Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ik zou hem pas kopen als het goed op gang is. Als het niet goed op gang komt heb je een andere kolf nodig (de zogenaamde ziekenhuiskolf zoals de medela symphony) en die huur je dan (kun je niet kopen als particulier).

Ik heb zelf een medela maxi swing, kun je dubbelzijdig mee kolven (vond ik wel belangrijk want tijdbesparing en ik kolf als zzp’er in mijn eigen tijd, terwijl een vriendin zoiets had van een enkelzijdige is goedkoper en het is de tijd van mn baas dus dikke prima) maar die is bv eigenlijk niet geschikt voor langdurig fulltime kolven geloof ik, de freestyle wel. Ik heb van 3 maanden tot 11 maanden 3 dagen in de week gekolfd (voorjaar ff paar weken niet) en dat ging daar prima mee.

Met de kennis die ik nu heb zou ik trouwens een kolfconsult doen bij een lactatiekundige. Kun je verschillende kolven testen, kijken welke voor jou het beste/fijnste is en als je via haar een kolf koopt wordt het bedrag van het consult eraf getrokken.

Kijk ook even of je verzekering iets vergoed; sommige (aanvullende) verzekeringen vergoeden namelijk een x-bedrag voor een kolf.

2 likes

Ik sluit mij aan bij wat @Suikerklontje zegt. Pas na de bevalling kopen en eerst een krachtige kolf huren. Zelf heb ik de eerste 1,5 maand er 1 gehuurd. Ik heb toen fulltime gekolfd dus was heel blij met een krachtige echt goede kolf.

Zelf heb ik een enkelzijdige van Ardo, werd aangeraden door de kraamhulp. Gewoon klakkeloos toen gekocht en werkt voor mij prima. Geen fancy kolf, maar doet wat hij moet doen. Gebruik hem nu voor het 3e jaar en doet het nog als een tierelier. Ik vond Medela te duur destijds.

Wat ik je wel kan aanraden om vooraf te kopen: Hydrogel breast discs van Rite Aid.
Die leg je dan in de koelkast en kan je tussen de voedingen door op tepels leggen. Verademing! Verlicht de pijn en draagt bij aan herstel van kloven.

3 likes

Heeft er iemand ervaring met zo’n bevalbal al in de zwangerschap gebruiken, bv om op te zitten achter je laptop? Ik heb veel last van mn onderrug, met name met langere tijd zitten. Helpt dat iets?

(Heb er de vorige bevalling ff tijdens de weeën op gezeten en vond het toen niks, maar dat is natuurlijk anders dan nu.)

Jaaaa hielp echt mega goed bij mij! Had echt veel last van stuitje en rug, kon alleen nog redelijk pijnloos op die bal zitten. Heb er ook soms overheen gehangen (knieën op grond) en dan tv kijken ofzo, ontspant ook de rug lekker. Of erop zitten en dan cirkeltjes of achtjes draaien met je bekken. Voor mij was het iig een lifesaver want ik zat/lag nergens meer pijnloos, alleen op die bal ging het nog wel.

1 like

Tijdens zwangerschap zat ik er af en toe op en dan rondjes draaien. Ik had gewoon een simpele sportbal van de kruidvat btw.
Kan hem nu wel weer naar boven toveren voor thuiswerken

1 like

Ik zou verder kijken dan alleen medela. Ik heb een horigen chicture kolf en doet al 3 jaar goed z’n werk. Eerst 1,5 jaar bij de oudste en nu 1,5 jaar bij de jongste. De schilden zijn van zachte siliconen en er wordt niet aan je tepel getrokken, maar een drink beweging van je kind na gedaan. Wat ik me van 3 jaar geleden kan herinneren van zo’n krachtige kolf is dat m’n tepels echt vet ver werden uitgetrokken en dat ik dat mega kak vond. Maar goed, ik weet niet in hoeverre Medela ook al zijn spullen heeft aangepast oid. Alles verandert zo snel in de baby wereld. Maar als ik ergens dus op zou letten is of ze siliconen borstschilden hebben. En ik heb m toen ook pas aangeschaft toen de bv op gang was indd

2 likes

Was echt fijn! Had in de avond vaak last van mijn onderrug, maar naar een paar minuten op de bal was dat snel weer weg. Merkte het in bed als ik het vergeten was, dan was liggen echt niet fijn :see_no_evil:

1 like

(@Ovenschaal @Lichtknopje). Thanks! Klinkt goed Bij mij is het einde vd dag ook het ergste en weet vaak niet hoe ik dan in bed moet liggen. Heb tijdje met een kruik geslapen, maar dat helpt niet meer voldoende.

