Dit is het eerste jaar hier ook een grote strijd geweest. Wij zijn met 6 maanden begonnen, hebben pas met 8 maanden af en toe slokjes water gegeven en een introductieschema gevolgd. En idd geen toegevoegd zout of suikers. Mijn schoonmaker zei bij alles “dat kreeg zoon vroeger ook en die is ook groot geworden”. Fijn voor je, maar nu is het onze beurt en met de kennis die er nu is willen wij het graag anders doen. Maar dan had ze opgepast en vroeg ze bv mag K. dit of dit? En dan zei ik nee, maar wel dit, dat of dat. En geen water of iets anders, alleen de melk die ze zelf meekrijgt” En dan bracht ze der terug en was het “ja ik heb toch wat chocopasta op der brood gedaan hoor, want ik vond het zo zielig alleen brood met boter of pindakaas. Oh en ze heeft het ook weggespoeld met water, want brood moet je wegspoelen”. Ze was toen 7 maanden ofzo he we zijn er nu wat soepeler in; 90% van wat ze krijgt is zonder suiker en als wij een keer een koekje eten of bv buiten de deur zijn, jammer dan krijgt ze ook wat.
Hier hielp niks. Het speelde hier trouwens op meerdere gebieden, niet alleen eten, maar eigenlijk bij alles wat afwijkt van haar manier. En daardoor zijn ook wel wat gevaarlijke situaties ontstaan (kind van 5,5 maand wat in bed compleet ingedraaid in een random fleecedeken ligt bv). We zijn een paar keer het gesprek aangegaan, op een gegeven moment maar via de app, omdat het bij haar echt ene oor in, andere oor uit is en dan toch doen wat je zelf wil. Dan stuurden we bv “we vinden het heel erg jammer dat ondanks ons duidelijke verzoek dat K. geen water mag, je dat toch aan haar geeft. We weten dat je het met goede intenties doet, maar het voelt voor ons heel vervelend dat onze wensen niet worden gerespecteerd”. Maar zelfs dat werd genegeerd en keer erop gaf mijn man het dan nog een keer duidelijk aan en deed ze het weer (enige positieve was dat ze het wel steeds eerlijk vertelde). Uiteindelijk hebbe we haar niet meer laten oppassen tot K. ouder was. Nu hebben wij haar niet als vaste oppas een dag in de week ofzo, dus dat scheelt.
Zou het helpen als je wat alternatieven mee geeft? Dus bv een tussendoortje wat je wel oke vindt? En inderdaad wat @Mhysa zegt ie ook een goede opmerking, desnoods met uitleg erbij waarom jullie hiervoor kiezen. Het mag bij opa’s en oma’s best soepeler zijn dan thuis en een beetje feest, maar dat kan ook op andere manieren en realiseren ze zich op jonge leeftijd vaak niet hoor. Ik weet niet meer hoe het bij opa en oma was toen ik 3 was, wel wat een feest het was toen ik 6-7 was en we daar gingen logeren: laat opblijven, meer chips dan thuis, croissantjes voor het ontbijt, in bad etc.
Edit: oh en als het enigzins kan zou ik het je partner op laten lossen. Niet jouw moeder ik ga het gesprek aan met mijn familie als er dingen zijn, hij met die van hem.