Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Voor hapjes zou ik denk ik gewoon googlen? Ik maakte tussen 6 en 12 maanden gewoon groentepureetjes, met (zoete) aardappel, pasta of rijst. Soms met wat vis of vlees om ze te laten wennen aan de smaak. Je kunt eens kijken of je Opperdepop kunt vinden, daar staan ook wel veel dingen in voor <12 maanden geloof ik. En online vind je ook veel voorbeelden van eetschema’s

Ik word echt plaatsvervangend ambetant als ik die verhalen hier lees. Probeer je zelf te doen wat je het beste acht voor je kind, moet je je ook nog eens gaan verantwoorden of strijd te gaan leveren voor je beslissingen. Zo vermoeiend en frustrerend.

2 likes

Hahahaha omg m’n moeder had het hier net over, over geprakte liga in sinaasappelsap :nauseated_face::nauseated_face:. Heb vriendelijk bedankt haha.

En ik word ook zo zo zo moe van alle adviezen om mij heen. Gewoon neeeeee

@Avocadotoast zelfds hier ja haha! Ook vooral bv en gekolfde melk, dus is echt een zoektocht nu en ik vind alleen al eraan beginnen een ding. Wanneer moet ie hapjes, welk moment van de dag, hoeveel etc? :sweat_smile:

@Zitzak dank voor de tip! Ik heb inderdaad op google gezocht maar het duizelt me :sweat_smile:

1 like

@Avocadotoast wij zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeding, in stukjes en K. heeft vanaf dag 1 met de pot meegegeten. In het begin betekende dat dat ze dan bv 2 stukjes brocolli kreeg of net wat bij haar leeftijd paste (wij hebben het boek vd Kleintjesmethode gelezen en dat introducieschema gevolgd ivm wat ze wanneer kreeg). In het begin at ze niet veel het vooral proeven, structuren en smaken ontdekken en was bv nog steeds de hoofdvoeding. Langzaam aan ging ze meer vast voedsel eten (met name toen de opvang dicht was van het voorjaar, ze was toen 9-10m, ging het ineens heel hard) en minder om bv vragen. Wij hebben dus niet echt een eetschema oid gevolgd. Bv op verzoek en we gaven haar alleen vast voedsel als het goed uit kwam met onze eetmomenten (samen eten) en haar slaapjes. Soms dus 1x per dag en soms 2 of 3x per dag.

Wat ik deed met koken was dingen voor haar apart houden en dan pas voor ons kruiden etc. Sinds ze een jaar is doe ik dat niet meer en krijgt ze gewoon wat wij ook eten en dat gaat goed.

Natuurlijk zijn er 100 manieren om het te doen, maar dit is hoe wij het hebben gedaan en wat voor ons goed uitpakte :slight_smile: als je opzoek bent naar fijne inspiratie qua combinaties zijn een aantal vriendinnen van mij fan vd site www.smikkels.nl

2 likes

Voor een schema kan je kijken op het Voedingscentrum en van het consultatiebureau had ik ook een schema gekregen, heb je dat niet gekregen? Anders kan ik daar nog een foto van maken. Is ook wel van het Voedingscentrum, maar staat allemaal makkelijk op een rijtje.
Verder keek ik altijd op https://smikkels.nl/ voor inspiratie en het boek Opperdepop ligt vaak bij de kringloop voor een paar euro.

Ik gebruik idd ook een schema van het consultatiebureau, @YoMrWhite. Te vinden onder de infobladen (babyvoeding 4-12 maanden): https://www.jeugdengezinutrecht.nl/pagina/infobladen/650476#Baby
Gewoon proberen! Je baby geeft wel aan of hij/zij aan meer toe is.

