is wel een handige uitleg erbij om aan bemoeierige familieleden toe te sturen. Geeft het beestje een naam :stuck_out_tongue_winking_eye: verschilt een beetje per kind wanneer het is maar best laat idd. Als ze met hun linkerarm boven over hun hoofd de rechteroorlel kunnen pakken(of andersom) iig.

1 like

Yes zijn er zeker! Vanaf de 6 kilo.
Ik vind die broekjes makkelijker omdat het een worsteling aanschuiven wordt en als die zit, dan zit ie. Kan niets fout aan gaan. De gewone luiers zaten met mijn beweeglijke vent vaker scheef dan recht = pis overal.

1 like

Morgen gelijk naar de drogist. Al zijn die broekjes €100 per pak, ik ben wanhopig. :joy: Daarom hou ik zo van dit forum, had er anders nog niet aan gedacht!

1 like

Ik plaats dit maar even hier, want ik kreeg vandaag een herinnering van het KDV dat ik gegevens moest aanvullen in het ouderportaal, omdat de regels vanaf 1 januari gaan veranderen en zij dan die gegevens moeten hebben. Als die gegevens er niet zijn, kan in het ergste geval de Belastingdienst ervoor kiezen om niets uit te keren.

Hier de mail die ik kreeg:

Hier de link naar het informatieblad:

1 like

Etos heeft 2+1 winkel en online. Zondag besteld vandaag al binnen. Ga toevallig net broekjes testen omdat ze geen seconde stil wil liggen met verschonen. Elke keer een strijd.

Wehkamp is met 50% dan wel goedkoper denk ik.

1 like

Ik weet dat je bedoeling goed is, maar ‘pas’ kruipen rond 1 jaar of ‘pas’ rollen met 7/8 maanden is geen uitzondering en echt niet raar. Sorry ik trek mij dit soort dingen altijd meer aan dan zou moeten, maar ik werd echt heel onzeker van dit soort berichten. Mijn zoontje deed namelijk alles nog trager dan jou pas voorbeelden en er was niks mis met hem.

@ovenschaal gewoon lekker met haar spelen en dan komt het allemaal wel goed. Niet teveel proberen te focussen op de bekende mijlpalen. Onze kinderarts zei ook altijd elk kindje zijn eigen ontwikkeling als ze zich maar ontwikkelen en dat kunnen echt hele kleine stapjes zijn.

3 likes

Zal het pas er even uithalen want dat staat idd niet zo handig! Komt meer omdat die vriendin steeds zat van ze doet het nu pas, niet omdat ok het raar/laat vind ofzo. Ieder kindje ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en daar is idd helemaal niks mis mee.

1 like

Bedankt @Mhysa en @Lichtknopje. Heb gelijk besteld op Wehkamp want die dingen zijn echt heel duur (maakte ik er gisteren nog een grapje over, wist ik veel dat ze echt veel duurder waren dan luiers). En dit scheelt een hoop!

2 likes