Ga vanmiddag eens even een uitzoeken, kan die mooi mee met de bol.combestelling van mn weegschaal die manlief gisteren sloopte :grimacing:

2 likes

Ik snap het niet, een kennis van me haar baby is nu 68 cm, dus ze zegt wow slaan we maat 68 gewoon over en gaan we naar 74

Maar die baby draagt nu dus soms nog 62, hoezo zou je die baby dan gelijk in 74 doen? Dat is dan toch veel te groot? Of alleen omdat cm zeggen dat baby 68+ cm is?

Hoop dat het bij jou ook goed werkt! :crossed_fingers:

Kunnen ze er lekker lang mee doen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Huh nee dat snap ik ook niet. Mijn baby (ik blijf haar zo noemen tot ze 18 is) heeft nu 86 maar geen maat overgeslagen. Sommige merken hebben een andere maatvoering, waardoor ze meerdere maten door elkaar kan dragen. Maar overslaan, nee

1 like

En @poesch

Ja ik snap t ook niet. Ze zegt ook ja 62 zit best wel krap dus dan moet ik nu 74 gaan kopen, prima maar dan ga je toch naar 68 haha zo werkt groeien toch.

En @Suikerklontje je kind gewoon langer in de juiste maat houden dan gaat het pas lang mee :stuck_out_tongue: E heeft hier gewoon nog 3 overslagrompers in maat 56 die ze soms aan heeft, want wat past dat past haha

2 likes

De maten gaan wel langer mee nu ze ouder wordt. Dat hele snelle groeien van het begin is er wat af. Denk dat ze in de winter ook wel deze maat zal houden.

Oké we zijn in de sla-fase beland. K slaat mij dus in m’n gezicht, en ook echt alleen maar mij? M’n man en mijn ouders bv (goddank) niet.

Het begint als lief spelen op schoot bv of als ik hem vast heb, kijkt hij me eerst lief aan en dan dus vol zo’n handje in m’n gezicht.

Hoe lang duurt dit? Ik word er zelf dus echt super nijdig van, op de een of andere manier haalt het echt enorm het bloed onder m’n nagels vandaan terwijl ik weet dat het testen en reactie uitlokken is…

Iemand nog tips? Wat ik nu doe is 1x waarschuwen (streng nee zeggen en zn hand wegduwen), en dan bij een tweede keer zet ik hem weg van me terwijl ik nog een x nee zeg en dan loop ik zelf ook weg (ook omdat ik zelf dan dus echt nijdig word, dus niet alleen voor hem maar ook zodat ik niet te boos op hem word). 9/10x gaat hij dan wel huilen en wil dan weer zsm bij me.

Denk dat wat je nu doet goed is. Ik benoem ook altijd nog dat het zeer doet (na de 1e keer) en dat als ze het nog een keer doet, dat ik haar dan op de grond zet.

1 like

K. heeft dit ook een tijdje gedaan. Echt doelbewust ook, dat ze naar je keek er bij ging lachen en dan slaan. Zodra ik het aan zag komen zei ik meteen vrij streng nee niet slaan. En als ze het dan toch deed of als ik het niet aan zag komen “au! Niet slaan!” En dan pakte ik ook haar hand vast en deed ik die weg. Vaak probeerde ze het dan nog een keer en dan duwde ik haar meteen weg of als ze bv bij mij zat, zette ik haar dan op de grond neer of iig bij mij vandaan. En steeds benoemen dat ze niet mag slaan. Soms hielp de eerste keer waarschuwen al (als ik het aanzag komen) en dan maakte ze van haar slaan-beweging een lief aaitje. Heeft hier een paar weken geduurd, maar nu heeft ze het al een tijd niet gedaan.

Komende week (vanaf woensdag) in de weekaanbieding bij Action

Zitten geen pannetjes enzo bij, maar die hebben ze daar ook. Zo’n houten setje met pannetjes, geloof peper en zout en een spatel oid voor een euro of 8.

7 likes

Denk ook dat je het al goed doet. Hier werkt het ook wel goed om te zeggen wat ze dan wel mag doen, we zeggen meestal iets als ‘je mag niet slaan, dat doet pijn. Je mag wel aaien, ga maar aaien’. Dan raakt ze daardoor afgeleid lijkt het en gaat ze aaien. Als we dat niet erbij zeggen blijft ze vaak een beetje stout kijken, dan wil ze echt heel graag nog een keer slaan. Ze doet het nu bijna nooit meer gelukkig.

2 likes

Oooh dit is zo herkenbaar haha. Zie meteen die blik voor me. Sowieso met alles wat niet mag, maar waarbij je dan aan haar blik al ziet dat zodra jij even met je ogen knippert ze het nog een keer gaat proberen.

1 like

Haha ik moet meteen lachen als ik denk aan De Blik. Op het moment zelf alleen niet :joy:

2 likes