2 likes

@Heisenberg @Anna88 @Discopony @Fishing thanks all!
Lees veel over ‘creëer je eigen tribe/ village’ en het voelt nu al alsof ik hier veel kan leren en kan vragen. Dank, heel waardevol :slight_smile:

Ik geloof niet dat ik me laat ompraten door m’n vader, maar meer dat ik het irritant vindt om met hen van mening te verschillen. Ben gek op die man en dit wil ik helemaal niet :wink: maar goed. Jullie comeback-tips gaan gebruikt worden!!

6 likes

Ik heb veel uit het boek Easypeasy kunnen balen. Staan gerechtjes in voor alle leeftijden, en ook gerechten voor het hele gezin.
Wel een beetje mer een korreltje zout gelezen, want fruit zou je volgens dat boek moeten bewaren voor ‘het grote snoep moment’ in de middag, en in de ochtend zou je dan groente moeten geven. Magnetron is ten strengste verboden en alles bio.
Nouja, vond lang niet alles haalbaar. Maar ik grote lijnen wel een interessant boek

P.s moet altijd een beetje lachen als wij met onze forumnamen op elkaar reageren :joy:

2 likes

Heeft iemand hier een ‘billenschuiver’ kindje? Onze E doet geen enkele poging om om te rollen (ook niet als ik speelgoed net buiten bereik heb gezet, en elke ochtend rol ik haar een paar keer om elke kant op het grote bed om te oefenen). Maar ze vindt het wel heel leuk om te zitten en dat kan ze ook al best goed.

Is er nog iets wat ik kan doen of loopt het allemaal wel los? Ikzelf was ook een billenschuiver en ik liep ook pas heel laat.

Hier ook, zo irritant vind ik het. Met chocolade eitjes en dan om 09:00 's ochtends of als we in de file zaten en ze haar van het kinderdagverblijf halen om 17:00 en chocolademelk en een toetje en een chocolaatje. Maar mijn moeder flikt het ook van de week belde ze of I een lollly mag. Eh nee? Het kind is 2 en kan amper stilzitten, vind dat gewoon echt gevaarlijk. En dan kom ik daar binnen en zit mijn dochter te zeuren en ja dan komt een aap uit de mouw, ze heeft toch een lolly gehad.

Ik probeer er maar niet meer te veel ruzie over te maken omdat ik er in het begin gewoon zo fel in was maar het bij ons gewoon niet helpt. Uiteindelijk ben ik een ongelofelijke zeikerd en verpest ik alle het leuke (want dat kan schijnbaar alleen MET snoep). Maar ik vind het gewoon een hele luie manier van een kind blij maken. Sta met je luie reet op en ga naar de speeltuin of iets ondernemen, krijg je die kids nog 10 keer blijer.

Hier is het gevecht gewoon nutteloos, maar ik zou het zeker wel proberen. Ze moeten gewoon fucking respect hebben voor jullie opvoeding. (sorry het zit diep)

4 likes

Oh ik zou echt pislink worden als mn moeder mij speciaal belt of K. een lolly mag, ik nee zeg en ze het dan tóch krijgt. Waarom vraag je het dan :rage::rage: Vraag het dan gewoon niet als je het toch wel doet (ook niet oke, maar vind het speciaal vragen en dan toch doen echt nog een stap erger).

@Heisenberg hahahaha ik moet altijd zo lachen als het over dat boek en het grote snoepmoment gaat :joy::joy: echt hoe krijgen ze het verzonnen.

3 likes

Ik gebruikte het boek Opperdepop als inspiratie en in het boekje van het CB staan ook wel een aantal tips. Dochter kreeg hier sochtends om 10 uur een fruithap en rond 16u een groentehap. Maar volgens mij begin je eerst met een van beiden, wat je zelf prettig vindt. Je moet het zo zien dat het de eerste tijd voor erbij is en dus nog geen flessen gaat vervangen.

Voor jezelf raad ik lekker en simpel boeken aan. Hierdoor heb ik leren koken. Wel gaf ik er vaak wat mijn eigen draai aan omdat ik de hoeveelheid groente soms wat karig vond, maar dat is gemakkelijk gedaan. Hierdoor kan ik in elk geval zelf pastasauzen, soepen (met of zonder roux) maken en weet ik wat lekker bij elkaar smaakt. Maakt het al gemakkelijker!

