Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

@Unquestionable @Suikerklontje @Grey tnx voor jullie reacties! Goed om te horen, dan ga ik inderdaad door met deze tactiek. En ooooh ja die blik er dan bij. Zó ondeugend!

Fijn te horen dat jullie eenzelfde soort aanpak hadden. Hopen dat de fase snel voorbij is :sweat_smile:

1 like

Heeft iemand tips voor een andere speen?
Zoon van 5 mnd heeft nogsteeds erg grote behoefte aan een speen, maar de bibs (zowel maat 1 als 2 geprobeerd) valt de laatste dagen steeds uit z’n mond. Alsof hij het niet meer vacuüm zuigt.
Heb al een platte van Avent geprobeerd. En eentje van difrax. Zelfde probleem.
Slapen is hierdoor bijna onmogelijk geworden :weary:

Hier word ik ook nog af en toe geslagen (was een tijd terug veel erger). Je pakt het al goed aan hoor, fijn dat hij in ieder geval niet de grootouders slaat. Wat bij ons ook wel een beetje helpt is als mijn vriend dochter corrigeert. Hem slaat ze namelijk nooit en het maakt dan wel indruk als hij er iets van zegt. Uiteraard kan dit alleen als hij in de buurt is :sweat_smile:

Hier heeft N al heel lang spenen van Tommee Tippee (verkrijgbaar bij oa Babydump), die zijn wat smaller en rechter dan Difrax en Avent en tot mijn grote spijt zit ie bijna altijd als ik ga kijken nog muurvast in haar mond

1 like

Hier was het eerst uit onmacht, omdat ze zich niet kon uiten met woorden. Nu slaat ze bewust als ze haar zin niet krijgt. Ik waarschuw 1x, daarna gaat ze op de gang. Ze is nu gewoon strontvervelend en ontzettend aan het uitdagen.

@Anna88 @Suikerklontje Vandaag naar de Amsterdamse waterleidingduinen geweest, wat mooi daar zeg! Bedankt voor de antwoorden dus over de verharde paden. Ook over de niet-verharde paden was het trouwens prima te doen. Het bos is echt mooi, we hebben ook heel veel herten gezien :smiling_face_with_three_hearts:
Ik was wel een beetje verbaasd dat je moet betalen om te wandelen maar goed, het is wel heel mooi en we gaan zeker nog een keer terug.

3 likes

Iemand tips voor mooie en zachte hydrofieldoeken van goede kwaliteit?

Mijn oudste pakte alleen de Nuk genius spenen, die speen was veel zachter/soepeler materiaal.
Mijn jongste heeft echt heel lang zo’n Avent beertjes soother gehad omdat dat de enige was die ze vasthield. Meestal is dat echt een newborn speen maar ze zijn er ook voor 3+ maanden.

1 like

Ik heb een mooie van Aden en Anais, gekregen want vind die echt te duur. Ook een hele fijne schattige XL van Zeeman, die echt net zo fijn is als de dure :slight_smile:

Konges Slojd! Nauwelijks duurder dan Hema als je die driepacks koopt, fijn zacht en mooie kleuren vind ik.

Ik vind die van Liewood ook heel fijn. Ook ietsje duurder maar zijn bij mij de enige die ook weer vierkant uit de was komen!

Ben heel blij met die van Hema. Vast niet de beste kwaliteit maar ik gebruik ze veel en ben er nog steeds blij mee. Ik weet niet of ze effen hebben maar wij hebben er een paar met leuke printjes.

1 like

Jaa, net ook ergens getipt op het forum haha!
Maar jut & julie! Vind ik echt intens zacht. Hoevaak ik ze ook was! Wel wat duurder.

Top. Baby past zich aan naar wintertijd en slaapt tot 6u. Ik lag zelf vanaf 5u wakker omdat m’n vriend lekker lag te snurken en ik toen niet meer kon slapen :crossed_fingers:t2:

1 like

Hema
Jollein
Prenatal

Deze merken zijn het zachtste van wat ik heb.

@mhysa die met watermeloen ook maar welk merk was dat?

Ik heb schoonmoeder advies nodig. Al vaker hier geklaagd, inmiddels gaat het weer wat beter.
Gister zat ze trots te vertellen dat ze L smeerkaas op brood geeft en ze een stuk speculaas op had.
Wij geven nog voedsel zonder suiker en zo goed als zoutloos en dat weet ze. Ik zou het liefste vragen om geen smeerkaas te geven of voor haar neus te gaan snoepen, maar weet gewoon zeker dat we dan weer gedoe krijgen. Ze voelt zich gewoon persoonlijk aangevallen. Maar ja, ik trek het gewoon zo slecht die houding van haar… Dus zal ik het toch aankaarten of maar laten gaan en opa en oma haar laten verwennen?

Lastig! Mijn schoonmoeder zou dit het liefste ook doen, maar ik ben het daar absoluut niet mee eens en zou heel boos worden als ik dat hoor.
Kun je anders geen links sturen van het Voedingscentrum over waarom je beter geen zout en suiker kunt geven? En dat jullie de richtlijnen van het Voedingscentrum volgen. Misschien voelt ze zich dan minder aangevallen.