Een opvoedboek heb ik nooit gebruikt maar misschien is het boek ‘Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen en jouw kinderen blij zijn dat jij het nu leest’ wat voor je.

1 like

Ik ben geen expert (beetje op beweeg gebied, maar mijn doelgroep is ouder), maar volgens mij loopt dat allemaal wel los. Het enige waar volgens mij een verband tussen is, is het billenschuiven en later gaan lopen. Maar ook die kindjes gaan (meestal, uitzonderingen daar gelaten) lopen, dus ik zou nog geen reden tot paniek zien.
Ze is ook nog niet heel erg oud toch?

1 like

Ik moest hardop lachen om je snoep versus speeltuin frustratie. Helemaal waar namelijk.

Heb de Liga met sinaasappel tip ook al gehoord helaas. En ook ik vind smikkels.nl echt heel fijn, voor de inspiratie.

2 likes

Echt waar, ik weet dat ze het niet zo bedoeld maar voelt echt als een extra fuck you in mijn gezicht. Zegt ze ook: ja bij mij zit ze heel stil. Euhm ja, maar nu zit ik weer het gezeik over die lolly. En toen ik die ochtend facetimede zat ze om 09:30 alweer aan de chocola. Dus je kan raden waar vanochtend het gezeur mee begon. Mama, mag ik een chocolaaaatje?

Ik heb 2 opvoedboeken van Hedwig Montgomery en van wat ik erin gelezen heb, is dat wel ongeveer wat je zoekt.

Over de baby periode is haar bottom line ook: word verliefd op je kind, knuffel het, je kan niks fout doen. Heel geruststellend. Ze deelt ook persoonlijke ervaringen van mensen die bij haar zijn geweest als cliënt (zij is therapeut of psycholoog), ook leuk om te lezen en wel herkenbaar soms.

3 likes

Voor alle sinassappel-met-liga-haters. Ik gaf I wel eens de variatie advocado met liga en dat viel echt mega in de smaak :stuck_out_tongue: Ik betwijfel trouwens of wij vroeger variatie op lunch kregen als ik alle oma’s hoor namelijk aten wij niet anders dan dat prakkie :nauseated_face:

1 like

Ja snap ik heel goed dat gevoel. En ook gewoon zo consequent het toch blijven doen. En top idd, dat jullie dan met het gezeur zitten vervolgens thuis. Zo frustrerend als er zo niet naar je wordt geluisterd. Jullie kind, jullie regels, jullie opvoeding. Daar mogen anderen iets van vinden, maar dat hebben ze te respecteren.

En nogmaals, het mag best een beetje feest bij oma zijn maar een keer een chocolaatje is iets anders dan standaard. En zeker op deze leeftijd + het leuk en speciaal maken kan ook op anderen manieren toch. Ik vind trouwens dat als opa/oma bv consequent 1 dag in de week oppassen (weet niet of dat bij jullie zo is) ze onderdeel vd opvoeding worden en ze zich dus al helemaal aan jullie regels hebben te houden. Dat is wel wat anders dan een keer oppassen of gezellig logeren. Zie je het voor je dat ze op het kinderdagverblijf iedere dag chocola en lolly’s krijgen?

3 likes

Nee, ze is pas 5 maanden dus nog jong inderdaad. De wijkverpleegkundige (soort consultatiebureau) was er laatst en die vroeg er naar en of ik wel oefende met haar dus werd gelijk onzeker uiteraard.

Ik was zelf dus ook een billenschuiver en ik liep inderdaad pas toen ik 2 jaar was! Verder motorisch helemaal goedgekomen met me dus zal inderdaad wel los lopen.

Lekker op d’r buikje leggen dan, dan gaat ze vanzelf wel een keer rollen. Zo stom hoe je dan door anderen soms onzeker kan worden

1 like