2 likes

Aankaarten. Ik weet niet precies hoe oud jouw kindje is, maar het verwennen kan nog heel lang en dat hoeft niet met eten.
Hier ook diverse keren aangekaart, want dochter kreeg geen fruit maar 's ochtends een koekje en 's middags ook nog chocola. Daar waren we echt niet blij mee. Diverse keren gezegd maar ze doen er geen reet mee. Nu is mijn dochter zo oud dat we er weinig meer aan kunnen doen. Enige wat we daarom doen is dat ze thuis geen snoep en nauwelijks koek krijgt.

1 like

Dit is het eerste jaar hier ook een grote strijd geweest. Wij zijn met 6 maanden begonnen, hebben pas met 8 maanden af en toe slokjes water gegeven en een introductieschema gevolgd. En idd geen toegevoegd zout of suikers. Mijn schoonmaker zei bij alles “dat kreeg zoon vroeger ook en die is ook groot geworden”. Fijn voor je, maar nu is het onze beurt en met de kennis die er nu is willen wij het graag anders doen. Maar dan had ze opgepast en vroeg ze bv mag K. dit of dit? En dan zei ik nee, maar wel dit, dat of dat. En geen water of iets anders, alleen de melk die ze zelf meekrijgt” En dan bracht ze der terug en was het “ja ik heb toch wat chocopasta op der brood gedaan hoor, want ik vond het zo zielig alleen brood met boter of pindakaas. Oh en ze heeft het ook weggespoeld met water, want brood moet je wegspoelen”. Ze was toen 7 maanden ofzo he :rage::rage: we zijn er nu wat soepeler in; 90% van wat ze krijgt is zonder suiker en als wij een keer een koekje eten of bv buiten de deur zijn, jammer dan krijgt ze ook wat.

Hier hielp niks. Het speelde hier trouwens op meerdere gebieden, niet alleen eten, maar eigenlijk bij alles wat afwijkt van haar manier. En daardoor zijn ook wel wat gevaarlijke situaties ontstaan (kind van 5,5 maand wat in bed compleet ingedraaid in een random fleecedeken ligt bv). We zijn een paar keer het gesprek aangegaan, op een gegeven moment maar via de app, omdat het bij haar echt ene oor in, andere oor uit is en dan toch doen wat je zelf wil. Dan stuurden we bv “we vinden het heel erg jammer dat ondanks ons duidelijke verzoek dat K. geen water mag, je dat toch aan haar geeft. We weten dat je het met goede intenties doet, maar het voelt voor ons heel vervelend dat onze wensen niet worden gerespecteerd”. Maar zelfs dat werd genegeerd en keer erop gaf mijn man het dan nog een keer duidelijk aan en deed ze het weer (enige positieve was dat ze het wel steeds eerlijk vertelde). Uiteindelijk hebbe we haar niet meer laten oppassen tot K. ouder was. Nu hebben wij haar niet als vaste oppas een dag in de week ofzo, dus dat scheelt.

Zou het helpen als je wat alternatieven mee geeft? Dus bv een tussendoortje wat je wel oke vindt? En inderdaad wat @Mhysa zegt ie ook een goede opmerking, desnoods met uitleg erbij waarom jullie hiervoor kiezen. Het mag bij opa’s en oma’s best soepeler zijn dan thuis en een beetje feest, maar dat kan ook op andere manieren en realiseren ze zich op jonge leeftijd vaak niet hoor. Ik weet niet meer hoe het bij opa en oma was toen ik 3 was, wel wat een feest het was toen ik 6-7 was en we daar gingen logeren: laat opblijven, meer chips dan thuis, croissantjes voor het ontbijt, in bad etc.

Edit: oh en als het enigzins kan zou ik het je partner op laten lossen. Niet jouw moeder :wink: ik ga het gesprek aan met mijn familie als er dingen zijn, hij met die van hem.

3 likes

Ik herken je frustratie. Hier ook schoonouders die het heerlijk vinden om hun kleinkind te verwennen met zoetigheid, terwijl ik dat niet nodig vind. Ze eet prima groente en fruit als snack.
Ik ben paar keer heel duidelijk geweest. Ons kind is een goede eter, en dat houd ik graag zo. Ons kind, onze regels. Punt.

Ik heb eens een lijstje gemaakt met wat ze te eten krijgt, zodat oma zelf wat kon kiezen.
Schoonmoeder past bij ons thuis op, en wij hebben eigenlijk geen zoetigheid in huis, dat scheelt waarschijnlijk ook.
Ik heb het ook wel eens in bakjes klaargezet, dan hoefde ze niets zelf te verzinnen.
Misschien als jullie dochter naar oma toegaat eten in bakjes meegeven met de boodschap: hieraan heeft ze genoeg.
Gaat bij ons nu best goed. Voor zover ik kan inschatten want ben er natuurlijk lang niet altijd bij :wink:
Bovendien zou ik je partner op zijn moeder afsturen. Zo blijf jij buiten schot, aangezien de verhoudingen al niet zo lekker liggen volgens mij?

1 like